Permalänk

Datorn går på högvarv

har nyss köpt mig ny dator. Har byggt ihop den själv på inet. eller rättare sagt, Inet har byggt den åt mig
Tycker dock att fläkten låter lite för mycket hela tiden. Så fort jag startar ett spel så går fläkten på högvarv hela tiden.

Men även om jag inte spelar något. nu har jag bara ett par program öppet. Spotify och discord och ändå går fläkten hela tiden, och inte bara ett jämnt ljud utan den går upp och ner hela tiden.

Finns det något att göra åt det eller är det så en pc låter idag?

Kommer från mac och dom är knäpptysta hela tiden.

datorn
AMD Ryzen 7. 2700X 3,7ghz
MSI Geforze GTX 1060 6gb

Corsair RM650X 650W v2
ASUS PRIME B450-PLUS
2st ssd diskar
16gb ram

Permalänk
Avstängd

Nej, fläktkurvan som är fel.

In i bios och sätt den på ''Silent''

Min Windowsdator är semi passiv

Mac är också en ''PC''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@andreassofus:

Vilken eller vilka fläktar är det som låter? (CPU, GPU, nätagg eller chassifläktarna?)
Vilket chassi är det?

CPU och chassifläktar kan du ställa in egna fläktkurvor i bios.
GPU får du använda dig av t.ex MSI afterburner.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturerna innan du börjar fippla med fläktkurvor, surt att steka nåt om det skulle visa sig att t.ex. GPU hänger sig på maxclock eller nåt

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kika med hwmonitor så ser du temps på allting

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Nej, fläktkurvan som är fel.

In i bios och sätt den på ''Silent''

Min Windowsdator är semi passiv

Mac är också en ''PC''

kan inget om datorer. låter lurigt att pilla med sånt

Skrivet av D-ryd:

@andreassofus:

Vilken eller vilka fläktar är det som låter? (CPU, GPU, nätagg eller chassifläktarna?)
Vilket chassi är det?

CPU och chassifläktar kan du ställa in egna fläktkurvor i bios.
GPU får du använda dig av t.ex MSI afterburner.

Jag vet inte. hur vet man det?

Skrivet av klirre:

Kolla temperaturerna innan du börjar fippla med fläktkurvor, surt att steka nåt om det skulle visa sig att t.ex. GPU hänger sig på maxclock eller nåt

hur kollar jag temperaturerna?

Skrivet av HaBBarN:

Kika med hwmonitor så ser du temps på allting

nåt program jag laddar ner? hittar inget som heter så på datorn

Permalänk
Medlem

@andreassofus: Google är din vän, hwmonitor är en av många mjukvaror som visar temperaturer från datorns inbyggda sensorer. Vettiga siffror att sikta på är ~30-40°C i idle (ingen belastning) till 70-80°C i load (t.ex. spel igång eller nån slags stresstest, GPU och/eller CPU på 100% load)

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Starta om datorn och tryck på F2 så kommer du in i UEFI/BIOS. Där inne har du en meny som heter Q-fan någonting. Där kan du ändra fläktkurvorna.
https://www.hwinfo.com ladda ner det programmet så kan du kolla tempen på CPUn och massa annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreassofus:

kan inget om datorer. låter lurigt att pilla med sånt

Nej, inget klurigt alls.

Googla, eller kolla på Youtube efter guider

Tar mindre än 30 sekunder att göra.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Ring till Inet och tala om ditt problem så hjälper dom dig säkert

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

gick in i biosen och kikade.

moderkort 30 grader
cpu 52 grader
sen såg jag inga mer temperaturer. v¨gade inte klicka på något.

sen under FAN profile så stod det cpu fan 2142 RPM
sen en grafisk bild där cpu fläkten stod på 100%
då var datorn omstarad och inga program öppnade (om jag minns rätt)

tog en bild på biosen men det går ju inte lägga upp bilder här verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

gick in i biosen och kikade.

moderkort 30 grader
cpu 52 grader
sen såg jag inga mer temperaturer. v¨gade inte klicka på något.

sen under FAN profile så stod det cpu fan 2142 RPM
sen en grafisk bild där cpu fläkten stod på 100%
då var datorn omstarad och inga program öppnade (om jag minns rätt)

tog en bild på biosen men det går ju inte lägga upp bilder här verkar det som.

Använd t.ex Imgur för att lägga upp bilder.

Max RPM och ändå är CPU:n 52* under idle i bios, känns som att något är fel där.
Kolla så att CPU-kylaren inte har lossnat och sitter o glappar, kan hända under transporten.

Sen kolla även att CPU 4-pin sitter på rätt plats (CPU fan).

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Permalänk

Skall posta mina fan curves till dig. Min Noctua går 190-600RPM kyler en i7:7700 på stabila 4.5Ghz 1,080Volt konstant sedan något år tillbaka. Har dock ett MSI moderkort typ z370 eller liknande men samma curve "modell".

Blir en ny reply när jag rsat datorn om en liten stund har lite saker som måste bli klara först. Hade samma problem när jag satte ihop datorn första starten. Satt en stund och pillade med det där liksom XMP på ram minnena till 3000Mhz från ett par standard 2400. Går att klocka det mesta nuförtiden så man kan köpa mellanklass hårdvara och klocka något tyngre istället till likvärdig prestanda.

Permalänk

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz
MSI Z270A S02
DDR4 2400MHz CL14 @ 3000Mhz

Så har jag min CPU fläkt. De andra fläktarna två 140mm i fronten av ett Fractal Design och en bak har jag inte justerat nå vidare utan de körs i default antar <200rpm hela tiden då dom inte hörs alls. Grafikkort kan du satsa alltid på ett MSI dom är ljudlösa på fläkten 0RPM enda tills det når 60> grader

Permalänk

Som du ser är din CPU Voltage ganska hög antar den är automatisk men min i7:a klarade på 1.050V nu kör jag den dock 1.080 då jag fick en ynka bsod efter typ 12h gaming för några månader sedan. Kunde varit vad som helst så din prolle behöver knappast 1.406 du kan nog gå ner till 1.150 direkt och lägga den där utan problem. Vill du gå lägre bara prova dig neråt så får du ner tempsen > mindre fläktarbete för kylning.

Just nu kör dina fläktar förmodligen på default läge och likaså moderkortet för dom som EV vill överklocka.

Permalänk

alltså detta är rena grekiskan för mig. Har ALDRIG pillat med sånt här förut och kan absolut ingenting.
är inte säker på att jag varken kan eller vill ändra något när jag inte vet vad jag gör.

Kan saker och ting gå sönder om jag gör något fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

alltså detta är rena grekiskan för mig. Har ALDRIG pillat med sånt här förut och kan absolut ingenting.
är inte säker på att jag varken kan eller vill ändra något när jag inte vet vad jag gör.

Kan saker och ting gå sönder om jag gör något fel?

Har du kontaktat inet?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

Har du kontaktat inet?

nej det har jag inte gjort än.

ladda ner Hwmonitor. och så här ser det ut efter ca 15 min spelande av diablo 3.
märker dock inte att fläkten går fortare och fortare.

men jag märker dock nu att när jag minimerat spelet och skriver här i forumet istälelt så går fläkten upp och ner hela tiden och pendlar massor i varvtal hela tiden.

så här det det ut från hwmonitor
https://imgur.com/a/pJSwYB4

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

nej det har jag inte gjort än.

ladda ner Hwmonitor. och så här ser det ut efter ca 15 min spelande av diablo 3.
märker dock inte att fläkten går fortare och fortare.

men jag märker dock nu att när jag minimerat spelet och skriver här i forumet istälelt så går fläkten upp och ner hela tiden och pendlar massor i varvtal hela tiden.

så här det det ut från hwmonitor
https://imgur.com/a/pJSwYB4

Hur ser gpu-temperaturerna ut? Processorn ser ju ut att må bra iaf.

Antagligen är fläktkurvan aggressiv, så den varvar upp rejält för att hålla så låg temperatur som möjligt. Man kan hålla på och fippla med inställningar men du kommer antagligen aldrig få datorn knäpptyst. Jag har lagt en hel del pengar på tysta fläktar och kontroller till dem, men det hjälper inte vid belastning ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Aktivera cool'n'quiet så slipper du (förmodligen) problemet

Hade samma elände på ASRock AB350 m-itx, R5 2600X.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av klirre:

Hur ser gpu-temperaturerna ut? Processorn ser ju ut att må bra iaf.

Antagligen är fläktkurvan aggressiv, så den varvar upp rejält för att hålla så låg temperatur som möjligt. Man kan hålla på och fippla med inställningar men du kommer antagligen aldrig få datorn knäpptyst. Jag har lagt en hel del pengar på tysta fläktar och kontroller till dem, men det hjälper inte vid belastning ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

vet inte hur det var igår. men nu när jag startade datorn och klollade så ligger gpu på 23 grader.

cpu ligger och pendlar mellan 30 och 45 grader. hoppar fram och tillbaka en gång var tredje sekund ungefär.

Skrivet av evirob:

Aktivera cool'n'quiet så slipper du (förmodligen) problemet

Hade samma elände på ASRock AB350 m-itx, R5 2600X.

Skickades från m.sweclockers.com

ändrar jag det inne i Biosen? såg inget som hette det. såg bara ett reglage som man kunde ändra till normal,high,turbo och silent.
kanske jag kan sätta den på silent?

Permalänk

så här ser datorn ute om någon vill se förresten. inte lätt för mig i alla fall att se om cpu-fläkten stter snett är om något annat är fel
https://imgur.com/a/7ovsPtE

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreassofus:

ändrar jag det inne i Biosen? såg inget som hette det. såg bara ett reglage som man kunde ändra till normal,high,turbo och silent.
kanske jag kan sätta den på silent?

Ja, men cool'n'quiet är en inställning för CPU'n inte fläktarna, så det finns under CPU inställningar.
Sätta på silent är det sämsta du kan göra, visst fläkten går på lägre RPM generellt, men istället så varvar den upp & ner vid belastning av CPU'n istället, vilket enligt min åsikt är fasiken mycket mer irriterande än att den ligger på högre RPM konstant.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:

fast det är ju det problemet jag har. fläkten går som en jojo hela tiden. även om jag inte har några program öppna. och så fort jag gör något på datorn, öppnar ett program eller fönster eller något så går fläkten upp massor i varv för en liten stund.

Och i spel som sagt så går den konstant på högvarv.
Pratade med några kompisar jag har varav ett par har en sämre dator än vad jag har och deras fläktar är tysta . även när som spelar spel så går fläkten inte upp i varv. dom tycker detta låter konstigt att man beter sig så.

Permalänk
Medlem

@andreassofus:
Prova sätt fläkten på Turbo tillfälligt, går den upp & ner som en jojo fortfarande, så det det definitivt något som är galet, eftersom den på Turbo ska köra på hög RPM konstant.

Du kör EZ mode i UEFI/BIOS, aktivera Advanced Mode istället, så få du många fler inställningar, bl.a inställningr för CPU'n där Cool'n'Quiet finns, jag har dock för mig att det är på som standard.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@andreassofus: På bilden du lade upp tidigare som visar BIOS finns det en knapp som heter "QFan Control" under själva fläktkurvan. Om du klickar på den så borde du få upp så att du antingen kan definiera en egen fläktkurva manuellt, eller välja någon av de fördefinierade. Testa några av de fördefinierade som Standard eller Silent och se om det blir bättre.

Annars kan du testa att göra din egen fläktkurva. Du vill troligtvis ha en relativt flack kurva mellan säg 30°C till 60°C, på kanske 40-50% eller så. Och sen öka linjärt upp mot 100% mellan 60°C och kanske 80°C.

Permalänk

@Belzader:

ska se om det blir någon skillnad. tack för tips

Permalänk

@perost:
japp, hgar sett att jag kan ändra där. ska se om jag kan testa det du skriver.

Permalänk

har pratat med Inet nu. han sa att cpu-fläkten kan vara felkopplad. Fläkten ska vara kopplad till moderkortet och inte till nåt som hette "fan hub"

Vet dock inte hur man ser det.

han sa också att AMD processor är varmare så 50 grader inte var så mycket i viloläge.