Priset på DDR4-minnen sjunker till runt 80 kronor per gigabyte

Priset på DDR4-minnen sjunker till runt 80 kronor per gigabyte

Som förutspått har priset på DDR4-minne sjunkit under 2019, och ligger idag en bra bit under 100 kronor per gigabyte.

Läs hela artikeln här

Gött då kan man snart skaffa lite mer minne

Jaa, äntligen! Vill se 16 GB under 1000 kr...och CL14 3200 Mhz på det!!!

När ska man märka av detta i svenska butiker ? Tycker mig sett ett litet prisdropp senaste men inte så som man läst om bör ske..

Härligt!

Bara det fortsätter nu. Brukar ju annars bli någon brand eller översvämning när priserna blir för låga för tillverkarnas tycke Men vi får hoppas det inte blir så.

Och om det blir så att de fälls för kartsellbildning så nåde dem om de lägger kostnaden på oss. Det är de som skall straffas om de är skyldiga, inte kunderna.

Skrivet av Nima2001:

När ska man märka av detta i svenska butiker ? Tycker mig sett ett litet prisdropp senaste men inte så som man läst om bör ske..

Nu kanske jag missförstår din fråga, men priserna är tagna från Prisjakt så alla ändringar "märks" redan i svenska butiker.

Skrivet av Nima2001:

Butikerna kommer mjölka detta så länge de bara går.

"Stöd era lokala butiker" sägs det, lol

Skrivet av Nima2001:

Kolla på prisjakt så ser du att priset störtdykt sedan i juni förra året. Vi snackar alltså i vissa fall ett dyk på 800 kr per kit.

Lämpligt!
Mina stickor havererade igår (eller möjligen tidigare...oklart det där), så om det inte täcks av garantin är det ju åtminstone ett bra tillfälle att skaffa nya.

Fortfarande dubbelt så dyrt jämfört med 2016. Men men.. Det går mot rätt håll i alla fall.

G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 PC25600/3200MHz CL14 2×8 GB - 1700:-

RIP. Köpte samma minnen, fast 3000Mhz i mitten på april förra året. Kostade 2499:-

Precis.
Prissänkningen är välkommen.

Köpte mitt kit med 2x16GB Kingston HyperX för 1140:- från CDON.se i maj 2016.

Skrivet av ToirRisker:

Butikerna kommer mjölka detta så länge de bara går.

"Stöd era lokala butiker" sägs det, lol

Fast kan ju även vara så att produkterna butikerna har är inköpt till ett äldre högre pris.
Så kan ju vara för att skydda sig från att sälja med förlust.

Köpte mina DDR4 när de var som lägst, först 2x4GB 2400MHz för 300:- sen köpte jag ytterligare 2x8GB för 600:-. Dock är de ju långsamma idag

Dyrt!

Det är ju typ dyrare än vad DDR3 kostade för samma minnesmängd för flera år sedan.

Skrivet av trickeh2k:

G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 PC25600/3200MHz CL14 2×8 GB - 1700:-

RIP. Köpte samma minnen, fast 3000Mhz i mitten på april förra året. Kostade 2499:-

Var hittar du CL14 för 1700?

Ska man tro att det kommer sjunka mer eller är det läge att handla redan nu?

Skrivet av Naga:

Var hittar du CL14 för 1700?

Haha, blind eller läste du inte ens artikeln? :>

EDIT: länken tar en till CL16-minnen. Antagligen därför

Måste vara någon knasig produkt som inte var så poppis jag beställde, samma kit från samma ÅF har gått ned 20 spänn :> https://www.proshop.se/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-DDR4-3000-C14-...

Hoppas det sjunker till under tusenlappen för ett kit på 16 GB under årets gång.

Synd man simmar motströms när svensk politik inte riktigt gör kronan starkare.

Skrivet av Nima2001:

Så sent som möjligt, svenska butiker är segast i Europa med att sänka priserna, brukar gå snabbare i Danmark/Tyskland.

De är dock jävligt snabba på att öka priserna redan när prishöjningar är ett rykte.

Kan väl bero på att Komplett har majoriteten av marknaden.

Jag köpte 16 GB för ett år sedan. Vill inte minnas vad jag betalade.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av André:

Nu kanske jag missförstår din fråga, men priserna är tagna från Prisjakt så alla ändringar "märks" redan i svenska butiker.

Skrivet av Xinpei:

Kolla på prisjakt så ser du att priset störtdykt sedan i juni förra året. Vi snackar alltså i vissa fall ett dyk på 800 kr per kit.

Sant det har ju sjunkit redan men jag tycker inte det går i samma takt som i andra länder. Var främst det jag syftade på

lol när DDR4 har kommit till en normal pris då kommer DDR5 ut med 50% högre priser igen. xD

Nej fyfan vilken jobbig nyhet

CL ökar med varje generation av DDR. Minns när man hade minnen men CL på 2.5.

Läste på om det och i och med att det mäts i klockcykler blir det högre ju snabbare frekvensen är men det betyder inte att det egentligen ökar så 16cl nu är snabbare än 2.5 var med 300mhz minnen.

Senast redigerat 2019-02-08 16:52
Skrivet av Ozzed:

Och om det blir så att de fälls för kartsellbildning så nåde dem om de lägger kostnaden på oss. Det är de som skall straffas om de är skyldiga, inte kunderna.

Bara ta fram trollspöt och trolla fram pengarna eller hur?

Vad är det som påverkar ram så mycket i pris?
Tex en GB på en SSD kostar inte många kronor medan här kostar det 100kr.
Att det är annorlunda teknik såklart men vad i tekniken gör det dyrare? Är det materialet?
Tänker att utvecklingskostnaden är väl typ lika och antagligen produktionskostnaden likaså.
Eller så tänker jag kanske helt fel.
Vad är det mina goda hens som gör att det är dyrt? Detsamma sägs om cache...

Skrivet av huxflux:

Bara ta fram trollspöt och trolla fram pengarna eller hur?

Ja, det är väl så man gör när man får P-böter? Eller brukar du gå och be din lokala ICA-handlare om allmosor när du får böter?

aturligtvis får man stå för fiolerna själv om man bötfälls, och det skall ta mig fan också företagen göra-

Annats blir det jävla knepigt. Om man döms för misshandel och får betala skadestånd så går man ju inte och tigger pengar från den man misshandlat precis, men det är ju så det skulle bli om de lägger kostnaden på oss!

(Nej, att betala överpriser för minnen är inte att likställa med misshandel, men det blir en talande, och träffsäker liknelse som är lätt att förstå).

Skrivet av Ozzed:

Ja, det är väl så man gör när man får P-böter? Eller brukar du gå och be din lokala ICA-handlare om allmosor när du får böter?

aturligtvis får man stå för fiolerna själv om man bötfälls, och det skall ta mig fan också företagen göra-

Annats blir det jävla knepigt. Om man döms för misshandel och får betala skadestånd så går man ju inte och tigger pengar från den man misshandlat precis, men det är ju så det skulle bli om de lägger kostnaden på oss!

(Nej, att betala överpriser för minnen är inte att likställa med misshandel, men det blir en talande, och träffsäker liknelse som är lätt att förstå).

Vem betalar egentligen företagens böter om inte de själva? Om de ökar priset efteråt gör ju inte det mindre sant.