Amiga [Är några som har kvar sina gamla Amiga prylar här?]

Permalänk
Medlem

Har min amiga 500 liggande i vindsförrådet. Många år sen jag starade den.

1MB chipminne, dom extra 512K är inlödda på moderkortet, switchbart till 512K chip + 512K slow

(Ni ungar vet inte hur bra ni har det, på minn tid fick jag gå 20mil genom snöstorm för att löda in en 0,0005Gigabytes minnesexpansion!)

4MB fastminne
300MB HD
kickstart 1.3 och 2.04 switchbart

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort mig av med min A600 men har en 500 och en 1200 kvar. Har ej startats sen 2010-2011...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul att se att så många här ändå har kvar grejerna.
Men kom ihåg att ta bort Varta batterier (A500+, A2000, A3000, A4000 och ofta i minnes expansioner) och byta kondensatorer (A600, A1200, A4000 och CD32).
Annars är de körda den dagen ni får för er att vilja använda dem...

Är det någon som vill sälja sina Amiga prylar så droppa ett PM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt att så många ändå sparat...det var en gyllene tid och man har många fina spelkvällar från back in the days...

Permalänk

har en a600 hd som jag sparat i alla tider. helt komplett i sin kartong, inklusive inköpskvitto ;)... brukar starta den vart femte år för att se om den litar o spela lite nord o syd och moonstone (a hard days knight). kan varmt rekommendera david pleasances youtubeintervjuer om man är intresserad av lite insideinfo vad som hände hos commodore på slutet och post konkursen...

Permalänk

@bluetrain: Moonstone på Amigan, härliga minnen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Sålde mina två A500 till en kompis som fräschar upp dem.. en av dem hade serienr under 5000

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenix:

Sålde mina två A500 till en kompis som fräschar upp dem.. en av dem hade serienr under 5000

Min byter snart ägare också, roligare om någon med mer tid tar över även om det svider litet i hjärtat, men tycker den förtjänar bättre än att stå som hyllprydnad 70% av tiden numera.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vet inte vart min A500 blev av. Men saknar den något galet. Köpte på mig en C128 för ett tag sedan och funderar på en A1200 eller kanske en 4000.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Min byter snart ägare också, roligare om någon med mer tid tar över även om det svider litet i hjärtat, men tycker den förtjänar bättre än att stå som hyllprydnad 70% av tiden numera.

Min falcon har vart hyllvärmare i typ 20 år.. när man får bud på 2000€ så e det frestande att sälja

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

fenix: detta är ju närmast en mytisk burk som jag tror få har sett i verkligheten, än mindre ägt! när jag höll på att samla gamla datorer och konsoller för sisådär femton tjugo år sedan var jag denna lite av en graal. säkert så för många som växte upp runt tidpunkten! om du inte hamnar i ekonomisk knipa och måste sälja så behåll föe guds skull! skulle inte vara förvånad om den har dubbalt sitt värde eller ännu mer på fem tio år.

Permalänk
Medlem

Jag snubblade över den typ 99-00.. en C-Lab MkX med mega st tangentbord. Fick även med nåt spdif interface. Önskar jag hade råd med ett supervidel grafikkort men 060 med 256mb ram får duga

Har inga planer på att sälja. Den skall få en hedersplats i storarummet sen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Min farsas amigor står i källaren. Tror det är 6-8 A4000 De flesta är 040 och 030. Finns även en 060. Kul att starta upp dem ibland. Otroligt hur kraftfulla de var för sin tid. Skärmen vi har till dem börja dock bli sliten. Ibland får man bokstavligen slå igång bildröret

Permalänk

Hämtade hem min Amiga 500 från moderhemmet men jag har visst inte rätt utrustning att kunna få bild på tv:n.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

@Överklockad_gasklocka: Funkar det inte med RCA kabel mellan datorn och tvn, komposit eller vad det heter ?
Kanske inte den bästa lösningen men det funkar iaf.

Permalänk

@theailer: När jag provade så minns jag att jag efter kanske två timmars googling kom fram till att det behövdes nån viss sorts adapter eller dylikt som var halvdyr. Fastän det är en tjock-tv. Minns att en kompis alltid körde från Amiga 500 till tv när det begav sig. Har svårt att tänka mig att han hade nån avancerad adapter men.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

RF-modulator heter de väl, följde med Amigan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

@Överklockad_gasklocka: Funkar det inte med RCA kabel mellan datorn och tvn, komposit eller vad det heter ?
Kanske inte den bästa lösningen men det funkar iaf.

Sök efter RF modulator för Amiga på Tradera eller Blocket.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

Ägde ingen Amiga själv men en kompis var lycklig ägare till en 500:a. Många underbara timmar med underbara spel som Wings, Stuntcar racer och många andra.
Kollade på Blocket och det är rätt höga priser man får betala för den nostalgikicken och risken är sen att komponenter som kondingarna ger upp om dessa inte är bytta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Sök efter RF modulator för Amiga på Tradera eller Blocket.

Jag kan ha en RF att sälja. Pm:a mig om intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag är fortfarande intresserad av en trasig C-64 som rekvisita till en kul grej jag tänkte lägga upp i bildgalleriet, men tyvärr får vi inte annonsera här i tråden sade man mig, jag vet inte om man inte heller får länka, men vi skulle haft en entusiastgrupp någonstans där man kunde byta och sälja prylar sinsemellan utöver att visa bilder.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag är fortfarande intresserad av en trasig C-64 som rekvisita till en kul grej jag tänkte lägga upp i bildgalleriet, men tyvärr får vi inte annonsera här i tråden sade man mig, jag vet inte om man inte heller får länka, men vi skulle haft en entusiastgrupp någonstans där man kunde byta och sälja prylar sinsemellan utöver att visa bilder.

Tyvärr har ju det mesta dragit iväg till Facebook men om du kollar på vintagegames.se så finns där ett köp- och säljforum. Är dåligt med trafik där för tillfället men jag hoppas på lite bättre drag igen Man måste registrera sig för att läsa formumet men det är det värt.

Har nog haft alla sorters Amiga, förutom "tower"-varianter. Tror inte jag har någon kvar idag. Samma sak med min fina C65:a, den bytte jag bort mot TV-spel för bra många år sedan. Lite ångrar man sig försås...

Permalänk
Medlem

Har en 600, en 1200 med 030 accerelator och en 4000 med 040. Dessa behåller jag till döden

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Japp, allt är kvar!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

En A500, 4 joysticks och en mjölkback disketter är vad som finns kvar efter att morsan kastade bort en påse med ”skräp”.
Således inget nätagg, RF-modulator, extradrive, tv-kablage osv kvar.
Ja, det var ju synd... 😡

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gothdeus:

En A500, 4 joysticks och en mjölkback disketter är vad som finns kvar efter att morsan kastade bort en påse med ”skräp”.
Således inget nätagg, RF-modulator, extradrive, tv-kablage osv kvar.
Ja, det var ju synd... 😡

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar dyka upp på tradera ibland, ensamma nätagg och kablage brukar inte bli så dyra.
Nätaggets innehåll är inte så svårt att bygga ihop från kinagrejer heller annars, (eller modifiera ett PC agg, inte optimalt men det går med litet slöjdande) det är inte så avancerat inuti som det kanske verkar...

RF modulator kan du bygga om från någon skrotad CRT TV, inte lika bra dock men man brukar få bild hyfsad iaf tills man fixar en bättre...

Diskdriven kan ju bli litet knivigare dock särskilt om den var extern, men det går ju att lösa med moderna grejer i nödfall.
(Kasettbandspelare som passar brukar gå för max en hundralapp om man bara söker en för att kunna använda, många modeller passar, även gamla modeller vad jag vet.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

har amiga 500 och några c64or samt de flesta tillbehören, även skrivaren, satan va den låter och va fult det ser ut med bläckbandet. var längesedan den användes dock.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dessa har jag som ligger och skräpar på jobbet. Får se om jag har tid att testköra i framtiden.

Två stickor också.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Avstängd

Jag har en Amiga 500 och en C-64 med en 1540
(samt kasett däck och skit till C 64an)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag gjorde tyvärr av mig med min Amiga 500 för drygt tjugo år sedan när jag flyttade. Hade varit härligt att rigga upp den och se om något av spelen fortfarande fungerar.