Windows installation på ny dator, totalknas... Windows går inte att installera!?

Permalänk
Medlem

Windows installation på ny dator, totalknas... Windows går inte att installera!?

stoppkod: PNP watchdog.

Installationen startar utan problem. för att sedan:

1 kopierar Windowsfiler.

2 Förbereder filer för installation.

3 Installerar funktioner.

4 Installerar uppdateringar

5. Gör enheter klara att användas och här tar det totalstopp varje gång.

Efter omstarten som installationen gör så står den och tuggar och sen fastnar den på 16% en bra stund för att sedan kasta upp en blåskärm med meddelandet:

stoppkod: DRIVER PNP watchdog

Har testat med 3 olika SSD diskar varav en M2 disk med samma resultat. Gav upp och stoppade i systemdisken (SSD) från gamla datorn och då bootade den upp fint trots att den var från gamla datorn. Allt funkade men jag ville ha en "fresh" install i den nya och då havererade alltihop.

Har testat att installera utan grafikkort, testat att ta ut minnen osv i all oändlighet. tar gärna emot nya tips. Inte så kul att köpa datordelar för 20K å sen funkar det inte.

Har aldrig varit med om något liknande förut?

Moderkort: Gigabyte Z390 WiFi PRO I mITX
Minnen: Corsair LPX3200 DDR4
CPU: i7-8700K
Grafikkort Palit 2080 OC

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS.
Ladda ner alla drivrutiner till USB sticka och gör en ren installation av Win10 utan nätuppkoppling med så få komponenter som möjligt inkopplade.
Installera drivrutiner från USB stickan innan Windows får en chans att ta hem dom.

Permalänk
Medlem

Vilken version av Windows 10 försöker du installera, är det senaste versionen 1809?

Jag har inte någon lösning på ditt problem och jag hittar bara några få trådar när jag googlar på "stoppkod: DRIVER PNP watchdog" och dom föreslår att man testar flera olika åtgärder som tex denna tråd https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/8zup4n/driver_pnp...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Ska testa alla förslag! Uppdaterade Bios nu å testar en ny installation UTAN nätverkskabel i? Kör Win 10 originalskiva nyinköpt.

edit*
Samma sak igen. Kom till "gör enheter klara att användas" sen var det samma visa.

Frågan är om detta går att ens lösa? Kan det vara fel på moderkortet? Som sagt, aldrig varit med om ngt liknande....

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Kan den första disken med os redan installerat fortfarande boota efter du installerat alla drivrutiner?

Testa att koppla ur alla diskar förutom den du ska installera på och/eller ett nytt usb minne.

Permalänk
Medlem

Har du bytt installations "media" dvs från vilket "USB stick" eller liknande du installera ifrån?

efter som du har bytt target hårddisken så verkar det vara källa eller hårdvaran i datorn som är knasig

Permalänk

Hm fick samma "PNP watchdog blå skärm" när jag höll på att överklocka min cpu av någon anledning. När jag höll på att pilla i bios.
Kommer du in i bios? Kör en default på moderkortet kanske hjälper?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle:

1) Installera någon Linux dist. bara för att eliminera hårdvarufel.

2) Installera Windows på den aktuella disken antingen i en annan dator, eller i en virtuell maskin (där disken då tilldelas exklusivt/direkt till den virtuella maskinen) och sen sätta in den i din dator. Förut hade det ju aldrig fungerat, men nu för tiden är Windows ganska bra på att boota även med avvikande hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den första disken bootar fint samt att allt funkar inne i Win. Har tom spelat bla BF5. Bios är på default. Ska dra till jobbet nu men ska testa att installera nån Linux variant i eftermiddag. Stort tack för ert engagemang och goda tips och råd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

men det är för att allt redan är installerat och klart på just den disken...

med dom andra installationsförsöken så är inte installationsförfarandet helt klart och nyper i slutfasen.

jag antar här att du helt har lagt undan den fungerande SSD när du provar att installera på de andra SSD.

när order 'watchdog' finns med så låter det som att någon moment tar för mycket tid för att bli klar och det timar ut och du får felet.

en variant att prova är att i bios klocka med ytterligare - dvs långsammare än default' om det går om det är något latent minnesfel eller annat i chipseten som är med och bråkar och inte märks förrän nu, typ.

en variant är också att gör en full diskimage på den fungerande disken, skriva över en bit i början på disken med nollor (för att installationsprogrammet inte sskall känna igen något som ligger på disken, och sedan göra installationen.

fungerar det då så vet du att det är något med använda medierna, annars köra tillbaka disk-imagen ingen och den fungerande disken är som innan.

Permalänk
Medlem

Har nu testat att försöka få en sticka med UBUNTU att boota. Den vägrar helt, har testat med 2 stickor i alla USBportar samt med en LaCie disk, inget funkar?

Bör väl tillägga att Ubuntu-installationen startar direkt med samma stickor å diskar i min Lenovo Thinkpad samt de 2 andra stationära datorerna här hemma.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag skulle installera Windows i en virtuell maskin, köra Windows Update så du har alla uppdateringar (i den virtuella maskinen) och sen montera den disken i din dator.

Alternativt göra en backup på din gamla SSD som fungerar, sätta i den i din nya dator och starta en Windows-installation inifrån Windows, det kan öka chanserna att lyckas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du formaterat hårddisken? Om inte, så kan du försöka att nå systemreparation. Tryck på datorn reset-knapp när windows-loggan dykar upp (Inte när du bootar ifrån USB, utan HDD/SSD med Windows på). Efter tredje gången så ska Windows gå in i repair/Restore -mode.

http://cureyoursystem.com/fix-driver-pnp-watchdog-error/

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Ingenting funkar utan det återkommande är blåskärm och PTP Driver Watchdog.

Ska sätta mig på juldagen och plocka ner datorn, komponent efter komponent samt testa att installera win. För att ev hitta orsaken.

Har aldrig varit med om något liknande. Som det är nu är nya datorn bara ett väldigt dyrt bojsänke. Antar att någon komponent inte mår så bra?

Att installera Windows i en annan dator löser ju inte själva problemet. Självklart skall det gå att installera i den datorn grejerna sitter i.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Eftersom det fungerar när du sätter i din gamla disk där du redan har Windows installerat så, jo, det löser ju problemet.

Det är klart det går att installera Windows, med största sannolikhet är det ju ett handhavandefel, och jag erbjuder dig en lösning förbi det handhavandefelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad: Kommer du åt bios så prova ändra inställningen för "Secure boot" innan installationen.
Titta även på inställningen för "Windows 8/10 Features" så den inkluderar W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Eftersom det fungerar när du sätter i din gamla disk där du redan har Windows installerat så, jo, det löser ju problemet.

Det är klart det går att installera Windows, med största sannolikhet är det ju ett handhavandefel, och jag erbjuder dig en lösning förbi det handhavandefelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kan då handhavandefelet bestå av?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Du måste renodla problemet, dvs koppla bort allt som inte behövs vid installation, använd enkla och trådade möss och tangentbord. Du måste hämta hem WINDOWS 1809 från nätet och lägga på en USB-sticka. (bara för att du köpt en orginalskiva är den säkert minst ett halvår gammal och ditt moderkort är kanske nyare och då finns INTE drivrutin på skivan).

Jag skulle uppdatera BIOS innan installation.

Använd en USB-3 sticka i en USB-3 port och då ska det ta MAX 1 timme.

När installationen kommer till diskhanteringen ska du ta bort ALLA partioner och låta Windows bestämma storlek.

Ha bara 1 HD aktiv under installationen.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Och se till att starta datorn med kallboot när du har USB-pinnen med installationsmedia monterad på burkens USB-uttag.

Är det secure boot med i bilden (dvs. går via GPT och UEFI) så måste man göra allt precis i rätt ordning och minsta avsteg där gör att det inte fungerar i slutändan.

Tänk också att det går inte att installera från alla typer av USB-stickor och somliga från bl.a Sandisk är ökända för att inte kunna bootas/installera ifrån...

Går det inte med USB-sticka - prova med bränd DVD-skiva (även DVD-brännare/läsare via USB till datorn går bra att boota ifrån, BIOS gör ingen särskillnad mellan en SATA/PATA DVD-läsare och en dito via USB, medans det är helt annat med USB-minnen...) och se till att skivan är i läsaren när strömmen slås på!!.

Alltså skinnet knottra sig på allt strul man måste pilla med innan man hittar exakt rätt ordning för en lyckad installation i en dator med secure boot, UEFI och GDP, det är som att prova igenom kombinationer på sifferhjulet för att öppna ett kassaskåp ibland...

Gör man inte det yrkesmässigt och hittat sina trix utan typ var 3' år så tar det tid och mycket frustrerande på vägen!!...

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på att du måste testa RAM, kör memtest86 minst 2 varv och utan XMP-inställningar och ta bort grafikkort för att förenkla. Jag har ett likadant moderkort och det gick bra.

Det står lite konstiga saker på GIGAbytes hemsida om att version 1709 och 1803 supportas men för mig gick det bra?

Permalänk
Medlem

@Ragnvlad:

Något jag inte förstår i denna historia är att det ser ut som att datorn i sign är överklockad, om det nu var den det rörde sig om. Det framstår som självklart att ta bort överklockningen, fast det framgår inte om det gjorts.

Permalänk
Medlem

som de flesta säger, eliminera så mkt som möjligt, 1 sticka ram 1 disk inget onödigt. kan vara USB fel också. jag hade en kollega vars dator frös varje gång under uppstart men hos mig funkade den prima. problemet var hans billiga delicato(heter dom så?) mus. kopplade ur den och den fungerade hur fint som helst.
testa en äldre win10 utgåva?
disken som du får igång datorn med kan användas för hård stresstesting. kör tex prime 95 några timmar och håll koll på temperaturerna. har du klockat något stäng av det direkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

@Ragnvlad:

Något jag inte förstår i denna historia är att det ser ut som att datorn i sign är överklockad, om det nu var den det rörde sig om. Det framstår som självklart att ta bort överklockningen, fast det framgår inte om det gjorts.

Datorn i signaturen är den gamla datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Mycket bra poäng - vid installationer skall man eliminera USB-baserade möss och tangentbord och enbart ha sådana med grön och rosa mini din-kontakter, det blir att gräva i flyttlådorna/källare efter dem - men ibland går det bara inte att köra med USB-baserade mus/tangentbord i installationsfasen då installationsprogrammet är dum i huvudet och detekterar fel på USB-enheterna innan de 'riktiga' drivrutinerna har laddats in.

Man skall tänka på att en USB-minnessticka under förhandlingen under en mycket kort tid presenterar sig som en keyboard och faktiskt skriver kommandon... - det är också orsaken vid installation när det inte fungerar med USB-stickor - får gå tillbaka till DVD-skivor och DVD-läsare (även via USB-bus) när inget annat hjälper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Mycket bra poäng - vid installationer skall man eliminera USB-baserade möss och tangentbord och enbart ha sådana med grön och rosa mini din-kontakter, det blir att gräva i flyttlådorna/källare efter dem - men ibland går det bara inte att köra med USB-baserade mus/tangentbord i installationsfasen då installationsprogrammet är dum i huvudet och detekterar fel på USB-enheterna innan de 'riktiga' drivrutinerna har laddats in.

Man skall tänka på att en USB-minnessticka under förhandlingen under en mycket kort tid presenterar sig som en keyboard och faktiskt skriver kommandon... - det är också orsaken vid installation när det inte fungerar med USB-stickor - får gå tillbaka till DVD-skivor och DVD-läsare (även via USB-bus) när inget annat hjälper...

Problemet är väl bara i vilken kontakt man skall sätta dom mössen/tangentborden?
Inga nya moderkort har ju ps/2 kontakter.

Permalänk
Medlem

Bios är uppdaterat från dag 1. Kör Win 10 1809, testade nu från sticka med exakt samma resultat som innan.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Vad kan då handhavandefelet bestå av?

Nej jag vet inte. Men för mig är det obegripligt när någon väljer bort en fungerande lösning som har föreslagits för att..ja jag vet inte varför, för att det inte känns rätt?
Men uppenbarligen är det ett handhavandefel, eftersom datorn fungerar med en färdiginstallerad disk, men det är som jag ser det skillnaden mellan någon som löser sina problem, och någon som inte gör det.

Så du får fortsätta ha din icke-fungerande dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Bios är uppdaterat från dag 1. Kör Win 10 1809, testade nu från sticka med exakt samma resultat som innan.

Smart, redan Einstein definierade ju idioti som någon som prövar samma sak men förväntar sig ett annat resultat.

(disclaimer, jag vet att det är tvistigt om det var Einstein som faktiskt sa det där, but, nevertheless...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Bios är uppdaterat från dag 1. Kör Win 10 1809, testade nu från sticka med exakt samma resultat som innan.

Blir Windows aktiverat när du installerar det?
Om det blir aktiverat, prova att köra kommandot slmgr.vbs /dlv i cmd, så ser du vilken server som delar ut licensen, om det nu är en server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Smart, redan Einstein definierade ju idioti som någon som prövar samma sak men förväntar sig ett annat resultat.

(disclaimer, jag vet att det är tvistigt om det var Einstein som faktiskt sa det där, but, nevertheless...)

Skickades från m.sweclockers.com

Du tycks ju uppenbarligen enbart syssla med drygheter. Varför är det konstigt att jag vill hitta anledningen till varför det inte går att installera windows normalt? Jag fattar att jag kan ta andra vägar för att få en fungerande installation men det förklarar fortfarande inte varför det inte går att installera på det vanliga viset.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE