Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows installation på ny dator, totalknas... Windows går inte att installera!?

Permalänk
Medlem

Är det version F7 i BIOS ?

Det kan fortfarande vara fel i RAM, testa ?

Vad har du för SSD som du provar? Dom innehåller mjukvara som man måste uppdatera!

Har du nollställt BIOS efter uppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Är det version F7 i BIOS ?

Det kan fortfarande vara fel i RAM, testa ?

Vad har du för SSD som du provar? Dom innehåller mjukvara som man måste uppdatera!

Har du nollställt BIOS efter uppdatering?

Efter att ha klarat av allt Julfirande så är det fullt fokus på detta. Kör memtest just nu. Efter det ska jag testa att koppla ur allt ur burken samt försöka installera med minimalt med hårdvara i maskinen. Vad det gäller memtest så har jag kört 4 pass utan errors hittills.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej jag vet inte. Men för mig är det obegripligt när någon väljer bort en fungerande lösning som har föreslagits för att..ja jag vet inte varför, för att det inte känns rätt?
Men uppenbarligen är det ett handhavandefel, eftersom datorn fungerar med en färdiginstallerad disk, men det är som jag ser det skillnaden mellan någon som löser sina problem, och någon som inte gör det.

Så du får fortsätta ha din icke-fungerande dator.

Skickades från m.sweclockers.com

I princip så kör han redan med ditt förslag.

Det han vill veta är varför det inte går att installera på nya datorn. Vad som orsakar problemet.

Permalänk
Medlem

Har kört memtest med noll errors. Har testat att installera på 4 olika diskar med samma resultat. har rivit ur alla diskar, testat olika sataplatser på moderkortet. Allt med samma resultat. Överväger att reklamera hela skiten för att få lugn och ro.

Har byggt ihop säkert ett tjugotalburkar genom åren men aldrig upplevt något liknande. Som sagt jag kan göra en installation på en annan dator och flytta över disken till denna. Men då har jag fortfarande inte hittat problemet. Har Googlat överallt men inte hittat ett enda svar som för mig närmare en lösning?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Prova med att installera Windows 7 och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Prova med att installera Windows 7 och se vad som händer.

Ahh Intressant! Ska testa!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Inaktiv

Om inget hjälper som sista utväg, ta lös cpun från moderkortet ljus med en ficklampa och kolla så inget ben på moderkortet är böjt. Jag har hört talas om mycket knepiga fel vid detta fel.. Där det beroende på ben blir olika symtom.

Sedan är det som sagt att testa olika saker, ett minne etc. Men vid minnesfel brukar det bli mer slumpartat. Så jag tror felet har med moderkortet att göra. (cpun brukar aldrig gå sönder), grafikkort kan du köra med det interna, olika ssd har du prövat.. Nätdelen är ej hårt belastad under installationen. Så moderkortet känns som boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om inget hjälper som sista utväg, ta lös cåun från moderkortet ljus med en ficklampa och kolla så inget ben på moderkortet är böjt. Jag har hört talas om mycket knepiga fel vid detta fel.. Där det beroende på ben blir olika symtom.

Ska kolla! har styrt upp ett annat moderkort som ska testas också!

edit* Sprillans nytt moderkort testat nu, samma modell som satt ifrån början direkt ur kartong. Började med att uppdatera bios, precis som med det första kortet, körde igång installationen. Allt funkar!!!

Uppenbarligen något knas med det första moderkortet?! Har kollat CPU sockeln med förstoringsglas och ser inget konstigt. (appropå böjda pins). Blir att lämna tillbaks kortet helt enkelt. Stort tack för all hjälp och goda råd!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Trevligt att det löste sig, köpte du samma moderkort eller blev det något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Trevligt att det löste sig, köpte du samma moderkort eller blev det något annat?

Nä. Det blev samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE