Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Använder mycket Caps Lock i bokföringsprogram, men nästan aldrig annars. Använder den betydligt mer än INS, HOME, END, Page Up och Page Down iaf.

Vad Pause/Break gör är en bättre fråga kanske? Enda knappen jag aldrig använt på mitt tangentbord. Någonsin. (Tryckte på den nu bara för att se om det hände nåt...)

HOME, END, PAGE UP/DOWN använder jag när jag är för lat att använda musen
PRT SCR eller vad knappen förkortas används också till och från till just printscreens av diverse bilder man laddar upp främst här inne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

HOME, END och Page Up/Down är nog mina mest använda funktionstangenter. Perfekt när man surfar forum med en hand!

Eller bläddrar i föreläsningsslides och inte vill fladdra runt på en pekplatta som om man försökte vädra bort en prutt.
Home och end är rysligt användbara när man skriver längre texter, för att inte tala om kombinationen med shift i excel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Azureye: Pause/Break använder du i ditt konsollfönster för att just pausa det.

Caps använder man ju också hela tiden när man programmerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vad var egentligen tanken med Caps Lock? Skulle du skrika ut ett helt stycke som du skriver? Använder du Caps Lock? Om ja till vad? Eller är den bara i vägen som den är för mig?

Kommer alltid åt det på mitt Corsair K63 Blir lika förbannad på dess existens var gång.

Skrivet av loako:

Ett tips kan ju vara att remappa caps (och andra tangenter du inte använder) till något som är användbart för dig.
Autohotkey remap
Register remap

Vore kanske något. Men programmet till mitt tangentbord har en känd långlivad bugg. Blockerar anslutningen så man måste stänga det för att kunna skriva. Så se om det fungerar även om man inte har iCUE igång.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Använder den aldrig så har mappat om den till <|> tangenten med Autohotkey istället.

Något jag aldrig har fattat dock är att Home, End, Page up och Page down finns dupplicerade? De finns både som dedikerade tangenter och på numpaden. Jag använder enbart de dedikerade.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Haptic:

Capslock använder jag lite då och då när jag redigerar kod, databaser och diverse andra variablar..

Numlock använder jag nästan aldrig, men det ger dig pilfunktionaliteten om man spelar två st på samma dator

scroll-lock gör faktiskt ingenting, den saknar funktion.

Scroll lock påverkar hur piltangenterna rör sig i bland annat excel. Blir alltid lika förbannad när excel slutar fungera ordentligt. Tar alltid ett tag innan jag kopplar det till scroll lock.

HOME och END samt Page up/down är mina absolut mest använda extra knappar. Påverkar vilka laptops jag kan tänka mig köpa!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ska man följa svensk byggstandard blir det mycket versaler, underlättar rejält med CAPS-LOCK. Det finns ju många liknande scsenarion, det handlar inte om att man skriver en massa vanliga meningar, kan vara en så enkel sak som att fylla i kredikortsinnehavare.

Permalänk
Medlem

Ja, caps lock är onödig. För det mesta.

Men historiken är ju intressant.

Som någon säkert redan har nämnt så hade tidiga skrivmaskiner bara versaler. Att bara skriva i gemener är ju uppenbart fel. Sedan uppfanns shift så att man kunde ha mer än ett tecken per tangent. Då uppstod förstås behovet att kunna skriva på det gamla sättet eller att framhäva viss text, det vi idag gör med fetstil eller större fontstorlek, till exempel rubriker och då var ju VERSALER ett av få saker man kunde ta till. Det krävdes kraft i lillfingret för att hålla ner shift en längre stund.

I och med datorernas intåg upprepades historien. 8x8 pixlar krävdes för att visa tecken någorlunda bra. Teckentabellen var 7-bitars ASCII med 128 tecken. Dessa fick då plats i 8x8x128=8192 bitar, dvs 1KB minne, vilket var vad man hade råd med. 8x8 pixlar var dock fortfarande inte tillräckligt för att visa gemener snyggt, så i stället använde man andra teckentabeller som hade blockgrafik i stället för gemener. När mer minne blev tillgängligt kunde man förbättra bokstäverna (med fler pixlar) och införa gemener - och då använde man versaler för förstärkning av text igen eftersom fetstil och kursiv stil fortfarande inte var möjligt.

Jag skriver ofta rena textfiler som kommenterar de stora dragen i kod jag har skrivit. Det händer att jag använder versaler för att markera rubrikerna. Men eftersom shift är så lätt att hålla ner på ett modernt tangentbord använder jag aldrig caps lock.

Det verkar dock vara konvention i vissa typer av engelska texter att använda hela stycken av versaler. Exempel är början av MICROSOFT LICENSE TERMS och NO WARRANTY-delen av GPLv2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det verkar dock vara konvention i vissa typer av engelska texter att inleda med hela stycken av versaler. Exempel är början av MICROSOFT LICENSE TERMS och NO WARRANTY-delen av GPLv2.

Haha, ja, jag bodde ett tag i ett engelskspråkigt land och mitt lägenhetskontrakt hade massa saker i versaler, till synes utan anledning. "ALL THAT AND THOSE", "JOINTLY AND SEVERALLY", minns jag särskilt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Vad Pause/Break gör är en bättre fråga kanske? Enda knappen jag aldrig använt på mitt tangentbord. Någonsin. (Tryckte på den nu bara för att se om det hände nåt...)

Du kan använda Pause för att tex pausa bootsekvensen på de flesta datorer (speciellt äldre) ...
Dvs om du har någon text som flimrar förbi som skickar nått felmeddelande eller skriver tex någon info vad den autodetectat för hårdvara osv som du inte vill missa, så kan du trycka paus så stannar sekvensen.
Funkar även för att pausa om du kör en bat-fil i kommandotolken.

Och CTRL + Pause/Break brukade användas för att avbryta program på gamla DOS-tiden vill jag minnas. Ibland gör CTRL+C samma sak, men nuförtiden är ju CTRL+C i princip alltid kopiera.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Varför skulle man vilja göra det?

Och om man mot förmodan behöver göra det så finns det en capitalize-funktion i alla ordbehandlare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skriver alltid med versaler i vårat affärssystem.

Däremot kanske jag är lite dum då men jag håller hellre in shift än använder Caps Lock. Skriver inte långsammare med lillfingret på shift och dessutom slipper jag böket att sätta på/stänga av Caps Lock.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

@Azureye: Pause/Break använder du i ditt konsollfönster för att just pausa det.

Caps använder man ju också hela tiden när man programmerar.

Jag har haft Caps Lock-knappen inaktiverad i många år utan att sakna den vid programmering. Vad är det för funktion jag inte använder?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Apple har löst det genom att göra sådana knappar lite "tröga" mjukvarumässigt så en snabb tryckning på Caps Lock slår inte på den, utan du behöver hålla den nedtryckt en kort stund för att den ska gå igång (i varje fall på bärbara). Samma sak med strömknappen hehe.
Har ingen erfarenhet av Surface eller laptops med Windows 10 så jag vet inte om det är något som finns där.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@richie.f: Vilken sorts rubriker skriver du i versaler? Försöker bara förstå hur caps används.

Jag specifikt? Rubriker enligt företagsstandard i diverse dokument, samt databasregistrering. Andra har väl andra användningsområden. Som sagt inte mycket för hemmaanvändande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Det beror ju lite på kodningsstandarder och språk etc men vi kör tex att alla preprocessordirektiv i c ska vara i versaler.

Permalänk
Medlem

Har personligen mappat om caps lock till ett alias av esc istället, underlättar vid användning av Vim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

@LemonIllusion: Det beror ju lite på kodningsstandarder och språk etc men vi kör tex att alla preprocessordirektiv i c ska vara i versaler.

Det låter ju helt klart som ett användningsområde, även om jag själv använder skift för att uppnå samma sak. Är det kanske så att caps lock blir mer relevant om man har ordentlig fingersättning? Jag kör lite mer "kreativ" fingersättning där vänstra lillfingret inte används till annat än modifiers, så att skriva med skift nedtryckt blir ingen direkt skillnad.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Ska man följa svensk byggstandard blir det mycket versaler, underlättar rejält med CAPS-LOCK. Det finns ju många liknande scsenarion, det handlar inte om att man skriver en massa vanliga meningar, kan vara en så enkel sak som att fylla i kredikortsinnehavare.

Precis. Jag använder det ofta i mitt jobb som konstruktör för att skriva texter, förklaringar osv. på ritningar.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

HOME, END och Page Up/Down är nog mina mest använda funktionstangenter. Perfekt när man surfar forum med en hand!

Vad gör du med den andra handen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkeypwner:

ÄNTLIGEN trodde att jag var den enda som duckade på caps efter att jag fått höra att jag är skum i x antal år

Det har jag också alltid fått höra haha
Skönt o se där är iaf en till som duckar på Capslock

Permalänk

Caps lock är knappen som göra att alla tecken efter ett förväntat "a" blir stora bokstäver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är troligen en kvarleva från skrivmaskiner, shift var tungt att hålla in och caps lock var bara typ en hake till just shift.
Det var för att kunna skriva "skrikandes" eller annat där bara stora bokstäver skulle användas.
Idag är den mer eller mindre onödig ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, hela vår tangentbordslayout är ju en kvarleva från gamla mekaniska skrivmaskiner.

QWERTY-layouten är designad för att förhindra operatören att trycka på två närliggande tangenter i snabb följd, vilket kunde resultera i att typarmarna hakade i varandra. De flesta vanliga ord kräver därför att man trycker på tangenter som ligger långt ifrån varandra. Layouten är alltså designad för att vi ska skriva långsammare.

Med denna layout kan man också skriva ordet "Typewriter" väldigt enkelt med en hand, eftersom alla tangenter som krävs för det ligger nära varandra på översta raden. Detta var en fördel när säljare skulle demonstrera skrivmaskiner för potentiella kunder.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Layouten är alltså designad för att vi ska skriva långsammare.

Mycket av det du skriver säger men detta är en myt baserad på väldigt tunna antaganden från jämförelser med Dvorak (gjorda av USAs flotta där Dvorak jobbade).

Qwerty är inte perfekt men det är lika snabbt som andra alternativ, det är inte optimalt då fördelningen för händerna inte är jämn men det skiftar även med språket.

Layouten var för att göra skrivandet snabbare med mindre problem med skrivmaskinerna.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

När du säger det så, jag har heller aldrig riktigt förstått tanken bakom vare sig numlock eller scroll lock för den delen. Är väl skönt att kunna skriva siffror och scrolla som man vill? Eller?

Numpad = min pinkod till datorn, bankärenden och det viktigaste: buybinds i CS:GO. Ett måste.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Azureye:

Vad Pause/Break gör är en bättre fråga kanske? Enda knappen jag aldrig använt på mitt tangentbord. Någonsin. (Tryckte på den nu bara för att se om det hände nåt...)

Vad Pause/Break gör varierar. På DOS-tiden kunde man använda Ctrl+Break för att avbryta ett program om jag minns rätt. Bara Trycka på Pause kunde också användas för att frysa en rullande utskrift.

Men, jag använder ändå tangenten väldigt ofta, i kombinationen Win+Break, som öppnar upp kontrollpanelen "System" i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Men, jag använder ändå tangenten väldigt ofta, i kombinationen Win+Break, som öppnar upp kontrollpanelen "System" i Windows.

Ja just det! Jag lärde mig det nån gång, efter att ha kollat upp massa kortkommandon, men glömde det efter en kvart Jag gör ett nytt försök...!

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

personligen så tror jag att CAPSLOCK är mer riktad till arga 12-åringar på *insert-generic-FPS-game* Själv används capslock sällan, kanske några enstaka ord för att FÖRTYDLIGA vissa saker i text när man t.ex. skickar mail med en lathund till en säljare på jobbet

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

personligen så tror jag att CAPSLOCK är mer riktad till arga 12-åringar på *insert-generic-FPS-game*

Detta var såklart tanken år 1878 när man uppfann shift key!
Alla visste att det 100-tals år i framtiden skulle komma något som heter FPS-spel med arga 12-åringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Numpad = min pinkod till datorn, bankärenden och det viktigaste: buybinds i CS:GO. Ett måste.

Jo, är ju betydligt smidigare än att behöva använda raden ovanför bokstäverna. Använder ju enbart numpad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

För att svara på frågan:

När man en gång i tiden uppfann skrivmaskiner så fanns det inte så mycket man kunde göra för att göra rubriker eller ge vissa ord någon slags emfas.

Det finns i princip tre saker man kan göra på en skrivmaskiner. STORA BOKSTÄVER (med Caps Lock), understrykning (genom att gå tillbaka till början av ordet och sedan spamma _) och s p ä r r a d s t i l (genom att slå in ett mellanslag mellan varje bokstav. Många maskiner kunde man dessutom slå in ett "halvt mellanslag" genom att hålla mellanslagstangenten inne, slå en bokstav, släppa mellanslag, slå nästa bokstav etc.

På det sättet kan jag se att Caps Lock hade en bra funktion.