Hur slö tullhantering har PostNord numera?

Permalänk

Finns det ingen gräns hur länge Postnord får hålla ett paket? Kan du slöa exakt hur de vill? De tar ju ändå betalt för det sen.

3 veckor har de hållit mitt lilla paket från USA som inte ens kommer bli tull på (men moms + avgift antar jag). ”Avvakta lite till” var svaret från kundtjänst på messenger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Finns det ingen gräns hur länge Postnord får hålla ett paket? Kan du slöa exakt hur de vill? De tar ju ändå betalt för det sen.

3 veckor har de hållit mitt lilla paket från USA som inte ens kommer bli tull på (men moms + avgift antar jag). ”Avvakta lite till” var svaret från kundtjänst på messenger.

Fick samma svar på mitt paket som varit fast i en månad.

Permalänk
Skrivet av FanaticBee:

Finns det ingen gräns hur länge Postnord får hålla ett paket? Kan du slöa exakt hur de vill? De tar ju ändå betalt för det sen.

Det finns lite om dröjsmål i konsumenttjänstlagen, men det verkar inte så användbart.

Det står att man kan hålla inne med betalningen, men det förutsätter ju att man får en faktura med en förbestämd sista betalningsdag. I Postnords fall ska man betala så snart försändelsen dyker upp på moms.postnord.se. Man kan inte veta om det som sker efter att man betalat kommer att göras snabbt eller långsamt, så man har ingen riktig nytta av att hålla inne med betalningen.

Om det tagit lång tid för Postnord att skicka varan till mottagaren efter att man betalat, verkar det som att man kan häva köpet av tjänsten enligt 29 § och få tillbaka pengarna men det leder väl bara till att försändelsen skickas tillbaka till avsändaren. Skadestånd verkar man bara kunna få om man haft faktiska kostnader på grund av dröjsmålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Finns det ingen gräns hur länge Postnord får hålla ett paket? Kan du slöa exakt hur de vill? De tar ju ändå betalt för det sen.

3 veckor har de hållit mitt lilla paket från USA som inte ens kommer bli tull på (men moms + avgift antar jag). ”Avvakta lite till” var svaret från kundtjänst på messenger.

Skrivet av HenrikM:

Fick samma svar på mitt paket som varit fast i en månad.

Skrivet av Kommenterande 2:

Det finns lite om dröjsmål i konsumenttjänstlagen, men det verkar inte så användbart.

Det står att man kan hålla inne med betalningen, men det förutsätter ju att man får en faktura med en förbestämd sista betalningsdag. I Postnords fall ska man betala så snart försändelsen dyker upp på moms.postnord.se. Man kan inte veta om det som sker efter att man betalat kommer att göras snabbt eller långsamt, så man har ingen riktig nytta av att hålla inne med betalningen.

Om det tagit lång tid för Postnord att skicka varan till mottagaren efter att man betalat, verkar det som att man kan häva köpet av tjänsten enligt 29 § och få tillbaka pengarna men det leder väl bara till att försändelsen skickas tillbaka till avsändaren. Skadestånd verkar man bara kunna få om man haft faktiska kostnader på grund av dröjsmålet.

Nej det finns nog tyvärr inget ni kan göra, så länge de gör själva deklarationen så har de gjort vad ni betalade för. Betalar man moms och Postnord skickar tillbaka försändelsen kan man få tillbaka momsen från Tullverket.

Har du inte ens betalat för moms och importdeklaration så finns det inget att reklamera till Postnord. Det är inte så att de ligger en månad efter på tullagret i Örebro, så det är ingen generell försening.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du inte ens betalat för moms och importdeklaration så finns det inget att reklamera till Postnord. Det är inte så att de ligger en månad efter på tullagret i Örebro, så det är ingen generell försening.

Jag har inte betalat utan det står bara Importpaket Hanteras sen 3 veckor. Men om de inte slarvat bort paketet och det väl kommer till slut så får man ju betala deras hanteringsavgift ändå. Tycker det borde följa lite krav när dem tar betalt för detta.
Trist att betala lite extra för snabbare frakt och sen ska det ta en månad extra när det väl kommer till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Jag har inte betalat utan det står bara Importpaket Hanteras sen 3 veckor. Men om de inte slarvat bort paketet och det väl kommer till slut så får man ju betala deras hanteringsavgift ändå. Tycker det borde följa lite krav när dem tar betalt för detta.
Trist att betala lite extra för snabbare frakt och sen ska det ta en månad extra när det väl kommer till Sverige.

Finns inte mycket att göra annat än att använda fraktsätt där avsändaren betalar. Senaste jag beställde från Storbritannien gick genom Ebays Global Shipping Program, under 2 veckor från beställning till leverans.

När man betalar som mottagare så är det ofta via Postnord, men det finns ingen generell försening så det är vad det är. Hade det varit en generell försening hade väl speditörerna kunnat använda en annan part i Sverige eller något man kan klaga på regeringen om. När det handlar om enskilda försändelser finns det väl inget att göra.

Permalänk

Ringde postnord och undrade lite hur lång tid det kan ta med tullhantering och fick svar 2-5 arbetsdagar men vilket aldrig stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaliZ:

Skönt att höra att flera är i samma sits. Mina två paket:

Paket 1
USA -> Ankom Stockholm 19/1. Fick meddelande om tull 30/1 och betalade samma dag sedan är det tyst och omöjligt att spåra vidare händelser. Antar det är någonstans på rullbandet ut ifrån tullverket in på postnord nu då.

Paket 2
UK -> Ankom Stockholm 26/1. Inte hört av tullverket ännu så det befinner sig väl på rullbandet på väg in för fotografering innan utkrävande av tullersättning.

//KaliZ

Alla mina paket har nu kommit.
Efter att jag betalt tullavgiften så har paketen kommit ca en vecka senare till min brevlåda.

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Har ett paket ifrån Ryssland som började sin resa den 26:e januari.

Den 21:e februari kom det till Sverige.
Igår den 23:e stoppades det och började tullklareras av Postnord.

Har fortfarande inte fått någon betalningsinfo, och paketet går inte att hitta på deras betala moms nu-hemsida än.

Räknar med att inte få hem paketet på 2 veckor till minst...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Har ett paket ifrån Ryssland som började sin resa den 26:e januari.

Den 21:e februari kom det till Sverige.
Igår den 23:e stoppades det och började tullklareras av Postnord.

Har fortfarande inte fått någon betalningsinfo, och paketet går inte att hitta på deras betala moms nu-hemsida än.

Räknar med att inte få hem paketet på 2 veckor till minst...

Uppdatering: Den 24/2 kunde jag betala tull+hanteringsavgift, och idag den 2/3 kunde jag hämta ut det.
Så ca. 1,5 vecka efter det anlände till Sverige och en vecka efter betald avgift fick jag hem paketet.

Kan väl inte klaga på den hanteringstiden egentligen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Den 12/1 skickades ett par diskar jag beställt på Amazon.se från vad jag tror är UK.
Den 22/2 fick jag brev från Postnord gällande moms osv.
Jag trodde dom försvunnit i transporten så vid det laget hade jag sen länge avbeställt ordern, köpt diskarna på annat håll, mottagit och installerat dom.

Permalänk
Medlem

Mitt paket står som importhanteras sen den 22 januari. Fortfarande...

Permalänk
Skrivet av Octo:

Den 12/1 skickades ett par diskar jag beställt på Amazon.se från vad jag tror är UK.
Den 22/2 fick jag brev från Postnord gällande moms osv.
Jag trodde dom försvunnit i transporten så vid det laget hade jag sen länge avbeställt ordern, köpt diskarna på annat håll, mottagit och installerat dom.

Var det Amazon själva som skickade varorna? I och med att du avbeställt (och förmodar jag fått tillbaka pengarna) bör du strunta i att betala moms och istället låta varorna gå i retur till avsändaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Var det Amazon själva som skickade varorna? I och med att du avbeställt (och förmodar jag fått tillbaka pengarna) bör du strunta i att betala moms och istället låta varorna gå i retur till avsändaren.

Det var butiken som skickade paketet. Jag undviker att betala innan varan levererats så ingen betalning behövde returneras.
Precis som du beskriver låter jag bli att betala Postnord så varan går i retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Även när något gått fel, tror du de dokumenterar allt? Vad ska du få ut av att informeras? Den som ska informeras om någon är ju dessutom säljaren. Spelar ingen som helst roll vem du pratar med, de kommer liksom inte gå ut i lagret och gräva i högarna bara för att du ringer och frågar om vad som händer.

Du får säkert boka frakt om du vill, då får du också stå för exportförfarandet. Grundförutsättningarna för hur avtal går till kommer du inte kunna ändra på.

Kan meddela att jag nu fått paketet.
Det jag vill ”informeras” om är bara en förklaring till vad dom tror har hänt.

Jag har ingen aning om hur deras rutiner ser ut, men någon bör ju kunna svara mig hur det kan ta 2 månader för ett paket att gå genom deras tullrutin.

Antingen har dom en sjuk backlog, då hade det räckt med ett Mail: ”hej, vi har mycket att göra, räkna med en månads försening”.

Eller, mer troligt, så har väl paketet på nått magiskt sätt bara blivit liggandes bortglömt på en hylla.

Har ingen aning om hur/vad du jobbar med, men hade jag ansvarat för ”någonting” inom t ex postnords pakethantering så hade jag definitivt mätt hur lång tid det tar att för ”saker” i varje del av ”processen”.
Då bör man relativt fort kunna svara på om 2 månader är normalt eller avvikande för att processa en momsimport.

Beställde även ett paket från XXL under deras rea för 2 veckor sedan. Inte fått någonting, får själv ringa XXL som börjar gräva i det, som får svaret av Postnord att paketet är borttappat.
Okej, skit händer. Men återigen, DOM får väl för fan meddela att dom tappat bort paketet. Precis som när jag efter 2 veckor börjar tycka det är konstigt att paketet inte är framme, så borde väl dom själva starta en intern utredning kring paketet när dom märkt att det inte kommit fram på 2 veckor. Det borde ju gå plättlätt att automatisera inom IT.

Skulle jag upprätthålla denna nivån av kvalité i mitt yrke skulle jag inte få en enda kund.

Permalänk
Medlem

Det är ingen generell försening @BasseBaba. Tror därför att du inte kommer kunna få något svar, du får den informationen som står på spårningssidan.

Sådana här problem är inte unika till en viss leverantör, alla jobbar på mer eller mindre samma sätt, hade de haft mer information hade det framgått på spårningssidan.

Skrivet av BasseBaba:

Har ingen aning om hur/vad du jobbar med, men hade jag ansvarat för ”någonting” inom t ex postnords pakethantering så hade jag definitivt mätt hur lång tid det tar att för ”saker” i varje del av ”processen”.
Då bör man relativt fort kunna svara på om 2 månader är normalt eller avvikande för att processa en momsimport.

Kundservice ansvarar för kundkontakten, de kommer i princip inte ha mer information än vad som står på spårningssidan. Skulle de fråga andra avdelningar så skulle de alldeles säkert inte få svar på varför det tar mer tid, och det är ju så det fungerar i alla större företag – du kan liksom inte ringa upp VDn och pressa företaget att snabba på. Det kommer alltid vara saker som tar längre tid utan någon riktig anledning när man gör något tiotusentals gånger, och när det finns en anledning är det något som som spelar någon roll? Antingen kommer det fram eller så kommer det inte fram oavsett vad du använder för speditör.

Det är inte kundtjänstmedarbetarens uppgift att informera om PostNords interna processer eller om ditt paket skulle råkat hamnat mellan två pallar på pallplats H5 och hittades i fredags.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag har ingen aning om hur deras rutiner ser ut, men någon bör ju kunna svara mig hur det kan ta 2 månader för ett paket att gå genom deras tullrutin.

Antingen har dom en sjuk backlog, då hade det räckt med ett Mail: ”hej, vi har mycket att göra, räkna med en månads försening”.

Eller, mer troligt, så har väl paketet på nått magiskt sätt bara blivit liggandes bortglömt på en hylla.

Det finns en varning på Postnords hemsida om att förseningar kan förekomma i förtullningen, men det står inget om hur pass långa förseningar man kan förvänta sig. För min del har hastigheten varierat väldigt sedan det nya förtullningsförfarandet infördes med betalning på Postnords hemsida före leverans. Det snabbaste jag varit med om var en försändelse som ankomstscannades i Malmö på morgonen. Sedan gick jag in på moms.postnord.se vid lunchtid och såg att det redan gick att betala och senare på eftermiddagen hade försändelsen passerat tullen och var "på väg". Det långsammaste jag varit med om är tre månader, men annars har det gått betydligt snabbare. Den stora variationen tycker jag stöder din teori om att paket på något magiskt sätt kan bli liggande bortglömda på en hylla.

Permalänk
Medlem

Paket ankom till Sverige 2021-03-06. Stått still sen dess. So much för expressfrakt... Känns inte värt det när man potentiellt sett har flera veckors väntan framför sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Paket ankom till Sverige 2021-03-06. Stått still sen dess. So much för expressfrakt... Känns inte värt det när man potentiellt sett har flera veckors väntan framför sig.

Välj nån annan om möjligt nästa gång. Jag tog Fedex senast, skickades onsdag från Japan - var levererat fredag. De tog 116kr i avgift för förtullning. 41kr för potentiellt några veckors snabbare hantering känns som ett kap. Frakten var billigare med.

Har själv ett paket posten förtullat sen 9/2. Funderar på om man kan erbjuda sig att betala dubbla momsen bara så att de vet att de inte tar ut för lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Välj nån annan om möjligt nästa gång. Jag tog Fedex senast, skickades onsdag från Japan - var levererat fredag. De tog 116kr i avgift för förtullning. 41kr för potentiellt några veckors snabbare hantering känns som ett kap. Frakten var billigare med.

Har själv ett paket posten förtullat sen 9/2. Funderar på om man kan erbjuda sig att betala dubbla momsen bara så att de vet att de inte tar ut för lite...

Tyvärr fanns bara ett fraktsätt från sidan jag beställde från

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Tyvärr fanns bara ett fraktsätt från sidan jag beställde från

Beställ via paketförmedlare eller informera de att det finns andra fraktalternativ.

Permalänk
Medlem

Betalat tull avg, för mer än en månad sedan, inget ännu.

Edit in,
Såg att jag fått svar på en e-post förfrågan varför det tar så lång tid,

Citat:

Jag ber om ursäkt att det tar tid med importen, just nu har vi många försändelser och jobbar så fort vi kan för att få in allt så snabbt som möjligt och ber dig avvakta att importhanteringen ska bli klar och godkänd för import.

Mer text.
Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Tänk på att det inte hanteras i turordning, det är därför det kan ta längre tid för vissa paket/brev. Och vissa försändelser kommer säkert även ta längre tid att få klartecken från Tullverket för. Som PostNord deklarerar allt så behöver inte erat paket vara anledning att det tar längre tid.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju två paket i tullen som kom från England. Betalade båda 28/1 och det ena paketet kom fram till mitt ombud några dagar senare men det andra verkar vara fast i tullen fortfarande.

Det som kom fram på några dagar efter betalning var ett rek brev och det andra står det express när man spårar så bör vara ett expressbrev då det är en tunn påse. Konstigt att även paket som är "express" inte hanteras snabbare, det är ju 49 dagar sedan. Eller så har tullen skickat vidare paketet men det har inte blivit scannat någonstans och PostNord har slarvat bort det.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Betalade tullavgiften för mitt paket den 10 mars (efter att de tagit ca 1 vecka sedan paketet kom till Sverige enligt PostNL) och den 15:e mars fanns paketet i min brevlåda.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Det var menat lite tongue in cheek. Leverantören har "pengar tillbaka garanti" ifall varan inte anländer inom 90 dagar som kan claimas när man önskar, så jag känner ingen press för en reklamation även om det är vad postnord föreslog då de inte ville ta något ansvar samt var fräcka nog att påstå att leverantören ljög om att varan ankommit till Sverige(har internationell spårning). Tullen har tagit hand om paketet i den mån att de fått in paketet till något lagerhus, sedan vad de gjort med det vet ingen, troligen har det bara hamnat i något hörn och med tanke på vilka luddnavelpetare man pratat med när man ringt skulle de inte förvåna mig om de har något värdelöst system som att de fyller på med nya paket utifrån och in. Återförsäljaren sa att de varit med om värre scenarion förut med leveranser till Sverige(6 månader) och att jag inte skulle vara orolig och att paketet skulle komma så småningom och om jag inte ville vänta skulle jag välja pengarna tillbaka och inte ta emot varan.

Paketet anlände tillslut den 23 februari(Recap: anlände i Sverige 3-december). Efter jag gjorde mitt inlägg här var jag väldigt dryg och skrev ett meddelande till postnord varje dag. Jag vet inte om det gjorde någon som helst skillnad förutom mitt sadistiska nöje, men tillslut fick jag svaret att paketet skickas efter jag betalat tullavgiften istället för olika versioner av "det är inte i Sverige/Reklamera varan".

Nu är cykeln igång igen på två fronter:
3 veckor sedan paket fastnat i tullen från Slovenien(visste inte ens att de stoppade paket från inom EU).
2 dagar sedan paket fastnat i tullen från USA.

Permalänk
Skrivet av Syyynd:

3 veckor sedan paket fastnat i tullen från Slovenien(visste inte ens att de stoppade paket från inom EU).

Om ett paket skickas från ett land utanför EU via Slovenien till Sverige räknas det som att försändelsen kommer från ett land utanför EU. Postnord har väl fått för sig att paketet ursprungligen kommer från ett land utanför EU och vill därför ha betalt. Transitgods ska förses med en klisterlapp om att försändelsen inte uppfyller två artiklar i något EU-fördrag, men Postnord har väl missat att leta efter den klisterlappen.

Permalänk

Hade flera paket från USA i början av året, FedEx (momsfri vara), UPS (Amazon, överdriven avgift) och DDP via PostNL (fantastiskt). Kommer fram enkelt. Duty paid är ganska häftigt, beställde Blu-ray för 100 USD från deepdiscount och betalade 15 USD totalt i frakt, ingen moms eller tull då det av någon anledning packas om gratis i NL. Men jag har också två USPS paket på väg, och jag blev nog för optimistisk av min tidigare exkurs i Amerikansk shopping. För två veckor sedan kom en Blu-ray från LAX fram till Arlanda. Jag kontaktade Postn innan påsk och de sa avvakta någon dag. Jag skrev 5 april och de svarade inte på tre dagar och sedan säger de att jag kunde betalat momsen även tidigare. "Men ditt paket innehåller en disk och ingen telefon" (vadå telefon?). 2 kr moms också..

Jag har en till bluray på väg men det skickades som ospårbart brev, jag tror jag måste vara beredd på månader innan jag får se det. Gör mig väldigt ledsen, hur många paket kan de få under en dag, varför ska det vara så svårt. Kan man deklarera i förväg? det hade varit underbart om man kunde så fort man gjort sin beställning.

Permalänk
Medlem

Är det lönt att beställa någonting express längre?

Har fått sms från postnord om att jag ska betala senast den 26 april. Men när jag väl landar på postnords sida för mitt kolli så går det inte betala. Antar att kollit får åka tillbaka till Hong Kong ifall detta inte löser sig.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Har flertalet paket som tagit flera veckor efter ankomst till Sverige. Är det inte dags att vi gör något åt Postens otroligt ineffektiva system?

Detta drabbar ju såväl företag som konsumenter. Hade gått snabbare att åka häst och vagn med paketet från Kina än att låta Postnord hoarda mina paket.

Finns det några konkurrenter man kan dirigera paketet via? Menar inte DHL/Fedex utan något bolag som tar hand om tull/moms och vidare transport? Tror att den första som löser det kan bli ganska rik.