AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Verkar inte finnas någon fläkt heller till chipset (eller är jag blind?)!

Han säger ju att det sitter en fläkt i chipset-blocks delen av kylflänsarna.

För min egen del så skulle jag gärna se en B550 version som är något nedskalad så man inte behöver den extrema kylningen, skulle ju underlätta kylningsvalet för just ITX moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Helt omöjligt att svara på än så länge, priser kommer vara högre på x570 i snitt än x470/370, det dyraste gigabyte bordet landar runt 6tkr

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, vi får väl se. Hoppas dock inte att det blir någon trend med moderkort som kostar 2500kr eller mer. Tycker redan att 1800-2000 för ett X470 moderkort är i överkant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Grabben kör men en milt överklockad i7-5775C ihop med ett RTX 2070, CPU-delen börjar allt oftare bli den primära flaskhalsen i 2560x1440. Det då han föredrar hög uppdateringsfrekvens (skärmen fixar 165 Hz) över att köra på "ultra". Ofta är den någon eller några enstaka GPU-inställningar man ta ner en nivå för att FPS ska öka rätt rejält.

Jag kör 2700x och 2080 i 1440p@144hz i low och CPU:n är aldrig flaskhalsen. Och singeltrådsprestanda är väldigt snarlik mellan de två.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan inte tala för andra, men gissar att alla de tester vi ser som körs med "ultra-inställningar" inte heller är super-relevant för den stora massan. Lite svårt att förstå trenden mot 2560x1440 skärmar med väldigt högre uppdateringsfrekvens annars, de flesta köper inte RTX 2080Ti...

Det är säkert svårt att förstå tills man kört med en skärm med hög upplösning och hög Hz. Jag skulle aldrig gå ner till en låg-Hz skärm igen.

Permalänk
Datavetare

AMD presentation gav i alla fall priser och frekvens, men börjar det inte bli skämskudde på att visa upp Cinebench / Blender för att avgöra CPU prestanda? Det är i alla fall rejält missvisade då en i3-9350K + RTX2060 demolerar både i9-9900K och Ryzen 3000-serien i Blender om den förra renderar med GPU (och det trots att Blender ännu inte fått stöd för RT-kärnor, de renderingsprogram som fått detta ser ~3-5 gånger boost).

Rendering är ett typexempel på ett "embarrassingly parallel" problem, majoriteten av dessa problem (rendering inkluderat) är de som är som klipp och skurna att köra via GPGPU då GPUer är specialdesignade för det fall. Ett annat sådant exempel är maskininlärning, men då det exploderade efter GPGPU var praktiskt användbart är det inte ens någon som lägger speciellt mycket krut på CPU-prestanda för träning. Just detta går typiskt mer än en tiopotens snabbare på GPU!

Det mest informativa som hänt senaste dagarna är Geekbench 4 resultat för en sexkärnig Ryzen 3000 klockad @ 4,0 GHz.

En riktigt positiv sak i GB4 resultatet är att AMD har gjort någon förändring som rejält förbättrar prestanda i deltestet "Lua". Som språk är Lua i sig inte superintressant, vad som är spännande här är att Zen/Zen+ presterar dålig i princip alla skriptspråk jag testat. Det inklusive Python som numera en av världens mest populära programspråk och enligt många bedömare de vanligaste programspråket i undervisning.

Och med dåligt är det inte "spelprestanda i 720p" dålig, det är riktigt illa. Zen2 presterar ~30 % bättre i "Lua" testet jämfört med lika klockad 2600X. Fortfarande inte helt i nivå med Skylake men man matchar nu Haswell/Broadwell!

Förhoppningsvis är det samma flaskhals för skriptspråk som det är när man kommunicerar mellan virtuella maskiner / containers. För det är ett annat fall där Zen/Zen+ är oförklarligt mycket långsammare jämfört med Skylake, får lite mer än dubbel prestanda i dessa fall på i7-8559U mot 2700X (båda kör Ubuntu 18.04).

Precis som Arrandale/Clarklade (Intel Westmere med separat I/O-die) är det en förväntad dipp i "Dijkstra" testet när man ställer Zen2 mot Zen+ och Clarkdale mot Lynnfield (d.v.s. integrerad minneskontroller mot extern minneskontroller). Det positiva är att dippen är mindre för Zen2 (kan t.ex. förklaras i att Zen2 fått dubbel L3$, Clarkdale hade halv L3$ mot Lynnfield vilket än mer förvärrande problemet)! Blir spännande att se Zen2 benchmarkat under Linux, detta då Clarkdale klarar sig av något anledning bättre mot Lynnfield under Linux jämfört med Windows, så fullt möjligt att samma sak gäller för Zen2.

Ska man gå efter GB4 verkar IPC ökningen över Zen+ vara 7-8 % i genomsnitt. Föga oväntat är den överlägset högst för de tester som använder AVX, där är det ~50 % högre.

Rent generellt ser det ut ungefär som man kunde vänta sig sett till IPC, med den positiva överraskningen kring Lua (som jag hoppas och tror gäller generellt för skriptspråk). Tyvärr säger GB4 väldigt lite om spelprestanda då spel är beroende på RAM på ett sätt som BG4 inte alls testar, GB4 är dock ändå beroende av RAM-hastighet så testerna körs inte helt ur cache!

Som exempel får i7-4770K och i7-5775C mindre identisk IPC i GB4, något som inte är fallet i spel. Så spelprestanda kvarstår som något vi nog får vänta på till release

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det tror jag är totalt felaktig spekulation. Tror många skulle uppskatta tester i 1920x1080 i "low/medium"!

Kan inte tala för andra, men gissar att alla de tester vi ser som körs med "ultra-inställningar" inte heller är super-relevant för den stora massan. Lite svårt att förstå trenden mot 2560x1440 skärmar med väldigt högre uppdateringsfrekvens annars, de flesta köper inte RTX 2080Ti...

Grabben kör men en milt överklockad i7-5775C ihop med ett RTX 2070, CPU-delen börjar allt oftare bli den primära flaskhalsen i 2560x1440. Det då han föredrar hög uppdateringsfrekvens (skärmen fixar 165 Hz) över att köra på "ultra". Ofta är den någon eller några enstaka GPU-inställningar man ta ner en nivå för att FPS ska öka rätt rejält.

En kritik mot att köra vettig upplösning i "medium/low" har varit att det skulle kunna göra att spelet skalar sämre med CPU-kärnor och på så sätt bli missvisande. Har gjorts ett stort test kring detta, och är snarare så att lägre GPU-inställningar (vid en viss upplösning) ger en svag ökning av skalning med CPU-kärnor.

Kan te sig lite ologiskt, men finns nog en hyfsat enkelt tekniskt förklaring: vid höga inställningar skickas med data till GPU och GPUn är en serialiseringspunkt. Även med DX12/Vulkan finns det fortfarande bara en enda grafikkö och all kommunikation till den måste serialiseras! I lägre upplösningar blir GPUn relativt sett en mindre Amndals-lag flaskhals!

Nej självklart skall man inte testa på Ultra-inställningar om det är meningen att ta bort CPU som laskhals, men testar man med låga inställningar i upplösningar som folk faktiskt kör så bör man ju få en mer realistisk spegling av verkligheten. Om man testar med ett överklockat 2080TI i 1080P på låga inställningar så bör man ju få ett scenario som täcker möjliga verkliga användningsfall för flera år frammåt.

Som det är nu så tittar folk på 720P-testerna, köper 9900K och sitter där med sitt 1060-2060 och tror att de får mer FPS än de hade fått med 2700X och det är ju inte en rättvis bild. Jag menar att skall man testa spel så skall man testa spel, och skall man testa något annat så finns det andra tester som är bättre, men folk verkar ju tro att spellaster där CPU är artificiell flaskhals är ett bra mått på allmän prestanda och så är det ju inte riktigt. Sen skall man såklart inte använda CB15 heller och att AMD envisats med det skadar dem nog mer än det gör nytta folk vet ju att AMD är starka i just CB och skall man visa att man är relvant så borde man istället fokusera på tester där Intel är starka.

Nu verkar det ju dock som 3000-serien drar jämt skägg med Intel i spel, och farhågorna som fanns om minneslatenser i och med chiplet-designen verkar ju vara åtgärdade. Vet inte om det är den stora L3-cachen som gör det eller om det är något annat men det får vi väl veta snart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och hur många höghertz-skärmar med 720P finns det där ute? Inte många. Hade i så fall varit mer relevant att testa i 1080P med lägsta möjliga inställningar

Skrivet av Yoshman:

Det tror jag är totalt felaktig spekulation. Tror många skulle uppskatta tester i 1920x1080 i "low/medium"!

Kan inte tala för andra, men gissar att alla de tester vi ser som körs med "ultra-inställningar" inte heller är super-relevant för den stora massan. Lite svårt att förstå trenden mot 2560x1440 skärmar med väldigt högre uppdateringsfrekvens annars, de flesta köper inte RTX 2080Ti...

Grabben kör men en milt överklockad i7-5775C ihop med ett RTX 2070, CPU-delen börjar allt oftare bli den primära flaskhalsen i 2560x1440. Det då han föredrar hög uppdateringsfrekvens (skärmen fixar 165 Hz) över att köra på "ultra". Ofta är den någon eller några enstaka GPU-inställningar man ta ner en nivå för att FPS ska öka rätt rejält.

En kritik mot att köra vettig upplösning i "medium/low" har varit att det skulle kunna göra att spelet skalar sämre med CPU-kärnor och på så sätt bli missvisande. Har gjorts ett stort test kring detta, och är snarare så att lägre GPU-inställningar (vid en viss upplösning) ger en svag ökning av skalning med CPU-kärnor.

Kan te sig lite ologiskt, men finns nog en hyfsat enkelt tekniskt förklaring: vid höga inställningar skickas med data till GPU och GPUn är en serialiseringspunkt. Även med DX12/Vulkan finns det fortfarande bara en enda grafikkö och all kommunikation till den måste serialiseras! I lägre upplösningar blir GPUn relativt sett en mindre Amndals-lag flaskhals!

Alltså, anledningen att köra 1080p low över 720p ultra skulle imo endast vara för att få tyst på folk som inte förstår varför man använder 720p. Dels så finns så finns det generellt en god ide att behålla samma inställningar över flera upplösningar för att inte skapa massa nya variabler då olika inställningar kan påverka olika arkitekturer olika, t ex hade det inte gått att se hur grafikkort skalar med upplösning etc om man hade sänkt inställningarna för 2160p tester även om det hade blivit ett mer realistiskt scenario. Men framförallt så finns det flera inställningar som även påverkar CPU-last! Så hade man kört low så hade man även sänkt saker som draw distance eller kanske antalet NPC:er etc. 720p tester är ett väldigt smidigt sätt att att hålla testet konsekvent samtidigt som man på ett väldigt pålitligt sätt skalar bort GPU-flaskhalls. Sedan får användaren bestämma själv vart man vill lägga krut och vilka inställningar som är lämpligast att sänka beroende på falskhals och vilken FPS man är ute efter.

Problemet är inte 720p tester, utan när folk som länkar dom som "bevis" för saker som inte nödvändigtvis relevanta för mottagaren och när folk inte förstår datans kontext. Men det är väldigt bra test för att se relativa skillnader mellan modeller i specifika titlar.

Permalänk
Medlem

Hur är erfarenheten om överklockning på Ryzen?
Tror ni att det går att överklocka en 3700x lika som eller förbi en 3800x?
Blir såklart väldigt spekulativt än så länge

Edit: Om du har tänkt att överklocka finns det någon poäng med 3800x som kostar 70usd mer?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

@eXeem: Det går ärligt talat inte ens komma med en "kvalificerad" gissning eftersom det är en helt ny nod, 7nm. Nu kommer säkert folk gissa hej villt ändå och använda sig av Radeon VII som "källa" till både det ena och det andra så vi får väl se. Men nå, det går inte gissa sig till något vettigt. Ingen har någon aning om hur tillverkningen är just nu. Vilken marginal det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, verkligen inte. Många klarar sig fortfarande på dual cores.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det "många" gör med datorn som hade klarat sig med dual core?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Wow, hade inte en aning om att man kunde få plats med ett flex-ATX i NCASE M1 haha

På tal om fler mITX kort, ASRock har ett trelivgt X570 Phantom Gaming mITX kort också:

https://www.youtube.com/watch?v=IXm3ehlp9fc&feature=youtu.be&...

Verkar inte finnas någon fläkt heller till chipset (eller är jag blind?)!

Fläkten sitter under där M2 enheten brukar vara på detta moderkort.

För att få bättre Vrm så får man enorma heatzinks som en påföljd på alla X570 moderkort har jag sett.

Lär bli att jag byter till 240 mm Aio med Large Tophat så är man framtidssäker på kylningen också

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Blir nog att släppa lite på plånkan till sommaren helt klart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flygplanet:

Lycka till att spela Battlefield.

Läs igen. Jag pratar självfallet inte om spel. Tror folk verkligen att dom flesta datoranvändare använder dom till tunga saker?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har allt förutom ett moderkort och processor till mitt nästa bygge. Det blir 3700X för mig. Kan man räkna med att den kostar 4000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag har allt förutom ett moderkort och processor till mitt nästa bygge. Det blir 3700X för mig. Kan man räkna med att den kostar 4000 kr?

2700X släpptes för $329 också och då kostade den 3499 kr i Sverige, så möjligt att 3700X kommer att kosta 4000 kr eller så vid release.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mill:

Ja det var inte många specs som var rätt, får se vad han säger och alla som använt han som källa.

Faktum är att AdoredTV träffade rätt bra ändå om vi tittar på själva specifikationerna och omständigheterna.

Det här är vad AdoredTV publicerade i sin video i december 2018 (OBS: Alltså ett halvår sedan) sammanställt av mig till en tabell.

Produktnamn

Kärnor/trådar

Klockfrekvens (bas/boost)

TDP

Pris

Lanseringsdatum

Chipletkonfiguration

Ryzen 3 3300

6C/12T

3,2/4,0 GHz

50W

$99.99

CES

I/O + 6C + Dummy

Ryzen 3 3300X

6C/12T

3,5/4,3 GHz

65W

$129.99

CES

I/O + 6C + Dummy

Ryzen 3 3300G

6C/12T/15CU

3,0/3,8 GHz

65W

$129.99

Q3 2019

I/O + 6C + NAVI 15CU

Ryzen 5 3600

8C/16T

3,6/4,4 GHz

65W

$179.99

CES

I/O + 4C + 4C

Ryzen 5 3600X

8C/16T

4,0/4,8 GHz

95W

$229.99

CES

I/O + 4C + 4C

Ryzen 5 3600G

8C/16T/20CU

3,2/4,0 GHz

95W

$199.99

Q3 2019

I/O + 8C + NAVI 20CU

Ryzen 7 3700

12C/24T

3,8/4,6 GHz

95W

$299.99

CES

I/O + 6C + 6C

Ryzen 7 3700X

12C/24T

4,2/5,0 GHz

105W

$329.99

CES

I/O + 6C + 6C

Ryzen 9 3800X

16C/32T

3,9/4,7 GHz

125W

$449.99

CES

I/O + 8C + 8C

Ryzen 9 3850X

16C/32T

4,3/5,1 GHz

135W

$499.99

May

I/O + 8C + 8C

Detta kan jämföras med vad vi faktiskt fick:

Produktnamn

Kärnor/trådar

Klockfrekvens (bas/boost)

TDP

Pris

Lanseringsdatum

Chipletkonfiguration

Ryzen 5 3600

6C/12T

3,6/4,2 GHz

65W

$199

Computex

I/O + 6C

Ryzen 5 3600X

6C/12T

3,8/4,4 GHz

95W

$249

Computex

I/O + 6C

Ryzen 7 3700X

8C/16T

3,6/4,4 GHz

65W

$329

Computex

I/O + 8C

Ryzen 7 3800X

8C/16T

3,9/4,5 GHz

105W

$399

Computex

I/O + 8C

Ryzen 9 3900X

12C/24T

3,8/4,6 GHz

105W

$499

Computex

I/O + 6C + 6C

Produktnamnen och priserna stämde inte alls. Men just de bitarna av informationen bör man ha tagit med en rejäl nypa salt. Att ändra ett produktnamn eller pris kan man göra när som helst. 16C/32T-delarna lyser helt med sin frånvaro. Delarna med integrerad grafik är fortfarande MIA, men vi får komma ihåg att Navi också blivit fördröjt. Chipletkonfigurationen stämmer inte heller, vi har inte fått några "dummy dies", och de enda delarna med med än 1 chiplet är "riktiga" Ryzen 9. Allt detta är naturliga utvecklingar som kunnat ske under en sexmånadersperiod.

Om vi tittar rad för rad (och skippar G-delarna som inte kommit ut än) så kommer vi fram till detta:

Adoreds "Ryzen 3 3300" har inte kommit ut än. Inget Ryzen 3 alls har kommit ut. En Ryzen 5 med 50W TDP skulle inte känts superrelevant att släppa, jag tror därför att denna produkt aldrig kommer se dagens ljus.

Adoreds "Ryzen 3 3300X" med 6C/12T med 65W TDP har kommit ut. Men den heter istället Ryzen 5 3600, och har klockfrekvenser som diffar på +/- 100 MHz (helt inom ramarna för den "tuning" som kan uppstå under en 6-månadersperiod).

Här har även AMD valt att positionera in en 95W-del Ryzen 5 3600X, något som inte hade vart logiskt under namnet "Ryzen 3".

Adoreds "Ryzen 5 3600" heter på samma sätt i verkligheten 6 månader senare "Ryzen 7 3700X" och prickar specarna exakt.

Adoreds "Ryzen 5 3600X" har på motsvarande sätt blivit "Ryzen 7 3800X", men man har inte lyckats uppnå så höga boostfrekvenser och låg TDP som utlovat. Detta kan förklaras av att de bästa 8C-chipletsen sannolikt går till Epyc, och eftersom man valt att köra med 1x8 istället för 2x4 så har man inte haft möjligheten att köra samma klockfrekvens. Förmodligen har här AMD tänkt att 1 chiplets är bättre än 2 för en Ryzen 7, även om kostnaden är en lägre klockfrekvens. (Blir intressant att se om Ryzen 9 3900X nedlåst till en 4+4-konfiguration straffas i spel jämfört med en 8+0).

Adoreds "Ryzen 7 3700" har också kommit ut mex exakt samma klockfrekvenser men lite högre TDP, och hetetr istället Ryzen 9 3900X.

Det som vi alltså inte har sett är Adoreds "Ryzen 7 3700X" eller några av Adoreds 16C/32T "Ryzen 9". Men vi vet att åtminstone en 16C/32T lär vara på gång. Bör bara vara en tidsfråga tills den kommer ut.

Slutsatsen jag drar av detta är att Adoreds läcka var trovärdig och korrekt, att det hade kunnat vara en möjlig produktplan för 6 månader sedan, men AMD valde att spara på krutet och höja priserna. Även med den nya produktplanen ser AMD ut att bli rejält konkurrrenskraftig jämfört med Intel, så varför inte dra nytta av situationen och dra in lite mer stålar? AMD är ju ändå inte någon välgörenhetsorganisation. Kan de håva in rejält med pengar så gör de det, särskilt när de fått så mycket "mindshare" med varumärket Ryzen.

Jag tror också att AMD har en del "kvar i tanken" att ge, när det kommer till delar med 16 kärnor eller högre klockfrekvenser. Förmodligen går det bästa kislet till deras serverkunder just nu, och kan säkert, när tillgängligheten så tillåter hos TSMC, släppa en "refresh" med flera kärnor och högre klockfrekvens.

Men visst är det tråkigt att inte AMD ger allt de kan just nu. Men AMD måste ändå inte krossa Intel för att vinna. Det hade ur AMD:s synvinkel bara vart overkill i onödan.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av sweisdapro:

Vad är det "många" gör med datorn som hade klarat sig med dual core?

Majoriteten av all datoranvändning i dag är Office pkt, webbläsare och eventuellt något arbetsspecifikt program. Även om majoriteten av dessa flyttat ut och blivit webbaserade och därmed hamnar "i webbläsaren" för användaren. "speldatorer" är en helt otroligt liten nische. För att inte tala om tyngre arbetsprogram, där snackar vi något promille av alla användare.

För ovan nämnda majoritet är två kärnor med HT fortfarande mer än tillräckligt. Jag själv känner ingen skillnad mellan min gamla arbetslaptop med i5 7200U 2C/4T och den stationära med i7 8700 när det kommer till sådana laster.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad är det "många" gör med datorn som hade klarat sig med dual core?

Betala räkningar, kolla facebook, lite Netflix och YouTube till exempel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Betala räkningar, kolla facebook, lite Netflix och YouTube till exempel.

Är ju sånt många lika väl kan använda, och använder smartphones och tablets samtidigt. Normala människors behov av en dator privat är nog väldigt låg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Wow, hade inte en aning om att man kunde få plats med ett flex-ATX i NCASE M1 haha

På tal om fler mITX kort, ASRock har ett trelivgt X570 Phantom Gaming mITX kort också:

https://www.youtube.com/watch?v=IXm3ehlp9fc&feature=youtu.be&...

Verkar inte finnas någon fläkt heller till chipset (eller är jag blind?)!

Sen verkar ju alla dessa (well, 2 st - ASUS' och ASRock's) bygga en hel del på höjden. Lär bli problem med att få plats med Noctua NH-L12, d.v.s. den populära kylaren för Ghost S1 MKII...

Höhö, sitter här med min 6-kärniga i7-8700K i stock med en Noctua NH-L12 och den når 80 grader på varje kärna med 1.1V VCORE under icke-AVX load

Känns verkligen lovande nu inledningsvis med moderkort och då i storlekar under mATX där utbudet ofta är rätt skralt.

Är lite det där du nämner i sista stycket jag vill veta, hur pass klarar sig en 3900X i en SFF? Lär ju vara många av er med Ghost S1 som kanske vill uppgradera och där är det tight. Beroende på konfiguration är Ncase M1 rymlig nog men vill man kombinera 3900X, kanske två NVMe enheter och ett fläskigt grafikkort så kommer kylmöjligheterna verkligen pressas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och med dåligt är det inte "spelprestanda i 720p" dålig, det är riktigt illa.

Fast ... de släppte spelprestanda jämfört med processorer från andra laget. Snarlik prestanda i Ultra i 1080p. Medium brukar inte medföra några större skillnader. Kolla här i sweclockers test på hoppet ned till medium (720p) från ultra (1080p). Inte så stora skillnader procentuellt. 35% snabbare i Medium 720p (9900k vs 2700x) jämför med typ 36% i Ultra 1080p.

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Nu tog jag ett test av många. Har inte cherrypickat för jag orkar inte lägga så mycket tid på att dementera sånt trams. Du får jättegärna gå igenom alla tester och se om det inte stämmer och motbevisa mig. Witcher är nog förresten väldiga bra för AMD tror jag.

Boom shackalack.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Faktum är att AdoredTV träffade rätt bra ändå om vi tittar på själva specifikationerna och omständigheterna.

Det här är vad AdoredTV publicerade i sin video i december 2018 (OBS: Alltså ett halvår sedan) sammanställt av mig till en tabell.

Produktnamn

Kärnor/trådar

Klockfrekvens (bas/boost)

TDP

Pris

Lanseringsdatum

Chipletkonfiguration

Ryzen 3 3300

6C/12T

3,2/4,0 GHz

50W

$99.99

CES

I/O + 6C + Dummy

Ryzen 3 3300X

6C/12T

3,5/4,3 GHz

65W

$129.99

CES

I/O + 6C + Dummy

Ryzen 3 3300G

6C/12T/15CU

3,0/3,8 GHz

65W

$129.99

Q3 2019

I/O + 6C + NAVI 15CU

Ryzen 5 3600

8C/16T

3,6/4,4 GHz

65W

$179.99

CES

I/O + 4C + 4C

Ryzen 5 3600X

8C/16T

4,0/4,8 GHz

95W

$229.99

CES

I/O + 4C + 4C

Ryzen 5 3600G

8C/16T/20CU

3,2/4,0 GHz

95W

$199.99

Q3 2019

I/O + 8C + NAVI 20CU

Ryzen 7 3700

12C/24T

3,8/4,6 GHz

95W

$299.99

CES

I/O + 6C + 6C

Ryzen 7 3700X

12C/24T

4,2/5,0 GHz

105W

$329.99

CES

I/O + 6C + 6C

Ryzen 9 3800X

16C/32T

3,9/4,7 GHz

125W

$449.99

CES

I/O + 8C + 8C

Ryzen 9 3850X

16C/32T

4,3/5,1 GHz

135W

$499.99

May

I/O + 8C + 8C

Detta kan jämföras med vad vi faktiskt fick:

Produktnamn

Kärnor/trådar

Klockfrekvens (bas/boost)

TDP

Pris

Lanseringsdatum

Chipletkonfiguration

Ryzen 5 3600

6C/12T

3,6/4,2 GHz

65W

$199

Computex

I/O + 6C

Ryzen 5 3600X

6C/12T

3,8/4,4 GHz

95W

$249

Computex

I/O + 6C

Ryzen 7 3700X

8C/16T

3,6/4,4 GHz

65W

$329

Computex

I/O + 8C

Ryzen 7 3800X

8C/16T

3,9/4,5 GHz

105W

$399

Computex

I/O + 8C

Ryzen 9 3900X

12C/24T

3,8/4,6 GHz

105W

$499

Computex

I/O + 6C + 6C

Produktnamnen och priserna stämde inte alls. Men just de bitarna av informationen bör man ha tagit med en rejäl nypa salt. Att ändra ett produktnamn eller pris kan man göra när som helst. 16C/32T-delarna lyser helt med sin frånvaro. Delarna med integrerad grafik är fortfarande MIA, men vi får komma ihåg att Navi också blivit fördröjt. Chipletkonfigurationen stämmer inte heller, vi har inte fått några "dummy dies", och de enda delarna med med än 1 chiplet är "riktiga" Ryzen 9. Allt detta är naturliga utvecklingar som kunnat ske under en sexmånadersperiod.

Om vi tittar rad för rad (och skippar G-delarna som inte kommit ut än) så kommer vi fram till detta:

Adoreds "Ryzen 3 3300" har inte kommit ut än. Inget Ryzen 3 alls har kommit ut. En Ryzen 5 med 50W TDP skulle inte känts superrelevant att släppa, jag tror därför att denna produkt aldrig kommer se dagens ljus.

Adoreds "Ryzen 3 3300X" med 6C/12T med 65W TDP har kommit ut. Men den heter istället Ryzen 5 3600, och har klockfrekvenser som diffar på +/- 100 MHz (helt inom ramarna för den "tuning" som kan uppstå under en 6-månadersperiod).

Här har även AMD valt att positionera in en 95W-del Ryzen 5 3600X, något som inte hade vart logiskt under namnet "Ryzen 3".

Adoreds "Ryzen 5 3600" heter på samma sätt i verkligheten 6 månader senare "Ryzen 7 3700X" och prickar specarna exakt.

Adoreds "Ryzen 5 3600X" har på motsvarande sätt blivit "Ryzen 7 3800X", men man har inte lyckats uppnå så höga boostfrekvenser och låg TDP som utlovat. Detta kan förklaras av att de bästa 8C-chipletsen sannolikt går till Epyc, och eftersom man valt att köra med 1x8 istället för 2x4 så har man inte haft möjligheten att köra samma klockfrekvens. Förmodligen har här AMD tänkt att 1 chiplets är bättre än 2 för en Ryzen 7, även om kostnaden är en lägre klockfrekvens. (Blir intressant att se om Ryzen 9 3900X nedlåst till en 4+4-konfiguration straffas i spel jämfört med en 8+0).

Adoreds "Ryzen 7 3700" har också kommit ut mex exakt samma klockfrekvenser men lite högre TDP, och hetetr istället Ryzen 9 3900X.

Det som vi alltså inte har sett är Adoreds "Ryzen 7 3700X" eller några av Adoreds 16C/32T "Ryzen 9". Men vi vet att åtminstone en 16C/32T lär vara på gång. Bör bara vara en tidsfråga tills den kommer ut.

Slutsatsen jag drar av detta är att Adoreds läcka var trovärdig och korrekt, att det hade kunnat vara en möjlig produktplan för 6 månader sedan, men AMD valde att spara på krutet och höja priserna. Även med den nya produktplanen ser AMD ut att bli rejält konkurrrenskraftig jämfört med Intel, så varför inte dra nytta av situationen och dra in lite mer stålar? AMD är ju ändå inte någon välgörenhetsorganisation. Kan de håva in rejält med pengar så gör de det, särskilt när de fått så mycket "mindshare" med varumärket Ryzen.

Jag tror också att AMD har en del "kvar i tanken" att ge, när det kommer till delar med 16 kärnor eller högre klockfrekvenser. Förmodligen går det bästa kislet till deras serverkunder just nu, och kan säkert, när tillgängligheten så tillåter hos TSMC, släppa en "refresh" med flera kärnor och högre klockfrekvens.

Men visst är det tråkigt att inte AMD ger allt de kan just nu. Men AMD måste ändå inte krossa Intel för att vinna. Det hade ur AMD:s synvinkel bara vart overkill i onödan.

Så som opinionen verkar se ut så verkar det ju som AMD just måste krossa Intel för att vara något värt. Jag kan redan föreställa mig kommentarerna från vissa på Sweclockers "9900K-prestanda ett år för sent. Gäsp!", och så vidare, så jag tror inte de sparar på krutet med flit utan hade de kunnat gå för en kross så hade de gjort det. De har noll och inget att vinna på att "spara på krutet" när Sunny Cove är relativt nära.

Men det skall ändå bli intressant att se Adored TV's nästa video om han nu gör någon. Man kan inte hålla på och hävda att AMD's verkliga planer skjutits på framtiden hur länge som helst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så som opinionen verkar se ut så verkar det ju som AMD just måste krossa Intel för att vara något värt. Jag kan redan föreställa mig kommentarerna från vissa på Sweclockers "9900K-prestanda ett år för sent. Gäsp!", och så vidare

Det kanske de säger, men det är ju ändå Intel-prestanda * 1.5, bara ett halvår senare. För väldigt låg TDP!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det kanske de säger, men det är ju ändå Intel-prestanda * 1.5, bara ett halvår senare. För väldigt låg TDP!

Ja, vi som har fårmågan att se saker för vad de är vet ju att det är så och det är en urstark bedrift av AMD givet vad de har att jobba med. Jämför man kapitalet som AMD och Intel lägger på RnD så är det snarare Intel som borde utlösa en gäspning hos folk. Men som sagt... Den allmäna opinionen verkar vara att en produkt måste krossa konkurrenterna om den skall vara något att ha, men folk kanske har mognat, vad vet jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Faktum är att AdoredTV träffade rätt bra ändå om vi tittar på själva specifikationerna och omständigheterna.

Det här är vad AdoredTV publicerade i sin video i december 2018 (OBS: Alltså ett halvår sedan) sammanställt av mig till en tabell.

Produktnamn

Kärnor/trådar

Klockfrekvens (bas/boost)

TDP

Pris

Lanseringsdatum

Chipletkonfiguration

Ryzen 3 3300

6C/12T

3,2/4,0 GHz

50W

$99.99

CES

I/O + 6C + Dummy

Ryzen 3 3300X

6C/12T

3,5/4,3 GHz

65W

$129.99

CES

I/O + 6C + Dummy

Ryzen 3 3300G

6C/12T/15CU

3,0/3,8 GHz

65W

$129.99

Q3 2019

I/O + 6C + NAVI 15CU

Ryzen 5 3600

8C/16T

3,6/4,4 GHz

65W

$179.99

CES

I/O + 4C + 4C

Ryzen 5 3600X

8C/16T

4,0/4,8 GHz

95W

$229.99

CES

I/O + 4C + 4C

Ryzen 5 3600G

8C/16T/20CU

3,2/4,0 GHz

95W

$199.99

Q3 2019

I/O + 8C + NAVI 20CU

Ryzen 7 3700

12C/24T

3,8/4,6 GHz

95W

$299.99

CES

I/O + 6C + 6C

Ryzen 7 3700X

12C/24T

4,2/5,0 GHz

105W

$329.99

CES

I/O + 6C + 6C

Ryzen 9 3800X

16C/32T

3,9/4,7 GHz

125W

$449.99

CES

I/O + 8C + 8C

Ryzen 9 3850X

16C/32T

4,3/5,1 GHz

135W

$499.99

May

I/O + 8C + 8C

Detta kan jämföras med vad vi faktiskt fick:

Produktnamn

Kärnor/trådar

Klockfrekvens (bas/boost)

TDP

Pris

Lanseringsdatum

Chipletkonfiguration

Ryzen 5 3600

6C/12T

3,6/4,2 GHz

65W

$199

Computex

I/O + 6C

Ryzen 5 3600X

6C/12T

3,8/4,4 GHz

95W

$249

Computex

I/O + 6C

Ryzen 7 3700X

8C/16T

3,6/4,4 GHz

65W

$329

Computex

I/O + 8C

Ryzen 7 3800X

8C/16T

3,9/4,5 GHz

105W

$399

Computex

I/O + 8C

Ryzen 9 3900X

12C/24T

3,8/4,6 GHz

105W

$499

Computex

I/O + 6C + 6C

Produktnamnen och priserna stämde inte alls. Men just de bitarna av informationen bör man ha tagit med en rejäl nypa salt. Att ändra ett produktnamn eller pris kan man göra när som helst. 16C/32T-delarna lyser helt med sin frånvaro. Delarna med integrerad grafik är fortfarande MIA, men vi får komma ihåg att Navi också blivit fördröjt. Chipletkonfigurationen stämmer inte heller, vi har inte fått några "dummy dies", och de enda delarna med med än 1 chiplet är "riktiga" Ryzen 9. Allt detta är naturliga utvecklingar som kunnat ske under en sexmånadersperiod.

Om vi tittar rad för rad (och skippar G-delarna som inte kommit ut än) så kommer vi fram till detta:

Adoreds "Ryzen 3 3300" har inte kommit ut än. Inget Ryzen 3 alls har kommit ut. En Ryzen 5 med 50W TDP skulle inte känts superrelevant att släppa, jag tror därför att denna produkt aldrig kommer se dagens ljus.

Adoreds "Ryzen 3 3300X" med 6C/12T med 65W TDP har kommit ut. Men den heter istället Ryzen 5 3600, och har klockfrekvenser som diffar på +/- 100 MHz (helt inom ramarna för den "tuning" som kan uppstå under en 6-månadersperiod).

Här har även AMD valt att positionera in en 95W-del Ryzen 5 3600X, något som inte hade vart logiskt under namnet "Ryzen 3".

Adoreds "Ryzen 5 3600" heter på samma sätt i verkligheten 6 månader senare "Ryzen 7 3700X" och prickar specarna exakt.

Adoreds "Ryzen 5 3600X" har på motsvarande sätt blivit "Ryzen 7 3800X", men man har inte lyckats uppnå så höga boostfrekvenser och låg TDP som utlovat. Detta kan förklaras av att de bästa 8C-chipletsen sannolikt går till Epyc, och eftersom man valt att köra med 1x8 istället för 2x4 så har man inte haft möjligheten att köra samma klockfrekvens. Förmodligen har här AMD tänkt att 1 chiplets är bättre än 2 för en Ryzen 7, även om kostnaden är en lägre klockfrekvens. (Blir intressant att se om Ryzen 9 3900X nedlåst till en 4+4-konfiguration straffas i spel jämfört med en 8+0).

Adoreds "Ryzen 7 3700" har också kommit ut mex exakt samma klockfrekvenser men lite högre TDP, och hetetr istället Ryzen 9 3900X.

Det som vi alltså inte har sett är Adoreds "Ryzen 7 3700X" eller några av Adoreds 16C/32T "Ryzen 9". Men vi vet att åtminstone en 16C/32T lär vara på gång. Bör bara vara en tidsfråga tills den kommer ut.

Slutsatsen jag drar av detta är att Adoreds läcka var trovärdig och korrekt, att det hade kunnat vara en möjlig produktplan för 6 månader sedan, men AMD valde att spara på krutet och höja priserna. Även med den nya produktplanen ser AMD ut att bli rejält konkurrrenskraftig jämfört med Intel, så varför inte dra nytta av situationen och dra in lite mer stålar? AMD är ju ändå inte någon välgörenhetsorganisation. Kan de håva in rejält med pengar så gör de det, särskilt när de fått så mycket "mindshare" med varumärket Ryzen.

Jag tror också att AMD har en del "kvar i tanken" att ge, när det kommer till delar med 16 kärnor eller högre klockfrekvenser. Förmodligen går det bästa kislet till deras serverkunder just nu, och kan säkert, när tillgängligheten så tillåter hos TSMC, släppa en "refresh" med flera kärnor och högre klockfrekvens.

Men visst är det tråkigt att inte AMD ger allt de kan just nu. Men AMD måste ändå inte krossa Intel för att vinna. Det hade ur AMD:s synvinkel bara vart overkill i onödan.

Förstår inte riktigt hur du kan få det till att de som sades var korrekt. Om man tittar på frekvenser, TDP eller pris kobinerat med antal kärnor och struntar i namn, releasedatum, chipletdesign så hade AdoredTV 3 rätt och 11 fel. Tar man med hela tabellen blir det mångdubbelt fler fel. Jag tror du själv hade kunnat gissa dig fram till lika många rätt bara genom att extrapolera lite från tidigare lineup. Ang att saker och till ändras, absolut, men gick inte AdoredTV ut senast förra veckan med att konfimera att allt som sades innan jul fortfarande stämde? Att han fått nya bekräftelser?

Man får såklart tro vad man vill. Jag tycker det är fel att säga att hans läckor var mer än bara gissningar där det var tur att ngt blev rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Så som opinionen verkar se ut så verkar det ju som AMD just måste krossa Intel för att vara något värt. Jag kan redan föreställa mig kommentarerna från vissa på Sweclockers "9900K-prestanda ett år för sent. Gäsp!", och så vidare, så jag tror inte de sparar på krutet med flit utan hade de kunnat gå för en kross så hade de gjort det. De har noll och inget att vinna på att "spara på krutet" när Sunny Cove är relativt nära.

Men det skall ändå bli intressant att se Adored TV's nästa video om han nu gör någon. Man kan inte hålla på och hävda att AMD's verkliga planer skjutits på framtiden hur länge som helst.

Alltså, ärligt talat tror jag att AMD gör bäst i att skita i vad den typen av förståsigpåare och Intel-fanboys tycker om AMD:s produkter. De kommer ändå inte köpa AMD ändå. Då är det bättre att ta bra betalt av dem som kan jämföra och se vad som är en bättre produkt. Jämför man AMD och Intel utifrån AMD:s egna siffror så är det ju en no-brainer just nu att välja AMD. Sedan så lär det bli betydligt jämnare i verkligheten när man får se lite oberoende siffror. Till exempel har ju Intel exakt noll svar på en Ryzen 9 3900X till exempel i nutid eller närtid, och i alla andra segment så har det redan med Zen+ varit jäkligt nära. Att AMD släpper förbättrade processorer på samma prispunkter är tillräckligt för att konkurrera rejält med Intel.

Angående AdoredTV så har jag fått den generella uppfattningen om att han brukar ha rätt, men också att han är en optimist, och ofta överskattar saker. Korrigerar man för hans överentusiasm så får man realistiska och vettiga förutsägelser och analyser för det mesta.

Sen får vi väl inte glömma att AMD inte heller sitter stilla i båten medan Intel utvecklar Sunny Cove. Zen 3 är ju på gång, och innan dess säkert en slags Zen2+. Här finns det rätt mycket potential i processförbättringar, och dessutom har man en del kvar i "tanken" så kan man svara på det som blir Intels strategi. Det svåra har vart att få upp IPC:n, och det har de tydligen (om man ska tro AMD själva) klarat av med råge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mill:

Förstår inte riktigt hur du kan få det till att de som sades var korrekt. Om man tittar på frekvenser, TDP eller pris kobinerat med antal kärnor och struntar i namn, releasedatum, chipletdesign så hade AdoredTV 3 rätt och 11 fel. Tar man med hela tabellen blir det mångdubbelt fler fel. Jag tror du själv hade kunnat gissa dig fram till lika många rätt bara genom att extrapolera lite från tidigare lineup. Ang att saker och till ändras, absolut, men gick inte AdoredTV ut senast förra veckan med att konfimera att allt som sades innan jul fortfarande stämde? Att han fått nya bekräftelser?

Man får såklart tro vad man vill. Jag tycker det är fel att säga att hans läckor var mer än bara gissningar där det var tur att ngt blev rätt.

Hur har du räknat för att få det till 3 rätt och 11 fel? Räknar du det som ett "fel" om klockfrekvensen diffar på typ 100 MHz eller TDP diffar på 10W?

Ja, då har du nog haft alldeles för höga förväntningar på hur rätt en förutsägelse kan ha för en produkt som kommer ut 6 månader i framtiden.

Räkna om igen och ta med lite marginal på siffror för klockfrekvenser, TDP och kärnantal så kommer du till en annan slutsats. Sen går det ju inte att undanröja att hans information om chipletlayout varit felaktig. Den informationen fanns inte ens i hans egen tabell (den har jag lagt till själv från info i videon) och jag minns inte ens om den informationen kom från samma källa.

När jag själv räknar så är de egentligen enda felen (om man räknar bort felaktigheter som skiljer på 100 Mhz eller 10W TDP) följande:

- Ryzen 7 3800X har boost på bara 4,5 GHz, inte 4,8 GHz.
- Finns ingen 6C/12T med 50W, däremot finns en med 95W och högre klockor.
- Finns bara en 12C/24T, och inga 16C/24T.

Resten (förutom namn och chipletlayout) stämmer inom 10W/100MHz. Det stämmer för bra för att kunna ha gissat sig fram till.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Fast ... de släppte spelprestanda jämfört med processorer från andra laget. Snarlik prestanda i Ultra i 1080p. Medium brukar inte medföra några större skillnader. Kolla här i sweclockers test på hoppet ned till medium (720p) från ultra (1080p). Inte så stora skillnader procentuellt. 35% snabbare i Medium 720p (9900k vs 2700x) jämför med typ 36% i Ultra 1080p.

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Nu tog jag ett test av många. Har inte cherrypickat för jag orkar inte lägga så mycket tid på att dementera sånt trams. Du får jättegärna gå igenom alla tester och se om det inte stämmer och motbevisa mig. Witcher är nog förresten väldiga bra för AMD tror jag.

Boom shackalack.

IPC vs IPC*frekvens.

Det skiljer 15-20 % i IPC för spel mellan Zen+ och Skylake, det du listar är skillnaden i IPC*frekvens för spel. De ~30 % jag nämnde är ökningen i IPC från Zen+ till Zen2, det är inte skillnaden i IPC eller IPC*frekvens mellan Zen+ och Skylake.

9900K vs 2700X i just Lua-deltestet, absolut prestandaskillnad i enkeltrådfallet är 2,05. D.v.s 9900K har strax över 100 % högre absolut prestanda när man ställer två Windows-maskiner med lika snabbt RAM mot varandra.

Just att skillnaden är i närheten av en faktor två hoppas jag att det är samma flaskhals man slår i vid kommunikation mellan virtuella maskiner / containers då jag ser ungefär samma absoluta (IPC*frekvens) skillnad där på mina system.

Edit: att Zen2 fixar till problemet i GB4 är en rätt stark indikation på att det inte är något specifikt fel i Lua-testet. Vidare har jag gjort regelrätta IPC mätningar (är möjligt under Linux både på AMD och Intels "moderna" plattformar, d.v.s. de senaste 10-15 åren). Python, BASH och git (som under huven är en blandning av C, Bash och Perl) uppvisar alla samma trend. Zen ligger närmare Goldmont+ i IPC (som faktiskt matchar Core2) än Haswell/Skylake. Men för dessa fall är jag rätt hundra på att Zen2 rättar till vad nu problemet var givet GB4 resultatet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, ärligt talat tror jag att AMD gör bäst i att skita i vad den typen av förståsigpåare och Intel-fanboys tycker om AMD:s produkter. De kommer ändå inte köpa AMD ändå. Då är det bättre att ta bra betalt av dem som kan jämföra och se vad som är en bättre produkt. Jämför man AMD och Intel utifrån AMD:s egna siffror så är det ju en no-brainer just nu att välja AMD. Sedan så lär det bli betydligt jämnare i verkligheten när man får se lite oberoende siffror. Till exempel har ju Intel exakt noll svar på en Ryzen 9 3900X till exempel i nutid eller närtid, och i alla andra segment så har det redan med Zen+ varit jäkligt nära. Att AMD släpper förbättrade processorer på samma prispunkter är tillräckligt för att konkurrera rejält med Intel.

Angående AdoredTV så har jag fått den generella uppfattningen om att han brukar ha rätt, men också att han är en optimist, och ofta överskattar saker. Korrigerar man för hans överentusiasm så får man realistiska och vettiga förutsägelser och analyser för det mesta.

Sen får vi väl inte glömma att AMD inte heller sitter stilla i båten medan Intel utvecklar Sunny Cove. Zen 3 är ju på gång, och innan dess säkert en slags Zen2+. Här finns det rätt mycket potential i processförbättringar, och dessutom har man en del kvar i "tanken" så kan man svara på det som blir Intels strategi. Det svåra har vart att få upp IPC:n, och det har de tydligen (om man ska tro AMD själva) klarat av med råge.

De har ju själva sagt att Zen3 främst kommer se förbättringar vad gäller energieffektivitet. Beroende på hur arkitekturen beter sig så finns då två möjliga scenarier

1: Begränsningarna i frekvens berir på arkitekturen vilket kommer resultera i ungefär samma frekvenser men med förnättrad energieffektivitet, ungefär som Zen -> Zen+, eller

2: Begränsningarna i frekvens beror på värme, så med förbättrad energieffektivitet går det kliva upp rejält i frekvens innan man slår i taket med Zen3.

Jag hoppas på det senare, för det skulle ju innebära att även Zen2 ger utrymme för överklockning en bit över turbofrekvensen om man har en kylare som pallar det. Så har det ju varit med Phenom, Phenom II och till och med Bulldozer och jag saknar den tiden. Samtidigt så är det väl smidigt om man inte klockar att veta att arkitekturen ligger nära max ur kartong, men för oss som gillar att vrida upp till elva så finns ju inte mycket att hämta då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

De har ju själva sagt att Zen3 främst kommer se förbättringar vad gäller energieffektivitet. Beroende på hur arkitekturen beter sig så finns då två möjliga scenarier

1: Begränsningarna i frekvens berir på arkitekturen vilket kommer resultera i ungefär samma frekvenser men med förnättrad energieffektivitet, ungefär som Zen -> Zen+, eller

2: Begränsningarna i frekvens beror på värme, så med förbättrad energieffektivitet går det kliva upp rejält i frekvens innan man slår i taket med Zen3.

Jag hoppas på det senare, för det skulle ju innebära att även Zen2 ger utrymme för överklockning en bit över turbofrekvensen om man har en kylare som pallar det. Så har det ju varit med Phenom, Phenom II och till och med Bulldozer och jag saknar den tiden. Samtidigt så är det väl smidigt om man inte klockar att veta att arkitekturen ligger nära max ur kartong, men för oss som gillar att vrida upp till elva så finns ju inte mycket att hämta då.

Tja, fast det blev ju en del frekvensförbättringar från Zen till Zen+ ändå på några hundra megahertz hit och dit. Kombinera det med en modest IPC-ökning så blir det ju ändå något, precis som Zen till Zen+ ändå var en respektabel ökning.

Men ja, jag håller med om att det blir superspännande att se hur väl Zen2 överklockar. Det lär vi få reda på inom några veckor. (Foliehattkonspirationsteori: AMD lämnar medvetet en del "utrymme" i tanken för att attrahera entusiaster som gillar att överklocka, i alla fall för dem som vinner kisellotteriet, något som de inte allt vart rädda för att göra med t.ex. 1600 och 2600 som ofta går att OC:a till en X-variants klockfrekvenser.)