AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Marknaden för den där mängden av trådar är ju däremot inte speciellt stor. Ser inte riktigt varför AMD skulle rea ut flertrådars processorer ännu mer än de redan gör. De har redan vunnit den marknaden helt ärligt.

Idag så nyttjar ju majoriteten av spelen bara upp till 8 trådar effektivt, vilket gör att allt över 8c/16t känns rejält overkill för de absolut flesta. 10c/20t känns ju som nästa steg eller absolut max 12c/24t för "konsumentmarknaden".

Du är medveten om att folk gör annat än att spela på sina datorer, va? Det är ett evigt tjat om trådar och spel här, men det är väl ingen som anser att den primära marknaden för den här typen av processorer är ett gäng spelare? Snarare för alla som håller på med processorintensiva program av olika slag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du är medveten om att folk gör annat än att spela på sina datorer, va? Det är ett evigt tjat om trådar och spel här, men det är väl ingen som anser att den primära marknaden för den här typen av processorer är ett gäng spelare? Snarare för alla som håller på med processorintensiva program av olika slag.

Jag skulle tvärtom säga att rätt få har användning för mera än kanske 4 kärnor, om man då bortser spelare. Det är knappast mer än 1% av datorägare som sysslar med bild- och ljudredigering, databashantering och annat som utnyttjar många kärnor, speciellt på en sån nivå att lite extra tid har stor betydelse. Sen så är de flesta såna användare också inom näringslivet, där de inte nödvändigtvis kan påverka så mycket vad de använder för hårdvara.
SweC är dessutom rätt konsumentinriktat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Aka_The_Barf

Det brukar bara stå "New cpu suppert" eller dyligt.
Skulle vara kul om det va med mer detaljer

kollar man tex reddit så brukar många vara irriterade på att det inte finns mer info. i värsta fall kan det enbart stå tex improved compatibility vilket inte säger så mycket.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Flera som tycker att utvecklingen ska gå långsammare, "det räcker med 10 kärnor". Jovisst, det räcker med 512kb RAM också och internet är en fluga. Med ny hårdvara föds nya möjligheter, om man bara skall tillgodose vad folk redan gör på sina datorer behövs ingen ny hårdvara alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Flera som tycker att utvecklingen ska gå långsammare, "det räcker med 10 kärnor". Jovisst, det räcker med 512kb RAM också och internet är en fluga. Med ny hårdvara föds nya möjligheter, om man bara skall tillgodose vad folk redan gör på sina datorer behövs ingen ny hårdvara alls.

Skickades från m.sweclockers.com

This.

När mer än hälften av marknaden sitter med 16 trådar eller mer så kommer det öppna upp möjligheter för annat än vi ser idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

This.

När mer än hälften av marknaden sitter med 16 trådar eller mer så kommer det öppna upp möjligheter för annat än vi ser idag.

"skynet"

Permalänk
Hedersmedlem

@patteSatan: Jag har sammanfogat din tråd med den befintliga Ryzen 3000-diskussionen. Nya BIOS-versioner till individuella moderkort kan också läggas här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, @Ozzed har sagt att han tror/hoppas på som mest 1800X-pris på 16/32 modellen, vilket inte är helt orimligt; när 1800X hade Intel som mest ute 4c/8t på konsumentmarknaden, det dubblade AMD. Nu har Intel 8c/16t ute, det dubblar AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp @jonas79 Jag skrev Som 1800X kostade när den lanserades. Dvs 5699Kr Självklart kan de inte ta mer betalt än så, oavsett hur många kärnor det blir eller hur den presterar. Det går inte. Folk som Intel skulle aldrig byta till AMD för de priserna och de so redan har AMD skulle inte tycka att en uppgradering var värt det.

Om vi leker lite med tanken så är väl 5699Kr ungefär det jag skulle kunna tänka mig betala för en 16-kärnig med max boost på 5.1Ghz och 10% IPC-förbättring i spel. Sen kanske någon hundralapp mer per 5% ökad IPC i spel, så 5799 om det är 15% ökad IPC i spel, och så vidarem , men tog de mer betalt än så så skulle jag bli förbannad, och för mig så är de i så fall "lika äckliga som Intel" som alltid tar ut sjuka överpriser på allt. Jag gillar ju AMD för att de verkar justea för att vara ett företag och för att de i någon mån faktiskt ger sken av att tänka på kunderna och tänka långsiktigt på PR och goodwill och relationer med sin kundbas. Skulle bli oerhört jävla asbesviken om de förstör det genom att ge efter för frestelsen att tjäna någon extra miljon dollar ett kvartal men fullkomligt rasera förtroendet på kuppen, det hoppas jag verkligen inte händer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite märkligt att kalla priser för överpriser när man inte vet hur ekonomin bakom ser ut. Jag har absolut ingen aning vad för överväganden AMD måste göra när det gäller prissättningen för nya processorer, men jag känner mig ganska säker på att det inte blir överpriser, för det har de nog inte råd att ta.

Den svaga kronkursen lägger väl på 10 procent jämfört med lanseringspriserna för 2000-serien också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Marknaden för den där mängden av trådar är ju däremot inte speciellt stor. Ser inte riktigt varför AMD skulle rea ut flertrådars processorer ännu mer än de redan gör. De har redan vunnit den marknaden helt ärligt.

Idag så nyttjar ju majoriteten av spelen bara upp till 8 trådar effektivt, vilket gör att allt över 8c/16t känns rejält overkill för de absolut flesta. 10c/20t känns ju som nästa steg eller absolut max 12c/24t för "konsumentmarknaden".

Marknaden bestäms ju till stor del av hur priset ser ut; blir det billigare att köpa fler kärnor och trådar utan massiv förlust i singeltrådat så kommer fler köpa det.
Bara det faktum att det idag knappt finns nya cpuer med under 4 kärnor är ju ett enormt steg från bara två år sedan.
Jag hoppas på en rimligt prissatt och högt klockad 12/24 den tror jag kommer ge många år om AMD lyckats med ipc och frekvens

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker det är lite märkligt att kalla priser för överpriser när man inte vet hur ekonomin bakom ser ut. Jag har absolut ingen aning vad för överväganden AMD måste göra när det gäller prissättningen för nya processorer, men jag känner mig ganska säker på att det inte blir överpriser, för det har de nog inte råd att ta.

Den svaga kronkursen lägger väl på 10 procent jämfört med lanseringspriserna för 2000-serien också.

Jag tänkte inte på det, men ja, justeringar för ändrad kronkurs och inflation osv måste såklart tas med i beräkningen.

Såhär långt kan man väl säga att vad gäller 1000-serien så var de ju lite trevande med priserna, hörde sig för med branchen vad som är rimligt att ta ut osv, ny nod, ny arkitektur och allt det där. Sedan var de också helt ensamma med 8 kärnor för mainsream-plattformen, och så vidare.

Med 2000-serien så var ju läget lite annan. Knappt ny nod och snarlik arkitektur så investeringen var inte så stor, så de kunde ta lägre pris över hela brädet, vilket jag tycker kändes logiskt rakt igenom. Inget negativt alls om 2700X prissättning, den låg på pricken rätt.

Med 3000-serien så har vi återigen ett läge med ny nod och i stort en ny arkitektur, samt att de blir ensamma om 16 kärnor för mainstream ett bra tag frammöver (om jag inte minns fel så ska intel svara med en modell som endast har 10 kärnor, så de blir väldigt ohotde i toppen väldigt länge) och på det stora hela så är det då samma situation-ish som när 1000-serien lanserades. Med den skillnaden ayy fler vet vad Ryzen är, så de kanske tar en liten premium för brand recognition, men å andra sidan så är det kännt att 1000 och 2000-serien inte presterar lika bra som Intel i spel, så de kan behöva ta lite mindre betalt för att Ryzen är synonymt med "inte lika vass i spel som Intel", så det jämnar nog ut sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@cyklonen: De som verkligen håller på med processorintensiva grejer som kräver en stor mängd kärnor/trådar kan ju alltid köpa en HEDT plattform. Det är så det alltid har sett ut. Känns otroligt korkat av AMD att förstöra marginalerna på processorer som har betydligt mer kärnor/trådar än vad en vanlig konsument kan utnyttja bara för att vara snälla.

Som sagt, AMD bör max gå på 12c/24t till den vanliga 3000 serien om du frågar mig. 10c/20t är väl egentligen nästa steg, men det känns som att man kanske hoppar över det. Finns ju väldigt många processorer med 12 trådar t.ex men ingen(?) med 10 trådar.

Det viktiga är att man får upp den entrådiga prestandan för att ta marknadsandelar från Intel i konsumentklassen och ser till att behålla marginalerna i HEDT segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

@cyklonen: De som verkligen håller på med processorintensiva grejer som kräver en stor mängd kärnor/trådar kan ju alltid köpa en HEDT plattform. Det är så det alltid har sett ut. Känns otroligt korkat av AMD att förstöra marginalerna på processorer som har betydligt mer kärnor/trådar än vad en vanlig konsument kan utnyttja bara för att vara snälla.

Som sagt, AMD bör max gå på 12c/24t till den vanliga 3000 serien om du frågar mig. 10c/20t är väl egentligen nästa steg, men det känns som att man kanske hoppar över det. Finns ju väldigt många processorer med 12 trådar t.ex men ingen(?) med 10 trådar.

Det viktiga är att man får upp den entrådiga prestandan för att ta marknadsandelar från Intel i konsumentklassen och ser till att behålla marginalerna i HEDT segmentet.

De gör det knappast för att vara snälla, utan det är hlgst troligt så att de gör det för att dra ner byxorna på Intel.

Hur många år tog det för intel att få fram en 8-känig för mainsreamplattformen för att på riktigt svara på 1800X?

Som jag ser det så är det som sagt inte för att vara snälla, utan för att det är ett område där de kan hålla i taktpinnen och förstöra Intel's affärsplaner. Intel hade ju länge som krav att mer är 4 kärnor krävde HEDT-plattformen, sem kom AMD och sabbade det med 1700, 1700X och 1800X som kostade mycket mindre än Intels 8-kärniga.

Och det blir ju samma nu... Intel har dikterat att "fler än" 8 kärnor kräver HEDT, men det kommer AMD att förstöra med 3000-serien, och Prierna på Intels "fler än 8 kärnir"-erbjudande kommer att se löjliga ut i jämförelse.

Sen är det såklart så att om de släpper en ny generation Threadripper så kommer den ju i teorin kunna ha 4 gånger så mycket kärnor som Ryzen 3000, så för de som behöver extremt många kärnor/PCI-E banor så är det fortfarande relevant.

Själv önskar jag att AMD så småningom dödar HEDT-plattformen genom att erbjuda maximal mängd minneskanaler och PCI-E banor även på mainstream-plattformen. Jag gillar inte artificiella begränsningar.

Sedan kan såklart marknaden segmenteras på lämpligt vis ändå genom "fullt blås" och "bantade" varianter av chipsets, men att ha separata socklar för mainsream och HEDT när man inte måste känns bara dumt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Skillnaden är att om AMD gör som du föreslår med 3000 serien så är de enda de drar ner byxorna på sig själva. AMD har redan vunnit kategorin du snackar om.

Det finns en anledning till att Intel satt och höll på antalet kärnor så pass länge till AMD ryzen kom. Det finns helt enklet ingen anledning till att konkurrera ut sig själva, utan det är bättre att ta små steg framåt om man är "marknadsledande". Det är så Intel har lyckades mjölka kundera på rentav samma processorer med samma antal cores/threads med små förbättringar generation efter generation och lyckades lura folk att de behövde uppgradera när det inte behövt göra det.

Jag gillar också idén om att döda HEDT plattformen, och den är ju definitivt mindre attraktiv idag än tidigare på båda lagen. Men även om det sker så kommer nog både AMD och Intel fortsätta ta betalt för värsting-processorerna som om de vore HEDT.

Permalänk
Avstängd

@Andreaz1: Tack, nu ska jag lägga dom "framhackade" bios jag hittar till ASUS Prime B350-PLUS här.
När jag postade länken fanns den inte på officiella sidan, den dök upp där nån timme senare...

Ett tips för alla som letar en ny bios: Kopiera länken till en äldre bios, och ändra bios-numret till den ni letar efter, det har funkat väldigt länge för mig....med olika moderkort....genom alla år!

Sen får ni naturligtvis 404 när den inte finns, men om man skapar ett bookmark till 404 sidan, går det ju att kolla lätt varje dag

Det brukar betyda att ni får den nya biosen innan alla och deras fastrar, och fastrarnas små hundar får den.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk

12 cores @ 5GHz

EDIT: Förmodligen 2 cores (4 treads) i 5GHz skulle jag gissa på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

@Ozzed: Skillnaden är att om AMD gör som du föreslår med 3000 serien så är de enda de drar ner byxorna på sig själva. AMD har redan vunnit kategorin du snackar om.

Det finns en anledning till att Intel satt och höll på antalet kärnor så pass länge till AMD ryzen kom. Det finns helt enklet ingen anledning till att konkurrera ut sig själva, utan det är bättre att ta små steg framåt om man är "marknadsledande". Det är så Intel har lyckades mjölka kundera på rentav samma processorer med samma antal cores/threads med små förbättringar generation efter generation och lyckades lura folk att de behövde uppgradera när det inte behövt göra det.

Jag gillar också idén om att döda HEDT plattformen, och den är ju definitivt mindre attraktiv idag än tidigare på båda lagen. Men även om det sker så kommer nog både AMD och Intel fortsätta ta betalt för värsting-processorerna som om de vore HEDT.

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar. På Mainstream-plattformen så har både Intel och AMD 8 kärnor, så det är "oavgjort" just nu. Jag tycker det är rätt självklart att AMD skulle vinna mycket Mindshare på att dra på utav helvete med antalet kärnor. Intel hat ju redan sagt att deras svar på 3000-serien blir en 10-kärnig skylake refresh refresh refresh refresh, eller vad man nu skall säga... på 14 nanometer. Större gäspning och huvudet delar sig i två liksom.

AMD måste passa på att ta ledningen rejält För de har inte alls den Mindshare som Intel har.

Att Intel kunnat ägna sig åt ospännande laneringar med några hundra Mhz skillnad och 0% skillnad i IPC sedan skylake är ju fär att de är gigantiska. De har 80% av desktiopmarknaden, AMD har 20. AMD måste vara aggresiva som fan med att plocka marknadsandelar, och om de kan erbjuda processorer med extra allt till ett OK pris så är det klart de skall göra det, för då är det såklart Intel de drar ner byxorna på, och inte sig själva, såvida de inte tycker det är skämmigt med kraftigt ökade marknadsandelar och långsiktigt klirr i kassan.

Om de däremot tycker det så ja... Då kan de ju försöka lansera toppmodellen för 7-8000 och sötta sig och se på när de förlorar mer och mer av sin kundbas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag känner att amd har ett vägval att göra här, om de släpper en 3700x med 12c 24T och en hyfsad boost för under 4k skulle jag och många andra som sitter på 2700 och 2700x uppgradera "bara för att" även om vi inte behöver, men skulle den släppas över 4k tror jag att man tappar mycket av "spontan" försäljningen och folk skulle känna efter mera.
Frågan är vart kvantitet/pris ligger för att tjäna mest på en 12C24T om det nu är den som har högst boost

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag känner att amd har ett vägval att göra här, om de släpper en 3700x med 12c 24T och en hyfsad boost för under 4k skulle jag och många andra som sitter på 2700 och 2700x uppgradera "bara för att" även om vi inte behöver, men skulle den släppas över 4k tror jag att man tappar mycket av "spontan" försäljningen och folk skulle känna efter mera.
Frågan är vart kvantitet/pris ligger för att tjäna mest på en 12C24T om det nu är den som har högst boost

Kommer aldrig hända detta är modellen som kommer med högst Klockfrekvenser och näst högsta klockfrekvens lär 8 Core modellen ha och denna som ska jämföras med 2700X och prispunkt.

12 Core/24 trådar och 16 Core/32 trådar ska jämföras mot Threadripper och deras prispunkt.

499 USD lanserades 1800X för och blev 5699 kr enligt @Ozzed

599 USD ryktas 16 Core hamna på och USD dollarn var då 8.35 SEK och idag 9.65 SEK.

539 USD är ryktet på 12 Core.

Men bara 2 veckor kvar tills vi har massa svar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Som jag ser det så har Intel marknaden för 8 kärnor/trådar och under. AMD har marknaden för allt över det om vi snackar om prestanda per krona. Vad jag vet så finns det i princip inget som kan utnyttja 16 trådar men inte fler än så effektivt, vilket gör att i9-9900k blir ganska oattraktiv redan idag om du använder program som kan använda 16+ trådar och släpper AMD en 12c/24t till samma pris som i9-9900k har i princip Intel bara kvar gaming-segmentet. Varför ska man då rea ut 16c/32t? De borde lära av hur Intel jobbade när de hade ett stort försprång. AMD borde lansera 3000 serien med några ess kvar i rockärmen enligt mig, och lägga pressen på Intel.

Det här är ju baserat på att kunderna vet vad de köper. Så om AMD gör bra framsteg både på klockfrekvenssidan och IPC sidan med 3000 serien så kan och bör de ta betalt för allt som är över 8c/16t. Som du säger har inte Intel lanserat något spännande på ett bra tag.

Sen att marknadsandelerna ser ut som de gör handlar väl mer om att Bulldozer var en sådan jävla flopp som AMD sedan satt fast på i en evighet. Det gäller att tjäna pengar för AMD om de kan och inte rea ut allt i onödan.

Permalänk
Medlem

@4.0:
Utan att veta vad de har för Yield men de får hiskeligt många chiplets per wafer, så med någorlunda till bra yield. Så kommer styckepriset för en chiplet vara liten och med hjälp av binning så kommer de kunna sälja cpuer till ett attraktivt pris utan att så att säga rea ut dem.

Då antalet oanvändbara chiplets blir relativt liten, gentemot med en monolithic där binningen av bästa till oanvändbara chip kommer först i slutskedet.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Senast(?) AMD var före Intel, för en sådär 15 år sedan på Athlon 64 tiden, så låg de ca 5% under intels motsvarande processor ("AMD 3200" vs "3200 MHz Intel" som exempel). Har de ett chip som är likvärdig med Intel's kommer de med andra ord inte ge bort dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 4.0:

Vad jag vet så finns det i princip inget som kan utnyttja 16 trådar men inte fler än så effektivt

Jodå, men det är för program för en liten annan målgrupp än de som hänger hela kvällarna på steam och liknande. Dessutom för lite teknisk avancerad datoranvändning så kör man inte med ett enda program som kör självständigt, utan man har mängder med programvaror som kommunicerar sins i mellan. Vanligt är att programvaran kräver en databas som bara den vill ha 8 kärnor

Resten håller jag dock med dig, ser man på teknikutveckling generellt så har pengarna börjat rullat in när den stora skaran använder det. Tar vi mobiltelefoner så kunde nördar surfa på internet med denna runt 1997, smartphone med touchscreen, kamera och allt körde nördar runt 2002. Men det dröjde till 2007 innan det slog igenom och blev en kassako för tillverkarna.

Så i AMD fallet så räcker det inte att nördar har behov av fler än 8 kärnor, det ska vara något varenda ungdom gärna vill ha för att det ska säljas bra. Och där har AMD ett stort problem och det gäller att AMD lanserar processorer för dessa som säljer bra.
Jag skulle tro att ha bäst processorer för runt 2-4000kr till ungdomar är det som främst leder till goda säljsiffror, dyrare processorer är självklart också bra.

Permalänk
Medlem

@4.0:

Jag förstår dina poänger. Jag antar om att argumenten handlar om att vissa önskar fler kärnor till låga priser så det kommer en snabbare utveckling. Företagen som utvecklar programvara och spel gör så för den marknad de siktar på, och sitter majoriteten på 8c/16t så kommer det hända saker.

Sedan har du ju möjligtvis rätt rent företagsekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@4.0:

Jag förstår dina poänger. Jag antar om att argumenten handlar om att vissa önskar fler kärnor till låga priser så det kommer en snabbare utveckling. Företagen som utvecklar programvara och spel gör så för den marknad de siktar på, och sitter majoriteten på 8c/16t så kommer det hända saker.

Sedan har du ju möjligtvis rätt rent företagsekonomiskt.

Om kommande X box och PS5 har 8/16 så är det dit som spelutvecklarna kommer sätta som minst antal kärnor om man vill slippa få CPUn som begränsa prestandan i kommande spel. Köper du en 16/32 cpu har du 16st individuella kärnor vilket borde ge en stor fördel. Att du sedan har 16 HT kärnor som du kan välja av eller på kan inte vara en nackdel. Dagen spel är så komplexa så tvivlar på att det ska vara en svårighet att låta 32 trådar inte få gå för fullt. Hoppas att Cryengine 5.7 med DirectX 12, Vulkan och ray tracing våren 2020 kommer med nya CRYCIS som visar vad grafik nivån kan vara. (spekulation om att CRYCIS _ kommer 2020)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Senast(?) AMD var före Intel, för en sådär 15 år sedan på Athlon 64 tiden, så låg de ca 5% under intels motsvarande processor ("AMD 3200" vs "3200 MHz Intel" som exempel). Har de ett chip som är likvärdig med Intel's kommer de med andra ord inte ge bort dem.

När 1800x kom kostade den runt 5000kr och presterade ungefär som intel CPU för 10 000kr (bortsett från spel). Så de kan mycket väl sätta en betydligt lägre prislapp än intel för att få uppmärksamhet och marknadsandelar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

@Ozzed: Som jag ser det så har Intel marknaden för 8 kärnor/trådar och under. AMD har marknaden för allt över det om vi snackar om prestanda per krona. Vad jag vet så finns det i princip inget som kan utnyttja 16 trådar men inte fler än så effektivt, vilket gör att i9-9900k blir ganska oattraktiv redan idag om du använder program som kan använda 16+ trådar och släpper AMD en 12c/24t till samma pris som i9-9900k har i princip Intel bara kvar gaming-segmentet. Varför ska man då rea ut 16c/32t? De borde lära av hur Intel jobbade när de hade ett stort försprång. AMD borde lansera 3000 serien med några ess kvar i rockärmen enligt mig, och lägga pressen på Intel.

Att intel jobbade som de gjorde då beror ju just på att de hade ett stort försprång och kunde göra som de ville utan att bli kontrade. AMD kan absolut inte bete sig så för de har inte pengarna, marknadsandelarna, eller Mindshare till det. Folk skulle bara tycka "Kom inte här och tro er". Pengar ska de naturligtvis försöka tjäna så mycket som möjligt men är det inte bättre att de tjänar miljarder dollar under flera år än att de greedar och tjänar någon miljard på ett kvartal och sedan sjunker som en sten? Det lämnar en jävligt dålig smak i munnen när företag beter sig så att "det bästa vi lanserar är inte det bästa vi skulle kunna lansera hihi", det skadar branchen. Deras "ess i rockärmen" tycker jag skall vara ZEN3, inte att de artificiellt begränsar ZEN2 för att greeda.

Citat:

Det här är ju baserat på att kunderna vet vad de köper. Så om AMD gör bra framsteg både på klockfrekvenssidan och IPC sidan med 3000 serien så kan och bör de ta betalt för allt som är över 8c/16t. Som du säger har inte Intel lanserat något spännande på ett bra tag.

Jag ser det snarare som att de nu har chansen att göra 16c till mainstream. Idag är det mer eller mindre vedertaget att det är 8c man "ska ha", men tänk om det var 16C istället? Om AMD lanserar 16c 32t med grymma frekvenser till ett bra pris så kommer folk vilja ha dem, den kommer sälja bra, och Intel kommer få det svårare att rättfärdiga varför man ska köpa deras svar som "bara" har 10c, de kan trycka till dem rejält. Att då istället greeda kanske vore smart om AMD bara tänkt finnas ett kvartal till men de har ju längre planer än så.

Citat:

Sen att marknadsandelerna ser ut som de gör handlar väl mer om att Bulldozer var en sådan jävla flopp som AMD sedan satt fast på i en evighet. Det gäller att tjäna pengar för AMD om de kan och inte rea ut allt i onödan.

Mja, AMD var jämsides Intel, men sedan mutade Intel tillverkare med rabattpriser om de inte sålde AMD, och kunde därigenom så att säga "köpa sig" marknadsandelar vilket är helt galet ruttet gjort.

Klart AMD skall tjäna pengar om de kan, men greedar de så tjänar de bara pengar ett kvartal till eller så och sedan tappar de sin trogna kundbas.

Låt säga att de nu släpper en väldigt strypt variant av en processor "för att ha några ess kvar i rockärmen", varför skulle någon vilja ha den? Man vet ju att AMD i så fall inte gör sitt bästa för att leverera en optimal kundupplevelse, och då får man inga höga tankar om företaget.

Att Intel kunnat göra så tidigare är ju för att de lyckats med konststycket att få sin kundbas att strunta i att de är jävla svin och köpa ändå, men AMD, som profilerat sig som "the good underdog" om man säger... De kan inte göra så, och det tror jag heller inte de kommer att göra.

Notera också att om de skulle "gjort som Intel" så hade ju 3000-serien krävt nya moderkort trots samma sockel. Hur kul hade det varit? Hur många hade varit pepp och laddade inför det? Nej tack.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

This.

När mer än hälften av marknaden sitter med 16 trådar eller mer så kommer det öppna upp möjligheter för annat än vi ser idag.

Detta påstående har ju förekommit ända sedan PS4/Xbox One släpptes. Än idag har man inte sett i närheten av denna utveckling.

Skrivet av Ibymafayhas:

Senast(?) AMD var före Intel, för en sådär 15 år sedan på Athlon 64 tiden, så låg de ca 5% under intels motsvarande processor ("AMD 3200" vs "3200 MHz Intel" som exempel). Har de ett chip som är likvärdig med Intel's kommer de med andra ord inte ge bort dem.

Nu jämför du en tid då AMD hade en betydligt bättre marknadsnärvaro än vad man har idag. I dagsläget borde fokus ligga på att ta marknadsandelar och då kan man inte sätta fantasipriser på sina produkter. Skulle de lägga sig ens i närheten av Intels priser så kommer folk gå och köpa Intel CPU:er alt. inte köpa något alls. För Intel har en fruktansvärt hög PR stämpel på sig medan folk fortfarande tror att man kan steka ägg på AMDs processorer i idle.

Så AMDs sits är inte så svart och vit att man kan påstå att de kommer ta "bra betalt" för sina processorer bara för att de skulle prestera på ett visst sätt. De måste ge efter lite för att vara attraktiva för slutkunderna. Och detta genom en bra pris/prestanda. Räkna med att de kommer ligga en bra bit under Intel oberoende prestanda.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta påstående har ju förekommit ända sedan PS4/Xbox One släpptes. Än idag har man inte sett i närheten av denna utveckling.

Det är ju för de har 8c/8t där 2 eller 1 är reserverade för systemet. Och just 6 trådar är det som behövs i de flesta spel för att det ska fungera bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är ju för de har 8c/8t där 2 eller 1 är reserverade för systemet. Och just 6 trådar är det som behövs i de flesta spel för att det ska fungera bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta ställer jag mig skeptisk till. Alltså att just 6 trådar på något sätt skulle vara en "sweetspot" för spel. Idag ser man t.ex. bara ett par fåtal spel som använder mer än 4 kärnor ordentligt eller för den delen åtta trådar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |