AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Nu kör jag "bara" 3533 mhz på minnen men:
Read: 54074
Write: 52359
Copy: 54702
Lat: 69,7 ns

:s av nyfikenhet, hur ser det ut med endast XMP profilen aktiverad?

EDIT 1
kanske är det pga 3600x? väldigt oklart för min del. Är själv lite ny på minnesöverklockning (mer än MHZ + CL har jag nog ej rört förut haha)

EDIT 2: ja.... som ovan, singel CCD är svaret, så ditt värde är korrekt.. (se vad man lär sig)

EDIT 17..... hur ser dina timings ut i övrigt? Ryzen master ger en bra överbild

Körde en default på bios och ställde in xmp endast, fick följade:
Read: 51936
Write: 28792
Copy: 49443
Lat: 69,1ns

Jämnfört med 3800mhz och tightare timings:
Read: 57113
Write: 30392
Cop: 53875
Lat: 63,4ns

Vet inte om de är någon begränsning i cpun som gör att jag få så mycket lägre write speed än tex Ozzed.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Körde en default på bios och ställde in xmp endast, fick följade:
Read: 51936
Write: 28792
Copy: 49443
Lat: 69,1ns

Jämnfört med 3800mhz och tightare timings:
Read: 57113
Write: 30392
Cop: 53875
Lat: 63,4ns

Snyggt! Singel CCD är alltså anledningen, så score är helt korrekt
Kika lite på timings i ryzen master hur alla timings ser ut så kan vi kika om vi kommer underfund om vi hittar något att sänka

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Snyggt! Singel CCD är alltså anledningen, så score är helt korrekt
Kika lite på timings i ryzen master hur alla timings ser ut så kan vi kika om vi kommer underfund om vi hittar något att sänka

Ahh, såg att både du och jag hann redigera våra tidigare inlägg. Och de verkar som att vi kom fram till samma sak.
Jag har ju kört Dram calc. Utgår nu från "FAST", med 2 undantag som inte bootar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ahh, såg att både du och jag hann redigera våra tidigare inlägg. Och de verkar som att vi kom fram till samma sak.
Jag har ju kört Dram calc. Utgår nu från "FAST", med 2 undantag som inte bootar.

Dock är din och min fast helt olika så jag vet dessvärre inte riktigt vad dom körs i :/

Timing Safe Tight Extreme
tRRDS 6 4 4
tRRDL 6 6 4
tFAW 24 16 16
tWR 16 12 10

dessa är de första jag ändrar enligt vad mina RAM klarar av.

https://github.com/integralfx/MemTestHelper/blob/master/DDR4%... enligt denna kör jag
Tellus82 guide är riktigt bra den med, jag började med den guiden jag postade dock så de är den jag är bekväm med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Dock är din och min fast helt olika så jag vet dessvärre inte riktigt vad dom körs i :/

Timing Safe Tight Extreme
tRRDS 6 4 4
tRRDL 6 6 4
tFAW 24 16 16
tWR 16 12 10

dessa är de första jag ändrar enligt vad mina RAM klarar av

Jag kör följande just nu:
tRRDS 4
tRRDL 6
tFAW 14
tWR 12

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag kör följande just nu:
tRRDS 4
tRRDL 6
tFAW 14
tWR 12

Timing Safe Tight Extreme
tRDRDSCL 4 3 2
tWRWRSCL 4 3 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Dock är din och min fast helt olika så jag vet dessvärre inte riktigt vad dom körs i :/

Timing Safe Tight Extreme
tRRDS 6 4 4
tRRDL 6 6 4
tFAW 24 16 16
tWR 16 12 10

dessa är de första jag ändrar enligt vad mina RAM klarar av.

https://github.com/integralfx/MemTestHelper/blob/master/DDR4%... enligt denna kör jag
Tellus82 guide är riktigt bra den med, jag började med den guiden jag postade dock så de är den jag är bekväm med.

Sänkte nyss tRRDL till 4 och tWR till 10, resterande värden låg redan på extreme. Körde ett test och fick lite bättre resultat:
Read: 57383
Write 30397
Copy: 54266
Lat: 62.8ns

Update: Precis testat samtliga av dina extreme värden och kunnat genomföra aida64 benchmarken iallafall.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Sänkte nyss tRRDL till 4 och tWR till 10, resterande värden låg redan på extreme. Körde ett test och fick lite bättre resultat:
Read: 57383
Write 30397
Copy: 54266
Lat: 62.8ns

Update: Precis testat samtliga av dina extreme värden och kunnat genomföra aida64 benchmarken iallafall.

1. jag vill ha dina minnen, HAHA bra resultat!

Timing Safe Tight Extreme
tWTRS 4 4 ?
tWTRL 12 8 ?
tRTP 12 10 8

tCWL1 tCL tCL - 1 tCL - 2

Some motherboards don't play nice with odd tCWL. For example, I'm stable at 4000 15-19-19 tCWL 14, yet tCWL 15 doesn't even POST. Another user has had similar experiences.

Safe Tight Extreme
tRDRDSCL 4 3 2
tWRWRSCL 4 3 2

sen är det väl bara denna eviga sökning för error

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

1. jag vill ha dina minnen, HAHA bra resultat!

Timing Safe Tight Extreme
tWTRS 4 4 ?
tWTRL 12 8 ?
tRTP 12 10 8

tCWL1 tCL tCL - 1 tCL - 2

Some motherboards don't play nice with odd tCWL. For example, I'm stable at 4000 15-19-19 tCWL 14, yet tCWL 15 doesn't even POST. Another user has had similar experiences.

Safe Tight Extreme
tRDRDSCL 4 3 2
tWRWRSCL 4 3 2

sen är det väl bara denna eviga sökning för error

Kört dina extreme värden du skickade och kan genomföra aida64 bench. Ställer ju dessutom allt via bios, så datorn bootar ju också. Kommer köra memtest86 precis som jag brukar när jag hinner.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@Ozzed: @tellus82
Vilken tur att vi har Swecanvändare som dessa. Som kan hjälpa oss newbies. xD

2 frågor däremot.
Jag som ställt Core voltage på 1,375v. Stängt av PBO, riskerar alltså att tappa prestanda på singelcore? Jag kör iofs 4,375ghz, vilket är högre än stock boost på en AMD 3600. Så jag borde inte tappa singelcore prestanda?

Har förfinat mina minnestimings i 3800mhz 1:1:1, senaste tRFC ner till 280, 276 är instabilt. Vilka timings bör man focusera på för mest prestandaökning? CAS kan jag inte rubba under 16, tRTP står på 10 och går inte heller att rubba. tFAW gick jag ner från 16(DRAM calc "fast") till 14. Kanske kan testa denna lite lägre. Men efter de? Vad ger jag mig på?

Om du sätter en fast frekvens (manuell OC) så kommer Precision boost avaktiveras, om du sätter en manuell vcore så kan inte precision boost göra sitt jobb annat än att sänka maxboost så inte processorn blir instabil pga för låg vcore.

Tänk på att inte blanda ihop Precision boost (PB) & precision boost overdrive (PBO), den förstnämnda är ren stock funktion & den andra är upplåsning av strömbudget, temp och till viss del frekvens för just precision boost

För optimal funktion av en R3000 processor kan man välja mellan 3 alternativ i stort sett.

1: Ren stock med aktiv PB med auto vcore eller med negativ/positiv offset
2: PBO aktivt med auto vcore eller med negativ/positiv offset
3: Manuell OC med fast vcore, antingen all core eller per CCX/CCD

Hoppas detta tydliggör lite för er.

(4: det går såklart att labba en del med BCLK men inget jag rekommendera pga rätt elaka bieffekter)

Edit: Angående din nuvarande frekvens, nej då den är högre än stock max boost kommer du inte tappa prestanda genom manuell oc, det är lite svårare att uppnå på 3900x eller 3950x som har hög stock boost.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

jag har ingen problem men jag vill bara det ska ligga under helst 70c för stock då jag kan anser att överklocka amd är inte lönt och ja jag kanske ha för mkt krav hehe.

plus när jag surfa så vill jag inte ha fläktar mer än 700rpm då jag vill inte höra datorn. framförallt är det väl att jag gillar inte tempen håller på att hoppa runt då jag har coretemp installerat så jag kan ser tempen på hörnet.

om jag låter allting bara på stock så verkar som det maxa bara runt 80c har även testat med d15 h115 och nu kör jag costom loop.

Fläktarna går ju ställa ner om det är ljudet du stör dig på, men att du ser tempen och absolut vill se den, ja då kommer du inte ifrån att den kommer hoppa upp och ner vad du än gör. Det är liten yta på Ryzen's chiplets, så det är snabba temperaturförändringar hela tiden och det går inte komma ifrån, men ja med de specifika krav du har där prestanda verkar komma väldigt långt ner på prioritetslistan så är det nog bäst att ha det som du har det nu tror jag.

Skrivet av MrWhizeguy:

för egen del så har jag min på stock så landar CB score på 7000 ca, med -0,1 7400, singel lite högre på offset. Positiv offset Skulle nog sänka min CPU clock ännu mer. Stock så landar den kring 4000 mhz, nu 4.125, skiljer enormt mellan moderkort/cpu (som vanligt, men känns väldigt märkligt)

Trial and error i guess. kul att det inte finns ett recept på prestanda dock!

EDIT: Testade för skojs skull öka, efter 3 CB20 hamnade vi nu på:
77 max temp
7224
4050 max CPU clock (började på 4125 - 4150 men dyker efter halva första till 4050)

Ja det skiljer som sagt från moderkort till moderkort och processor till processor. Min poäng är mer att man inte skall vara rädd att testa positiv offset då det absolut inte är en universell sanning att det bara är genom negativ offset man kan öka prestanda, så man får testa sig fram

Skrivet av TaunyTiger:

@Ozzed: @tellus82
Vilken tur att vi har Swecanvändare som dessa. Som kan hjälpa oss newbies. xD

2 frågor däremot.
Jag som ställt Core voltage på 1,375v. Stängt av PBO, riskerar alltså att tappa prestanda på singelcore? Jag kör iofs 4,375ghz, vilket är högre än stock boost på en AMD 3600. Så jag borde inte tappa singelcore prestanda?

Har förfinat mina minnestimings i 3800mhz 1:1:1, senaste tRFC ner till 280, 276 är instabilt. Vilka timings bör man focusera på för mest prestandaökning? CAS kan jag inte rubba under 16, tRTP står på 10 och går inte heller att rubba. tFAW gick jag ner från 16(DRAM calc "fast") till 14. Kanske kan testa denna lite lägre. Men efter de? Vad ger jag mig på?

Jag är ingen vidare expert på timings, men av de timings som inte är primära så har jag för egen del märkt att det är just TRFC som verkar ge mest om man får ner den. Är det instabilt så hjälper det att kräma på med högre spänning, men man ska ha bra kylning på minnena och inte gå högre än man är bekväm med. På andra timings så verkar jag som du slagit i en vägg, oavsett spänning. 16-15-15-30-44 verkar dock kunna funka om jag höjer spänningen, men jag har inte testat färdigt än och har inte fått det stabilt än, men jag tror det kommer gå tillslut. Återkommer om det när jag lyckats/gett upp

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18449095" userid="166171" name="Ozzed"]
Fläktarna går ju ställa ner om det är ljudet du stör dig på, men att du ser tempen och absolut vill se den, ja då kommer du inte ifrån att den kommer hoppa upp och ner vad du än gör. Det är liten yta på Ryzen's chiplets, så det är snabba temperaturförändringar hela tiden och det går inte komma ifrån, men ja med de specifika krav du har där prestanda verkar komma väldigt långt ner på prioritetslistan så är det nog bäst att ha det som du har det nu tror jag.

Jo prestanda vill man alltid ha maxat men vill ha låga temp oxå anledningen varför man skaffa vattenkylning.

Men nu verkar jag går bättre siffror med offset 0.1 så jag är ganska nöjd med det just nu får ser hur och vad jag kommer göra i framtiden.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

[quote postid="18449095" userid="166171" name="Ozzed"]
Fläktarna går ju ställa ner om det är ljudet du stör dig på, men att du ser tempen och absolut vill se den, ja då kommer du inte ifrån att den kommer hoppa upp och ner vad du än gör. Det är liten yta på Ryzen's chiplets, så det är snabba temperaturförändringar hela tiden och det går inte komma ifrån, men ja med de specifika krav du har där prestanda verkar komma väldigt långt ner på prioritetslistan så är det nog bäst att ha det som du har det nu tror jag.

Jo prestanda vill man alltid ha maxat men vill ha låga temp oxå anledningen varför man skaffa vattenkylning.

Men nu verkar jag går bättre siffror med offset 0.1 så jag är ganska nöjd med det just nu får ser hur och vad jag kommer göra i framtiden.

Ja om du har vattenkylning och dessutom custom-loop skulle jag bli förvånad om du någonsin får problem med temperaturen, i bemärkelsen att den är så hög att det är skadligt för processorn. Att temperaturen hoppar kommer du dock aldrig ifrån med Ryzen.

Finns förståss ett par undantag:
Dåligt monterat vattenblock
Dålik kvalitet på vattenblocket
Dålig kylpasta.

Men sålänge ingen av ovanstående stämmer så är det lugnt. Ryzen har TJMax på 95C, så det finns gott om marginaler att leka runt sålänge man har bra kylning

Edit: för att förtydliga så menar jag inte att man ska ligga så nära 95C som möjligt för bästa prestanda, bara att man inte behöver skita tegelstenar för att temperaturen är lite högre vid positiv offset. Argumentet "Ja, jag fick bättre prestanda men tyckte temperaturen blev för hög" gäller alltså inte sålänge man håller sig inom rimliga gränser och är OK med den eventuellt ökade ljudnivån från fläktarna det kan innebära, sen tror jag inte att någon får optimal prestanda om de slickar linan vid 95C heller då Ryzen är ganska grinig vad gäller boost vid högre temperaturer, men man behöver inte vara rädd för att prova för att "det blir varmare" med positiv offset

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja om du har vattenkylning och dessutom custom-loop skulle jag bli förvånad om du någonsin får problem med temperaturen, i bemärkelsen att den är så hög att det är skadligt för processorn. Att temperaturen hoppar kommer du dock aldrig ifrån med Ryzen.

Finns förståss ett par undantag:
Dåligt monterat vattenblock
Dålik kvalitet på vattenblocket
Dålig kylpasta.

Men sålänge ingen av ovanstående stämmer så är det lugnt. Ryzen har TJMax på 95C, så det finns gott om marginaler att leka runt sålänge man har bra kylning

Edit: för att förtydliga så menar jag inte att man ska ligga så nära 95C som möjligt för bästa prestanda, bara att man inte behöver skita tegelstenar för att temperaturen är lite högre vid positiv offset. Argumentet "Ja, jag fick bättre prestanda men tyckte temperaturen blev för hög" gäller alltså inte sålänge man håller sig inom rimliga gränser och är OK med den eventuellt ökade ljudnivån från fläktarna det kan innebära, sen tror jag inte att någon får optimal prestanda om de slickar linan vid 95C heller då Ryzen är ganska grinig vad gäller boost vid högre temperaturer, men man behöver inte vara rädd för att prova för att "det blir varmare" med positiv offset

Men är det inte så att den boosta inte om tempen är över 70?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Men är det inte så att den boosta inte om tempen är över 70?

Det var väldigt länge sedan jag körde Stock så kan inte svara på hur den beter sig då, men tror det är lliknande med PBO bara att den har högre gränser för strömuttag etc.

Men nej, så är det inte, utan den boostar gradvis lägre beroende på temperatur (Dessa gränser går inte flytta själv utan sätts i SMU som paketeras som en del av AGESA och det skiljer dessutom mellan olika AGESA-versioner).

Om du alltså trågar om den tvärnitar och går ner till Base Clock över 70C så är svaret alltså nej, nej ovh åter nej. Det är dynamiskt. Högre temp innebär generellt sämre boost men var gränsen går för just ens egen processor, moderkort och UEFI-version får man testa sig fram till helt enkelt. Det är synd att det har spridits sådant som att man under alla omständigheter ska hålla sig under 70C för bästa prestanda i alla lägen för i så fall är det en ren lögn eller grovt generaliserande antaganden av en okunnig person.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var väldigt länge sedan jag körde Stock så kan inte svara på hur den beter sig då, men tror det är lliknande med PBO bara att den har högre gränser för strömuttag etc.

Men nej, så är det inte, utan den boostar gradvis lägre beroende på temperatur (Dessa gränser går inte flytta själv utan sätts i SMU som paketeras som en del av AGESA och det skiljer dessutom mellan olika AGESA-versioner).

Om du alltså trågar om den tvärnitar och går ner till Base Clock över 70C så är svaret alltså nej, nej ovh åter nej. Det är dynamiskt. Högre temp innebär generellt sämre boost men var gränsen går för just ens egen processor, moderkort och UEFI-version får man testa sig fram till helt enkelt. Det är synd att det har spridits sådant som att man under alla omständigheter ska hålla sig under 70C för bästa prestanda i alla lägen för i så fall är det en ren lögn eller grovt generaliserande antaganden av en okunnig person.

Okej tack för info!

Hur är det med prime95 på ryzen egentligen? Jag testade med men vågade inte köra en längre för den var direkt uppe på 85 grader på några sek så jag avbröt typ nästan direkt. Körde bara några minuter

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Okej tack för info!

Hur är det med prime95 på ryzen egentligen? Jag testade med men vågade inte köra en längre för den var direkt uppe på 85 grader på några sek så jag avbröt typ nästan direkt. Körde bara några minuter

Så kallade Power-viruses ska inte kunna döda en modern processor. Särskillt inte med spänningen på auto eller med offset. Det som händer är att om den blir för varm så klockar den ner sig, och hjälper inte det så slår den ifrån strömmen. Om du däremot satt en fast manuell spänning och frekvens så kan inte processorn prova att först klocka ner sig som "försvar" utan då återstår bara att bryta strömmen om det blir för varmt, men det som mest sannorlikt händer är att programmet kraschar. Men nej det finns inga särskilda program som i sig är farliga för Ryzen avseende temperaturen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Denna read hastigheten. 62,9ns också, tog bilden lite snabbt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Denna read hastigheten. 62,9ns också, tog bilden lite snabbt.
https://i.imgur.com/bZMfeJg.jpg

snyggt!

Permalänk
Medlem

Någon som testat AMD nyaste chipset drivers & vad är nytt ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Någon som testat AMD nyaste chipset drivers & vad är nytt ?

Jag har inte installerat själv än, men här är release notes

Release Highlights

Installer displays more descriptive messages in case of errors and installation failures

Fixed Issues

Driver uninstall fails if the Windows user accounts for install and uninstall are different
Resolved condition where GPIO driver may not upgrade from previous chipset driver version

Known Issues

Installer may fail to launch if executed from a folder name with non-Latin language
Workaround: Execute the installer from C:\AMD
Manual system restart required for Windows® systems configured with Non-English OS Pack
Windows Installer pop-up message may appear during install
Moving installer window during install process may cause installer window to flicker/move around the screen
Cannot open installation log file after completion.
Please refer to https://support.microsoft.com/en-in/help/2564571/error-openin...
Installer may not downgrade to older version
Workaround: Manually uninstall latest package from control panel and then install older package

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Fast det det där är releasenotes på installationsprogrammet, om själva drivrutinerna står det absolut ingenting

Dom fungerar bra i alla fall, jag kör dom som Asrock läckte för några dagar sen och som innehåller exakt samma komponenter.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@Ozzed: Fast det det där är releasenotes på installationsprogrammet, om själva drivrutinerna står det absolut ingenting

Så fruktansvärt meningslöst! Hur många vill se release notes för ett installationsprogram?? OK det kan de väl få ha men inte bara.

Tänkte väl att de senaste versionerna lagt väl mycket fokus på just själva installationen. Jaja.. Man lever och lär.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Verkar som att en ny Chipset driver för X570 släpptes igår:

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570

Revision Number
2.04.28.626
File Size
50 MB
Release Date
6/3/2020

Någon som testat denna?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Beror väl på att just installationen var trasig senast.

Men det är väldigt märkligt som du säger att AMD generellt inte släpper beskrivning med sina chipset-drivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Ozzed:

Beror väl på att just installationen var trasig senast.

Men det är väldigt märkligt som du säger att AMD generellt inte släpper beskrivning med sina chipset-drivare.

Var väl någon på AMD (Kan det varit Robert Hallock?) som sa för ett tag sedan att nya Chipset-drivare oftast inte innehåller särskilt spännande saker. Och visst, det stämmer väl för den breda massan, där också många inte ens vet vad en chipset-drivare är. Men jag tycker ändå de kunde erbjuda den servicen till oss som gillar att nörda ner oss. Changelog finns ju säkerligen internt, så det är väl bara att städa från eventuella hemligheter och släppa liksom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Helt enig med dig!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera NH-D15 över AIO om ni har plats för den(den är jättestor), största vinsten är att den är galet tyst, men kylningen är också bra. Cinebench med bara PBO och ingen annan OC är helt ok, BCLK = 100 (man kan höja resultatet rejält med högre BCLK men till priset av potentiell instabilitet vilket jag inte vill göra)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: De kan jag också rekommendera. Blev de valet till en polare som fick en 3700x när vi byggde ny burk till han vid Black Friday. Sjukt tyst burk i idle.
https://i.imgur.com/9gtdNWj.jpg

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet: Vad låter ni era processorer nå får temp?
(peek temp)