AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Asus har fortfarande inte släppt 1.0.0.4 till C6H och C7H trots att 3950X går att köpa nu.

Jag ska prova den nya drivaren och Ryzen Power Plan och se om det blir någon skillnad på mina bord med ABBA.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus brukar inte vara först med sådant här. Jag hörde att ett rykte att de ska släppa nu på fredag.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Varför blev den här tråden borttagen från pinnade trådar? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

A new entry arrives!

Hej,

Har själv varit otroligt avis på alla som har kunnat klocka / testa den nya platformen. Äntligen är det min tur Klickade hem dem innan de tog slut på inet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför blev den här tråden borttagen från pinnade trådar? :/

Skrivs väl antagligen i tillräckligt ofta för att hamna högt oavsett. Jag mfl har ju den dessutom i en egen flik som är öppen konstant så spelar mindre roll då.

Sedan vill jag minnas att det knorrades lite i någon fredagspanel att har man ett specifikt problem så skall man starta en egen tråd, så kan ju också vara därför. Men har inga belägg för det så ta mig inte på orden.

Tycker det är synd oavsett för tråden förtjänar att vara pinnad. Den handlar trotts allt om den nuvarande mest aktuella arkitekturen som lanserats från AMD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Hej,

Har själv varit otroligt avis på alla som har kunnat klocka / testa den nya platformen. Äntligen är det min tur Klickade hem dem innan de tog slut på inet!

[...]

Din bild syns inte, åtminstone inte för mig. Vad blev det för något?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Din bild syns inte, åtminstone inte för mig. Vad blev det för något?

Inte för mig heller och länken ser konstig ut

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@blunden @AMD-FX : Tack för tipset, funkar bilden nu?

Permalänk

@DJ_Datte: What a beauty! 8-) Valde du 3960 eller 3970?

Permalänk
Medlem

3970X @ 5,753 MHz

https://hwbot.org/submission/4288607_tsaik_cpu_frequency_ryze...

Skrivet av Ozzed:

"AMD Chipset Drivers" ligger som en post i listan bland övriga vanliga program man kan avinstallera, så om du vet hur man avinstallerar ett vanligt program via "lägg till/ta bort program", så är det inga problem

Skrivet av benonikenobi:

Skumt för det var där jag tittade först men hittade inte den där, därav frågan. Måste kanske putsa glasögonen 🤓

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar det att klicka på "Avinstallera" bland appar? Jag får bara ett felmeddelande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@FriendOfPi: Fanns bara 3960, så det blev den (for now). Planen är att köra 3-4st "Fysiska Maskiner" på den (Liknande det jag gör med mina 1950X just nu), men med lite performance bump så klart. Nästa utmaning är att hitta rätt minnen, mina B-Die vill inte över 3333 på mina 1950X, och jag hann bara boota en gång, samma grejj 3466 bluescreena (utan bios tweaks, så kan finnas mycket mer tuning att göra).

Har hunnit flasha bios, bioset var by default från 1/10 och den senaste var från 18/11, men sen blev det sova. Får se om det blir bättre.
Snabba tester (på första bioset) var 66C @ 4080 MHz / Cinebench R20 stock, och 77C / 4205 MHz med PBO / 5X Scalar.

Bioset har per CCX Clocking, och massa freaky inställningar som man inte sett innan. Och moderkortet har helt galna 5 m.2 slots

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

@FriendOfPi: Fanns bara 3960, så det blev den (for now). Planen är att köra 3-4st "Fysiska Maskiner" på den (Liknande det jag gör med mina 1950X just nu), men med lite performance bump så klart. Nästa utmaning är att hitta rätt minnen, mina B-Die vill inte över 3333 på mina 1950X, och jag hann bara boota en gång, samma grejj 3466 bluescreena (utan bios tweaks, så kan finnas mycket mer tuning att göra).

Har hunnit flasha bios, bioset var by default från 1/10 och den senaste var från 18/11, men sen blev det sova. Får se om det blir bättre.
Snabba tester (på första bioset) var 66C @ 4080 MHz / Cinebench R20 stock, och 77C / 4205 MHz med PBO / 5X Scalar.

Bioset har per CCX Clocking, och massa freaky inställningar som man inte sett innan. Och moderkortet har helt galna 5 m.2 slots

Trevligt! Blir det KVM, Hyper-V eller någon annan hypervisor?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Mocka:

3970X @ 5,753 MHz

https://hwbot.org/submission/4288607_tsaik_cpu_frequency_ryze...

Funkar det att klicka på "Avinstallera" bland appar? Jag får bara ett felmeddelande.

Jag fixade det igår. Men insåg också varför jag inte avinstallerade förra gången jag uppdaterade. När jag försöker avinstallera i Windows 10-appen ”lägg till/ta bort program” så kommer det ett felmeddelande att ”denna fil är inte associerad med något program.....”

Men igår testade jag att avinstallera via ”gamla” ”lägg till/ta bort program”, då funkad det.

Körde dock en runda CB20 och fick bara 6800 poäng jämfört med ~7200 innan. Hade iofs spelat precis innan så processorn var nog varm. Ska testa idag igen innan eventuellt spelande 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Trevligt! Blir det KVM, Hyper-V eller någon annan hypervisor?

Det är 100% KVM all the way. Jag har funderat på att testa XEN, men, å andra sidan, KVM gör allt jag vill, och jag kan den innan och utan, så känns onödigt just nu. Kör Fedora som base OS vanligtvis. På min 1950X så fick jag perf som ofta va högre än bare metal på reviews då man kan organisera layouten "åt windows" så allt som heter special cores, memory allocation, etc blir helt irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

@blunden @AMD-FX : Tack för tipset, funkar bilden nu?

Ja, nu funkar den.

Du slog på stort direkt ser jag.

Skrivet av DJ_Datte:

@FriendOfPi: Fanns bara 3960, så det blev den (for now). Planen är att köra 3-4st "Fysiska Maskiner" på den (Liknande det jag gör med mina 1950X just nu), men med lite performance bump så klart. Nästa utmaning är att hitta rätt minnen, mina B-Die vill inte över 3333 på mina 1950X, och jag hann bara boota en gång, samma grejj 3466 bluescreena (utan bios tweaks, så kan finnas mycket mer tuning att göra).

Har hunnit flasha bios, bioset var by default från 1/10 och den senaste var från 18/11, men sen blev det sova. Får se om det blir bättre.
Snabba tester (på första bioset) var 66C @ 4080 MHz / Cinebench R20 stock, och 77C / 4205 MHz med PBO / 5X Scalar.

Bioset har per CCX Clocking, och massa freaky inställningar som man inte sett innan. Och moderkortet har helt galna 5 m.2 slots

Vill du upp i frekvens på minnet främst för FCLKs skull kan du ju testa 3600 MHz CL16. Det gjorde mina 3200 MHz B-die utan varken högre spänning eller annat på min X370-bräda. Notera dock att rekommendationen för ProcODT har ändrats med Zen 2 jämfört med Zen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av DJ_Datte:

@FriendOfPi: Nästa utmaning är att hitta rätt minnen, mina B-Die vill inte över 3333 på mina 1950X, och jag hann bara boota en gång, samma grejj 3466 bluescreena (utan bios tweaks, så kan finnas mycket mer tuning att göra).

Ja, det blir intressant att se hur pass mycket bättre prestanda man kan pressa ur minnena med zen 2's uppdaterade minneskontroller parat med 4 kanaler

Skrivet av DJ_Datte:

Snabba tester (på första bioset) var 66C @ 4080 MHz / Cinebench R20 stock, och 77C / 4205 MHz med PBO / 5X Scalar.

Boostar den till 4,2 all core på 24 kärnor? ... inte illa. Bra kisel i dessa proppar. Posta gärna ett GeekBench 4 - resultat när du har tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jag fixade det igår. Men insåg också varför jag inte avinstallerade förra gången jag uppdaterade. När jag försöker avinstallera i Windows 10-appen ”lägg till/ta bort program” så kommer det ett felmeddelande att ”denna fil är inte associerad med något program.....”

Men igår testade jag att avinstallera via ”gamla” ”lägg till/ta bort program”, då funkad det.

Körde dock en runda CB20 och fick bara 6800 poäng jämfört med ~7200 innan. Hade iofs spelat precis innan så processorn var nog varm. Ska testa idag igen innan eventuellt spelande 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, den gamla Lägg till/ta bort. Det ska jag testa för som du får jag också upp ett felmeddelande "denna fil är inte associerad..."

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jaha, den gamla Lägg till/ta bort. Det ska jag testa för som du får jag också upp ett felmeddelande "denna fil är inte associerad..."

Många som får det meddelandet. Jag kör Ccleaner som admin och avinstallerar därifrån. Funkar nog med vilket avinstallationsprogram som helst som körs med adminrättighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Många som får det meddelandet. Jag kör Ccleaner som admin och avinstallerar därifrån. Funkar nog med vilket avinstallationsprogram som helst som körs med adminrättighet.

Bra tips.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

@blunden @AMD-FX : Tack för tipset, funkar bilden nu?

Jo nu funkar det.
Önskar att jag hade mycket pengar jag med. Men min lön suger hårt att processorn hinner bli utgången innan jag skulle få ihop pengarna

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@blunden: Tack för tipsen, japp, kommer försöka. Om jag inte helt misstolkade bios (men jag va inte noga igår) så kanske den kör 3600 IF by default, inte i minnets hastighet. Men jag får kolla.

@FriendOfPi: Jepp, 4.2GHz i R20 under hela körningen / alla cores. Snabb koll i hwinfo visade 4515 Mhz som högsta core. Kommer lite screenshots när jag hinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Har själv varit otroligt avis på alla som har kunnat klocka / testa den nya platformen. Äntligen är det min tur Klickade hem dem innan de tog slut på inet!

OMG! Ge oss dina cinebench R20 poäng nu!!!

Vad har du tänkt köra för kylare på den?

Permalänk
Medlem

Fungerar dessa minnerna till X570 och AMD 3000 serie? På vissa minnen står de ju att de är optimerade för amd 3000, men inte på dessa?

https://www.inet.se/produkt/5301223/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Moderkortet är ett ASUS TUF GAMING X570-PLUS om de är relevant.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

3000 serien är niiiice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Idag uppdaterad även Amd deras Ryzen Master program till en ny version.

Kan även tipsa att Gpio drivers ej blev uppdaterade för mig pga Amd mappen på startdisken ej var raderade så tog bort denna mappen avinstallera Chipset drivers och installerade om dessa idag.

Fick lite bättre multiscore nu i Cinebench R20 och nu kom även ett meddelande upp när jag installera Chipset drivers att en "Ny Gpio version" var installerat och datorn måste startas om pga detta och fick ej detta medelande igår.

Tänkte att detta lär vara ganska lätt och missa och många som påpekade detta också på Reddit

Bra tips, blev på samma sätt för mig, helt klart en miss av AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Bra tips, blev på samma sätt för mig, helt klart en miss av AMD.

Har de ändrat sitt installationsprogram? Jag laddade ner den nyaste versionen och den står på extaheringssteget tillsynes för evigt. Har aldrig haft det problemet förut med deras drivrutiner.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Hej!

Ställer min fråga här istället för att skräpa ner med en ny tråd:)

Är inte så nöjd med min wraith kylare som ingick när jag köpte 3700x, den varvar väldigt mycket och tycker att den håller liite för höga temperaturer.

Gör jag rätt i att köpa en https://www.webhallen.com/se/product/308671-Noctua-NH-U12S-ch... räknar med att se och höra en märkbar skillnad.
Är öppen för förslag, har ett define C meshify chassi och en atx-mobo. Så har inte allt för mycket plats, ska prestera för vardagligt bruk.
Tyst och bra kylning>pris

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bombastium:

Hej!

Ställer min fråga här istället för att skräpa ner med en ny tråd:)

Är inte så nöjd med min wraith kylare som ingick när jag köpte 3700x, den varvar väldigt mycket och tycker att den håller liite för höga temperaturer.

Gör jag rätt i att köpa en https://www.webhallen.com/se/product/308671-Noctua-NH-U12S-ch... räknar med att se och höra en märkbar skillnad.
Är öppen för förslag, har ett define C meshify chassi och en atx-mobo. Så har inte allt för mycket plats, ska prestera för vardagligt bruk.
Tyst och bra kylning>pris

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Köp NH-U12A istället, presterar bättre och tystare än NH-U12S och är för närvarande på rea hos Inet:

https://www.inet.se/produkt/5322480/noctua-nh-u12a

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

OMG! Ge oss dina cinebench R20 poäng nu!!!

Vad har du tänkt köra för kylare på den?

Kommer kanske ikväll

Just nu är det en 280 EK AIO på den, men har en 3 x 360 EK Water setup på väg.

Permalänk
Skrivet av Icte:

Köp NH-U12A istället, presterar bättre och tystare än NH-U12S och är för närvarande på rea hos Inet:

https://www.inet.se/produkt/5322480/noctua-nh-u12a

Beställt, guldstjärna till dig. Tusen tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har de ändrat sitt installationsprogram? Jag laddade ner den nyaste versionen och den står på extaheringssteget tillsynes för evigt. Har aldrig haft det problemet förut med deras drivrutiner.

Vet ej, det fungerade för mig men att man manuellt måste ta bort den gamla AMD mappen för att alla drivare ska installera korrekt är en pinsam/grov miss av AMD, gissa hur många "vanliga" användare som missar det? (95% gissar jag på).
(för gpio drivaren blir det varje fall så för en del av oss)