AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Ja, Gigabyte kortet är också ett bra alternativ och dom har semipassiv drift på fläkten.

Antar många har samma problem som du hade 1.004 med ASUS bios, problem med att boota över 3200mhz (av vad jag läst på reddit)

Bra tips, tack!

Snackar de om cold boot? För det är det som är mitt problem. Just nu kör jag 3600MHz efter att ha startat om en gång.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bra tips, tack!

Snackar de om cold boot? För det är det som är mitt problem. Just nu kör jag 3600MHz efter att ha startat om en gång.

Grävde inte vidare i det, såg bara att det fanns en hel del på reddit som haft problem med hastigheter över 3200mhz och även någon här på forumet fick samma problem. Sen så tänkte jag bättre att avvakta ett par veckor till innan man uppgraderar.

Permalänk
Medlem

Hur bekräftar ni att FCLK-hastigheten ligger i synk med minneshastigheten utan Ryzen Master, dvs. att moderkortet korrekt satt den högre hastigheten? Sätter ni er FCLK manuellt bara för att säkerställa att den höjs korrekt eller litar ni på att moderkortet gör det automatiskt?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@bartil
@Mocka

Har Gigabyte Aorus Elite, bra kort men saker bör förbättras.
Fläkten är stillastående när jag kollar på den efter jag valt fläktkurva Silent med uppdaterat BIOS.

Original BIOS var en buggfest och saknade denna funktion.

Dubblerade ej länkade menyer med minnesinställningar osv finnes fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

De som finns på CHVII, och som du kan hitta via sökfunktionen är:

Global C-state Control = Enabled
CPPC = Enabled
CPPC Preferred Cores = Enabled

Ändra dem till enabled, som det står.

De som inte finns är:

Power Supply Idle Control = Low Current Idle
AMD Cool'n'Quiet = Enabled
PPC Adjustment = PState 0

Så dessa kan du ignorera.

Jag har kunnat ändra CPPC fram och tillbaka på mitt CHVII utan problem så det låter ju skumt att det skulle bli en soft brick av det. Vad kör du för UEFI-version?

Jag kör 1.0.0.3 ABBA. Uppdaterade chipset precis innan jag gick in i bios och ändrade CPPC OCH Prefered cores. Vet inte om chipset-uppdateringen kan ha spökat på nåt sätt🤷🏻‍♂️ Hur som så inväntar jag nog ett stabilt 1.0.0.4 bios innan jag uppdaterar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Verkar som att Asus har gjort bort sig gällande 1.0.0.4 versionen.
Testade på min CH8, kunde inte boota med högre MCLK än 3466Mhz.

Flashade tillbaka till 1.0.0.3 med FlashBack.
Inväntar fix innan jag uppdaterar.
Lite tråkigt med tanke på att den skulle komma med 150 fix, som tex snabbare POST, vilket jag märkte skillnad på under den korta perioden som jag testade.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Avstängd

Har börjat titta på 1.0.0.4 då de har släppts till mitt B450 moderkort. Men som jag ser de på dom få tester jag hittar så höjs frekvenserna litegrann för både Ryzen 2000 och Ryzen 3000. Men prestandan sjunker trots frekvenshöjningen. De finns tecken på att strömförbrukningen har gått ner också. Hittade också en tråd på Reddit där någon (lite luddigt dock) skulle fått de bekräftat att av en moderkortstillverkare att 1.0.0.4 har en bugg som sänker prestandan med upp till 15%. Tankar kring detta?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Har börjat titta på 1.0.0.4 då de har släppts till mitt B450 moderkort. Men som jag ser de på dom få tester jag hittar så höjs frekvenserna litegrann för både Ryzen 2000 och Ryzen 3000. Men prestandan sjunker trots frekvenshöjningen. De finns tecken på att strömförbrukningen har gått ner också. Hittade också en tråd på Reddit där någon (lite luddigt dock) skulle fått de bekräftat att av en moderkortstillverkare att 1.0.0.4 har en bugg som sänker prestandan med upp till 15%. Tankar kring detta?

Har du länk till reddit tråden?
Jag får blandade resultat med gårdagens msi beta 1004 bios och 1usmus power plan och pbo/aoc.
Men så vet jag inte vad jag hade för temperatur i rummet när jag fick mina bästa resultat med ABB och ABBA.
Bättre pcmark10, sämre gb4, bättre gb5, bättre cb15/20

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bagaget:

Har du länk till reddit tråden?
Jag får blandade resultat med gårdagens msi beta 1004 bios och 1usmus power plan och pbo/aoc.
Men så vet jag inte vad jag hade för temperatur i rummet när jag fick mina bästa resultat med ABB och ABBA.
Bättre pcmark10, sämre gb4, bättre gb5, bättre cb15/20

Skickades från m.sweclockers.com

Blandade visst ihop vilket forum som jag läste de på. Men här är iaf en länk: https://forums.tomshardware.com/threads/amd-ryzen-7-2700x-ver...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Blandade visst ihop vilket forum som jag läste de på. Men här är iaf en länk: https://forums.tomshardware.com/threads/amd-ryzen-7-2700x-ver...

Oktober 2018 och 2000 serien.

AGESA microkoden har startat om med Ryzen 3000 och Zen 2 så den tråden är irrelevant på dagens AGESA 1.0.0.4 som nyss släpptes

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Oktober 2018 och 2000 serien.

AGESA microkoden har startat om med Ryzen 3000 och Zen 2 så den tråden är irrelevant på dagens AGESA 1.0.0.4 som nyss släpptes

Lol så dum jag är. Kan inte annat än att säga de att när tröttheten sätter in så blir man rätt kass av sig. Stirrade mig blint på 1.0.0,4 och hade inte en tanke på att de redan har funnits en version av AGESA med samma namn.
Hur som haver så började mitt intresse av de på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=2qy_IeUZqxU samt: https://www.youtube.com/watch?v=kDAJOjNv4mM

Tilläggg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Hur bekräftar ni att FCLK-hastigheten ligger i synk med minneshastigheten utan Ryzen Master, dvs. att moderkortet korrekt satt den högre hastigheten? Sätter ni er FCLK manuellt bara för att säkerställa att den höjs korrekt eller litar ni på att moderkortet gör det automatiskt?

Aida64, kolla på northbridge clock och Memory buss i memory och cache benchmark.
Den ska höjas automatiskt till 3600MHz tror jag 1800MHz fclk. Men du kan alltid sätta manuellt för att vara säker.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Aida64, kolla på northbridge clock och Memory buss i memory och cache benchmark.
Den ska höjas automatiskt till 3600MHz tror jag 1800MHz fclk. Men du kan alltid sätta manuellt för att vara säker.
Skickades från m.sweclockers.com

Ok, tack. Hittade det inte först men hade en gammal version av AIDA installerad.

Jag fick dock äntligen igång Ryzen Master igår, efter att ha hamnat i ett läge där jag först inte kunde avinstallera det (den sade att det lyckades men programmet låg alltid kvar) medan installationen av den nya versionen istället genomförde avinstallationen, trots att gränssnittet hävdade att den gjort en installation. Eftersom programmet då ansågs vara installerat kunde jag inte installera det igen. När jag väl löste det med ett felsökningsverktyg från Microsoft kunde jag installera det igen med fick ett felmeddelande vid start av programmet varje gång, något som löste sig med en reboot. Har nog aldrig stött på ett program som trilskats så mycket.

I Ryzen Master ser jag FCLK men vid det laget hade jag redan satt den manuellt till 1800 MHz.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

När man halvera hastigheten på CPUn så tappar man "bara ca 20% i spelprestanda" Så frågan är vad som är den stora bromsklossen i dagens PC system någon som har ett bra svar?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

I grafik värt att nämna oftast grafikkortet...

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

http://www.bilddump.se/bilder/20191110200749-90.224.176.6.png

När man halvera hastigheten på CPUn så tappar man "bara ca 20% i spelprestanda" Så frågan är vad som är den stora bromsklossen i dagens PC system någon som har ett bra svar?

För 3900x var det väl ~34% lägre frekvens (normalt ~4200 vid multicore med stock kylare) & ~20% lägre prestanda om jag inte räknat helt galet? En orsak kan vara att man springer in i gpu limit för de bäst presterande processorerna när de inte är frekvensstrypta vilket gör att eventuellt tapp i frekvens inte slår igenom 1:1 på fps, sen finns det fler förklaringar så som att cache eller minnesbandbredd kan agera flaskhals på ett sätt som ren frekvens kanske inte alltid gör.

Jag vet att min 3900x springer in i gpu limit så det ryker om det även på 720p low med mitt 1080 i många spel.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har en Nzxt Kraken X52 240 mm Aio men från start var jag ej riktigt nöjd med monterings bracket som medföljer med 1 tumskruv med en hake som krokar i plastfästet på moderkortet.

Känt hela tiden att trycket på Cpu ej är lika optimalt som Intel fästet med 4 tumskruvar.

Så kontaktade Nzxt support och fick ut ett annat AM4 Fäste liknande Intel fästet, man skruvar dit 4 Distanser på ovansidan som låser sig i Backplate som sitter original på moderkortet.

Sedan en AM4 Cirkel för blocket med 4 hål för tumskruvar och kan också bekräfta att med denna nya monterings anordning så sänkte jag temperaturen rejält på min Ryzen 7 3700x pga av bättre tryck och kontakt med Cpu capen.

Fick betala Ca 111 kr men då ingick frakten med UPS från Tyskland.

För egen del tycker jag det lätt är värt det för nu ligger jag på 55-60 grader i load i Firestrike med nya monteringsanordningen.

Men största frågan egentligen varför skickas inte detta med från start i förpackningen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Har en Nzxt Kraken X52 240 mm Aio men från start var jag ej riktigt nöjd med monterings bracket som medföljer med 1 tumskruv med en hake som krokar i plastfästet på moderkortet.

Känt hela tiden att trycket på Cpu ej är lika optimalt som Intel fästet med 4 tumskruvar.

Så kontaktade Nzxt support och fick ut ett annat AM4 Fäste liknande Intel fästet, man skruvar dit 4 Distanser på ovansidan som låser sig i Backplate som sitter original på moderkortet.

Sedan en AM4 Cirkel för blocket med 4 hål för tumskruvar och kan också bekräfta att med denna nya monterings anordning så sänkte jag temperaturen rejält på min Ryzen 7 3700x pga av bättre tryck och kontakt med Cpu capen.

Fick betala Ca 111 kr men då ingick frakten med UPS från Tyskland.

För egen del tycker jag det lätt är värt det för nu ligger jag på 55-60 grader i load i Firestrike med nya monteringsanordningen.

Men största frågan egentligen varför skickas inte detta med från start i förpackningen.

Jag har en Kraken X62 som jag haft sedan jag skaffade Ryzen 1700, så jag fick beställa AM4-montering separat, men jag fick då den men 4 tumskruvar och ring för att fästa i backplate, så frågan är ju om de nedgraderat fästanordningen till V2-modellerna? (Antar att det är den du har). Mycket dåligt i så fall. Krävs inte mycket för att lista ut att 4 skruvar som fördelar monteringstrycket jämt och fint är bättre än en ensam skruv som gör att trycket blir ojämt. Synd och skam om de går ifrån en vettig monteringsanordning som ger bra jämt tryck till en sämre. Känns inte som de tar Ryzen-ägare på allvar i så fall

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har en Kraken X62 som jag haft sedan jag skaffade Ryzen 1700, så jag fick beställa AM4-montering separat, men jag fick då den men 4 tumskruvar och ring för att fästa i backplate, så frågan är ju om de nedgraderat fästanordningen till V2-modellerna? (Antar att det är den du har). Mycket dåligt i så fall. Krävs inte mycket för att lista ut att 4 skruvar som fördelar monteringstrycket jämt och fint är bättre än en ensam skruv som gör att trycket blir ojämt. Synd och skam om de går ifrån en vettig monteringsanordning som ger bra jämt tryck till en sämre. Känns inte som de tar Ryzen-ägare på allvar i så fall

Tror det är precis det som hänt, precis som Fractal också gjort till sina nya AIO, jag snodde dock det "gamla" AM4-fästet från min S24 till min S36 så fick min 1700 klara sig med den nya anordningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har en Kraken X62 som jag haft sedan jag skaffade Ryzen 1700, så jag fick beställa AM4-montering separat, men jag fick då den men 4 tumskruvar och ring för att fästa i backplate, så frågan är ju om de nedgraderat fästanordningen till V2-modellerna? (Antar att det är den du har). Mycket dåligt i så fall. Krävs inte mycket för att lista ut att 4 skruvar som fördelar monteringstrycket jämt och fint är bättre än en ensam skruv som gör att trycket blir ojämt. Synd och skam om de går ifrån en vettig monteringsanordning som ger bra jämt tryck till en sämre. Känns inte som de tar Ryzen-ägare på allvar i så fall

Här är en Bild på originalfästet till AM4 V2 Kraken X52.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tror det är precis det som hänt, precis som Fractal också gjort till sina nya AIO, jag snodde dock det "gamla" AM4-fästet från min S24 till min S36 så fick min 1700 klara sig med den nya anordningen

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jonas79:

Här är en Bild på originalfästet till AM4 V2 Kraken X52.
https://i.imgur.com/WFBjR38.jpg

Bedrövligt när det "nya" blir sämre än det gamla. Får mig att tänka på memen "You had one job".

Dessutom skjuter de sig själva i foten med fälthaubitz. Om folk läser recensioner på AiO men nya fästanordningen så kommer ju resultaten för Ryzen att vara usla jämfört med konkurrenterna som har vettiga fästanordningar, vilket leder till minskad försäljning, så det är svårt att förstå logiken i detta. AM4 är idag en väldigt väletablerad sockel med många användare så det känns bakvänt att de ska ha en "påklistrad" lösning såhär, och det gäller väl för den delen alla socklar. Ska man stödja en sockel alls så ska det göras ordentligt och inte halvhjärtat. Särskilt illa blir det dock för Am4 då Ryzen's boost är opportunistisk och behöver så bra kylning som möjligt i alla lägen. Tröttsamt värre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bedrövligt när det "nya" blir sämre än det gamla. Får mig att tänka på memen "You had one job".

Dessutom skjuter de sig själva i foten med fälthaubitz. Om folk läser recensioner på AiO men nya fästanordningen så kommer ju resultaten för Ryzen att vara usla jämfört med konkurrenterna som har vettiga fästanordningar, vilket leder till minskad försäljning, så det är svårt att förstå logiken i detta. AM4 är idag en väldigt väletablerad sockel med många användare så det känns bakvänt att de ska ha en "påklistrad" lösning såhär, och det gäller väl för den delen alla socklar. Ska man stödja en sockel alls så ska det göras ordentligt och inte halvhjärtat. Särskilt illa blir det dock för Am4 då Ryzen's boost är opportunistisk och behöver så bra kylning som möjligt i alla lägen. Tröttsamt värre.

Ja precis, trodde jag hade fått en gammal modell då jag omöjligt kan förstå varför man skulle välja den monteringen över den med 4 skruvar.
Såg sedan en video från JayzTwoCents där han verkade lika förvirrad över den nya monteringen då "han trodde att Fractal DEsign använde fyra tumskruvar på sina AIO"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Newest BETA BIOS with AGESA 1004B (11/11)
Should fix Xonar/Sound Card boost issues.

X570 AORUS Xtreme - F10C
X570 AORUS Master - F10C
X570 AORUS Ultra- F10C
X570 AORUS Elite - F10C
X570 Gaming X - F10C

https://www.overclock.net/forum/11-amd-motherboards/1728360-g...

Nytt Bios med detta ljudkort Gigabyte Aorus X570.

Får se imorgon om 19H2 Windows 10 börjar rulla ut gått lite rykten om detta annars blir det väll en ny KB version beroende på hur det gått med insider testarna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hur såg det ut i tillgänglighet för 3900X på släppdagen i Sverige? Fanns den i lager hos de stora butikerna (Inet, Webhallen, m fl), eller var det "förväntas i lager <datum>" som gällde?

Funderar hur det kommer att bli den 25:e, när 3950X släpps...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur såg det ut i tillgänglighet för 3900X på släppdagen i Sverige? Fanns den i lager hos de stora butikerna (Inet, Webhallen, m fl), eller var det "förväntas i lager <datum>" som gällde?

Funderar hur det kommer att bli den 25:e, när 3950X släpps...

3900x var en bristvara från början och fanns inte i en endaste butik i Sverige men folk förbokade och Inet Inet data fick mest och oftast leverans.

Så mitt tips är att förboka release dagen hos dom.

Har du tur är tillgången bättre men inte ens 3900x haft bra tillgänglighet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur såg det ut i tillgänglighet för 3900X på släppdagen i Sverige? Fanns den i lager hos de stora butikerna (Inet, Webhallen, m fl), eller var det "förväntas i lager <datum>" som gällde?

Funderar hur det kommer att bli den 25:e, när 3950X släpps...

Minns inte om det var komplett eller Webbis som hade ett 50-tal i lager men de gick åt på några timmar och sedan blev det sporadiska leveranser i någon månad så, det var en bristvara.

Jag minns att jag var lite besviken då jag kunnat köpa 1700 och 2700X i fysisk butik på releasedagen utan problem så hade liksom räknat med att det skulle gå för 3900X också. Samtidigt är det lite coolt att Ryzen nu är så eftertraktad att toppmodellerna flyger av hyllorna när de får in dem

Spontant känns det väl som att det kommer vara lite lugnare med 3950X då den är ganska mycket dyrare än övriga, men jag har haft fel förr

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

3900x var en bristvara från början och fanns inte i en endaste butik i Sverige men folk förbokade och Inet Inet data fick mest och oftast leverans.

Så mitt tips är att förboka release dagen hos dom.

Har du tur är tillgången bättre men inte ens 3900x haft bra tillgänglighet.

Illa det, men ja, då får det bli Inet den dagen. Får väl hänga på "låset"...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Minns inte om det var komplett eller Webbis som hade ett 50-tal i lager men de gick åt på några timmar och sedan blev det sporadiska leveranser i någon månad så, det var en bristvara.

Jag minns att jag var lite besviken då jag kunnat köpa 1700 och 2700X i fysisk butik på releasedagen utan problem så hade liksom räknat med att det skulle gå för 3900X också. Samtidigt är det lite coolt att Ryzen nu är så eftertraktad att toppmodellerna flyger av hyllorna när de får in dem

Spontant känns det väl som att det kommer vara lite lugnare med 3950X då den är ganska mycket dyrare än övriga, men jag har haft fel förr

Komplett påstod att dom hade dom i lager med ett högre pris mot övriga butiker pga detta.

Men roliga var att Inet data fick ut sina snabbare en komplett så folk retade sig på detta men komplett fick ut 50 st inom 1 veckas tid har jag för mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om prisnivå då? 9000 jämnt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Komplett påstod att dom hade dom i lager med ett högre pris mot övriga butiker pga detta.

Men roliga var att Inet data fick ut sina snabbare en komplett så folk retade sig på detta men komplett fick ut 50 st inom 1 veckas tid har jag för mig.

Så var det nog. Har varit en ganska stökig lansering med tjuvnyp och fulknep från en del butiker. Jag beställde själv från webbis men avbokade då inet fick in ett parti snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.