AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Har kikat lite på varför Far Cry 5 presterar dåligt på Zen2 och det är inte konstigt, som mest landar cpu användning på 20% under spelande för mig men processen studsar runt på alla 24 trådar precis hela tiden vilket gör att det uppfattas som en all core load trots att det är en mycket liten belastning och det blir rätt extrema latenspåslag som resultat av allt trådhoppande.

Den som designat detta skulle fan skämmas, dom kan utan problem låsa till fysiska & enstaka kärnor istället för att låta processen ping ponga fritt. Att köra detta spel som benchmark & gnälla på zen2 för dålig prestanda är fan en smula hål i huvudet...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har kikat lite på varför Far Cry 5 presterar dåligt på Zen2 och det är inte konstigt, som mest landar cpu användning på 20% under spelande för mig men processen studsar runt på alla 24 trådar precis hela tiden vilket gör att det uppfattas som en all core load trots att det är en mycket liten belastning och det blir rätt extrema latenspåslag som resultat av allt trådhoppande.

Den som designat detta skulle fan skämmas, dom kan utan problem låsa till fysiska & enstaka kärnor istället för att låta processen ping ponga fritt. Att köra detta spel som benchmark & gnälla på zen2 för dålig prestanda är fan en smula hål i huvudet...

Jag vet att spelet används som ett "värstascenario". Vilket det verkligen är om man ska uttrycka det milt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har kikat lite på varför Far Cry 5 presterar dåligt på Zen2 och det är inte konstigt, som mest landar cpu användning på 20% under spelande för mig men processen studsar runt på alla 24 trådar precis hela tiden vilket gör att det uppfattas som en all core load trots att det är en mycket liten belastning och det blir rätt extrema latenspåslag som resultat av allt trådhoppande.

Den som designat detta skulle fan skämmas, dom kan utan problem låsa till fysiska & enstaka kärnor istället för att låta processen ping ponga fritt. Att köra detta spel som benchmark & gnälla på zen2 för dålig prestanda är fan en smula hål i huvudet...

Fungerar bättre än på min gamla 6700K iaf så jag är nöjd

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag vet att spelet används som ett "värstascenario". Vilket det verkligen är om man ska uttrycka det milt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Mocka:

Fungerar bättre än på min gamla 6700K iaf så jag är nöjd

Nä dåligt rullar det väl inte men det kan rulla jävligt mycket bättre, låste precis ner processen till CCD1 (0-11) och tjänade 25% extra minimum fps, ska prova lite mer men varför detta inte blivit patchat är nog det större frågetecknet...

Edit: har provat lite till och det verkar som det är en kombo av dålig kodning från ubis sida och nvidia drivarn som spawnar massor av renderingstrådar, sistnämnda går dock att stänga av i drivarn men resultaten är lite iffy, lika med FPS i spelet med låsning till en CCD, för vissa partier i inbyggda benchen resulterar det i bättre fps medans andra tappar, kör man SMT off så ökar fps generellt men topparna minskar. FC5 verkar landa runt 100 aktiva trådar men maximalt 8st samtidiga under jobb, det som ställer till det med att låsa processen är just nvidia drivarn som vill ha 24 kärnor och det blir lite skumt när man låser det till 12. Med enbart threaded optimization avslaget i drivarn så ökade snitt fps till 135 från 126, för en octacore är nog bästa resultat att köra processen låst til fysiska kärnor och sedan threaded optimization off.

Bara som kuriosa, Process Lasso från bitsum är skitbra på att styra upp affinity på processer som annars inte tillåter det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nä dåligt rullar det väl inte men det kan rulla jävligt mycket bättre, låste precis ner processen till CCD1 (0-11) och tjänade 25% extra minimum fps, ska prova lite mer men varför detta inte blivit patchat är nog det större frågetecknet...

Edit: har provat lite till och det verkar som det är en kombo av dålig kodning från ubis sida och nvidia drivarn som spawnar massor av renderingstrådar, sistnämnda går dock att stänga av i drivarn men resultaten är lite iffy, lika med FPS i spelet med låsning till en CCD, för vissa partier i inbyggda benchen resulterar det i bättre fps medans andra tappar, kör man SMT off så ökar fps generellt men topparna minskar. FC5 verkar landa runt 100 aktiva trådar men maximalt 8st samtidiga under jobb, det som ställer till det med att låsa processen är just nvidia drivarn som vill ha 24 kärnor och det blir lite skumt när man låser det till 12.

Det är ett dåligt test med andra ord. Speciellt då motorns användning inte är speciellt utbredd förutom i Far Cry. Intressant att Hardware Unboxed och Digital Foundry som ändå får anses vara kunniga använder spelet så flitigt i CPU-tester. Som GPU-test förstår jag att det är ett bra spel, men i CPU-test blir det knepigt speciellt i kombination med beteendet i Nvidias drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Värme

En sak som slår mig med Ryzen 3000 är hur fort temp går upp och ner. Tiden både upp och i temp är ju frågan om sekunden.
Så borde det inte se om kärnorna hade "god" kontakt med kylaren. Den termiska trögheten som borde finns bara av massan i metallen som ligger mot CPU borde göra temp upp och ner tar åtminstone några sekunder. Nu kan jag ju köra en 30 sekunder stress test med fläkten på max. Eller en helt stilla fläkt utan nämnvärda skillnader i temp. Kylaren hinner så att säga inte bli varm. Längre test blir givetvis annorlunda. Det innebär ju att i prakten är det dålig värmeöverföring från kärnor till kylare som är begränsningen där den vid en given temp har en max frekvens och det är där man slår i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

En sak som slår mig med Ryzen 3000 är hur fort temp går upp och ner. Tiden både upp och i temp är ju frågan om sekunden.
Så borde det inte se om kärnorna hade "god" kontakt med kylaren. Den termiska trögheten som borde finns bara av massan i metallen som ligger mot CPU borde göra temp upp och ner tar åtminstone några sekunder. Nu kan jag ju köra en 30 sekunder stress test med fläkten på max. Eller en helt stilla fläkt utan nämnvärda skillnader i temp. Kylaren hinner så att säga inte bli varm. Längre test blir givetvis annorlunda. Det innebär ju att i prakten är det dålig värmeöverföring från kärnor till kylare som är begränsningen där den vid en given temp har en max frekvens och det är där man slår i taket.

Tempsensorn sitter ju i "kislet". Så temperaturhoppen når i princip inte kylaren eller heatspreadern när CPUn boostar så oerhört snabbt och kort. Detta är något som behöver åtgärdas på något sätt så att den avläsning som görs är användbar för kylningslösningen och den avläsning som presenteras i olika program för oss användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

En sak som slår mig med Ryzen 3000 är hur fort temp går upp och ner. Tiden både upp och i temp är ju frågan om sekunden.
Så borde det inte se om kärnorna hade "god" kontakt med kylaren. Den termiska trögheten som borde finns bara av massan i metallen som ligger mot CPU borde göra temp upp och ner tar åtminstone några sekunder. Nu kan jag ju köra en 30 sekunder stress test med fläkten på max. Eller en helt stilla fläkt utan nämnvärda skillnader i temp. Kylaren hinner så att säga inte bli varm. Längre test blir givetvis annorlunda. Det innebär ju att i prakten är det dålig värmeöverföring från kärnor till kylare som är begränsningen där den vid en given temp har en max frekvens och det är där man slår i taket.

Bra tanke men delvis fel slutsats, varierande temp på Zen2 kommer från Precision Boost, den tillåts lägga rätt galna strömuttag på enskilda kärnor och för fler kärnor om temp & ström tillåter vilket kan skapa hotspots som inge kylare eller ihs kontakt i världen kan hjälpa, när du har 7nm process och sedan kan ta ut 20-25W per kärna under single core load jämfört ~10w per kärna multicore så skapas det extrem värme på pytteliten yta, vilket förklarar varför tempen blir rätt "spikig" av sig under normalt skrivbordsjobb. Under all core load så kommer PB nyttja precis varenda gnutta boost det kan och upp till ~65 grader flåsar det på utav bara helvete men när man når 60-65 så backar det av lite för att sedan boosta uppåt 80 grader där det åter igen backar lite på boost men denna gång betydligt kraftigare än vid 60-65. Med detta så kan det se ut som att temp skenar orealistiskt snabbt up till runt 60-65 och lite långsammare uppåt 80 (om du kan kyla det snabbt nog) då PB pushar spänning & ampere så högt det får så länge temps håller sig inom gränserna. Kör man PBO blir temp gränserna än mer tydliga.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

@Novdid: Fast det är ju tempen i kislet som spelar roll. För varmt där och man har ingen CPU längre. Man jag tycker det tyder på att begränsningen ligger mycket i att kislet har mycket liten massa och bristande värmeöverföring till kylaren vilket gör man direkt går in i termisk gräns vid last och därmed kommer man inte upp i frekvens. Lite troligen man kan göra åt detta. Storleken på kylaren spelar nog inte så stor roll då värmen i vilket fall inte hinner överföras.
En test som tittar på prestanda vs kylare.

https://www.techspot.com/review/1875-ryzen-3900x-wraith-prism...

Permalänk
Avstängd

@tellus82:
Vi säger ju samma sak men med olika ord.
Håller helt med i din beskrivning. Kislet blir troligen mycket varmt med "hotspot" och då begränsas bland annat frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@tellus82:
Vi säger ju samma sak men med olika ord.
Håller helt med i din beskrivning. Kislet blir troligen mycket varmt med "hotspot" och då begränsas bland annat frekvens.

Ja och nej, det är inte kontakten med ihs som är dålig om man ska vara petig, det är ytan som är "dålig"/liten, det tillsammans med PB ger just "spikig" temp

Skrivet av FalsktIotakt:

@Novdid: Fast det är ju tempen i kislet som spelar roll. För varmt där och man har ingen CPU längre. Man jag tycker det tyder på att begränsningen ligger mycket i att kislet har mycket liten massa och bristande värmeöverföring till kylaren vilket gör man direkt går in i termisk gräns vid last och därmed kommer man inte upp i frekvens. Lite troligen man kan göra åt detta. Storleken på kylaren spelar nog inte så stor roll då värmen i vilket fall inte hinner överföras.
En test som tittar på prestanda vs kylare.

https://www.techspot.com/review/1875-ryzen-3900x-wraith-prism...

Glöm dock inte att Zen2 har en brutal vcore vägg, över ett visst kräver varje 25MHz ökning i frekvens helt brutal spänningsökning för att behålla stabilitet, det gör att små frekvens ökningar kostar enormt mycket värme och effekt, det gör att skillnad inte kommer bli jättestor mellan kylare även om nu bra kylare kan ge 100-200MHz extra full load frekvens

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@the squonk: neee, menar x370 men det är så klart inte så lätt att härleda ur mitt inlägg o vad jag hatar att skriva på mjukvarutangentbord...

Permalänk
Medlem

MSI x570 gaming edge är inte rekommenderat om ni vill köra en 3900x eller större, det går vansinnigt varm på vrm, det är väntat till viss del efter spec och värmeutveckling men värmen det visar här är ändå förvånande högt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Nämen se där, 516 single core 1 poäng mer
Med tanke på just hur bra SC resultatet är nu så ser jag 0 vinst i att köra manuell OC, bästa resultatet på manuell oc landade på 503 poäng tidigare, visst det gav bättre all core men til en kostnad av rätt galen effekt och värme och tappad single core prestanda. Lagom PBO verkar vara enklaste vägen att gå, tyvärr lirar inte +200MHz extended prylen på denna bios alls så det kan bli bästa prestandan framöver med PBO och +frekvens

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@tellus82:
Vi säger ju samma sak men med olika ord.
Håller helt med i din beskrivning. Kislet blir troligen mycket varmt med "hotspot" och då begränsas bland annat frekvens.

Det var faktiskt jag och @tellus82 som sa samma sak. Det är presentationen av sensorn som är problemet. Inte temperaturerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

https://i.imgur.com/a2Nmgce.png

Nämen se där, 516 single core 1 poäng mer

Nu kommer alla spel flyta bättre och bli spelbara.
Åter till värme. I inlägget där jag länkad till en kylar test så visar man på 100mhz ökning mellan stock och stor vattenkylare.
Det gav så att säga inte mycket prestanda med mycket bättre kylning och nu vet jag varför.
Att se temp kurvans brutalt snabba förlopp gav en aha upplevelse hur CPU fungerar. Snyggt gjort av AMD.

Permalänk
Skrivet av Wikai:

Låter lovande!
Hade varit galet om jag lyckats få dem stabila i 3733CL14 1T

Fast som vanligt så gör du ju det på egen risk (ryggen fri).

Har ju googlat efter lite guider/värden för latmask-OC min 2700X och minnen, och det är där jag sett många lyckats med just 1.20 V på SOC.

Har inte riktigt tålamodet att sitta och labba dagarna i ända för så fort det kommer ny UEFI så får man en pungspark eller två.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Novdid:

Det var faktiskt jag och @tellus82 som sa samma sak. Det är presentationen av sensorn som är problemet. Inte temperaturerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser inga "problem" utan en funktion. Det blir ju rätt uppenbart varför det rent termiskt inte går komma upp i frekvens, dvs det skulle bli för varmt i kislet tämligen omgående om inte CPU själv begränsar effekt och därmed värme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

Har inte riktigt tålamodet att sitta och labba dagarna i ända för så fort det kommer ny UEFI så får man en pungspark eller två.

Samma här.. Jag labbar lite när andan faller på. Men mest så får datorn vara "stock". Visst får man ut några % extra men det är inget som påverkar upplevelsen uten det är mer det givande att lära sig lite om tekniken som driver mig. Någon nytta med att få ut sista % ser jag inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Jag ser inga "problem" utan en funktion. Det blir ju rätt uppenbart varför det rent termiskt inte går komma upp i frekvens, dvs det skulle bli för varmt i kislet tämligen omgående om inte CPU själv begränsar effekt och därmed värme.

Din observation om temperaturer stämmer. Men slutsatsen är inte korrekt. Det vi inte har sett förut är dessa snabba boostspikar på AMDs CPUer (Intel har haft något liknande ett tag) och det som presenteras är onödigt detaljerat och borde "döljas" i någon form av medelvärde över tid (jag snackar millisekunder här). Detta är ett reellt problem för användarvänligheten. Främst för att få till en tyst och bra fläktkurva.

Jag förväntar mig att det löser sig rätt snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nä dåligt rullar det väl inte men det kan rulla jävligt mycket bättre, låste precis ner processen till CCD1 (0-11) och tjänade 25% extra minimum fps, ska prova lite mer men varför detta inte blivit patchat är nog det större frågetecknet...

Edit: har provat lite till och det verkar som det är en kombo av dålig kodning från ubis sida och nvidia drivarn som spawnar massor av renderingstrådar, sistnämnda går dock att stänga av i drivarn men resultaten är lite iffy, lika med FPS i spelet med låsning till en CCD, för vissa partier i inbyggda benchen resulterar det i bättre fps medans andra tappar, kör man SMT off så ökar fps generellt men topparna minskar. FC5 verkar landa runt 100 aktiva trådar men maximalt 8st samtidiga under jobb, det som ställer till det med att låsa processen är just nvidia drivarn som vill ha 24 kärnor och det blir lite skumt när man låser det till 12. Med enbart threaded optimization avslaget i drivarn så ökade snitt fps till 135 från 126, för en octacore är nog bästa resultat att köra processen låst til fysiska kärnor och sedan threaded optimization off.

Bara som kuriosa, Process Lasso från bitsum är skitbra på att styra upp affinity på processer som annars inte tillåter det.

Om det spelar någon roll så minns jag att min GPU load aldrig ville gå på max även fast jag inte nådde FPS upp till refresh rate på min skärm. Iofs handlade det säkerligen delvis om CPU bottleneck men ändå.

Nu med 3800X är detta nästan inte ett problem längre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

@Novdid:
Du kan ju använda Ryzen master.. den döljer spiker och visar medelvärden (därav redovisar den expelvis lägre max frekvens än expelvis CPU-Z ). Jag har då inga problem att fixa en bra fläktkura med mycket information.. men med bristfällig.
Jag ser heller inget problem med att temperaturer faktisk redovisas. Vad gäller användarvänligheten så ser jag hittills en brist i kylningen och det är att stock fläktar, max kylaren inkluderad, ger mycket varv och låter mycket utan att man ändrar fläkkurvorna rätt dramatiskt.
På en max kylare får jag ställa hastigheten till 0 för att faktist få ner varvet till runt 1000. Andra fläktar svarar helt annorlunda på detta och upplevs därmed tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@Novdid:
Du kan ju använda Ryzen master.. den döljer spiker och visar medelvärden (därav redovisar den expelvis lägre max frekvens än expelvis CPU-Z ). Jag har då inga problem att fixa en bra fläktkura med mycket information.. men med bristfällig.
Jag ser heller inget problem med att temperaturer faktisk redovisas. Vad gäller användarvänligheten så ser jag hittills en brist i kylningen och det är att stock fläktar, max kylaren inkluderad, ger mycket varv och låter mycket utan att man ändrar fläkkurvorna rätt dramatiskt.
På en max kylare får jag ställa hastigheten till 0 för att faktist få ner varvet till runt 1000. Andra fläktar svarar helt annorlunda på detta och upplevs därmed tystare.

Du har helt rätt. Håller med, jag vill gärna att den lite mjukare redovisningen av temperaturer även gäller UEFI. Det hade underlättat.

Användarupplevelsen för mer genomsnittliga användare tar skada på sånt här. Jag personligen tycker det är kul att hitta lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om det spelar någon roll så minns jag att min GPU load aldrig ville gå på max även fast jag inte nådde FPS upp till refresh rate på min skärm. Iofs handlade det säkerligen delvis om CPU bottleneck men ändå.

Nu med 3800X är detta nästan inte ett problem längre.

Nä endast med extremt sänkt upplösning kan jag få fram en cpu limitering, vi pratar 720p med sänkt renderingsupplösning, i normala fall är det totalt gpu bundet för mig. Det var mer en koll på varför FC5 beter sig som det gör och i mitt tycke är det rätt uppenbart problem med optimeringar som inte blivit gjorda. Tyvärr verkar många lägga ganska stor vikt vid prestanda i FC5 av någon anledning så det vore bra om AMD kunde ta tag i problemet & hjälpa UBI med optimeringar

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Detta är konstigt allt under 1.34v på dram var cold boot problem men nu när denna option nedan är på 100% inte mer så kan man boota med lägre volt utan problem

Permalänk
Medlem

Det enda Far Cry spel jag gillat var det första, så dom får gärna strunta i att optimera det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Detta är konstigt allt under 1.34v på dram var cold boot problem men nu när denna option nedan är på 100% inte mer så kan man boota med lägre volt utan problem

https://i.imgur.com/hZwt75s.jpg

Ehh, är ASUS medvetna om att hela DDR4 systemet inklusive kontrollern drar typ ~25w (30w med 4 minnen) som mest? Hur i helvete lyckas man närma sig ampere limit för vrm då? De flesta kör en massivt overkill vrm för minnen och det gör även ASUS, vi pratar minst 5-10x kapacitet så hur de kan ha en limit som griper in så tidigt övergår mitt förstånd eller att det ens finns en justerbar limit, var är poängen? xD

Här har ni en video men rätt bra info om just strömförbrukning på hela minnessystemet

Det låter väl mer som att det är en rätt ordentlig bios bugg.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Detta är konstigt allt under 1.34v på dram var cold boot problem men nu när denna option nedan är på 100% inte mer så kan man boota med lägre volt utan problem

https://i.imgur.com/hZwt75s.jpg

Och sen kommer nästa bios så måste man lära sig helt andra egenheter...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Fast som vanligt så gör du ju det på egen risk (ryggen fri).

Har ju googlat efter lite guider/värden för latmask-OC min 2700X och minnen, och det är där jag sett många lyckats med just 1.20 V på SOC.

Har inte riktigt tålamodet att sitta och labba dagarna i ända för så fort det kommer ny UEFI så får man en pungspark eller två.

Självklart!

Var hemma och testade lite snabbt på lunchen.
Att enbart öka vSOC och VDDP verkade inte ha någon effekt, men när jag samtidigt ökade tRAS och tRC rätt markant (tRAS=tCL+tRCDRD+tRP) så tog den sig igenom igenom ett hundraprocentigt Memtest i DRAM Calc utan errors.
Kan inte minnas om jag provat med så hög tRAS och tRC innan, eller om det var just kombinationen med höjd spänning som verkar få det att lira.

För tidigt att utropa seger i alla fall. Ska labba vidare ikväll.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

https://i.imgur.com/a2Nmgce.png

Nämen se där, 516 single core 1 poäng mer
Med tanke på just hur bra SC resultatet är nu så ser jag 0 vinst i att köra manuell OC, bästa resultatet på manuell oc landade på 503 poäng tidigare, visst det gav bättre all core men til en kostnad av rätt galen effekt och värme och tappad single core prestanda. Lagom PBO verkar vara enklaste vägen att gå, tyvärr lirar inte +200MHz extended prylen på denna bios alls så det kan bli bästa prestandan framöver med PBO och +frekvens

dessa hårdvaru algoritmer är imponerande effektiva

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)