AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ja det har jag.

Skrivet av sesese:

spelar på 4kskärm så vill ha minst samma prestanda som jag hade med min gamla dator (oc FX8350 4,8Ghz 24/7)

Ja just 3-way crossfire är ett ormbo av problem så där får man helt enkelt ta att det kan bli just problem, det brukar vara nog så invecklat att få två kort att rulla som dom ska, sen ska vi inte prata om hur det faktiskt presterar i spel sen men det är en annan femma.

Kikade du över PBS/CBS inställningarna du har tillgängligt?

Dock borde det inte vara ett direkt problem med moderkort utan snarare något med GPU drivarn, bara av nyfikenhet vad fick du för resultat i timespy extreme med bara två kort? gav det tredje någon ökning? fick du högre poäng med bara två? Anledningen till att jag frågar är att om Timespy beter sig precis som det ska med 3-way CF så är det med största sannolikhet inte problem med moderkort eller chipset/drivare.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Så, efter att ha installerat all möjlig bråte på datorn är det nu bara det "roligaste" kvar - det vill säga att "optimera" hårdvaran - eller åtminstone få den att fungera som tänkt.
Tidigare har jag klarat den biten hyfsat på egen hand då det varit lite mer straight forward men med denna release är jag mer eller mindre konstaterad idiot.

*************************************************************************
Hårdvara:
ASUS X570-F Gaming, 3900X, 32 gb G.Skill Flare X 3200 mhz cl 14, Samsung 960 Evo, Rog Strix RTX 2080 Gaming OC

UEFI: 0804 - den senaste fulla versionen jag hittade hos ASUS
Chipset driver: Version 19.10.22 - den senaste fulla versionen jag hittade hos ASUS
*************************************************************************

Det jag tänker/vill göra är följande:

1. Optimera min CPU prestanda. Alltså få XFR, PB, PBO och allt vad det heter att fungera som tänkt, i "stock". Ingen manuell överklockning alltså utan får jag bara de sakerna att fungera så bra det i nuläget är möjligt så är jag okej och nöjd med det.

Det jag då behöver tips om/hjälp med/hänvisning till vettig länk är saker som om jag behöver peta i UEFI med CBS (heter det väl), annat i UEFI, om och isåfall vad jag behöver göra i Ryzen Master, om det funkar att köra med Ryzen Balanced eller om någon annan powerplan är att föredra - tex Ryzen High Performance eller någon av Windows motsvarigheter till dessa två.
Om jag i Ryzen Master skapar en ny profil och där aktiverar PBO - måste jag då fylla i alla olika "ström"-parametrar eller görs det per automatik?
Det där med Offset och sådant man läser om här - är det något som är värt att testa? Tänker om det finns en siffra som måhända inte är den optimala men som ändå gör positiv skillnad.

Annat jag kan ha glömt och/eller behöver göra/veta/tänka på?

2. Testa att klocka min RAM utöver DOCP-profilen. Har aldrig tidigare gjort så betrakta mig därför som idiot även här.
Om någon har tips om någon bra, och lättförståelig, länk till instruktioner tar jag gärna emot detta också. Metoden är isåfall enligt nedan.

Har gjort en sådan där Thaipoon Burner-profil på mina minnen som är sparad, räcker det sedan att köra in den i DRAM Calculator och testa att köra de siffror som dyker upp? Går det att enkelt klistra in dessa (typ i form av att man sparar en profil som sedan finns tillgänglig i UEFI) eller måste de fyllas i för hand?
Anger jag den hastighet i mhz jag har på minnena eller den jag vill ha i området där jag anger min processor, mitt moderkort, etc?
Läst att någon (tror det var @Tellus82) skrivit om "memory training" (som jag inte vet vad det är ens) och att man vid minnesklockning skall ta det "steg för steg" - alltså inte köra på med det man tänkt sig som max direkt utan mer låta "datorn" vänja sig. Har jag fattat helt fel, är det något jag behöver tänka på i mitt fall eller?
Tänker att jag vill få upp minnet till mellan 3600-3800 mhz med IF i 1:1 och med hyfsat låg cl eller hur man nu formulerar det.

Sorry för alla, för lejonparten här, korkade/meningslösa frågor men det är här man finner den expertis och de kloka huvuden en glad amatör som jag behöver för att ens få prylarna att rulla som de är tänkta att rulla.
Så tack på förhand för all eventuell hjälp - stora som små tips är varmt välkomna!
^^,

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja just 3-way crossfire är ett ormbo av problem så där får man helt enkelt ta att det kan bli just problem, det brukar vara nog så invecklat att få två kort att rulla som dom ska, sen ska vi inte prata om hur det faktiskt presterar i spel sen men det är en annan femma.

Kikade du över PBS/CBS inställningarna du har tillgängligt?

Dock borde det inte vara ett direkt problem med moderkort utan snarare något med GPU drivarn, bara av nyfikenhet vad fick du för resultat i timespy extreme med bara två kort? gav det tredje någon ökning? fick du högre poäng med bara två? Anledningen till att jag frågar är att om Timespy beter sig precis som det ska med 3-way CF så är det med största sannolikhet inte problem med moderkort eller chipset/drivare.

så det är troligen drivrutiner som spökar i fire strike med 3 kort.

körde 3dmark 11 https://www.3dmark.com/3dm11/13420957 och kvalade in på HOF plats 34 https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/3dmark+11+3dmark+score+...

I Time Spy Extreme 1.0 så kommer jag in på plats 70 i 4K upplösning https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+3dmark+score+ex...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Någon med msi bräda / b450 gaming pro carbon ac som kan bekräfta om nya bioset är bättre? Vill helst inte flasha fram och tillbaka.

Visa signatur

- MSI B450 - Ryzen 7 3700x - 2x8 GB 3600 CL16 - RX 6700 XT - Phanteks P300A - EVGA G1 750W -

Permalänk
Medlem

Hej,
Har "lite" problem med min 3600x.
Köpte ett paket med 3600x, Asus Prime X 570-P och Corsair Vengeance 3200 Mhz.
Först så startade datorn och allt verkade rulla på. Men CPU-fläkten lät lite högt (Råkade koppla in den i ett uttag för chassifläkt) Så stängde av burken för jag tänkte att något var fel.

Sen startade ingenting. Kommer inte upp någonting på skärmen så kommer inte in i bios.
Kopplar jag ur grafikkortet (GTX 1070) så lyser tangentbord och mus. Har jag grafikkortet ikopplat verkar inte usb funka för då lyser inte tangentbordet eller musen.

Någon som har en idé vad det kan vara? Kan moderkortet eller något annat ha pajjat för att jag körde CPU fläkten i fel uttag någon minut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

spelar på 4kskärm så vill ha minst samma prestanda som jag hade med min gamla dator (oc FX8350 4,8Ghz 24/7)

3 PCIe-sloten går över chipset och delar dessutom bandbredd med första M.2, känns som att det kan ge problem. du måste nog gå upp på Crosshair VIII för att det skall lira fullt ut. Möjligen om du flyttar ner din NVME till den nedre platsen att det fungerar bättre, eftersom du då frigör delning av bandbredd med tredje grafikkortet. Crosshair VIII verkar ha en PCIE-switch på moderkortet som ger fulla 3xPCIE x16.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonmn:

Hej,
Har "lite" problem med min 3600x.
Köpte ett paket med 3600x, Asus Prime X 570-P och Corsair Vengeance 3200 Mhz.
Först så startade datorn och allt verkade rulla på. Men CPU-fläkten lät lite högt (Råkade koppla in den i ett uttag för chassifläkt) Så stängde av burken för jag tänkte att något var fel.

Sen startade ingenting. Kommer inte upp någonting på skärmen så kommer inte in i bios.
Kopplar jag ur grafikkortet (GTX 1070) så lyser tangentbord och mus. Har jag grafikkortet ikopplat verkar inte usb funka för då lyser inte tangentbordet eller musen.

Någon som har en idé vad det kan vara? Kan moderkortet eller något annat ha pajjat för att jag körde CPU fläkten i fel uttag någon minut?

Gör clear cmos genom att kortsluta rätt pinnar(se manual)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

För er som kör Asus ROG kort, tydligen sänker Asus båda "gratisprogram" för ljudkortet prestanda. Jag pratar om Sonic Radar och Sonic Studio. Värst är det i realbench där resultatet tydligen sänks med 30-40% om dom är installerade. Dom fyller ingen vettig funktion för dom flesta, eftersom ljudkortets drivrutin och kontrollpanel är separata. Jag avinstallerade och fick bästa Geekbench hitills, utan att ha ändrat någonting annat:

https://1.bp.blogspot.com/-EtTWV6Ai4p4/XUMx5mjl0LI/AAAAAAAA4p0/QCC46ERmXe4RA5lk9rbwBe49VdS_8aJOQCLcBGAs/s1600/removesonic.png

Sonic studit är total cancer, det tog x antal veckor innan jag fattade varför discord konstant tappade "tillstånd" över mic och hörlurar. Visade sig vara Sonic som tar över dessa för att lägga på effekter mm och då tappar andra program lurar och mic i ca 5 sek lite då och då, Otroligt störande.

Använder man inte funktionerna, ta bort skiten är mitt tips med.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har nu hunnit med att polera ProcODT motståndet en smula, lägsta jag kan köra vid 3733MT/s är 34,3Ω, skulle vara intressant & veta varför detta värde sätts så högt som det gör per default på många moderkort, vad jag sett så är det många som sätter till 60 automatiskt vilket är rätt onödigt högt, kanske är så enkelt som en kvarleva från gamla generationer och ingen tillverkare har kollat vad de egentligen borde köra?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har nu hunnit med att polera ProcODT motståndet en smula, lägsta jag kan köra vid 3733MT/s är 34,3Ω, skulle vara intressant & veta varför detta värde sätts så högt som det gör per default på många moderkort, vad jag sett så är det många som sätter till 60 automatiskt vilket är rätt onödigt högt, kanske är så enkelt som en kvarleva från gamla generationer och ingen tillverkare har kollat vad de egentligen borde köra?

Jag tycker mig ha märkt att minnena går svalare med högre ProcODT, kan vara en förklaring att man gärna sätter det högt. Med mina dual rank är 53.3 mest stabilt, skiljer säkert mot single rank.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tycker mig se att min processor går varmare i spel nu.. sen nya chipset drivers. Får kanske lägga in senaste bios. Har inga problem med hög Idle volt sålänge watt är låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag tycker mig ha märkt att minnena går svalare med högre ProcODT, kan vara en förklaring att man gärna sätter det högt. Med mina dual rank är 53.3 mest stabilt, skiljer säkert mot single rank.

Skickades från m.sweclockers.com

Minnena borde inte gå varmare egentligen om de inte samtidigt får en högre spänning, har du kikat att det kör samma spänning oavsett vilket ProcODT värde du kör?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Minnena borde inte gå varmare egentligen om de inte samtidigt får en högre spänning, har du kikat att det kör samma spänning oavsett vilket ProcODT värde du kör?

Nej, har inte hunnit kolla Vdimm i HWINFO64, det var när jag försökte få 3800 stabilt jag noterade att tempen verkade rampa upp snabbare efter några minuter i AIDA64 med lägre ProcODT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har nu hunnit med att polera ProcODT motståndet en smula, lägsta jag kan köra vid 3733MT/s är 34,3Ω, skulle vara intressant & veta varför detta värde sätts så högt som det gör per default på många moderkort, vad jag sett så är det många som sätter till 60 automatiskt vilket är rätt onödigt högt, kanske är så enkelt som en kvarleva från gamla generationer och ingen tillverkare har kollat vad de egentligen borde köra?

Vad är fördelen med att ha det så lågt som möjligt om det inte påverkar temperaturer? Har googlat sönder mig men fattar fortfarande inte efter två år vad det gär. Finns något vagt om att det motverkar reflektioner och crosstalk i signaler men borde man då inte vilja ha det så högt som möjligt för att få en så ren signal det bara går?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

Så, efter att ha installerat all möjlig bråte på datorn är det nu bara det "roligaste" kvar - det vill säga att "optimera" hårdvaran - eller åtminstone få den att fungera som tänkt.
Tidigare har jag klarat den biten hyfsat på egen hand då det varit lite mer straight forward men med denna release är jag mer eller mindre konstaterad idiot.

*************************************************************************
Hårdvara:
ASUS X570-F Gaming, 3900X, 32 gb G.Skill Flare X 3200 mhz cl 14, Samsung 960 Evo, Rog Strix RTX 2080 Gaming OC

UEFI: 0804 - den senaste fulla versionen jag hittade hos ASUS
Chipset driver: Version 19.10.22 - den senaste fulla versionen jag hittade hos ASUS
*************************************************************************

Det jag tänker/vill göra är följande:

1. Optimera min CPU prestanda. Alltså få XFR, PB, PBO och allt vad det heter att fungera som tänkt, i "stock". Ingen manuell överklockning alltså utan får jag bara de sakerna att fungera så bra det i nuläget är möjligt så är jag okej och nöjd med det.

Det jag då behöver tips om/hjälp med/hänvisning till vettig länk är saker som om jag behöver peta i UEFI med CBS (heter det väl), annat i UEFI, om och isåfall vad jag behöver göra i Ryzen Master, om det funkar att köra med Ryzen Balanced eller om någon annan powerplan är att föredra - tex Ryzen High Performance eller någon av Windows motsvarigheter till dessa två.
Om jag i Ryzen Master skapar en ny profil och där aktiverar PBO - måste jag då fylla i alla olika "ström"-parametrar eller görs det per automatik?
Det där med Offset och sådant man läser om här - är det något som är värt att testa? Tänker om det finns en siffra som måhända inte är den optimala men som ändå gör positiv skillnad.

Annat jag kan ha glömt och/eller behöver göra/veta/tänka på?

2. Testa att klocka min RAM utöver DOCP-profilen. Har aldrig tidigare gjort så betrakta mig därför som idiot även här.
Om någon har tips om någon bra, och lättförståelig, länk till instruktioner tar jag gärna emot detta också. Metoden är isåfall enligt nedan.

Har gjort en sådan där Thaipoon Burner-profil på mina minnen som är sparad, räcker det sedan att köra in den i DRAM Calculator och testa att köra de siffror som dyker upp? Går det att enkelt klistra in dessa (typ i form av att man sparar en profil som sedan finns tillgänglig i UEFI) eller måste de fyllas i för hand?
Anger jag den hastighet i mhz jag har på minnena eller den jag vill ha i området där jag anger min processor, mitt moderkort, etc?
Läst att någon (tror det var @Tellus82) skrivit om "memory training" (som jag inte vet vad det är ens) och att man vid minnesklockning skall ta det "steg för steg" - alltså inte köra på med det man tänkt sig som max direkt utan mer låta "datorn" vänja sig. Har jag fattat helt fel, är det något jag behöver tänka på i mitt fall eller?
Tänker att jag vill få upp minnet till mellan 3600-3800 mhz med IF i 1:1 och med hyfsat låg cl eller hur man nu formulerar det.

Sorry för alla, för lejonparten här, korkade/meningslösa frågor men det är här man finner den expertis och de kloka huvuden en glad amatör som jag behöver för att ens få prylarna att rulla som de är tänkta att rulla.
Så tack på förhand för all eventuell hjälp - stora som små tips är varmt välkomna!
^^,

Många frågor du har, men mycket har redan besvarats i diverse inlägg här i denna tråd av bl.a. @tellus82 och @the squonk. Rekommenderar att gå tillbaka ca 20 sidor bak i tråden och läsa framåt - kommer ge dig ett större hum om hur saker och ting fungerar med Ryzen 3000-serien och vad exakt för inställningar som man kan optimera.

Utöver detta - börja med att fokusera på en sak i taget! Blir lätt hänt att man börjar optimera allt möjligt och får en instabil dator. Testa hur allt fungerar först i stock (spel, diverse benchmarks, vardaglig användning m.m.) och passa även på att samtidigt ögna igenom Ryzen Master. Därefter kan du nog börja tweaka lite med PBO (finns inte så mycket att göra på CPU-sidan då boost-algoritmerna som används är väldigt effektiva redan som de är, men vissa kör med -0.05V VCORE offset för att sänka temperaturerna en aning).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Någon mer med C7H som har problem med att manuellt satta timings från bios inte hålls väl inne i windows?

Hade tidigare D.O.C.P aktiverat och fick primärtimingarna 16-15-15-35-73 istället för korrekta 16-18-18-36-72 för minnena. Körde istället på default i bios och knappade in mina primära XMP-timings manuellt men väl i windows rapporteras 16-18-27-58-108.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Mitt gigabyte x570 buzzar/susar/brusar under last. Detta sker under prime95 och liknande cpu-intensiva belastningar. Låter som det är frn cpu-området, kanske vrm.

Vad kan detta beropå? Klassiskt spoltjut? Väldigt irriterande ljud iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Mitt gigabyte x570 buzzar/susar/brusar under last. Detta sker under prime95 och liknande cpu-intensiva belastningar. Låter som det är frn cpu-området, kanske vrm.

Vad kan detta beropå? Klassiskt spoltjut? Väldigt irriterande ljud iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte chipsetfläkten alltså menar du? Spoltjut är inte omöjligt, men har aldrig haft det på ett moderkort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är inte chipsetfläkten alltså menar du? Spoltjut är inte omöjligt, men har aldrig haft det på ett moderkort.

Nä inte fläkten. Den är tyst. Så fort jag slår på nåt cpu-intensivt så surrar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är fördelen med att ha det så lågt som möjligt om det inte påverkar temperaturer? Har googlat sönder mig men fattar fortfarande inte efter två år vad det gär. Finns något vagt om att det motverkar reflektioner och crosstalk i signaler men borde man då inte vilja ha det så högt som möjligt för att få en så ren signal det bara går?

Du vill absolut ha så låg som möjligt då detta spär på temperatur å det grövsta för imc, det är ett motståndsvärde som är tänkt att motverka paracitics på signalen(interferens), det är speciellt användbart på moderkort med dålig tracing och med dual rank samt 4 dimm setups med ett högre värde. Ju mindre skit i signalen desto lägre värde kan du köra, AMD själva rekomenderar att aldrig gå över 80 och det var på zen, jag skulle dock undvika något över 60.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Många frågor du har, men mycket har redan besvarats i diverse inlägg här i denna tråd av bl.a. @tellus82 och @the squonk. Rekommenderar att gå tillbaka ca 20 sidor bak i tråden och läsa framåt - kommer ge dig ett större hum om hur saker och ting fungerar med Ryzen 3000-serien och vad exakt för inställningar som man kan optimera.

Utöver detta - börja med att fokusera på en sak i taget! Blir lätt hänt att man börjar optimera allt möjligt och får en instabil dator. Testa hur allt fungerar först i stock (spel, diverse benchmarks, vardaglig användning m.m.) och passa även på att samtidigt ögna igenom Ryzen Master. Därefter kan du nog börja tweaka lite med PBO (finns inte så mycket att göra på CPU-sidan då boost-algoritmerna som används är väldigt effektiva redan som de är, men vissa kör med -0.05V VCORE offset för att sänka temperaturerna en aning).

Problemet med den här tråden är att den är alldeles för lång. Det bästa hade vart om @sesse kunnat slänga in en överklockningsguide för CPU och RAM baserat på informationen i denna tråd kanske med hjälp av experterna du nämnde (kanske även en FAQ som folk då hade kunnat hänvisa till). Har själv läst många intressanta saker många sidor bak i tråden som jag dessvärre glömt men att leta upp allt återigen är en smula övermäktigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Icte: Tack för svar. Jo, kanske blev en väl "mastig" frågesamling - grejen, eller problemet, är att jag ju redan läst varenda sida i den här tråden men det är så sjukt mycket, och osammanhängande - just pga trådens enorma storlek, information att det är i princip omöjligt att hitta just dessa förhållandevis grundläggande fakta jag primärt letar efter (just hur man får XFR, PB och PBO att fungera/aktiveras).

Har naturligtvis läst och tagit till mig mängder av information som exempelvis de du nämner skrivit, men då många här ligger ljusår före mig vad gäller ren grundkunskap så blir det ibland svårt för en glad amatör att förstå, och implementera, helheten i den information man faktiskt hittar. Så är mest därför jag frågade. Man ser brottstycken av info som man behöver men just helheten, den mest basala så att säga, är svårare att få korn på.
Men får leta vidare.

Gällande just PBO och de funktionerna så var det just den typen av info som jag eftersöker, hur man på grundläggande nivå får det att funka. Då man inte har kunskaperna om alla inställningar som tycks behöva göras för att ens få grundfunktioner att aktiveras/fungera drar man sig ju för att köra efter metoden "trial & error".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Mitt gigabyte x570 buzzar/susar/brusar under last. Detta sker under prime95 och liknande cpu-intensiva belastningar. Låter som det är frn cpu-området, kanske vrm.

Vad kan detta beropå? Klassiskt spoltjut? Väldigt irriterande ljud iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Mina olika moderkort kan låta lite om man lyssnar nära när man använder ssd-hårddiskarna tex.
Men det hörs bara med chassit öppet och huduvdet inne i lådan typ så inget jag bryr mig om.

Låter lite som digitalbrus eller vad man kan kalla det
(som när man laddade spel ifrån kassettband förr i tiden på sin dator)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

@Mocka: Precis, så jag tänker. Det finns tonvis av matnyttig (om än i vissa fall för en amatör mycket klurig) information men att dels sålla ut den, dels minnas den samt var man hittat den och att dels kunna sätta informationen i någon slags kontext eller hur man skall ta sig an sakerna och i vilken ordning är svårt. Kanske inte för många av de som skriver flitigast här, men för (vågar jag gissa) många av oss som kanske inte (av uppenbara kunskapsmässiga orsaker) är lika aktiva med tangentbordet som med ögonen så att säga.
Tror vi är väldigt många som har enorm nytta av all den kunskap och information som förmedlas av det kunniga folket här men som inte alltid kan ta till oss av den kunskapen och informationen just för att det (i våra ögon) blir såpass splittrat.
(Skall definitivt inte tolkas som kritik mot någon annan utan det handlar enbart om min/vår oförmåga/okunskap att koppla ihop inlägg nummer 57 med inlägg 125, 211 och 759 och att det därför blir lite svårare att bara rakt av ta in informationen och applicera den i sin egen kontext.)

Permalänk
Medlem

En bra början för att få rätt "tänk" är att läsa Tellus82 befintliga minnesguide som är pinnad i forumet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Problemet med den här tråden är att den är alldeles för lång. Det bästa hade vart om @sesse kunnat slänga in en överklockningsguide för CPU och RAM baserat på informationen i denna tråd kanske med hjälp av experterna du nämnde (kanske även en FAQ som folk då hade kunnat hänvisa till). Har själv läst många intressanta saker många sidor bak i tråden som jag dessvärre glömt men att leta upp allt återigen är en smula övermäktigt.

Ja en sådan tråd vore väldigt nyttig. Denna är rätt allmän ändå, med allt från köpråd angående bl.a. moderkort till överklockningsresultat.

Någon som har lust att skapa en sådan tråd? @tellus82, @Mocka eller @the squonk kanske?

Skrivet av thunderwolf:

@Icte: Tack för svar. Jo, kanske blev en väl "mastig" frågesamling - grejen, eller problemet, är att jag ju redan läst varenda sida i den här tråden men det är så sjukt mycket, och osammanhängande - just pga trådens enorma storlek, information att det är i princip omöjligt att hitta just dessa förhållandevis grundläggande fakta jag primärt letar efter (just hur man får XFR, PB och PBO att fungera/aktiveras).

Har naturligtvis läst och tagit till mig mängder av information som exempelvis de du nämner skrivit, men då många här ligger ljusår före mig vad gäller ren grundkunskap så blir det ibland svårt för en glad amatör att förstå, och implementera, helheten i den information man faktiskt hittar. Så är mest därför jag frågade. Man ser brottstycken av info som man behöver men just helheten, den mest basala så att säga, är svårare att få korn på.
Men får leta vidare.

Gällande just PBO och de funktionerna så var det just den typen av info som jag eftersöker, hur man på grundläggande nivå får det att funka. Då man inte har kunskaperna om alla inställningar som tycks behöva göras för att ens få grundfunktioner att aktiveras/fungera drar man sig ju för att köra efter metoden "trial & error".

Ah såpass!

Bästa tipset jag skulle då säga är att hoppa in i BIOS och bli så "familiär" med layouten som möjligt. Se vart alla de olika inställningar finns (behöver absolut inte memorisera exakta inställningar men bara för att få ett bättre hum). Det är något som brukar hjälpa mig med överklockningen. Skiljer sig en hel del mellan olika moderkorten också, har faktiskt inte heller lyckats hitta något konkret för just ditt moderkort men det bör vara i BIOS ganska likt övriga AM4-moderkorten i ASUS sortiment.

Utöver det så är jag rätt säker på att allt du behöver göra för att slå på PBO är att göra det i BIOS och samtidigt låta all spänningsvärden för CPU:n vara kvar på stock (auto). D.v.s. ändra INTE t.ex. VCORE till manuell från auto och slå PBO - detta kan orsaka en snabb död vid minsta load p.g.a. en ordentlig overshoot. Tror @tellus82 skrev om detta några sidor bak i denna långa tråd (ja, vi behöver en ny! ).

JayzTwoCents har en överklockningsguide av 3900X på en ASUS-bräda som kan vara värt att kika på:

https://www.youtube.com/watch?v=Ssuqhyqah2k

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att studera ALLA flikarna i Ryzen Dram Calculator, för alla viktiga värden finns med. Efter att man gjort sin SAFE kalkyl kan man skriva ut de olika flikarna och studera medan man är inne i bios.

Har man hittat en OK inställning skall man alltid spara den profilen på en FAT32-formaterad USB-sticka så man snabbt kan gå tillbaka ifall man förvärrar saker när man experimenterar vidare. Den USB-stickan kan man ha sittande i datorn hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

@Icte: Hehe, som sagt - den är lång. Men man lyckas ju ändå snappa upp saker här och där.
Jo, jag är ju inte helt ovan med just UEFI´t i sig då jag haft moderkort från föregående versioner, det svåra är ju att veta vad man skall (våga) peta i utan att just "bränna upp" något (i betydelsen paja något). Att man inte skall ändra tex. Vcore odyl. så länge man inte skall klocka manuellt har jag sett att Tellus82 (och säkert fler än honom) har sagt och det är ju sådana saker jag också gärna låter bli att göra. Vill liksom bara få CPU´n att funka som den skall (så långt det nu är möjligt med nuvarande UEFI osv) så att jag kan börja göra roligare saker med datorn.

Just PBO och de sakerna blir man ju lite trött att det inte är (ännu) enklare att få igång för en relativ normalanvändare. Visst, det kanske inte är vanliga Svensson som surfar runt på World Wide Web som köper dessa processorer, men borde ändå gå att förenkla ännu mer för de av oss som kanske inte varken vill eller känner oss helt bekväma med alltför djupdykande äventyr som, i värsta fall, kan bli jäkligt dyra.

Tack för tipsen, ska kika på videon!

Permalänk

@the squonk: Bra tips där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

3 PCIe-sloten går över chipset och delar dessutom bandbredd med första M.2, känns som att det kan ge problem. du måste nog gå upp på Crosshair VIII för att det skall lira fullt ut. Möjligen om du flyttar ner din NVME till den nedre platsen att det fungerar bättre, eftersom du då frigör delning av bandbredd med tredje grafikkortet. Crosshair VIII verkar ha en PCIE-switch på moderkortet som ger fulla 3xPCIE x16.

Jag har ett CH VIII Formula men det finns ingen switch för 3xPCIe x 16. Men det behövs inte för jag har två NVMe SSD i RAID med fyra kanaler var och GPU-Z rapporterar fortfarande att grafikkortet kör x16.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.