AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Suttit & testat lite spel med olika inställningar för cpu, dels ren stock och med manuell oc, jag lär ner under 720p innan GPU upphör vara en massiv flaskhals nu men vid 720 är den fortsatt delvis flaskhals, sen är fps så hög att vi inte längre testar cpu prestanda utan andra saker som istället blir flaskhals, kanske kan man se en del förbättrade 1%/0.1% low men vi pratar inom felmarginal i skillnad. Diablo 3 exempelvis rullar extremt mycket bättre på 3900x än det gjorde på min 1800x.

Så tills jag skaffar ett 2080ti eller kraftigare är det bra nära nog noll poäng att klocka denna best egentligen annat än för att det är roligt när det kommer till spel.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Ser att en del har fått sina 3900X beställningar från Webhallen, såna som inte behöver en för dom redan har en Ryzen 3000. Wtf! Och här sitter jag och väntar ....

Tryckte i H150i så länge:

Det var ett äventyr för sig, varken Link eller iCue kunde hitta den, fick byta till USB Header 1 så fungerade det. Struntade i iCue. Link gör vad som behövs dvs kan kontrollera fläktarna.

Testade först med den preapplicerade pastan, sh*t vad dålig den var, H150i presterade sämre än Dark Rock Pro 4!
På med lite MX2 och den är 8-10C svalare än DRP 4 istället.

Det är 8-10 grader som kan bli avgörande med 3900X, dyra grader men det känns som om tempen är enda vägen att gå med dom här chippen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Efter en veckas super-nördande och total bliss över att min splirrans nya 3900X-burk anlände precis i tid till semestern så har jag nu stött på patrull :< https://www.sweclockers.com/forum/trad/1563812-vecka-gammalt-...
Antingen något knas med CPUn eller moderkortet, inköpta på två olika sidor såklart... man tror ju aldrig man ska behöva lämna tillbaka något

Som tur är så har jag fortfarande min förra helt fungerande burk att spela wow på resten av semestern om detta drar ut på tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hillerstorm:

Efter en veckas super-nördande och total bliss över att min splirrans nya 3900X-burk anlände precis i tid till semestern så har jag nu stött på patrull :< https://www.sweclockers.com/forum/trad/1563812-vecka-gammalt-...
Antingen något knas med CPUn eller moderkortet, inköpta på två olika sidor såklart... man tror ju aldrig man ska behöva lämna tillbaka något

Som tur är så har jag fortfarande min förra helt fungerande burk att spela wow på resten av semestern om detta drar ut på tiden...

Svårt att tro att CPU är död då den faktiskt kör igång men detta är Zen2 jag vet ej för nytt.
Det ända jag kan tänka mig är något som går för varmt när den börjar sjuta in data dvs läser in windows eller så.
Du har kört med Load optimized defult settings i bios antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Svårt att tro att CPU är död då den faktiskt kör igång men detta är Zen2 jag vet ej för nytt.
Det ända jag kan tänka mig är något som går för varmt när den börjar sjuta in data dvs läser in windows eller så.
Du har kört med Load optimized defult settings i bios antar jag.

Titta så du inte har böjda bins på CPU:n men i och med att det fungerade sist och bara slutade helt plötsligt är det högst osanolikt men när du väl är inne i bios under monitor settings har du tittat på alla temps så allt ser bra ut?
Kan du sätta alla fans på Ignore rpm ibland kan den stänga av datorn om fans går under vis varvtal

Byt ut USB portar på alla dina grejer så som mus o tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Svårt att tro att CPU är död då den faktiskt kör igång men detta är Zen2 jag vet ej för nytt.
Det ända jag kan tänka mig är något som går för varmt när den börjar sjuta in data dvs läser in windows eller så.
Du har kört med Load optimized defult settings i bios antar jag.

Därför han Clear Cmos via att ta ut batteriet 2 ggr så är Bios i default settings.

Men vet att folk med 2000 serien löst problem annars med Cmos Clear.

Såg någon igår här med Ryzen 7 3700X och MSI B450 som råkat ut för samma sak efter 1 vecka gav datorn upp.

Han hade felsökt allt förutom moderkort och Cpu och även sett på Reddit att flera med Msi moderkort råkat ut för samma sak.

Min misstanke är att någon ledninsbana gett upp på moderkortet för moderkort fungerar ändå men funktionen dit ledninsbanan går slutar att fungera.

Med tanke på att det verkar drabba folk med B450 MSI. @hillerstorm

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Därför han Clear Cmos via att ta ut batteriet 2 ggr så är Bios i default settings.

Men vet att folk med 2000 serien löst problem annars med Cmos Clear.

Såg någon igår här med Ryzen 7 3700X och MSI B450 som råkat ut för samma sak efter 1 vecka gav datorn upp.

Han hade felsökt allt förutom moderkort och Cpu och även sett på Reddit att flera med Msi moderkort råkat ut för samma sak.

Min misstanke är att någon ledninsbana gett upp på moderkortet för moderkort fungerar ändå men funktionen dit ledninsbanan går slutar att fungera.

Med tanke på att det verkar drabba folk med B450 MSI. @hillerstorm

Ja skrev nåt likande till honom i hans tråd misstänker också att mobot är problemet.

Permalänk

Skulle ni rekommendera 3600 CL16 eller 3200 CL14 för 3900X?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Skulle ni rekommendera 3600 CL16 eller 3200 CL14 för 3900X?

Det är i princip samma minne ta den billigaste

Permalänk
Skrivet av 3rk0:

Det är i princip samma minne ta den billigaste

Har hört lite prat fram och tillbaka om att det är lättare att överklocka klockfrekvensen på 3200-minnet till t.ex 3600, än att försöka få ner timings på 3600-minnet och få samma prestandaökning. Skiljer nån hundralapp mellan de jag väljer mellan så tar helst den optimala prestandan om det finns nån liten skillnad.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Har hört lite prat fram och tillbaka om att det är lättare att överklocka klockfrekvensen på 3200-minnet till t.ex 3600, än att försöka få ner timings på 3600-minnet och få samma prestandaökning. Skiljer nån hundralapp mellan de jag väljer mellan så tar helst den optimala prestandan om det finns nån liten skillnad.

Jag har 4x3600Hz CL16 som går i 3733 mhz i CL14 i 1.4 volt, jag vet ej 14CL ska vara bättre binn men finns inga bevis

För mig är vinsten större med 3733 Mhz CL16 än 3600 CL14 finns bilder i min inlägg tidigare så jag vet ej hur det fungerar med Ryzen 3 serien

Permalänk
Medlem

Jag har mina minnen i 3733 CL 18, ska prova pressa ner i CL 17, men får dom inte att funka i cl16 3600.. kanske måste upp i volt över 1,45..fick ihop CL 17 3600 stabilt.. undrar vad som ger mest 😁

Permalänk
Medlem

AMD Robert skrev detta igår om den höga vcoren:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...

"
EDIT 7/18/19 As a temporary workaround, you can use the standard Windows Balanced plan. Edit this plan to use 85% minimum processor state, 100% maximum processor state. (Example). This will chill things out as we continue to work this issue. Your 1T and nT scores shouldn't change at all (+/- the usual run-to-run variance). This will preserve boost, retain cc6 core sleeping, preserve idle downclocking/downvolting, but make the CPU more relaxed about boosting under light loads.

Please note that it is totally normal for your Ryzen to use voltages in a range of 0.200V - 1.500V -- this is the factory operating range of the CPU. It is also totally normal for the temperature to cycle through 10°C swings as boost comes on and off. You will always see these characteristics, as they're intended, so do not be surprised to see such values.

Please do not undervolt the chip or set a maximum processor state of 99%. These are ineffective and/or detrimental changes.

We appreciate the reports everyone has provided, and they are helpful. I will make an all-new post when I have a more comprehensive update to share. Thanks for your patience. ♥"

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sugu:

Ni skulle alltså rekommendera köpa ram redan nu om jag hade tänkt uppgradera mitt system i augusti?

Beror på vilket märke dock, Micron baserade är inte drabbade

https://wccftech.com/memory-prices-could-soar-if-japan-south-...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ser att en del har fått sina 3900X beställningar från Webhallen, såna som inte behöver en för dom redan har en Ryzen 3000. Wtf! Och här sitter jag och väntar ....

Tryckte i H150i så länge:

https://1.bp.blogspot.com/-amGsTiRReaI/XTDg28ONfBI/AAAAAAAA4g0/Mnyfzmp9Z5UOZWZuL5oCF_3m4vqk8kfTwCLcBGAs/s1600/20190718_220240.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-KWLzDCKmYV0/XTDg2yDbl5I/AAAAAAAA4gw/D1YqC3zbvP0r1Gcmv56-OC-ZTFZe79U2wCLcBGAs/s1600/IMG_20190718_202623.jpg

Det var ett äventyr för sig, varken Link eller iCue kunde hitta den, fick byta till USB Header 1 så fungerade det. Struntade i iCue. Link gör vad som behövs dvs kan kontrollera fläktarna.

Testade först med den preapplicerade pastan, sh*t vad dålig den var, H150i presterade sämre än Dark Rock Pro 4!
På med lite MX2 och den är 8-10C svalare än DRP 4 istället.

Det är 8-10 grader som kan bli avgörande med 3900X, dyra grader men det känns som om tempen är enda vägen att gå med dom här chippen.

jag kör med H60i bara och min 2700X ligger 40C idle samt 65C full load.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Folk har redan länkat till Digital Foundry:s test av 3700X men jag gör det helt skamlöst igen. Det är en riktigt bra genomgång i svårigheterna att testa CPU:er i spel och allmänt beteende beroende på om man är flaskad av CPU eller GPU. Väldigt informativt, och alla som inte sett det se det!

Permalänk
Medlem

Testa cpuer i 1080p är värdelöst. Ingen som köper en high end cpu kommer spela i 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Testa cpuer i 1080p är värdelöst. Ingen som köper en high end cpu kommer spela i 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns 1080p skärmar med 240Hz och för det krävs en highend cpu. Även om man spelar i 1440p och 144/165Hz och sänker inställningar för att ligga på så hög fps som möjligt så krävs det en hel del, speciellt om man vill ha så hög mininum fps som möjligt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

AMD Robert skrev detta igår om den höga vcoren:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...

"
EDIT 7/18/19 As a temporary workaround, you can use the standard Windows Balanced plan. Edit this plan to use 85% minimum processor state, 100% maximum processor state. (Example). This will chill things out as we continue to work this issue. Your 1T and nT scores shouldn't change at all (+/- the usual run-to-run variance). This will preserve boost, retain cc6 core sleeping, preserve idle downclocking/downvolting, but make the CPU more relaxed about boosting under light loads.

Please note that it is totally normal for your Ryzen to use voltages in a range of 0.200V - 1.500V -- this is the factory operating range of the CPU. It is also totally normal for the temperature to cycle through 10°C swings as boost comes on and off. You will always see these characteristics, as they're intended, so do not be surprised to see such values.

Please do not undervolt the chip or set a maximum processor state of 99%. These are ineffective and/or detrimental changes.

We appreciate the reports everyone has provided, and they are helpful. I will make an all-new post when I have a more comprehensive update to share. Thanks for your patience. ♥"

Tycker det han säger är löjligt med offset får jag -12C mindre temps och bättre boosts och poäng.

Permalänk
Medlem

Har nu monterat ihop min x570 strix-f gaming, 3800x och ballistix 3200 mhz minnen (som dock gick i 2400 mhz enl bios) samt en dh-15 noctua. Det bootade och startade på första försöket, gick direkt in i testa några rundor BFV, och gud vilken skillnad mot min 6600k, äntligen är mitt 1070 bottlenecken igen.
Vad jag såg så låg min cpu på ca 65 gr som max, och den klockade kring 4350 utan att jag gjort något under spel, som max nådde den 4541 mhz (allt enligt en ouppdaterad HWMonitor)

Nåja tänkte väl formatera och installera om windows. Finns det någon checklista på vad man bör göra med AMD processorn vid nyinstallation? (har dålig koll på chipsets etc)

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Har nu monterat ihop min x570 strix-f gaming, 3800x och ballistix 3200 mhz minnen (som dock gick i 2400 mhz enl bios) samt en dh-15 noctua. Det bootade och startade på första försöket, gick direkt in i testa några rundor BFV, och gud vilken skillnad mot min 6600k, äntligen är mitt 1070 bottlenecken igen.
Vad jag såg så låg min cpu på ca 65 gr som max, och den klockade kring 4350 utan att jag gjort något under spel, som max nådde den 4541 mhz (allt enligt en ouppdaterad HWMonitor)

Nåja tänkte väl formatera och installera om windows. Finns det någon checklista på vad man bör göra med AMD processorn vid nyinstallation? (har dålig koll på chipsets etc)

Jag har bara installerat om min dator en gång men då fick jag de senaste drivrutinerna till allting, windows update verkar fixa det väldigt bra. Ändra bara energiinställningarna till ryzen balanced så ska det vara good to go!

Edit
Det kan hända att du får installera ryzen master manuellt om du vill ha det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Intressant video från gamer nexus där Asus pratar om vrm-konstruktioner

https://www.youtube.com/watch?v=tqvj4CQhRmg

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Äntligen var det dags!

Avbeställde från Webbis och beställde direkt från AMD.com istället, precis innan lagret tog slut. Leveranstiden gick på en vecka.

De svensk-brittiska ciderdryckerna ville också vara med på ett hörn

Permalänk
Medlem
Skrivet av vendelt:

Äntligen var det dags!

Avbeställde från Webbis och beställde direkt från AMD.com istället, precis innan lagret tog slut. Leveranstiden gick på en vecka.

De svensk-brittiska ciderdryckerna ville också vara med på ett hörn

https://i.imgur.com/ZABujOH.jpg

Grattis håller tummarna att allt går bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Intressant video från gamer nexus där Asus pratar om vrm-konstruktioner

https://www.youtube.com/watch?v=tqvj4CQhRmg

Snacka om överkurs om hur Vrm funkar enda vettiga jag tog med mig är hur LLC funkar och att nå en rak kurva på strömförsörjningen är omöjligt att uppnå.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vendelt:

Äntligen var det dags!

Avbeställde från Webbis och beställde direkt från AMD.com istället, precis innan lagret tog slut. Leveranstiden gick på en vecka.

De svensk-brittiska ciderdryckerna ville också vara med på ett hörn

https://i.imgur.com/ZABujOH.jpg

Montera ihop innan dryckerna förtärs....

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Fick bli en 3700X som är på ingång nu, inte riktigt helt nöjd då det känns som den blir en flaskhals. Får dock duga tills vi ser vad Intel har att komma med sen, nu när jag har moderkort och allt på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fick bli en 3700X som är på ingång nu, inte riktigt helt nöjd då det känns som den blir en flaskhals. Får dock duga tills vi ser vad Intel har att komma med sen, nu när jag har moderkort och allt på plats.

om du kör 2080TI i nvlink mode kanske det var inte många spel som Flaskades av 3700x

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

om du kör 2080TI i nvlink mode kanske det var inte många spel som Flaskades av 3700x

Bara typ alla i 1440p med ett 2080 Ti... Bara att kolla på Gamers Nexus eller Sweclockers test.

Permalänk
Medlem

ser typ bara några få FPS skilland mellan intels 9900k på 5000kr+ cpu
i 1440p stänger du av SMT i dessa spel kommer du troligtvis komma över 9900k

du har en video här med och utan SMT

https://www.youtube.com/watch?v=Cm9W6YHLa_s&t=106s