AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Angående tillgänglighet verkade både Webbis och Inet prata om att det säkerligen skulle dyka upp mer på måndag så det kanske är just idag som det bli tuffast att få tag på.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

@DJ_Datte: sjukt dock att det redan skiljer flera hundra trots samma releasepris i dollar för lite mer än ett år sedan.. vill inte vara med när Ryzen 4700x släpps, då är det väl 329USD -> 5200sek

~8,44 låg dollarn på i april förra året och ~9,49 idag så känns som en rimlig höjning med ett par hundra isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det har pratats en del om minne men måste säga att jag har haft lite svårt att snappa upp detta. Utan att springa plånboken - skulle man skaffa något med så låg CL som möjligt för att sen överklocka? Plockade upp 3200MHZ CL14 men borde jag skaffat något annat istället?

Det bör duga om du klockar minnet lite. Mina 3200 MHz går på 3533CL14. I ren "MHz" så är 3600-3700 optimalt för Zen2 PGA infniband länken, men är ju latency bra för perf rent generellt. Du vinner av båda, så det är bara att komma så nära du kan. Men jag misstänker det blir bra med de du köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

NOPE. det är ju därför vi är medlem i EU. för att slippa det.

Fan snackar du om? Du slipper tull men inte moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Angående tillgänglighet verkade både Webbis och Inet prata om att det säkerligen skulle dyka upp mer på måndag så det kanske är just idag som det bli tuffast att få tag på.

Eftersom Webbis är Komplett, så misstänker jag att Komplett behåller dem för sig själv i första skedet, för att senare distribuera till butikerna. Tycker aldrig Webbis är bra på att ha lager på dyra stycksaker i butikerna, bara centralt (delat med Komplott då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Tänkte i samma banor.
Sitter på en ASUS B350M-A-bräda idag, som måste bytas ut för min tänkta uppgradering till 3700X.

Blir MSI B450M Mortar för mig också. Synd bara att man inte får samma prylar som på Tomahawk-kortet..

//C

Varför måste den bytas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Har inte mindfactory blivit tvära o slutat skeppa utanför DE?

Ja det har de, men man kan använda https://www.mailboxde.com/
Mindfactory skickar till mailboxde och mailboxde skickar till dig. Brukar kosta ca 150kr för mailboxde

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

NOPE. det är ju därför vi är medlem i EU. för att slippa det.

Eh, det funkar visst så. Kolla på Amazon.de. Priset på pryl X är 100 EUR, men när du är nära checkout, o angett din address, så kommer priset ändras till ~106 EUR utan vidare info. Det är för att amazon då har justerat momsen från 19% till 25%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Ja det har de, men man kan använda https://www.mailboxde.com/
Mindfactory skickar till mailboxde och mailboxde skickar till dig. Brukar kosta ca 150kr för mailboxde

Skickades från m.sweclockers.com

Good to know Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Var tänker alla köpa sina ryzens? Mindfactory eller i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

I Sverige. Alla får så klart göra en egen bedömning men för min del känns det inte värt att spara in några enstaka hundralappar jämfört med det krångel som uppstår om man skulle behöva nyttja garantin och även om själva processen är smärtfri tar det så klart betydligt längre tid än att få produkten utbytt över disk.

Det är en sak med grafikkort där det kan skilja tusentals kronor men ett par futtiga hundralappar? Njae. Man får dessutom räkna in ett par hundra spänn i fraktavgift så det lönar sig väl knappt ens?

3900X för €529 (ca 5600kr) + fraktavgift på ett par hundra kronor + 1.65% valutaväxlingsavgift jämfört med 5800-ish i Sverige blir ju till och med dyrare än att köpa här.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Eh, det funkar visst så. Kolla på Amazon.de. Priset på pryl X är 100 EUR, men när du är nära checkout, o angett din address, så kommer priset ändras till ~106 EUR utan vidare info. Det är för att amazon då har justerat momsen från 19% till 25%

Gäller endast om butiken säljer till Sverige för mer än 300k/år vilket alla större butiker lär göra, håller de sig under denna gräns betalar man bara tysk moms som jag förstått det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Är det illa att fundera på att handla cpu/mobo bara för att klocka lite över semestern o lära sig platformen o sen lämna tllbaka

Permalänk
Medlem

1 timma för tidigt men men

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ca5fm3/for_the_new_rele...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Eftersom Webbis är Komplett, så misstänker jag att Komplett behåller dem för sig själv i första skedet, för att senare distribuera till butikerna. Tycker aldrig Webbis är bra på att ha lager på dyra stycksaker i butikerna, bara centralt (delat med Komplott då).

Du vet att Webhallen och Komplett inte delar lager va? Det betyder ju då att Webhallen själva distribuerar saker mellan butikerna.

Tycker Webhallen är rätt bra på att ha det mesta i lager i de större butikerna (t.ex. den vid Hötorget), det mesta brukar finnas där. Att ha dyra varor som kanske inte säljer jättemycket (eller som flyger av hyllorna) i lager i småbutiker vore rent korkat faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Gäller endast om butiken säljer till Sverige för mer än 300k/år vilket alla större butiker lär göra, håller de sig under denna gräns betalar man bara tysk moms som jag förstått det.

Skickades från m.sweclockers.com

ja, misstänker de spränger 300k på en bra dag (tex nästa vecka) Det är inte så många moderkort/minne/cpu/gpu combos för 300k

Permalänk
Medlem

@DJ_Datte:

Jag är osäker på att mina VRM på moderkortet kommer hänga med.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du vet att Webhallen och Komplett inte delar lager va? Det betyder ju då att Webhallen själva distribuerar saker mellan butikerna.

Tycker Webhallen är rätt bra på att ha det mesta i lager i de större butikerna (t.ex. den vid Hötorget), det mesta brukar finnas där. Att ha dyra varor som kanske inte säljer jättemycket (eller som flyger av hyllorna) i lager i småbutiker vore rent korkat faktiskt.

Heh, bor inte i Stockholm Och jag tycker Webbis är bra på småsaker, men har extremt sällan köpt något där av värde. Komplett har klassiskt varit min go-to, men på senare tid så har Proshop blivit grymmare o grymmare, både med att nästan alltid ha bättre pris, skitbra service, och ofta leverar samma dag, så det är på ica-posten redan dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Fan snackar du om? Du slipper tull men inte moms.

du slipper betala extra moms oxå, du betalar det priset som det står på sidan.
Inte alla sidor har olika tabeller för olika länders moms och det är helt ok, köper man från tyskland och det är 19% moms så är det det priset du får oxå.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se resultaten, men jag tror jag behåller min r5 2600 något/några år till har inget behov av mer CPU prestanda just nu.

Skrivet av DJ_Datte:

Är det illa att fundera på att handla cpu/mobo bara för att klocka lite över semestern o lära sig platformen o sen lämna tllbaka

Du får knappast överklocka grejer och sedan lämna tillbaka det på öppet köp. Du kan göra det eftersom det inte vad jag vet går se om grejerna överklockats, men det är inte rätt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det har pratats en del om minne men måste säga att jag har haft lite svårt att snappa upp detta. Utan att springa plånboken - skulle man skaffa något med så låg CL som möjligt för att sen överklocka? Plockade upp 3200MHZ CL14 men borde jag skaffat något annat istället?

AMD själva säger att price/performance sweet spot ligger på 3600@16 och att max prestanda uppnås vid 3733MHz. Gissar att det kommer några minneskit just för detta inom den närmsta tiden. Dvs brandade AMD Ryzen 3000 Optimized eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

du slipper betala extra moms oxå, du betalar det priset som det står på sidan.

Klart jag gör det. Men det justeras automatiskt i kassan när du skriver in din adress som tidigare nämnt.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att Hemsidorna ej krashar när alla trycker F5 vid 15.00 har iallafall loggat in i förebyggande syfte på återförsäljarnas hemsidor och bevakar dessa

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

@DJ_Datte:

Jag är osäker på att mina VRM på moderkortet kommer hänga med.

//C

AMD säger att alla kort som gjorts ska funka så länge du inte OC. Jag hade provat först Det är ju det coola, bara ploppa in CPU. Sen kan du ta ett beslut vilken nivå du vill ha på det nya moderkortet om du ändå visar sig du ska ha nytt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Klart jag gör det. Men det justeras automatiskt i kassan när du skriver in din adress som tidigare nämnt.

som jag skrev innan så behöver man inte göra det alls.

Inte alla sidor har priser på detta sätt och då är det ordinarie tyska priser man får dem för.
Ska vara så här eg, om sidan är på svenska dvs riktar sig mot svenska kunder så ska det vara svensks pris, inte annars.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Blir intressant att se resultaten, men jag tror jag behåller min r5 2600 något/några år till har inget behov av mer CPU prestanda just nu.

Du får knappast överklocka grejer och sedan lämna tillbaka det på öppet köp. Du kan göra det eftersom det inte vad jag vet går se om grejerna överklockats, men det är inte rätt.

Nej jag vet, jädra moral :).

Permalänk
Medlem

@Ryzer: Du BETALAR ju momsen i Tyskland inte i Sverige

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@Mocka: Det är omöjligt att svara på förrän tester är släppta, men min magkänsla säger att 3200MHz CL14 kommer fungera bra, och att högre minnen kommer ge en marginell ökning, ungefär som tidigare generationer både på Intel och AMD, särskilt i 1440P och 4K.

Netonnet säljer Flare X 3200 CL14 för 1749 kr just nu.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Ja det har de, men man kan använda https://www.mailboxde.com/
Mindfactory skickar till mailboxde och mailboxde skickar till dig. Brukar kosta ca 150kr för mailboxde

Skickades från m.sweclockers.com

Förbjudet inom EU (finns undantag, exempelvis strömmande tjänster...) att vägra sälja eller ge sämre villkor beroende på var man bor. Däremot så behöver de som sagt inte erbjuda en tjänst för att skicka varan till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

AMD själva säger att price/performance sweet spot ligger på 3600@16 och att max prestanda uppnås vid 3733MHz. Gissar att det kommer några minneskit just för detta inom den närmsta tiden. Dvs brandade AMD Ryzen 3000 Optimized eller liknande.

Jag såg ett stapeldiagram för pris/prestanda där de rekommenderade 3200CL14 vilket känns väldigt märkligt då det kostar typ dubbelt så mycket som 3200CL16. Någon som vet varför de angav det? Sån jävla prestandaskillnad lär man väl inte se att det är värt dubbla kostnaden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz