Vem väljer operatören Bahnhof? Vanligt folk? Torrentfolk? Tekniknördar? Integritetsfreak?

Permalänk
Avstängd

Vilka fler är det som erbjuder 10GB-nät för 499kr/månad? Eller skall man ta Telia 1GB för 999kr/månad (något sådant, ganska dyrt i alla fall)?

Tycker nog att frågan är lite färgat ställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det stämmer inte. Jag blev avstäng från internet, inte av Bahnhof utan av Zitius - de som sköter stadsnätet där jag befinner mig och hyr ut till isp'erna. Man angav virusinfekterad dator som ursäkt. Det tog inte ens fem minuter att skaffa flashback vpn och kapsla in sig och släppa på min Tor exit node efter att ha meddelat Bahnhof (som rapporterade vidare till Zitius) att "sjukdomen" nu var åtgärdad.

Det betyder att stadsnätet/zitius analyserar isp'erna trafik och väljer att utföra åtgärder på eget bevåg, inte att jag brutit mot någon av min isp's regler. Att jag supportar Tor-nätverket, precis som statliga SIDA gör, gjorde att någon viktig knodd stängde av mitt internet. Bah!

Der är inte Zitus eller Bahnof som loggar här. Det som hänt är att dem fått abuse rapport rörande din IP. Vilket är en standard som används för att rapportera spam, virus, bedrägeri, dos, botnät, piratkopiering osv.

Allt som offtast så gör inte ISPs för konsmenter så mycket med dessa. Vissa viadbefodrar dem, vissa loggar dem endast andra kastar dem som helhet. Det är ytterst ovanligt att du blir blockeard idagsläget för dessa. Men det händer framförallt när personer är med i botnät eller har virus som utsäter nätverket som helhet för risk.

Tror knappast det har med din tor nod att göra. Men skulle kunna vara att du släppt ut mycket skit trafik genom den möjligtvis som let till att din IP har blivit rapporterad eller så har du heltenkelt en enhet med ett känt virus.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Hedersmedlem

Hela min förra BRF, för vi fick bra pris på gruppanslutning. I den normala världen utanför sweclockers finns det ingen som bryr sig om vilken ISP du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag valde dem för priset, 298kr/mån för 1000/1000 till min villa hade ingen annan operatör. Integriteten ser jag som en bonus. Dock tunnlar jag all trafik via en annan vpn leverantör

Permalänk
Medlem

Kan också bidra med min personliga anledning.

Flyttade för något år sen till en lägenhet som var utrustad med både öppen fiber och ComHems kabelvariant. Blev självklart uppvaktad av just ComHem som försökte sälja uppkoppling över kopparkabel för ungefär samma pengar (+/- 10 kr om jag minns rätt) som Bahnhof. Försäljaren visste så klart inte från början att jag precis slutat vara inneboende i en lägenhet med just deras kabel-internet, och ägnat ett par månader åt att svära åt återkommande 20-minutersavbrott i uppkopplingen, men jag var inte sen att påpeka det.

Han hävdade då dyrt och heligt att deras leverans skulle vara bättre, med färre och kortare avbrott än vad jag skulle få över fiber, vilket han inte kan eller får lova. Så till sist frågade jag honom vad deras inställning till kundens rätt att slippa få trafikdata analyserad eller såld till utomstående så undrade han vad jag pratade om.

Så det blev Bahnhof. Inte för att deras internet håller högre kvalitet, men för samma pengar (de var inte absolut billigast, men långt ifrån dyrast) har de just sitt politiska engagemang som mervärde. I övrigt presterar de som väntat i likhet med sina konkurrenter när det gäller administration, kundtjänst, tjänstens tillgänglighet osv. Inte bäst, inte sämst.

(Ledsen ComHem, ni fick bära hundhuvudet den här gången fast det lika gärna kunde varit någon annan konkurrent. Men bli bättre så kan vi prata)

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av upl8447:

eller har virus som utsäter nätverket som helhet för risk.

Åtgärden var ivfsh meningslös från "deras sida". Den enda skillnaden förr mot nu är att stadsnätstrafiken för Tor går via flashback vpn, där trafik från virus, botnät och censurerade passerar - precis som i den övriga världen.

Permalänk
Medlem

Fildelar i princip inget längre men som många andra skrivit så uppskattar jag att Bahnhof verkar stå på konsumentens sida och försöker bevara våra intressen i debatten.

Permalänk
Medlem

Även om jag inte fildelar eller gör något annat "skumt" på nätet, uppskattar jag och vill att min integritet skyddas. Därför valde jag Bahnhof när jag fick fiber för ett tag sedan.

Sen att man fick sitta i över en timme i telefonkö till deras support, var väl ett minus i kanten för dem men överlag är jag nöjd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Jag far inte med osanning, varför skulle jag göra det? Hur kan du veta att inte är sant - att jag blivit av med internet förra året och att Bahnhof svarade på min förfrågan om varför - därför att det inte är vi som stängt av dig utan det är Zitius och skyllde på virusinfekterad anslutning. Om Bahnhof skyller ifrån sig har jag ingen aning om. Jag misstänker starkt att det var pga av min Tor exit-nod - som jag tidigare varit inne på förhör hos polisen (som inte ens vet vad PST betyder i Microsofts loggar) - över misstänkt utpressning. Jag står förmodligen i deras misstankeregister och lär få stå där tills jag faller av pinnen. Parkeringsböter (inte avgift) för 35 år sedan, en fortkörning med körkortet 2 månader för 13 år sedan, det är mina försyndelser så här långt i livet.

Jag har inte sagt att du far med osanning. Jag har inte heller sagt att du inte fått din anslutning avstängd. Jag sa att nätägaren inte loggar trafiken. Du är kund hos Bahnhof. Det är mellan dom och dig det finns ett avtal med villkor. Den som äger nätet loggar inte eller bestämmer över din anslutning. Att en nätägare skulle konstatera att din anslutning sprider virus och sedan stänga av dig, är helt enkelt inte sant. Varför Bahnhof sagt så till dig, får du fråga dom om.

Men om dom påstår en sådan sak så skjuter dom sig i foten om dom påstår att t.ex. Zitius loggar och identifierar din trafik. Då är ju deras argument att välja deras abonnemang p.g.a. integritetsskäl, helt bortkastat. Det skulle innebära att Bahnhofs alla kunder är loggade på trafiknivå då? För förr eller senare så lämnar kundens trafik Bahnhofs nät.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

hört gott om dem enda sedan jag var liten och en kompis hade dom. det har nog satt sig och priset är inte dåligt det heller och integritets grejen fick man på köpet

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

När jag valde Bahnhof så såg jag deras sunda inställning till integritet som ett mervärde som de andra inte kunde leverera. Priset var typ samma som andra operatörer förutom Telia som är lite dyrare

Skickades från m.sweclockers.com

+1
Det känns bra att vara kund hos Bahnhof. Så länge det inte strular. Supporten är katastrofal.

Permalänk
Medlem

Hej. Är det någon som har erfarenhet av Bahnhof?
Jag fick ett brev från våran BRF där det stod att dem har förhandlat med Bahnhof som kollektiv isp från December i år. Vi hade Bredbandsbolaget(nu Telenor) innan. Har nu 100/100 men kommer få med Bahnhof 1000/1000.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Jag väljer Bahnhof på grund av deras generella syn på integritet och fokus på sina kunder.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Hej. Är det någon som har erfarenhet av Bahnhof?
Jag fick ett brev från våran BRF där det stod att dem har förhandlat med Bahnhof som kollektiv isp från December i år. Vi hade Bredbandsbolaget(nu Telenor) innan. Har nu 100/100 men kommer få med Bahnhof 1000/1000.

Att hitta recensioner om bahnhof är inte direkt svårt.

Jag är dock nöjd med dom, kommer troligtvis välja de igen nu när jag får fiber inom kort (har haft mobilt senaste året). De få gånger jag kontaktat support har de alltid varit hjälpsamma och jag vill minnas att jag till och med fick hjälp support med något orelaterat till bahnhof när jag ringde i ett annat ärende.

Det finns bara två negativa saker jag har att säga.
1. För att säga upp en tjänst hos dom måste man ringa in. Det är inte kundvänligt, låt mig göra det under "mina sidor" eller att skicka ett mail. Att ringa hade väl inte varit ett problem om inte:
2. Hälften av supportfolket har konstant kafferast. Ringde för någon månad sedan i syfte att avsluta deras vpn-tjänst och trots att det var vardag under normal tid tog det 45 minuter att få prata med någon. Jag började som plats ≈25... Minns även att jag under andra tillfällen fått vänta riktigt länge i telefonkön för att komma fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

+1
Det känns bra att vara kund hos Bahnhof. Så länge det inte strular. Supporten är katastrofal.

Jag försökte nå dom fyra gånger förra veckan, och satt i närmare 5 timmar i telefonen. Deras tekniska support avdelning är gravt underdimensionerad såvida dom inte är i en svacka med mycket tekniskt strul.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Att hitta recensioner om bahnhof är inte direkt svårt.

Jag är dock nöjd med dom, kommer troligtvis välja de igen nu när jag får fiber inom kort (har haft mobilt senaste året). De få gånger jag kontaktat support har de alltid varit hjälpsamma och jag vill minnas att jag till och med fick hjälp support med något orelaterat till bahnhof när jag ringde i ett annat ärende.

Det finns bara två negativa saker jag har att säga.
1. För att säga upp en tjänst hos dom måste man ringa in. Det är inte kundvänligt, låt mig göra det under "mina sidor" eller att skicka ett mail. Att ringa hade väl inte varit ett problem om inte:
2. Hälften av supportfolket har konstant kafferast. Ringde för någon månad sedan i syfte att avsluta deras vpn-tjänst och trots att det var vardag under normal tid tog det 45 minuter att få prata med någon. Jag började som plats ≈25... Minns även att jag under andra tillfällen fått vänta riktigt länge i telefonkön för att komma fram.

Hej.
Tack för snabbt svar. Hittade mycket om Bahnhof. Bra att dem tänker på integriteten och sånt. Ska bli spännande. Min BRF kommer samla in alla Telenor routrar och dela ut nya routrar från Bahnhof som kommer var på plats hos oss för att svara på frågor.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd

Jag valde dom för att dom levererade billigast fiber till min bostad.
Om jag skulle vilja göra något "skumt" skulle jag använda TOR eller nåt liknande tror jag

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!