Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

The Elder Scrolls VI och Starfield använder åldrande spelmotorn Creation Engine

Dom motsäger sig själva tycker jag. Dom kan bygga världar snabbt då borde dom kunna snabbt optimera och döda buggar? Hur kan dom vara så bra på en sak men så värdelös på en annan?

Vet ej om jag gillar detta. Det känns som en copout. Man skall aldrig förlita sig på att mods skall fixa ett spel även om mods nu gör detta för många spel. Det blir då att man lägger över ansvaret att fixa spel på sina konsumenter istället för att göra spelet rätt från start.

Jag kan se den ekonomiska synvinkeln då de kan spara pengar på detta och använda speltiteln eller sitt förlag för att sälja spel medans man endast gör grundarbetet och låter andra slutföra det gratis. Hade dock hoppats på en nyare spelmotor för uppkommande Bethesda titlar.

Skrivet av MsSmith:

Vad menar du?

Oblivion släpptes 2006
Crysis släpptes 2007
Skyrim släpptes 2011

Varken Skyrim eller oblivion kom i närheten av crysis motorn. Sen ska vi inte snacka om uppgraderingen från oblivion till skyrim som mestadels var bättre modeller men det har inget med motorn att göra.
Så, slutsatsen är, ifall fallout 4 ( som ser sämre ut än assassins creed unity, syndicate, crysis 1 ) har uppdaterats så lite, vad finns det för ärlig chans till TES VI?

Det behövs en ny motor.

Jag tycker ju inte spelet måste vara "det snyggaste" för att vara ett bra Elder Scrolls.

Men förutom att spelmotorn bör bli all-around bättre så hoppas jag de även löser det som nämnts flera gånger i tråden:
- Bättre stöd för flera trådar
- Bättre stöd för fysik
- Bättre stöd för höga uppdateringsfrekvenser

Det är säkert fullt möjligt att förbättra Creation Engine så att det blir modernt, men frågan är om de lägger resurserna på det.

Skrivet av jehuty:

Dom motsäger sig själva tycker jag. Dom kan bygga världar snabbt då borde dom kunna snabbt optimera och döda buggar? Hur kan dom vara så bra på en sak men så värdelös på en annan?

Där går din logik inte ihop. Du kan inte jämföra speldesigners med backend-utvecklare.

Skrivet av klotim:

Oblivion släpptes 2006
Crysis släpptes 2007
Skyrim släpptes 2011

Varken Skyrim eller oblivion kom i närheten av crysis motorn. Sen ska vi inte snacka om uppgraderingen från oblivion till skyrim som mestadels var bättre modeller men det har inget med motorn att göra.
Så, slutsatsen är, ifall fallout 4 ( som ser sämre ut än assassins creed unity, syndicate, crysis 1 ) har uppdaterats så lite, vad finns det för ärlig chans till TES VI?

Det behövs en ny motor.

Fast nu jämför du äpplen och päron. Crysis var ett dåligt FPS lir för att demonstrera en ny grafikmotor. Dessutom leds man genom en förutbestämd bana utan möjlighet att interagera - det är trots allt inte ett rollspel - med NPCs eller välja vad man ska göra.

Om du på fullaste allvar tror att det "mestadels" handlar om nya modeller mellan Oblivion och Skyrim tycker jag inte ens att du är värdig att ha en vidare konversation om det hela. På fullaste allvar dömer du ett spel som kanske kommer om tre år som tidigast baserat på en multiplayer version av Fallout? Ingen vet ens vad Elder Scrolls VI ska handla om. Det rimliga är att låta Bethesda göra sin grej utan att leka internetpöbel och sedan när en produkt finns ute, testa och se. Råder inget tvivel om att de vet mer om Elder Scrolls VI än du och jag tillsammans.

Rätta mig om jag har fel, men var det inte Bethesda som för ett tag sedan sa att de inte riktigt hade teknologin till att skapa The Elder Scrolls VI då? Dom verkar ju uppenbarligen inte ha den teknologin nu heller...

Skrivet av MsSmith:

Fast nu jämför du äpplen och päron. Crysis var ett dåligt FPS lir för att demonstrera en ny grafikmotor. Dessutom leds man genom en förutbestämd bana utan möjlighet att interagera - det är trots allt inte ett rollspel - med NPCs eller välja vad man ska göra.

Om du på fullaste allvar tror att det "mestadels" handlar om nya modeller mellan Oblivion och Skyrim tycker jag inte ens att du är värdig att ha en vidare konversation om det hela. På fullaste allvar dömer du ett spel som kanske kommer om tre år som tidigast baserat på en multiplayer version av Fallout? Ingen vet ens vad Elder Scrolls VI ska handla om. Det rimliga är att låta Bethesda göra sin grej utan att leka internetpöbel och sedan när en produkt finns ute, testa och se. Råder inget tvivel om att de vet mer om Elder Scrolls VI än du och jag tillsammans.

Varsågod, övertyga mig, vad är skillnaden mellan skyrim och oblivion? Då menar jag inte special edition utan LE. Återigen 32bit dx9. Jag snackar grafikmässigt, inte funktionsmässigt vilket du verkar linda dig in på.

Här har du comparison mellan oblivion och skyrim: https://www.youtube.com/watch?v=bzIa05qAxPg

Och ja jag vet tex att det är ändrade shaders som tex att ljus följer efter magi osv. Men kan du på helt allvar säga att det är mkt större skillnad än så? isåfall kan du ju övertyga mig.

Vill även poängtera att jag har 938h på skyrim samt 632h Oblivion på steam.

Skrivet av Storage Jar:

Tycker bara det är roligt med mods. Det är väl också stor del till att spelen är så populära. Fallout 76 är inte äns släppt och du klagar på det baserat på en beta. Ja, inte kan man beskylla dig för att vara i närheten av fanboy.
Jag gillar både Skyrim och fo4 skarpt fortfarande, trots alla skavanker så hade jag hade nöjt mig med lite nya miljöer och story.
Fortfarande bättre spel än alla du räknade upp.

Du missade nog poängen med hans kommentar. Problemet är inte att det finns mods som gör det snyggare utan ATT DET KRÄVS MODS för att göra spelet så pass spelbart att det faktiskt blir njutbart. Det om något är ett misslyckande från Bathesda vars egentliga syfte och marknadsmodell är att leverera njutbara upplevelser. Något de misslyckas med i och med Skyrim.

Visst spelet var helt okej men det kändes klumpigt och utdaterat från dag ett och det är ett misslyckande. Precis som Fallout 4.

Skrivet av MsSmith:

Är väl att den är så mod vänlig som är grejen. GTA V har tagit ett annat approach vilket jag tycker är såmre. Att Skyrim känns utdaterat idag är nog för att spelet fyllde sju år i förrgår. Ge Bethesda en ärlig chans, det är inte samma motor från 1997 utan den har utvecklats och så kommer att ske även till släppet av Elder Scrolls VI.

Så spelet var urgammalt när det släpptes 2011? För dessa problem är inte nya. Dessa problem har uppmärksammats sedan släpp.

Skrivet av Kethsi:

Jag var helt övertygad om att ES6 och Starfield skulle vara med en ny motor och jag trodde han sa det på E3 också? eller sa han bara att det skulle vara ny teknik inblandat men inte specifikt en ny motor då?

använda samma skit motor som fallout 4 / 76 kommer enbart generera ett fult, extremt buggigt spel som återigen blir beroande av moddar för att bli spelbart.

bethesda sparar verkligen pengar på saker som inte ska sparas på och det här kommer antagligen kosta dom stort i längden när starfield / es6 kommer ut och ser ut som någonting från 2005.

https://www.youtube.com/watch?v=qWpi5C9D7VE

Va?! Mr Todd "Skyrim SE is a new game" Howard pratar strunt? Vem hade kunnat ana det?

Skrivet av Storage Jar:

Nej, det där stämmer inte hur mycket du än raljerar.

Vad stämmer inte? Att Skyrim såg ut som ett spel från 2004 och inte 2011? För bokstavligen det första jag tänkte när jag startade spelet var just att grafiken såg hemsk ut.. även på absolut högsta inställningar.

Skrivet av AMD-FX:

Skitsnack. PredCalibers moddade Skyrim ser helt underbart ut enligt mig
https://www.youtube.com/watch?v=t0lg1eOYT6U

Är det därför snön ser ut som att någon målat marken vit och gräset ser ut som att det är två strån som sticker upp ur marken?

Skrivet av grönsaksröra:

Många gamedevs på sweclockers tydligen (jag utgår från att ni är spelutvecklare med så mycket åsikter om "skitmotorn" i fråga).

Och varför gnäller ni på mods? Har ingenting (läs: ingenting) med spelmotorn att göra. Det närmaste någon har kommit är script extender; resten är bara textures/meshes/animatons/sound/scripts, har mig veterligen inte sett några mods som förändrar spelmotorn.

Slutsatsen att mods skulle vara ett resultat av den dåliga spelmotorn är rätt märklig. Jag tror snarare att folk spenderar tusentals timmar att skapa mods för att de ÄLSKAR SPELEN. Eller nej vänta så kan det inte vara... Nexus måste vara ett resultat av ett förakt mot Bethesda som gör så förbannat dåliga spel...

Captain obvious to the rescue: Man kan förändra och förbättra en spelmotor. Fallout 4 kör inte samma kod som motorn hade 1997.

Och där kom den obligatoriska "Gör bättre själv då" klyschan. Har man spelat spel i över tjugo år så har man antagligen ändå ett hyfsat referensmaterial utan att man behöver vara en kodare av spelmotorer. Och vem gnäller på mods? Har läst hela tråden och det enda som ens tar upp ämnet är någon som menar att det är en skandal att det krävs mods för att göra spelet spelbart. Inte att at mods vore något negativt. Låter mer som du borde läsa om folks kommentarer faktiskt.

Här är ett par saker som absolut har med motorn att göra.

Dålig prestanda pga. värdelöst stöd för många kärnor och trådar.

Enorma mängder buggar varav en hel del är direkt gamebreaking

Grafiken ser stundtals ut som den hör hemma på tidigt 2000-tal och inte 2011

Allt känns stelt. Gubbars animationer är stela, deras modeller ser stela ut etc.

Skrivet av roxkz:

Är det därför det står "steal"?

Skrivet av Huojito:

Mycket kan förbättras utan att helt byta motor, kolla på skillnaden mellan gamla Gamebryo och FO4. Att de stannar på Creation är positivt för mods och måste inte vara negativt för spelupplevelsen. Nyare är inte automatiskt bättre.

Men när motorn i både FO4 och Skyrim visar klara tecken på ålder som de inte ens verkar förmå att fixa så borde det peka på att ålder kanske borde tas i beräkningarna.

Senast redigerat 2018-11-14 00:47
Skrivet av klotim:

Varsågod, övertyga mig, vad är skillnaden mellan skyrim och oblivion? Då menar jag inte special edition utan LE. Återigen 32bit dx9. Jag snackar grafikmässigt, inte funktionsmässigt vilket du verkar linda dig in på.

Här har du comparison mellan oblivion och skyrim: https://www.youtube.com/watch?v=bzIa05qAxPg

Och ja jag vet tex att det är ändrade shaders som tex att ljus följer efter magi osv. Men kan du på helt allvar säga att det är mkt större skillnad än så? isåfall kan du ju övertyga mig.

Vill även poängtera att jag har 938h på skyrim samt 632h Oblivion på steam.

Ja jag förstår det och det visar bara hur lite du vet om vad en motor i ett spel gör. Crysis var ett spelbart demo av en grafikmotor och för sin tid antagligen den bästa motorn för just visuell kvalitet.

Problemet med Oblivion och Skyrim stavas konsol. Oblivion kom i början och Skyrim i slutet av en och samma generation - det var inte möjligt att göra särskilt mycket mer med den begränsade hårdvaran som fanns. Tittar vi på storleken på spelet så kom det hårt komprimerat på en motsvarande DVD på 4,5GB. Bara ett par år senare kom exempelvis GTA V, Dragon Age Inquisition, The Witcher med flera som alla väger in på 30+ GB. Stora titlar idag kan ligga på över 100GB.

Ett annat argument är att Crysis, Farcry, Oblivion med flera alltid utspelar sig i mer eller mindre exotiska och attraktiva miljöer medan Skyrim - som fick en hel del kommentarer om detta - utspelar sig i ett kallt, kargt, blekt universum.

Men visst var det en bra grafisk utveckling mellan Oblivion och Skyrim - se bild som exempel

Ett genuint problem i Oblivion var också den brutalt felaktiga och överdrivna bloom effekten

Att jämföra med

Till er som säger att grafiken på Skyrim är det bästa, spelserien har så mycket potential om de bara kunde byta motor.

Denna nyhet har vart uppe tidigare i migreringen till IV inte VI för att morwind så förstår jag beslutet. Sen att motorn är förlegad det vet nog de flesta av os IPC nördar.
Till desras försvar är Dice frostbyte det samma men de sa att de skrev om allt från 1.5 till 2.0. Det var pbs få man skickade inte tester i hur motorn fungerade. Samma med allla rån 2,0 till det vi har idag. Man byter ut delar och skriver om dvs går igen igenom dem. Motorn är gammal och problematisk men delar delar hela vägen men fantasi har de.

@GarfieldPower:
Den där är ju rickigt medioker i dagsläget men antar att du trollar.

Skrivet av AdoringFan:

Märks att du aldrig någonsin moddat Skyrim, eller Fallout.

Att få SkyrimSE att se ut som något modernt kräver inte mer än 4 moddar.

Säg det till min nuvarande mod-installation för FO4 på 57st eller min tidigare Skyrim installation på över 300 mods som följer S.T.E.P. som grund (STEP 2.10 är en grund på 242st mods, samt tweaks, batches och script-cleanups). Kan säga direkt att om du inte gjort STEP, suttit med LOOT/MO/WryeBash/TES5Edit - Då har du inte moddat Skyrim

Men känner igen ditt nick nu, du har trollat mig (och andra) förut - Så avslutar diskussionen här och säger adjö!

Skrivet av Yatagarasu:

Säg det till min nuvarande mod-installation för FO4 på 57st eller min tidigare Skyrim installation på över 300 mods som följer S.T.E.P. som grund (STEP 2.10 är en grund på 242st mods, samt tweaks, batches och script-cleanups). Kan säga direkt att om du inte gjort STEP, suttit med LOOT/MO/WryeBash/TES5Edit - Då har du inte moddat Skyrim

Men känner igen ditt nick nu, du har trollat mig (och andra) förut - Så avslutar diskussionen här och säger adjö!

Starkt argument till det jag skrev gällande 4 moddar.

Du påstod att det krävs ~50.

Jag har 450 mods för SkyrimSE via MO2, samt 200 i FO4 också via MO2.

Att följa en Guide är att låta en annan designa DITT spel förövrigt.

Vet inte varför du drar in Mopy, LOOT (som är inbyggt i MO2 btw) eller 5Edit.

Skrivet av hACmAn:

@GarfieldPower:
Den där är ju rickigt medioker i dagsläget men antar att du trollar.

Vad är då Skyrim?

Skickades från m.sweclockers.com

Båda spelen är ju under tidig utveckling så vad som helst kan ju förändras.

https://www.youtube.com/watch?v=seinYJ0i2o8

Skrivet av Xinpei:

Du missade nog poängen med hans kommentar. Problemet är inte att det finns mods som gör det snyggare utan ATT DET KRÄVS MODS för att göra spelet så pass spelbart att det faktiskt blir njutbart. Det om något är ett misslyckande från Bathesda vars egentliga syfte och marknadsmodell är att leverera njutbara upplevelser. Något de misslyckas med i och med Skyrim.

Visst spelet var helt okej men det kändes klumpigt och utdaterat från dag ett och det är ett misslyckande. Precis som Fallout 4.

Så spelet var urgammalt när det släpptes 2011? För dessa problem är inte nya. Dessa problem har uppmärksammats sedan släpp.

Va?! Mr Todd "Skyrim SE is a new game" Howard pratar strunt? Vem hade kunnat ana det?

Vad stämmer inte? Att Skyrim såg ut som ett spel från 2004 och inte 2011? För bokstavligen det första jag tänkte när jag startade spelet var just att grafiken såg hemsk ut.. även på absolut högsta inställningar.

Är det därför snön ser ut som att någon målat marken vit och gräset ser ut som att det är två strån som sticker upp ur marken?

Och där kom den obligatoriska "Gör bättre själv då" klyschan. Har man spelat spel i över tjugo år så har man antagligen ändå ett hyfsat referensmaterial utan att man behöver vara en kodare av spelmotorer. Och vem gnäller på mods? Har läst hela tråden och det enda som ens tar upp ämnet är någon som menar att det är en skandal att det krävs mods för att göra spelet spelbart. Inte att at mods vore något negativt. Låter mer som du borde läsa om folks kommentarer faktiskt.

Här är ett par saker som absolut har med motorn att göra.

Dålig prestanda pga. värdelöst stöd för många kärnor och trådar.

Enorma mängder buggar varav en hel del är direkt gamebreaking

Grafiken ser stundtals ut som den hör hemma på tidigt 2000-tal och inte 2011

Allt känns stelt. Gubbars animationer är stela, deras modeller ser stela ut etc.

Är det därför det står "steal"?

Men när motorn i både FO4 och Skyrim visar klara tecken på ålder som de inte ens verkar förmå att fixa så borde det peka på att ålder kanske borde tas i beräkningarna.

Du missade nog den ursprungliga kommentaren jag svarade på.

Skrivet av FredrikMH:

Jag tycker ju inte spelet måste vara "det snyggaste" för att vara ett bra Elder Scrolls.

Men förutom att spelmotorn bör bli all-around bättre så hoppas jag de även löser det som nämnts flera gånger i tråden:
- Bättre stöd för flera trådar
- Bättre stöd för fysik
- Bättre stöd för höga uppdateringsfrekvenser

Det är säkert fullt möjligt att förbättra Creation Engine så att det blir modernt, men frågan är om de lägger resurserna på det.

Håller med. Skyrim är klart roligare är Crysis enligt mig

@GarfieldPower: @GarfieldPower:
Vissa skulle säja en sminkad kossa. med tanke på skämtet. https://www.youtube.com/watch?v=SLEIDPhI4zI&ab_channel=TheSlu...

Även om jag tyckte att Skyrim's main story var bra så tyckte jag Oblivions var bättre. Har bara testat Morrowind.

Jag vet var jag tycker om storyn på de senaste. Bettre story på Obivion.
Edit:
Spioler

Skrivet av Storage Jar:

Tycker bara det är roligt med mods. Det är väl också stor del till att spelen är så populära. Fallout 76 är inte äns släppt och du klagar på det baserat på en beta. Ja, inte kan man beskylla dig för att vara i närheten av fanboy.
Jag gillar både Skyrim och fo4 skarpt fortfarande, trots alla skavanker så hade jag hade nöjt mig med lite nya miljöer och story.
Fortfarande bättre spel än alla du räknade upp.

Skyrim och FO4 bättre än Witcher 3? Nåja...

Det kanske är så att Bethesda har dragit en IBM och anser att de vet bättre vad vi vill ha än vad vi vet. Och alla vet ju hur bra det gick för IBM...

Skrivet av Ziddie:

Det kanske är så att Bethesda har dragit en IBM och anser att de vet bättre vad vi vill ha än vad vi vet. Och alla vet ju hur bra det gick för IBM...

Just nu känns det som Bethesdas beslut kring nya TES och SF är i stil med ett skepp på kollisionskurs med ett isberg, medans kaptenen ropar 'full speed ahead' och pekar på isberget... Alla tittar på och vet hur det kommer gå, utom kaptenen som tydligen har en helt annan uppfattning.

Skrivet av Storage Jar:

Kan bero på att du använder fel mods eller gör fel.

Kan vara så att man sminkar fel gris (Börjar tycka den här liknelsen börjar bli lite konstig ). Moddarna kan göra oerhört mycket, men det finns också en gräns på vad man kan göra som moddare. Tvivlar å det starkaste att jag kommer köpa spelet öht men väntar tills jag ser faktisk gameplay.

Skrivet av MsSmith:

Ja jag förstår det och det visar bara hur lite du vet om vad en motor i ett spel gör. Crysis var ett spelbart demo av en grafikmotor och för sin tid antagligen den bästa motorn för just visuell kvalitet.

Problemet med Oblivion och Skyrim stavas konsol. Oblivion kom i början och Skyrim i slutet av en och samma generation - det var inte möjligt att göra särskilt mycket mer med den begränsade hårdvaran som fanns. Tittar vi på storleken på spelet så kom det hårt komprimerat på en motsvarande DVD på 4,5GB. Bara ett par år senare kom exempelvis GTA V, Dragon Age Inquisition, The Witcher med flera som alla väger in på 30+ GB. Stora titlar idag kan ligga på över 100GB.

Ett annat argument är att Crysis, Farcry, Oblivion med flera alltid utspelar sig i mer eller mindre exotiska och attraktiva miljöer medan Skyrim - som fick en hel del kommentarer om detta - utspelar sig i ett kallt, kargt, blekt universum.

Men visst var det en bra grafisk utveckling mellan Oblivion och Skyrim - se bild som exempel

https://www.gamezone.com/wp-content/uploads/2017/10/charactermodelstexture.jpg

Ett genuint problem i Oblivion var också den brutalt felaktiga och överdrivna bloom effekten

https://vignette.wikia.nocookie.net/elderscrolls/images/0/0e/MorahameView.png/revision/latest/scale-to-width-down/1000?cb=20120131192052

Att jämföra med

https://s1.1zoom.ru/big0/452/408253-blackangel.jpg

Ja det var det första jag nämnde i första citatet: bättre modeller ( men som jag sa det är inte motor relaterat ). Men shading relaterat så är det inte mycket skillnad mer än att bloom effekten var mer extrem på oblivion. Och det är dålig progress på 5 år.

Däremot hoppet mellan morrowind och oblivion var bra!
Hoppet mellan skyrim och oblivion var knappt märkbar.

Skrivet av klotim:

Ja det var det första jag nämnde i första citatet: bättre modeller ( men som jag sa det är inte motor relaterat ). Men shading relaterat så är det inte mycket skillnad mer än att bloom effekten var mer extrem på oblivion. Och det är dålig progress på 5 år.

Däremot hoppet mellan morrowind och oblivion var bra!
Hoppet mellan skyrim och oblivion var knappt märkbar.

Fast jo, om man dubblerar renderings avståndet, ökar antalet av det ena och det andra så är det så klart mer än bara modeller. Det största problemet med motorn är att den är begränsad till fyra simultana ljuskällor vilket är för lite och fram till nu varit omöjlig att få att fungera i multiplayer. Tycker fortfarande att det är tjänstefel att jämföra en open world motor med en motor för ett spel där man leds genom en värld utan möjlighet till att ta egna beslut.

Skrivet av Chrisj:

Skyrim och FO4 bättre än Witcher 3? Nåja...

Jag vet att Witcher 3 har många fans här som inte tycker det, men jag gör det.

såg fram emot fallout 76, för jag diggar fallout atmosfären otroligt. Skulle int bry desto mera på spelmotorn. Men hoppade redan av när jag läste att det inte finns några männskliga npc att tala med, ingen story. Spelar ingen roll fast dom säger världen är så mycket större än tidigare ifall man inte fyller den med content. Fallout 76 floppar och blir bortglömd för att den faller i skaran med att bara springa runt och skjuta lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av kettu92:

såg fram emot fallout 76, för jag diggar fallout atmosfären otroligt. Skulle int bry desto mera på spelmotorn. Men hoppade redan av när jag läste att det inte finns några männskliga npc att tala med, ingen story. Spelar ingen roll fast dom säger världen är så mycket större än tidigare ifall man inte fyller den med content. Fallout 76 floppar och blir bortglömd för att den faller i skaran med att bara springa runt och skjuta lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja de tar bort alla funktioner som gör Fallout bra.

Skrivet av MsSmith:

Fast jo, om man dubblerar renderings avståndet, ökar antalet av det ena och det andra så är det så klart mer än bara modeller. Det största problemet med motorn är att den är begränsad till fyra simultana ljuskällor vilket är för lite och fram till nu varit omöjlig att få att fungera i multiplayer. Tycker fortfarande att det är tjänstefel att jämföra en open world motor med en motor för ett spel där man leds genom en värld utan möjlighet till att ta egna beslut.

Detta funkar inte, du kanske tycker det är mycket skillnad, Jag tycker inte det. Vi kommer ingenvart på detta.