The Elder Scrolls VI och Starfield använder åldrande spelmotorn Creation Engine

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Storage Jar:

Tycker bara det är roligt med mods. Det är väl också stor del till att spelen är så populära. Fallout 76 är inte äns släppt och du klagar på det baserat på en beta. Ja, inte kan man beskylla dig för att vara i närheten av fanboy.
Jag gillar både Skyrim och fo4 skarpt fortfarande, trots alla skavanker så hade jag hade nöjt mig med lite nya miljöer och story.
Fortfarande bättre spel än alla du räknade upp.

Klart det är roligt med mods, seriösa så som Flora Overhaul och JK's SKyrim - Likväl med mer 'trolliga' som att alla NPC's springer runt nakna. Men faktum att det "krävs" mods är det som irriterar mig. Och i just Skyrim's fall finns det buggar som aldrig patchades som faktiskt är game-breaking i det att vissa quests kan bugga ur totalt och förstöra hela din sparfil.

Klart man klagar på FO76 när deras "beta" inte var annat än ett demo, precis som alla andra spel som kör en "Beta" några veckor innan release sker. Finns inte en chans för utvecklare att hinna fixa mer än dom mest akuta problemen på den tiden. Det är t.o.m. så illa att personer så som Gopher har bashat FO76 och Bethesda i bitar och ifrågasätter hur dom kan släppa spelet i skicket det är i.

Vilken utvecklare i AAA-industrin i sina sinnes fulla bruk binder fysik och annat till framerate..?
Det är ju en bra fix känner jag att låsa spelet till 63FPS för att folk inte ska gå runt deras gamla soft-lock på 60FPS och indirekt börja speed-hacka sig fram - 10/10 IGN.

Att du gillar Bethesda's spel eller tycker deras spel är bättre än dom jag tidigare listade kan jag inte argumentera då det är en högst subjektiv sak. Personligen anser jag att Witcher 3 är det bästa open-world spelet som släppts, speciellt med alla DLC's inräknat.

Men det går att argumentera och diskutera Bethesda's tekniska kompetens, deras många gånger avskyvärda affärsmodell (eller försök till modell *host* betalda mods *host*) samt deras support för ett spel efter släpp - Där faller dom platt som en pannkaka i förhållande till andra stora utvecklare. Såpass att Ubisoft av alla har milslångt försprång på samtliga plan i dagsläget.

Skrivet av MsSmith:

Är väl att den är så mod vänlig som är grejen. GTA V har tagit ett annat approach vilket jag tycker är såmre. Att Skyrim känns utdaterat idag är nog för att spelet fyllde sju år i förrgår. Ge Bethesda en ärlig chans, det är inte samma motor från 1997 utan den har utvecklats och så kommer att ske även till släppet av Elder Scrolls VI.

Skulle tippa på att en stor anledning till att man behåller Creation Engine är just p.g.a. det otroligt inarbetade Mod-Kittet som brukar släppas till deras titlar. Men i ärlighetens namn så kan dom lika gärna droppa det temporärt inför t.ex. FO76 som i vilket fall kommer vara en Online-Multiplayer upplevelse primärt.

En studio/utgivare i Bethesda's storlek bör inte ha några problem att tillsätta ett s.ka. EPT (Emergency Programming Team) som enbart fokuserar på att få in Mod-support parallellt med utvecklarna som skulle kunna jobba på en ny motor - Dom skulle t.o.m. kunna anställa en helt ny temporär division att utveckla en ny motor eller bygga en custom motor baserat på UE4/Lumber Engine i grunden och sedan träna upp Bethesda's spelutvecklar-team.

Som jag skrev tidigare i ett annat svar så ser jag inte hur dom kan använda Creation Engine för något "next-gen", om dom inte lägger lika mycket arbete på att skriva om motorn som det skulle ta att bara bygga en ny eller lära sig använda t.ex. Unreal Engine eller Unity.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Smaken är som baken, inget fallout eller skyrim är ens i närheten av witcher 3 i mitt tycke, bättre på precis allt mer eller mindre. Så att diskutera vad som är bättre eller sämre kommer man ingenstans på om man har sina satta preferenser, folk gillar olika spel helt enkelt. Absolut roligt med mods, men för att få Skyrim krävs det enligt många inkluderat mig just mods, vilket är lite fel. Det borde vara kul men bli ännu roligare med mods.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Fan! Om inte nya TES får 21:9 stöd och bättre combat system samt kör på fler än 1-2 trådar blir jag nog ledsen på riktigt, det var ju spelet jag såg fram emot mest av allt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

HahahaHaahhhahAhahAHAhAHhAhaAH

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Håller nog fast vid mitt uttalande om att jag inte kommer köpa ett nytt Bethesda spel med den motorn igen. Den motorn har inte varit aktuell sedan 2006 (Oblivion).
Det börjar kännas som om Bethesda har gjort sitt som spelutvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fast... kan moddare få det spelet att se "next-gen" ut så kan ju Bedestha det också. Så poängen kvarstår att det går att få saker att se rätt bra ut med den motorn.

Handlar inte bara om det visuella. Fysiken i spelen är bedrövlig. F3, F4 och Skyrim känns som samma spel fast med utbytta texturer. Allt känns så himla stelt. Spelen är bra (atmosfär, story, osv) men oh så stelt.

Tror att bethesda håller kvar vid gammal teknik för att folket i Fallout också gör det

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Inte förvånad, bara jävligt besviken.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som jag skrev tidigare i ett annat svar så ser jag inte hur dom kan använda Creation Engine för något "next-gen", om dom inte lägger lika mycket arbete på att skriva om motorn som det skulle ta att bara bygga en ny eller lära sig använda t.ex. Unreal Engine eller Unity.

Möjligt så - men tydligt är att man lyckats gå från DirectX9 till DirectX11, 32bit till 64bit och byggt in flera nya funktioner allt eftersom. Skyrim kom lite dåligt där i slutet av 2011 med generationsväxling av konsoler. Det folk här mest verkar hänga upp sig på är FPS-problemet, något som känns som ett i-landsproblem i definition. Nu sågar man en produkt som kanske kommer först om tre år, tycker det är lite för mycket domedagsmentalitet. Vänta in resultatet får vi se, någonstans handlar det fortsatt om att ett spel ska vara kul - något som väldigt många fortfarande tycker Skyrim är.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Teddis:

Fast... kan moddare få det spelet att se "next-gen" ut så kan ju Bedestha det också. Så poängen kvarstår att det går att få saker att se rätt bra ut med den motorn.

Uppenbarligen inte?

Praktexempel på detta är mellan Skyrim och Fallout 4, där det knappt syns några grafiska uppdateringar alls sånär som på ny ljusmotor (som även introducerades i Skyrim SE).

På tal om Skyrim SE så älskar jag faktumet att Bethesda direkt implementerat en version av Flora Overhaul, JK's Skyrim och Better Signs-moddsen, men man kan inte se någon form av credit till respektive moddare alls, jag kunde inte ens se det i credit bannern.

Och det är en del av "avtalet" man signerar när man släpper en mod för ett Bethesda spel, att dom äger modden och har fulla rättigheter att använda det som dom behagar, fullt medveten om det. Sådan avtal i sig är inte något ovanligt (Blizzard gör samma sak med WC3 och SC2), problemet jag har här är väl att dom kunde åtminstone tagit sig tiden att skriva något litet i credit screen'en eller typ Twitter i stil med "Skyrim SE is now live, and with that we would like to thank our amazing modding community for providing several assets that you've all come to love!" och sedan nämna några namn/mods.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Där dog hypen helt. Hoppas den tänds igen när de visar upp något men är nog tveksamt.

De måste göra mirakel med motorn för att den ska bli bra.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det spelar ju ingen roll hur mycket dom försöker modda motorn, man känner ju direkt när det är Gamebryo i grunden, det är något med animationerna/utseendet som inte riktigt går att sätta fingret på.

Visst kan man sitta i några timmar med mods och ENBs för att slänga på ett paintjob, men ska man verkligen BEHÖVA det...

Permalänk
Medlem

Misstänker att de skiter i PC gamers och vet att de tjänar in enormt på konsoler. Ser jag den där 60 FPS spärren på 6an så är det ett garanterat nej på min sida och de kan glömma att jag köper det.

De här känns som mer att de vill cashgraba från all hype de fått för att sedan bara skratta när folk sen inser att det är bara skyrim all over again.

Permalänk
Medlem

Krosis

Permalänk
Medlem

Det blir ett mobilspel á la Blizzard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Fan! Om inte nya TES får 21:9 stöd och bättre combat system samt kör på fler än 1-2 trådar blir jag nog ledsen på riktigt, det var ju spelet jag såg fram emot mest av allt!

Skickades från m.sweclockers.com

Förra gången modifierade dom ju motorn från Oblivion. Kanske blir nåt liknande igen?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Så de använder sin gamla skitmotor för att de inte har kompetensen att använda något annat? Det är skönt att Todd är ärlig för en gångs skull i alla fall. Zenimax äger rättigheterna till Id tech, som är avsevärt mer imponerande och skalar bra med olika hårdvara. Inte en chans att jag köper deras spel om alla problemen finns kvar.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

2 spel man inte behöver bry sig om längre då.

Permalänk
Medlem

Bah. Detta sög...

Nu vet jag ju inte hur mycket de kan fixa. Tar de sig verkligen i kragen kanske det kan bli superbra ändå vad vet jag. Kommer hoppas på det, men förväntar mig det inte. Tvärt om...vilket är jävligt sorgligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Och där blev TES VI totalt ointressant.

1) Utdaterad grafik? Check.
2) Stel fysik? Check.
3) Fysikmotor som ballar ur vid hög fps? Check.

Tack och hej Bethesda, vänligen återkom när ni har skaffat en ny motor som inte är över 15 år gammal.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det märks att du inte spelat Skyrim när du säger sådär. Skyrim med lite mods slår det mesta om man tittar på grafiken.

Fast lite sant är det, det går inte att starta på en modern dator om du inte låser fps till något motorn fattar.
Senast kom jag inte förbi öppningsscenen i 144FPS, som tur är kom jag ihåg spelmotorns egenheter när det kommer till att hantera fysik, tror jag låste fps till 72.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jäkligt trist. Men jag kommer ändå spela skiten ur TES6!!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Säkert för att spara pengar. tråkigt då jag nog inte är ensam om att vilja se en ny(are) motor iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Att Skyrim känns utdaterat idag är nog för att spelet fyllde sju år i förrgår. Ge Bethesda en ärlig chans

När släpptes Crysis 1? 2007.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det märks att du inte spelat Skyrim när du säger sådär. Skyrim med lite mods slår det mesta om man tittar på grafiken.

Hahaha, härligt en ny Bethesdatråd och nya "Skyrim är det snyggaste spelet" påståenden. Jag spelade Skyrim när det kom ut 2011 och redan då var grafiken skit. En betydligt bättre fråga är om alla dessa Skyrimfans någonsin har spelat något annat än Minecraft och Skyrim för i så fall märks det inte...

Även om man kör med "mods" dvs byter ut 99% av spelet så är det fortfarande super stelt och direkt kass ljussättning till en skyhög prestandakostnad.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt alltså. Att folk verkligen försöker få det att låta som att Skyrim har bra grafik är ju skrattretande. Visst kan du lösa en hel del genom att dra in högupplösta texturer och FX-injectors i all oändlighet till priset av kass prestanda men det löser inte de bakomliggande problemen i spelmotorn, de har redan blivit nämnda så jag behöver inte upprepa dem.

Blir nog inget köp av detta.

Permalänk
Medlem

äeh detta förstörde min dag totalt!
De behöver verkligen en bättre motor! I dagsläget så kan de knappt ha många ljuskällor igång på samma yta utan att skuggorna glitchar ur. Deras parallax/tessellation support icke existentiell till viss grad. Ja vad ska man säga... Vattnet är platt, himlen är platt... helt seriöst känns de som Bethesda har fått fnatt.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Älskade Morrowind då det kom, det är det spel i TES-serien jag haft mest glädje av. Oblivion var också en helt okej upplevelse, men redan då kändes stridssystemet och quest-systemet gammalt.

Sedan kom slutligen Skyrim och som man hade väntat! Jag laddade med helt ny hårdvara och peppade inför 11-11...

... sedan fick man ett spel som var så ofullständigt att det kändes som ett hån. Det tog MÅNADER att få ordning på de allra värsta buggarna. Jag orkade inte ens ta mig igenom main storyn, för den sög så överjävligt mycket. Trots det har jag garanterat lagt 100+ timmar på att springa runt i världen, testa mods och köra side quests.

Sedan kom DLC som inte kändes särskilt trevliga heller. Och sedan en ny version igen... och igen... och igen. Suck. Till slut hoppade jag på SE-versionen i samband med en Steam-rea och tänkte att nu blir det äntligen dags att ta sig igenom hela berättelsen inklusive alla DLC. Spenderade över en månad på att botanisera Nexus katalog, utvärdera tonvis med moddar, mixtra och testa för att se vad som fungerade tillsammans. Började om från början flera gånger och höll på i en hel evighet. När jag till slut fick det resultatet jag ville ha så var grafiken visserligen smått bländande och kändes ganska "next-gen"... men själva spelet kändes fortfarande lika trist och simpelt. Samma quest-system som de haft i 20 års tid, samma stridssystem också. Trots tonvis med grymma moddar.

Ungefär samma sak hände med Fallout 3, men det tog jag mig i varje fall igenom. Vis av idel bistra erfarenheter fick Vegas ligger kvar i listan över ospelade titlar och när TSO släpptes hade jag till slut tröttnat och kastat in handduken. Prövade betan i en halvtimma, det räckte gott för att förstå att det inte var något att ha. Fallout 4 har jag inte ens bemödat mig skaffa.

TL;DR: Bethesda får inga mer pengar av mig innan de lär sig lyssna på sitt community.

Permalänk
Medlem

Jag var helt övertygad om att ES6 och Starfield skulle vara med en ny motor och jag trodde han sa det på E3 också? eller sa han bara att det skulle vara ny teknik inblandat men inte specifikt en ny motor då?

använda samma skit motor som fallout 4 / 76 kommer enbart generera ett fult, extremt buggigt spel som återigen blir beroande av moddar för att bli spelbart.

bethesda sparar verkligen pengar på saker som inte ska sparas på och det här kommer antagligen kosta dom stort i längden när starfield / es6 kommer ut och ser ut som någonting från 2005.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

skyrim kan se rätt snyggt ut med mods, spelade klart det häromdagen fullt med mods, nu ska jag ge mig på fallout 4 igen med mängder av mods.
men att säga att det är snyggaste spelet så har man nog bott under en sten ett bra tag, även om texturer och sådant är högupplöst så känns allt endå rätt "gammalt" och saknar många effekter som finns i modernare spel som helt enkelt inte deras motor klarar av eller har stöd för.

enda fördelen om man kan kalla det det är att spelet kanske kommer komma tidigare än om de byggt upp det med en helt ny motor de aldrig använt förut. fast det kan visa sig vara en klen tröst om det ser ut som skit och och går som skit också. det enda som kan rädda det här enligt mig om de prompt ska använda samma motor IGEN är om de gör en riktigt "overhaul" av motorn om dom får det vill säga, fast motorn borde väll vara abandonware vid det här laget så det borde inte vara ett problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

De fick mig med Skyrim. Ej med FO4 och definitivt inte nästa Skyrim-reskin heller.

Skickades från m.sweclockers.com