Intel Compute Stick Z3735F / 2GB RAM - trasig eMMC

Permalänk

Intel Compute Stick Z3735F / 2GB RAM - trasig eMMC

boxstck1a32wfcr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3084044

Atom Z3735F / 2GB RAM

Enda sättet att kunna använda denna är via antingen microSD, eller USB minnen, och kan behöva usbhub... Tidigare ägaren på SweC verkar ha lyckats korruptat eMMC firmwaret, och jag har inte lyckats flasha om det. eMMCn detectas därför som typ en Toshiba (eller Hitachi SSD eller nått sånt), och fungerar ej... Detta ökar oxå på tiden i post-screen, samt boot av operativsystem om man ej lyckas disabla controllern i antingen OS eller BIOS. Jag har ej lyckats med detta.

Det enda jag lyckats med är att boota vissa linux versioner från USB-minne, samt vissa special versioner av Windows 10. Ej lyckats bra med microSD, eftersom det börjar bråka redan vid val av installationsdisk i windows-installern.

Bud börjar på 40kr
(mer info kommer snart)

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

40kr plus frakt

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

50 + frakt bjudet

Permalänk
Medlem

60kr plus frakt

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk

Ok. Jag avgör imorrn på eftermiddagen vem som får den.

Bra att veta:
Oavsett om ni vill köra linux eller windows på den blir det ett helvete om ni inte lyckas disabla emmc kontrollern typ via drivers eller nått, då controllern beklagar sig hela tiden. Man kanske inte får upp felmeddelanden, men både windows och linux tar flerfaldigt längre tid att boota så länge OSet detectar controllern och försöker kommunicera med den. Lämplig åtgärd borde därför vara att disabla controllern på nått sätt (bios eller os), eller att lyckas flasha om firmware på eMMC controllern (vilket så vitt jag vet inte ingår i en vanlig BIOS uppdatering). Dessutom stödjer Compute Stick endast EFI boot som standard (vet ej om det går att köra custom BIOS) så av den anledningen är mängden tillgängliga OS begränsat. Jag har dock lyckats starta Gandalfs WinPE UEFI från USB-minne, samt nått UEFI linux också. Lyckades få igång nån version (minns inte om det va Win eller Linux) som inte laddade drivers till diskcontrollern o då gick det betydligt snabbare. Annars kan det ta allt från 5 till 30 min att boota pga av alla "osynliga" IO errors mellan controller och OS.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!