The Witcher, serie på Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Jösses vad tråkigt att läsa de senaste sidorna.

Jag är inne på nästsista boken nu (lady of the lake) och bara längtar till den 20/12. Har någonstans på vägen fått förtroende för Hissrich och tror att serien blir hyfsad som värst. Cavill och Chalotra känns superentusiastiska.

Den enda som jag är skeptisk till är nog Freya Allan, hon känns väldigt trist på något sätt. Har någon av er sett henne i något annat?

Väldans mycket ”REEEE” att skrolla förbi här.
Håller med om det du säger, Cavill och Chalotra 👍🏼
Är själv på första boken bara, ser mig chanslös att hinna

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Väldans mycket ”REEEE” att skrolla förbi här.
Håller med om det du säger, Cavill och Chalotra 👍🏼
Är själv på första boken bara, ser mig chanslös att hinna

Det går av bara farten att läsa dom. Första säsongen lär väl inte gå längre än Blood of Elves, vad jag hört. Med nån grej från senaste boken som utspelar sig innan första boken + lite artistisk frihet från teamet i en del avsnitt kanske.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Väldans mycket ”REEEE” att skrolla förbi här.
Håller med om det du säger, Cavill och Chalotra 👍🏼
Är själv på första boken bara, ser mig chanslös att hinna

De är ganska välskrivna och lättlästa. Framförallt när man är van att läsa böcker som Robert Jordans / Brandon Sandersons Wheel of time som typ spenderar halva kapitel att beskriva typ byggnader i städer eller vad folk har på sig.

Var skeptisk till Cavill från början. Såg inte honom som en "Geralt" typ.. alltså tyst och muttrande utan såg Cavill som något mer artikulerad. Men baserad på trailern så verkar han passa in. Däremot gillar jag fortfarande inte hans haka.. den är för välstrukturerad och "Manlig" för min syn på hur Geralt skall se ut men man kan ju inte få allt. ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Väldans mycket ”REEEE” att skrolla förbi här.
Håller med om det du säger, Cavill och Chalotra 👍🏼
Är själv på första boken bara, ser mig chanslös att hinna

Som L-stream säger, hinner du med de första två (the last wish & sword of destiny) så tror jag du är supercool. Då har du tillräckligt mycket koll.

P.S. hur är det med regler här inne, gällande spoilers i böckerna?

Jag undrar nämligen varför (jättemild spoiler)

Vilgefortz är castad redan nu, när han, mig veterligen, dyker upp långt mycket senare?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Som L-stream säger, hinner du med de första två (the last wish & sword of destiny) så tror jag du är supercool. Då har du tillräckligt mycket koll.

P.S. hur är det med regler här inne, gällande spoilers i böckerna?

Jag undrar nämligen varför (jättemild spoiler)

Vilgefortz är castad redan nu, när han, mig veterligen, dyker upp långt mycket senare?

Dold text

Är väl bara för att serien baseras på böckerna men inte följer den exakt. Har vi ens fått de bekräftat att plotten kommer vara densamma som i de första två samlingarna? Nu spekulerar jag bara, men vi kanske får extra backstory om Vilgefortz om han gör appearance tidigt, men skulle ej tro att han interagerar så mycket med main karaktärerna just för det du sa. Han är ju trots allt main villian i witcher böckerna (ej short stories), inte wild hunt som man trodde innan man läste böckerna

Permalänk
Hjälpsam

Varför låter de inte Uwe Boll regissera?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Varför låter de inte Uwe Boll regissera?

Han har väl inte tid? All tid går ju åt att försöka boxas mot kritiker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@L-stream
@Xinpei
@wilsontaylor

Lite tidsbrist för att hinna läsa, men jag har lyckats beta av halva The last wish nu i alla fall
Ska försöka ta mig en bra bit in i eller igenom Sword of destiny innan serien sänds. Får se om schemat tillåter det.
Till saken hör att jag har väldigt svårt att läsa böcker så det går inte fort för mig.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Witcher, förresten! Henry Cavills steroidstinna kropp kommer nog göra sitt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag hoppas bara att den blir mörk, blodig och naken. Inget jädrans PG13 trams, då kommer jag bojkotta den utan att se första avsnittet. Witchervärlden är ingen snäll mysig fantasivärld, den är mörk och brutal. Just detta hände med sanningens svärd TV serien och den verkligen sög.

Böckerna var ju totalt odugliga, så jag förstår inte hur serien skulle kunnat blivit bättre? Sword of truth alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Böckerna var ju totalt odugliga, så jag förstår inte hur serien skulle kunnat blivit bättre? Sword of truth alltså.

Ska vi gissa att du spelat spelet och tyckte det var bättre? I så fall bör väl även en serie kunna vara bättre än böckerna?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Jag tycker diskussionen om ras kan läggas ner,
Detta då man bevisligen inte kan diskutera ämnet utan personangreppen bara blir fler och fler.
Hade man kunnat hålla sig till sak hade diskussionen kunnat finnas kvar,
Men i dagsläget den alldeles för mycket tid av oss moderatorer och utrymme i tråden tar.

Snön ligger vit lite här och var, se nu till och diskutera serien witcher den tid fram till premiären som är kvar.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ska vi gissa att du spelat spelet och tyckte det var bättre? I så fall bör väl även en serie kunna vara bättre än böckerna?

Blev det ett spel av Sword of Truth?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad...igen*

Jaha, det där gick ju inte så bra,
Jag antar att flera deltagare hade lite problem med att läsa Ida’
För att inte fler missförstånd ska uppstå
Kommer här uppmaning nummer två

Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Jag tycker diskussionen om ras kan läggas ner,
Detta då man bevisligen inte kan diskutera ämnet utan personangreppen bara blir fler och fler.
Hade man kunnat hålla sig till sak hade diskussionen kunnat finnas kvar,
Men i dagsläget den alldeles för mycket tid av oss moderatorer och utrymme i tråden tar.

Snön ligger vit lite här och var, se nu till och diskutera serien witcher den tid fram till premiären som är kvar.

Om man fortfarande känner sig osäker på vad jag med ovan text menar
Kommer här en TL;DR-version av ovan som förhoppningsvis allas sinnen förenar:

Det är witcher, inte ras vi ska snacka,
Allt snack om ras får alla att lacka

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Nils-Göte:

Blev det ett spel av Sword of Truth?

Inte mig veterligen men det kanske är bäst så? Serien var i mina ögon en matinétolkning av böckerna (och en vääldigt fri sådan).

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Inte mig veterligen men det kanske är bäst så? Serien var i mina ögon en matinétolkning av böckerna (och en vääldigt fri sådan).

Varning, texten innehåller spoilers, men du spar tid!

Böckerna var bland den värsta smörja jag någonsin läst. Richard är sjukt genomgod och bäst på allt från entreprenörskap till finskulptering fastän han är en j**la skogsguide. Och de onda är sjukt överdrivet onda. Och från boken med "den onda hönan",Soul of the Fire, övergår nästan allting till att från att mest handla om Goodkinds perversiteter till att handla om hans politiska åsikter. Ändå tragglade jag mig igenom alla böcker t o m Warheart eftersom jag hatar att inte avsluta en bokserie. Men den blev ta mig fan bara värre. Då läste jag skiten på engelska, kan bara föreställa mig hur fan det låter på svenska, t ex Mörken Rahl istället för Darken Rahl *spyr i munnen*. Översättningen håller troligen lika dålig kvalité som böckerna!
Terry Goodkind verkar också vara en olidlig typ som anser sig själv vara den enda riktiga kvalitetsförfattaren inom fantasy och på riktigt snackar skit om betydligt bättre fantasyförfattare han också plagierar.

Halsband som kontrollerar personer som kan använda magi (skamlöst plagierande av Robert Jordans verktyg a'dam från Wheel of time). Eller som i The Third Kingdom m. fl. som i korthet handlar om en mur vid världens ände med en armé av själlösa som tar sig ut och hotar att förinta mänskligheten (aktuell TV-serie *nudge, nudge*).

§9 /Kent, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Blev det ett spel av Sword of Truth?

Ah, ursäkta, jag missade totalt att du inte syftade på Witcher...

av någon anledning tänkte jag att när man skrev om böcker och sånt i denna tråden så handlade det om just The Witcher

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Varning, texten innehåller spoilers, men du spar tid!

Böckerna var bland den värsta smörja jag någonsin läst. Richard är sjukt genomgod och bäst på allt från entreprenörskap till finskulptering fastän han är en j**la skogsguide. Och de onda är sjukt överdrivet onda. Och från boken med "den onda hönan",Soul of the Fire, övergår nästan allting till att från att mest handla om Goodkinds perversiteter till att handla om hans politiska åsikter. Ändå tragglade jag mig igenom alla böcker t o m Warheart eftersom jag hatar att inte avsluta en bokserie. Men den blev ta mig fan bara värre. Då läste jag skiten på engelska, kan bara föreställa mig hur fan det låter på svenska, t ex Mörken Rahl istället för Darken Rahl *spyr i munnen*. Översättningen håller troligen lika dålig kvalité som böckerna!
Terry Goodkind verkar också vara en olidlig typ som anser sig själv vara den enda riktiga kvalitetsförfattaren inom fantasy och på riktigt snackar skit om betydligt bättre fantasyförfattare han också plagierar.

Halsband som kontrollerar personer som kan använda magi (skamlöst plagierande av Robert Jordans verktyg a'dam från Wheel of time). Eller som i The Third Kingdom m. fl. som i korthet handlar om en mur vid världens ände med en armé av själlösa som tar sig ut och hotar att förinta mänskligheten (aktuell TV-serie *nudge, nudge*).

Finns tyvärr en drös med denna typer av fantasy. Alltså fantasy riktat mot framförallt yngre läsare så som Eragon (även om Eragon faktiskt var en ganska bra bokserie). Därför tenderar dessa vara enklare och ibland ganska löjliga.

Angående Goodkind så låter han som någon som borde möta Sapkowski och till en viss del R.R Martin. Dessa två har ju ett rykte att vara väldigt svåra att jobba med och Sapkowski framförallt.

För den som är sugen på en lång serie av böcker så rekommenderar jag "The Riftwar cycle" av Raymond E Feist. Vi snackar 30 böcker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För den som är sugen på en lång serie av böcker så rekommenderar jag "The Riftwar cycle" av Raymond E Feist. Vi snackar 30 böcker.

Tämligen lättlästa och nästintill semi-ungdomsstuk på dom så inte så mastiga ändå. Men en serie som ligger mig varmt om hjärtat sen mina yngre dagar.

Nåt som trumfar allt (och jag har plöjt mkt fantasy) är Malazan Book of the Fallen. Storslaget, vuxet, relativt komplext och fantastiska karaktärer och dialog! Även magi-uppbyggnaden är riktigt ball.

Men åter till ontopic - har även läst Witcherböckerna och dom är helt ok. Känns som ganska Conan-inspirerade i formatet. Ser mer fram emot serien än eventuella fortsatta böcker i serien faktiskt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För den som är sugen på en lång serie av böcker så rekommenderar jag "The Riftwar cycle" av Raymond E Feist. Vi snackar 30 böcker.

Inte läst den ska nog kolla upp ^^

På tal om långa serier.
Desolate Era (från Kinesiska, 45 böcker)
https://www.wuxiaworld.com/novel/desolate-era

Permalänk
Hedersmedlem

Tre nya klipp som fokuserar på Geralts, Ciris och Yennefers karaktärer. Lite nya klipp från serien också som inte visats tidigare. Ser väldigt påkostat ut i vissa scener ändå.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Ciri ser en del ut som jag föreställde mig från böckerna. Where's my Milva now then

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kul att Netflix försöker kontra HBO med sin Game of Thrones. Är inget fan själv. Finns denna som spel till PC alltså, om jag tolkar tråden rätt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

Kul att Netflix försöker kontra HBO med sin Game of Thrones. Är inget fan själv. Finns denna som spel till PC alltså, om jag tolkar tråden rätt?

Stämmer. The Witcher 1, 2 och 3 är spelen som utspelas i samma universum som böckerna. Och tv-serien är baserad på böckerna.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Epic:

https://www.youtube.com/watch?v=8LiD3i9DS_c

https://www.youtube.com/watch?v=AZDPuYeQQNM

https://www.youtube.com/watch?v=KQPxD-GbF2c

Tre nya klipp som fokuserar på Geralts, Ciris och Yennefers karaktärer. Lite nya klipp från serien också som inte visats tidigare. Ser väldigt påkostat ut i vissa scener ändå.

Du hade Ciri två gånger för du är dåli, men jag bytte ena nu.

OnT: Ser rätt bra ut ändå. Hmhm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

En till (sista?) trailer! Hype!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Hoppas serien är bättre än bokserien när det kommer till kvinnliga gestaltningar. Något som författaren inte är vidare känd för. Då kanske jag får med mig frun att titta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Hoppas serien är bättre än bokserien när det kommer till kvinnliga gestaltningar. Något som författaren inte är vidare känd för. Då kanske jag får med mig frun att titta.

Med tanke på vem som är Show Runner, så är en kvalificerad gissning att just den biten görs bättre än i böckerna och spelen.

För övrigt så av klippen man sett hittills verkar serien hårt inspirerad av Witcher 3 rent visuellt, vilket är bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hype-mätaren slår i taket just nu. Övervarvar på det röda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Novdid:

Med tanke på vem som är Show Runner, så är en kvalificerad gissning att just den biten görs bättre än i böckerna och spelen.

För övrigt så av klippen man sett hittills verkar serien hårt inspirerad av Witcher 3 rent visuellt, vilket är bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Böckernas story med spelseriens look kan bli riktigt succé om du frågar mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt