Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Testpilot: AOC C24G1 – välvd 24-tumsskärm med Freesync och 144 Hz

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC C24G1 – välvd 24-tumsskärm med Freesync och 144 Hz

Testpiloten Dinoman ger sig i kast med något av det senaste som AOC har att erbjuda, i form av företagets nya 24-tumsskärm C24G1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Att hacka på krångliga skärmmenyer beror väl mest på individen bakom knapparna och inte själva skärmen. Detta var ju enbart en hitte-på-anledning på leta efter nåt att klaga på.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon173108:

Att hacka på krångliga skärmmenyer beror väl mest på individen bakom knapparna och inte själva skärmen. Detta var ju enbart en hitte-på-anledning på leta efter nåt att klaga på.

Absolut är det något som inte är en stor grej. Dock vill jag tillägga att detta är min fjärde AOC-skärm, inklusive två privata, och jag är inte ett stort fan av menyerna. De är onödigt krångliga.

Det är inte sällan jag trycker på fel knapp då jag stänger ner menyn istället för att trycka på en funktion till exempel. Personligen tycker jag att de borde lägga mer tid på detta området. Särskilt eftersom det är något som kan implementeras på alla deras modeller så kostnaden för den utvecklingen kan spridas över deras produktserier.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det var väldigt mycket skärm för pengarna. Finns det någon skärm som ligger i närheten av att erbjuda liknande egenskaper för 2300 kr? D.v.s Freesync + 144 Hz + Välvd.

Håller med om att tillverkare bör kunna lägga ett par extra timmar på att fixa en icke-jobbig meny. Hur svårt kan det vara? En skärmmeny behöver inte andas kvalité från Apple. Bara den är OK så räcker det. Men istället envisas tillverka med att göra konstiga designval... blir inte klok.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alotiat:

Det var väldigt mycket skärm för pengarna. Finns det någon skärm som ligger i närheten av att erbjuda liknande egenskaper för 2300 kr? D.v.s Freesync + 144 Hz + Välvd.

Håller med om att tillverkare bör kunna lägga ett par extra timmar på att fixa en icke-jobbig meny. Hur svårt kan det vara? En skärmmeny behöver inte andas kvalité från Apple. Bara den är OK så räcker det. Men istället envisas tillverka med att göra konstiga designval... blir inte klok.

Kan ju nämna i förbifarten att Freesync funkar endast på AMD-kort. Om nån vill ha en skärm med G-Sync så blir det inte lika billigt tyvärr.

Permalänk
Medlem

Förmodligen samma Samsung panel i denna som dom andra 24-tummarna. Har dock inte hittat något konkret svar på detta. Verkar dock vara mycket skärm för pengarna. Har väntat på en 24-tums va panel med 144hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Pooslice:

Förmodligen samma Samsung panel i denna som dom andra 24-tummarna. Har dock inte hittat något konkret svar på detta. Verkar dock vara mycket skärm för pengarna. Har väntat på en 24-tums va panel med 144hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt en annan site så verkar så vara fallet, ja. Dock inget jag själv kunnat verifiera eftersom jag inte plockar isär produkterna.

Kan säga att du inte kan gå fel med denna modellen. Jag är faktiskt väldigt imponerad över just hur mycket bildskärm du får för pengarna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Äger två men testat totalt 3 AOC skämar, menyerna är bökiga att styra samt något tröga i de äldre skärmarna. Den senaste "kontors-skärmen" AOC Q2790PQU (27 16:9 2560 x 1440 60Hz) jag har testat har en styrspak bakom skärmen istället för knappar som man kan styra menyvalen, vilket är trevligt och gör navigationen mycket smidigare.
Vad som är också trevligt är att menyerna är mera responsiva denna gång, dock samma upplägg/layout som tidigare vilket jag ändå tycker är ok.

Verkar som att AOC har bättrat sig på denna front iaf med denna skräm, hur framtida spelskärmar blir om de anammar styrpaks-styrningen + behåller responsiviteten får vi kanske vänta och se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Kan ju nämna i förbifarten att Freesync funkar endast på AMD-kort. Om nån vill ha en skärm med G-Sync så blir det inte lika billigt tyvärr.

Intel kommer stödja det på sina kommande kort också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Sjukt sugen på denna pga priset osv. Vill skaffa något mer extremt i framtiden som är mer högupplöst men de pengarna lägger jag efter själva burken är utbytt som tidigast. Mest sannolikt mkt senare pga lägenhetsköp till sommaren.

Sugen främst pga min XL24IIT från BenQ är gammal nu alltså. Och en panel med me bättre kontrast och färgåtergivning vore fint, plus välvd och jag får behålla 144hz dessutom OCH den är billig. Win, win, win, win.

Den har Freesync och jag fixade nyligen ett 1080ti men det kvittar. Vägrar låsa mig i ekosystem iaf så Gsync är inget jag planerat att lägga ett öre på. Är så anti sånt trams pga det stänger dörrar.

Ska fundera lite...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Absolut är det något som inte är en stor grej. Dock vill jag tillägga att detta är min fjärde AOC-skärm, inklusive två privata, och jag är inte ett stort fan av menyerna. De är onödigt krångliga

Bra recension, man blir sugen!
Håller med dig om AOCs menysystem, har en gammel 2160-nånting(?) 144Hz, knappar och hela biten är så 90-tal.
Ser precis likadant ut som på dina bilder, inte OK 2018. Helt korrekt poängavdrag enligt mig.
(Tack och lov är det ytterst sällan man behöver vara där, bara gjort det en gång vid kalibrering.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Att hacka på krångliga skärmmenyer beror väl mest på individen bakom knapparna och inte själva skärmen. Detta var ju enbart en hitte-på-anledning på leta efter nåt att klaga på.

Har även haft AOC skärmar och de är fan inte logiska ^_^
För att låsa upp alla inställningar så måste man ändra en annan inställning. Handlar både om hela flikar, men kan även vara bara vissa delar under vissa flikar, på min AOC AG322QCX så är det så att du ändrar en inställning på en flik, så får du tillgång till inställningar på en annan flik, tex. Mycket prisvärd skärm, men det är klart krånligare menyer än många andra skärmar.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

AOC AG322QCX

Den skärmen verkar underbar.
Men är det samma menysystem som i den här recensionen? För 5k måste det vara bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Äger två men testat totalt 3 AOC skämar, menyerna är bökiga att styra samt något tröga i de äldre skärmarna. Den senaste "kontors-skärmen" AOC Q2790PQU (27 16:9 2560 x 1440 60Hz) jag har testat har en styrspak bakom skärmen istället för knappar som man kan styra menyvalen, vilket är trevligt och gör navigationen mycket smidigare.
Vad som är också trevligt är att menyerna är mera responsiva denna gång, dock samma upplägg/layout som tidigare vilket jag ändå tycker är ok.

Verkar som att AOC har bättrat sig på denna front iaf med denna skräm, hur framtida spelskärmar blir om de anammar styrpaks-styrningen + behåller responsiviteten får vi kanske vänta och se

Skrivet av Falcon:

Bra recension, man blir sugen!
Håller med dig om AOCs menysystem, har en gammel 2160-nånting(?) 144Hz, knappar och hela biten är så 90-tal.
Ser precis likadant ut som på dina bilder, inte OK 2018. Helt korrekt poängavdrag enligt mig.
(Tack och lov är det ytterst sällan man behöver vara där, bara gjort det en gång vid kalibrering.)

Skrivet av Purrfected:

Har även haft AOC skärmar och de är fan inte logiska ^_^
För att låsa upp alla inställningar så måste man ändra en annan inställning. Handlar både om hela flikar, men kan även vara bara vissa delar under vissa flikar, på min AOC AG322QCX så är det så att du ändrar en inställning på en flik, så får du tillgång till inställningar på en annan flik, tex. Mycket prisvärd skärm, men det är klart krånligare menyer än många andra skärmar.

Skrivet av Falcon:

Den skärmen verkar underbar.
Men är det samma menysystem som i den här recensionen? För 5k måste det vara bättre?

Alla ni som gnäller på menyerna. Denna skärm får du med en cd skiva med ett "i-Meny" program så du kan ändra alla inställningar via ett program på datorn istället, då trycker du bara med musen, lätt nog?

Detta nämner han heller inte i artikeln.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Alla ni som gnäller på menyerna. Denna skärm får du med en cd skiva med ett "i-Meny" program så du kan ändra alla inställningar via ett program på datorn istället, då trycker du bara med musen, lätt nog?

Detta nämner han heller inte i artikeln.

Jag gnäller inte så va fan citerar du mig för?
Finns ingen CD-skiva för min skärm iaf, men som sagt, den har några år på nacken.

Bra input dock, att man kan göra det via mjukvara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Alla ni som gnäller på menyerna. Denna skärm får du med en cd skiva med ett "i-Meny" program så du kan ändra alla inställningar via ett program på datorn istället, då trycker du bara med musen, lätt nog?
Detta nämner han heller inte i artikeln.

Jag tycker inte att kunden ska förväntas hålla på och ställa in massa mög. Det ska vara bra och rappa menyer ur lådan!

AOC C24G1 verkar kungen bland 1920x1080 för gaming. Men jag tror de flesta från och med nu kommer att välja högre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag tycker inte att kunden ska förväntas hålla på och ställa in massa mög. Det ska vara bra och rappa menyer ur lådan!

AOC C24G1 verkar kungen bland 1920x1080 för gaming. Men jag tror de flesta från och med nu kommer att välja högre upplösningar.

Det håller jag med om, jag fick pilla en del innan jag blev nöjd. Problemet med högre upplösning är att det krävs mer av datorn, visst har man ett high end grafikkort så spelar det väl inte så stor roll.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Dum fråga, jag har inte fattat riktigt men kan man köra ULMB? Lite noob på skärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

** Rensat ett sidospår **

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Hjälpsam

Mycket lik MSI Optix G24C, samma OEM?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Moderator
Testpilot

@SwedZi Ok nu har du tvingat mig att rota igenom min "gamla-dator-prylar"-låda och dammat av en gammal extern DVD-spelare. Slängt in CD:n och installerat i-Meny. Jag har inte haft en CD/DVD-spelare i min stationära dator på säkert tio år.

Kan rapportera att det var ungefär lika vidrigt som OSD designmässigt men visst går det fortare att ställa in med mus men UX-designen är ett enigma även här. Dessutom kunde jag i princip inte göra några som helst inställningar eftersom jag kör en dual setup med en AGON AG352UCG vilket inte verkar kompatibel med denna mjukvaran. Mjukvaran verkar inte heller kunna hantera två skärmer för jag lyckas inte hitta var man ändrar mellan olika skärmar.

Så denna mjukvaran gjorde ingenting enklare för mig. Jag orkar inte koppla om allt för att testa singel setup men jag antar det funkar prima då.

Här kan ni se den magiska designen.

Dold text

@Taxas Den har ett Low noise-läge där bakgrundsbelysningen pulserar. Jag går in lite på detta i artikeln. AOC kallar detta helt enkelt Boost. Ljusstyrkan blir lite lidande men det läget fungerar väldigt bra och jag rekommenderar det om man spelar FPS-spel.

För din info. Ultra Low Noise Mode (ULMB) är enbart ett Nvidia-påhittat varumärkesnamn för stroboskopliknande belysning. Alla olika tillverkare har olika benämning men jag tror att de skärmar som är G-sync brukar kalla det ULMB. AOC som sagt kallar det helt enkelt Boost.

@Fluf Samma OEM ja och eftersom MSI Optix G24C också sitter på en panel från Samsung så är det väldigt sannolikt att det är samma panel eller ett syskon. Tänk dock på att det är mer än panelen som gör bildskärmen och det finns annan elektronik som styr bilden bland annat bakgrundsbelysningen så det kan vara en del skillnad på dessa två. Inget jag kan bekräfta dock då jag inte har testat den från MSI.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

@SwedZi Ok nu har du tvingat mig att rota igenom min "gamla-dator-prylar"-låda och dammat av en gammal extern DVD-spelare. Slängt in CD:n och installerat i-Meny. Jag har inte haft en CD/DVD-spelare i min stationära dator på säkert tio år.

Kan rapportera att det var ungefär lika vidrigt som OSD designmässigt men visst går det fortare att ställa in med mus men UX-designen är ett enigma även här. Dessutom kunde jag i princip inte göra några som helst inställningar eftersom jag kör en dual setup med en AGON AG352UCG vilket inte verkar kompatibel med denna mjukvaran. Mjukvaran verkar inte heller kunna hantera två skärmer för jag lyckas inte hitta var man ändrar mellan olika skärmar.

Så denna mjukvaran gjorde ingenting enklare för mig. Jag orkar inte koppla om allt för att testa singel setup men jag antar det funkar prima då.

Här kan ni se den magiska designen.

@Taxas Den har ett Low noise-läge där bakgrundsbelysningen pulserar. Jag går in lite på detta i artikeln. AOC kallar detta helt enkelt Boost. Ljusstyrkan blir lite lidande men det läget fungerar väldigt bra och jag rekommenderar det om man spelar FPS-spel.

För din info. Ultra Low Noise Mode (ULMB) är enbart ett Nvidia-påhittat varumärkesnamn för stroboskopliknande belysning. Alla olika tillverkare har olika benämning men jag tror att de skärmar som är G-sync brukar kalla det ULMB. AOC som sagt kallar det helt enkelt Boost.

@Fluf Samma OEM ja och eftersom MSI Optix G24C också sitter på en panel från Samsung så är det väldigt sannolikt att det är samma panel eller ett syskon. Tänk dock på att det är mer än panelen som gör bildskärmen och det finns annan elektronik som styr bilden bland annat bakgrundsbelysningen så det kan vara en del skillnad på dessa två. Inget jag kan bekräfta dock då jag inte har testat den från MSI.

Tusen tack för förklaringen och svaret. Om du skulle jämföra denna mot Samsungs vilken skulle du rekomendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Taxas:

Tusen tack för förklaringen och svaret. Om du skulle jämföra denna mot Samsungs vilken skulle du rekomendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr kan jag inte ge dig ett tillförlitligt svar på det då jag inte testat den från Samsung. Det enda jag kan säga är att denna är väl värd pengarna om du frågar mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tyvärr kan jag inte ge dig ett tillförlitligt svar på det då jag inte testat den från Samsung. Det enda jag kan säga är att denna är väl värd pengarna om du frågar mig.

OK, då kör jag på denna skärm
Tack igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slog till på denna skärmen. Tyvärr är det något fel på skärmfästet. Den är inte horisontellt utan hänger mer på diagonalen. Är en skillnad på lite över en centimeter mellan vänster och högersidan. Fruktansvärt irriterande. Man kan lägga något och spjälka upp ena sidan men blir nog en retur från min sida får kolla med återförsäljaren. Synd när skärmen i övrigt är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Den skärmen verkar underbar.
Men är det samma menysystem som i den här recensionen? För 5k måste det vara bättre?

Det ser ut att vara exakt samma menysystem.
Däremot får man med en dosa som man kan använda för att navigera runt i menyn, som kopplas med en kabel till skärmen, otroligt plastig, men den gör sitt jobb iaf, finns 3 st förinställda inställningar med den med, dock har jag inte hittat något uppenbart sätt hur man kan spara över dessa tyvärr.

Den svarta dosan med stora röda knappar är det jag tänker på.

Skrivet av SwedZi:

Alla ni som gnäller på menyerna. Denna skärm får du med en cd skiva med ett "i-Meny" program så du kan ändra alla inställningar via ett program på datorn istället, då trycker du bara med musen, lätt nog?

Detta nämner han heller inte i artikeln.

Hur man kommer till menyn har ju inget alls att göra med hur lätt eller hur bra menysystemet är.
Kan ju även undra vad det är för bakåtsträvande idé att fortfarande köra med CD?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det var knepigt alls att ställa in menyerna, visst det tar väl en stund innan man lär sig hitta allt som med allt annat. Men det hade ju inte skadat om man haft en separat dosa. Kanske går att köpa till som komplement?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Köpte denna skärm och presterar ypperligt till spel. Bara testat lite FPS-spel och utan Freesync (inget fan av vare sig Gsync/Freesync). Tycker skärmen känns kvalitativ för 2290:-, sitter normalt med Philips 43" 4 IPS så visst blir det lite pixligt även på en 23,6" skärm med 1080p upplösning. Tror inte 27 eller 32" blir några storsäljare tack vare 1080p panelen

VA-panelen tycker jag gör sig riktigt bra, ingen blb att tala om och godkända färger/svärta. Kluven vad jag gillar mest mellan VA och IPS.

Tyvärr fick jag en grönt lysande pixel i mitten/toppen på mitt exemplar, syns egentligen bara på svart bakgrund så inget som stör.

Permalänk
Medlem

Har även fått hem denna modell och får säga att jag är imponerad vad man får för priset.

Tänkte förtydliga något gällande eftersläpsreduceringen (benämns som MBR i menyerna, Motion Blur Redution). Det stämmer att denna funktion aktiveras om overdrive ställs till "boost", men det går även att ställa in i 20 steg under Game-menyn ("boost" kan ses som ett preset som ger overdrive=strong och MBR=20). Om "boost"-läget upplevs för mörkt så kan man alltså offra skärpa för ljusstyrka genom att sänka MBR-inställningen.

Har inte hunnit testa alltför mycket, men så vitt jag kunde se så fungerar MBR även i 75 och 85 Hz (om jag la till dessa i Nvidias kontrollpanel).

Permalänk
Medlem

@Dinoman

Skaffade en sån här skärm och är riktigt nöjd!

Men, shadow control. Är den satt på 50, som den kom ur kartong, det "normala". Dvs den påverkar inte bilden alls eller är det lägre än så? För jag hittar inte "on" eller "off" någonstans när det gäller det och hittar ingen direkt bra info hur man "borde" ha den inställd heller.

Hatar också såna funktioner nämligen så vill vara säker på att det är "av" så att säga och jag har svårt att avgöra "när" det är.

Tack på förhand och för en bra recension!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |