Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Permalänk

Vilken besvikelse

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

"inget av korten kan påstås vara prisvärda" men samtidigt "utmärkt produkt" och "bra produkt". Känns lite paradoxalt Hjälpte mig inte välja nytt kort till burken precis.

Permalänk
Medlem

När spel som Shadow of the Tomb Raider börjar dyka upp är 1080Ti inte längre ett alternativ för 4K vilket gör 2080Ti väldigt intressant (samma om man har en 3440x1440 skärm). Tyvärr är priset ett gigantiskt problem men om man ska skaffa ett sådant kort är det definitivt för dessa upplösningar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Inte en chans att jag byter mitt GTX 1080 mot ett RTX 20x0 kort. De enda kortet som vart intressant för min del är RTX 2070. Men med tanke på den låga ökningen i prestanda samt priset så nej tack. Säg vad ni vill, men jag är inte imponerad av denna generation. Och då räknar jag dess prissättning som en ganska stor del av min åsikt här.
En gissning jag har som förmodligen kommer relativt nära verkligheten är att ett RTX 2070 kommer prestera ungefär som ett GTX 1070 Ti.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Har för mig att R9 390/390X var typ ca 5-8% bättre än 290/290X och inte 15-20% då 390/390X i grunden är samma grafikkort som 290/290X de hade dock något bättre temperaturer, lite bättre frekvenser och dubbelt VRAM.

Edit Turing är ifall en ny arkitekturer även om priset suger så en ganska dålig jämförelse.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Största säljpunkten enligt Nvidia är deras Raytracing. Och SweClockers sammanfattar denna funktion
"Oklar prestanda med strålspårning".

Inte speciellt roligt i mina ögon, väldigt mycket pengar för väldigt lite mer.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att räkna fram FPS/Kr.

Undrar också hugr DLSS data är tänkt att lagras i drivrutinen? Kommer deras drivrutin-installationer bli flera GB stora nu?

Känns som 1440p och näst senaste generationen GPU:er är det mest prisvärda att sikta på i förhållande till upplevelse vs kostnad.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Lägre än vad jag väntade mig och då förväntade jag mig ändå inte särskilt mycket.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anders9110:

@Söderbäck: Har för mig att R9 390/390X var typ ca 5-8% bättre än 290/290X och inte 15-20% då 390/390X i grunden är samma grafikkort som 290/290X de hade dock något bättre temperaturer, lite bättre frekvenser och dubbelt VRAM.

Edit Turing är ifall en ny arkitekturer även om priset suger så en ganska dålig jämförelse.

Ahaa! Ja det var kanske närmre 10% där. Såg mest i det här testet att r9 290X låg över 10% efter r9 390 på 4Kupplösniningen i dagsläget och tänkte att xmodell mot xmodell säkert hade en del mer skillnad. Men så vare kanske inte vid release ;).
Ja nä liknelsen är väl kanske inte superb.
Var väl mest ökningen av effekt som jag tyckte liknade en del.

Och ja, den releasen var väl klassad som allt annat än spännande även om den erbjöd bättre pris/prestanda.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Skulle Virtual Link räcka för att driva de nya 4K, 144 Hz och HDR panelerna i full sula? Jag tänkte då Displayport uppenbarligen är ett hinder, då bandbredden inte räcker till. @Laxpudding ?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Nej jag sitter kvar med 1080 Ti (1440@144).

Permalänk
Medlem

Jag blev positivt överraskad iaf, båda verkar vara en rätt bra uppgradering från mitt 1080 iaf. Då blev frågan om vilken jag vill ha svårare. Hade räknat med 25-30% bättre för 2080 i 1440p men det var runt 35% istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

I JayzTwoCents & Hardware Unboxed tester så presterar GTX 1080Ti bättre än RTX 2080 i flera titlar.

https://www.youtube.com/watch?v=WDrpsv0QIR0

https://www.youtube.com/watch?v=dLjQR0UFUd0

Dagens spel är inte vad Nvidia siktar in sig på med RTX, utan de lägger all fokus på framtidens spel med ray tracing, vilket man ser tydligt i det sista testet.

Själv så kommer jag nog stå över 2000-serien. Känner inte att jag spelar tillräckligt mycket nu för tiden för att lägga ut 10000-15000kr på ett grafikkort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av TexN:

Har suttit länge nog med mitt 970, har väntat på recensionen för att se vad som blir nästa kort. Men tyvärr som eran nackdel beskrev på 2080, jag känner mig fortfarande lika ovis om jag ska köra på ett 1080ti eller 2080

Ska du lägga mellan 7500 och 8000 1080ti kort hade jag kört på ett 2080. Även om den kostar 1000ish mer och presterar nästan lika.
Plus att 2080 är nyare

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du kommer upp med falska påståenden. Geforce GTX 1080 FE hade ett lanseringspris på 7699 kr. Det är i runda slängar en 20% prishöjning inte 75% för RTX 2080 FE men man får bara 6% bättre prestanda med sistnämnda. GeForce RTX 2080 Ti har däremot en 65% prishöjning för bara 27% bättre prestanda, en riktigt dålig deal med andra ord såvida man inte tycker raytracing är värt en 65% prishöjning.

Billigast RTX 2080 i handeln ligger runt 8700 kr just nu så det finns ingen anledning att köpa ett GTX 1080 Ti som kostar 7600 kr i handeln som billigast plus att man får raytracing funktioner för bara 1000 kr extra.

Men jag tycker utvecklingen är helt åt helvete. För varje generation kunde man mer eller mindre förvänta sig samma prispunkt med 40-60% bättre prestanda men nu får man minus prestanda för prisjusteringen Nvidia gjort. Raytracing kommer inte bli brukbart i högre upplösningar förrän 2-3 generationer.

Frågan är ju om man har någon nytta av RT, lite som du själv är inne på så dröjer det nog ett par generationer innan man kan utnyttja det på ett bra sätt.
I så fall är det ju bättre att köpa ett 1080Ti för tusenlappen mindre och samtidigt få mer minne på kortet, tyckte 1080Ti kröp närmre 2080 ju högre inställningar det blev.

Permalänk
Medlem
Citat:

Inget av korten kan påstås vara prisvärda, men med fri prissättning och obefintlig konkurrens i segmentet är det dessvärre här vi har hamnat. Den som vill ha det allra snabbaste som marknaden har att erbjuda får helt enkelt bita i det sura äpplet och betala.

Kul att inte ens Sweclockers kan bemöda sig med några andra teorier än att kortet är dyrt för att det inte finns någon konkurrens. Nvidia drar bara ett pris ur en hatt och mjölkar för allt de kan, precis så som verkligheten fungerar.

Helt klart förtjänar vi varken RT eller DLSS, för de har inget värde enligt så många, och inte ens redaktionen vill belysa att det kostar en hel del att ta fram nya tekniker och hårdvara samt i 2080Ti:s fall en gigantisk krets. Inte ens att kronan ligger på en riktigt låg nivå spelar ens roll i pris tydligen.

Nej, Nvidia skulle ha struntat i innovation, gett folket mera CUDA-kärnor och FPS. Alla blir ju tydligen gladare när det springer 10 hundar på cirkus istället för 7 hundar och 1 elefant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Ska du lägga mellan 7500 och 8000 1080ti kort hade jag kört på ett 2080. Även om den kostar 1000ish mer och presterar nästan lika.
Plus att 2080 är nyare

Det är precis så jag tänker också. Är på väg att uppgradera från 1070 och 2080 för knappa tusenlappen mer känns väl alla gånger mer värd än en 1080Ti som fortfarande ligger på överpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du kommer upp med falska påståenden. Geforce GTX 1080 FE hade ett lanseringspris på 7699 kr. Det är i runda slängar en 20% prishöjning inte 75% för RTX 2080 FE men man får bara 6% bättre prestanda med sistnämnda. GeForce RTX 2080 Ti har däremot en 65% prishöjning för bara 27% bättre prestanda, en riktigt dålig deal med andra ord såvida man inte tycker raytracing är värt en 65% prishöjning.

Billigast RTX 2080 i handeln ligger runt 8700 kr just nu så det finns ingen anledning att köpa ett GTX 1080 Ti som kostar 7600 kr i handeln som billigast plus att man får raytracing funktioner för bara 1000 kr extra.

Men jag tycker utvecklingen är helt åt helvete. För varje generation kunde man mer eller mindre förvänta sig samma prispunkt med 40-60% bättre prestanda men nu får man minus prestanda för prisjusteringen Nvidia gjort. Raytracing kommer inte bli brukbart i högre upplösningar förrän 2-3 generationer.

Faktiskt lite mindre om man jämför MSRP.

2080, MSRP $699
1080, MSRP $549
27%

RTX 2080 Ti, MSRP $999
1080 Ti, MSRP $699
42%

Om jag inte räknar fel nu alltså

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare

Känns lite för mycket att köpa grisen i säcken innan man får en känsla för hur mycket MLSS kommer ge (är trots allt redan en hyfsad lista spel som utannonserat stöd för detta redan) samt än mer innan man får en känsla för om strålföljning i spel i praktiken kommer kräva RTX2080Ti eller om det kommer finnas tillräckligt mer inställningar för att köra ända ner till RTX2070.

Blir ett med största sannolikhet ett RTX-kort, men först efter att Windows 10 uppdateringen är släppt och de verkligt intressanta testarna av RTX-korten finns ute.

Skrivet av dagas:

Maskininlärning nej tack. Sättas på fler shaders istället för något som hjälper Skynet.

Tja, om det är Skynet du suktar efter lär ju tensor-kärnorna vara långt viktigare än några extra SMs

För RTX2070 och eventuellt RTX2080 kan det mycket väl bli så att tensor-kärnorna visare sig långt mer användbara jämfört med strålföljnings-kärnorna. MLSS kan göra det full rimligt att köra 4k ända ner på RTX2070 om tekniken visar sig fungera lika bra i spel som den verkar fungera i de teknikdemos som finns så här långt.

Men är inte heller omöjligt att folk hittar andra områden för "RT-cores". Det är ju på sätt och vis "gratis" att köra dessa parallellt med övriga delar av GPUn och tittar man från molnfri höjd på vad dessa kretsar faktiskt gör handlar det ju om en form av sökalgoritm. Måste gå att använda till saker som avancerad fysik, spel AI och liknande.

Frågan är bara om sådan teknik hinner utvecklas innan denna generation ska in på ålderdomshemmet...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Många säger att RT inte kommer slå och att det kommer ta tid innan det läggs in... grejen är att det är LÄTTARE för en utvecklare att använda RT än rasterisering som vi kör idag. Att klämma upp kvaliteten på grafiken med dagens teknik (rasterisation) är på många sätt svårare än att använda RT, så jag tror att de kommer hoppa på detta FORT.

Sedan så kommer inte allt använda RT, grejen är ju att de kombinerar RT med traditionell rendering för att förbättra kvaliteten och samtidigt göra utvecklingen enklare, istället för nu där de behöver lägga massor med tid på att fusk-ljussätta allt. Det kommer ske en övergång och till slut när grafikkorten är så pass snabba att köra RT rätt ut så kommer den gamla tekniken vara lika imponerande som att se första generationen av T&L.

Det kostar att vara först ja, och det är mycket pengar. Men Nvidia har lagt ner pengar och tid på att lägga grunden, och alla andra kommer vara efter när det gäller grafikkvalitet tills de också utvecklar liknande teknik så att de kan hinna ikapp. Själv är jag intresserad av kortet för jag vill inte testa RT om 2 år när nästa kort kommer, jag vill testa det nu när Tomb Raider, Metro, Cyberpunk osv kommer.

Oavsett så har Nvidia gjort ett imponerande kort, och de spelen som stödjer RT kommer vara milslång före i prestanda hos dem som har ett RT-kort. Och spelen kommer komma. DLSS kommer hjälpa också då du får antialiasing med mycket mindre overhead. Samtidigt så sitter inte alla och spelar på 1080p längre och det kryper uppåt, själv sitter jag på en UW 3440x1440@100 och då är detta kortet perfekt för att få upp Hz och samtidigt ta del av godsakerna.

Permalänk
Medlem

Förstår att det är omöjligt att ha med hur många olika bildskärmsupplösningar som helst men det hade varit intressant om det skulle kunna få komma med en 21:9 typ på era tester. Typ 3440x1440 *hint* *hint* Antar att vi med just den upplösning får titta på 2K prestandan och sedan dra av en aning

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av n4ight:

Det är precis så jag tänker också. Är på väg att uppgradera från 1070 och 2080 för knappa tusenlappen mer känns väl alla gånger mer värd än en 1080Ti som fortfarande ligger på överpris.

Vem säger att 1080ti ligger på överpris? Som du ser är 1080ti jävligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den här lanseringen påminner lite om AMDs lansering av 300-serien.
Typ samma kort en vända till och för att öka på prestandan har man skruvat upp effektuttaget en hel del.
1080 drog 290W för hela systemet medan 2080 drar 385W. Ordentlig ökning i effekt.

Fast ja, det kanske är lite orättvist. AMDs uppdaterade versioner från 200 till 300-serien fick väl ca 15-20% bättre prestanda medan effektuttaget gick från högt till jättehögt ;).
Nvidias utrullning här ger väl ca 30% bättre prestanda medan korten hålls inom rimliga effektnivåer fortfarande (om än inte superbra längre kanske).

Ja plus ray tracingen då!
Givetvis.
Denna delen är väl ganska olik AMDs gamla "refresh". Ny teknik yay! Fräsiga demon också ;). Fast det är väl den här delen som ska försvara det saftiga prispåslaget också...
För egen del är jag mindre intresserad att betala för det där i nuläget. För dyrt, för outvecklat för tidigt. Men kul att det börjar röra på sig iaf.

Tveksam jämförelse, Turing är väldigt olik Pascal i flera avseenden. Perf/W är lika bra som Pascal, dvs hästlängder bättre än AMD så även där haltar jämförelsen. Att bara titta på absolut effektuttag är väl tämligen meningslös.

Men i alla fall, högst medioker lansering om man bortser från pris. Ska man förhålla sig till även priset är snarare en dålig lansering och uppenbar mjölkning enligt den klassiska Apple-formeln.

Permalänk
Medlem

Synd med priserna i dagsläget. Det är utan tvekan imponerande kort prestandamässigt, men bortsett från priserna så blir det ändå en skön uppgradering från ett GTX 970 till RTX 2080 och om man ska spela i höga upplösningar. Sitter man på något modernare (1080/1080Ti) så är det lite av en besvikelse och inte alls lika lätt att motivera en uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Redan på först sidan blev jag trött, +30% prestanda, +75% pris, det är inte utveckling, det är regression.
Och nej, inflation eller svenska kronan förklarar inte ökningen då priset är i $ och inflationskorrigeringen borde vara under/runt +$20.
Nvidia svineri i frånvaron av konkurrens.
Och ja, jag har nvidia själv och har haft länge, och för rätt pris kommer jag antagligen att köpa nvidia igen, om inte AMD eller Intel klarar att konkurrera, jag nöjer mig med 90% prestanda, 75% pris.

Exakt så. Inget "nytt" i form av ökad prestanda jämfört med tidigare releaser, +30% i prestanda får väl ändå räknas inom ramen för vad en ny generation ska ge. +75% i prisutvecklinge däremot, totalt nytt. Cashgrabbing deluxe.

Nej, man får helt enkelt vänta in AMD's svar på detta, och möjligen köpa en begagnat 1080Ti under tiden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Prestandaökningen är väl inget att jubla över, men helt ok. Priset är dock galet. Nej det blir inte nvidia igen på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Vem säger att 1080ti ligger på överpris? Som du ser är 1080ti jävligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa inte att 1080Ti var ett dåligt kort, men när det ligger knappt en tusenlapp under det nyare kortet är det överpris i min bok, i varje fall på den prisnivån.

Permalänk
Medlem

Visst är korten bra och häftiga.

MEN dom har priserna är början på slutet för PC gaming. gissar på att GTX/RTX 2060 kommer kosta över 5000:-

Det finns en hel del som köper dom här korten men % minskar snabbt.

konsolerna kommer ta över gaming helt inom fem år.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bad Habit:

@Klappis:

Spelar ju ingen roll vad de kostade då det introducerades. Vi jämför prestandan idag, och jämför priserna mellan varandra.
Hade varit nice med ett 2080ti, men inte med nästan 100% prisökning från ett 1080ti.

Ja om man går i köptankar i detta nu.

Men man kan inte jämföra prissänkna kort ute i handeln med lanseringspris (MSRP) och de flesta RTX kort ute i handeln idag ligger runt Nvidias satta lanseringspris. Det är inte rättvist.

Ett GTX 1080 gick rätt snabbt ner i pris precis efter lansering och före miningboomen. Det kommer hända RTX 2080/Ti också så småningom.

Skrivet av Ragnarok:

En fantastisk ökning ifrån det 1080 jag har idag. Har ett 2080ti på g, funderar starkt på att köpa två stycken dock.

En fantastisk ökning för mer än 100% högre pris? Ja vissa tänker inte på ekonomin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marroak:

Förstår att det är omöjligt att ha med hur många olika bildskärmsupplösningar som helst men det hade varit intressant om det skulle kunna få komma med en 21:9 typ på era tester. Typ 3440x1440 *hint* *hint* Antar att vi med just den upplösning får titta på 2K prestandan och sedan dra av en aning

2K-upplösning... nää du! (det används bara inom filmproduktion och innebär då 2048×1080 vilket vi inte har som upplösning på datorskärmarna).
En del använder det ändå som benämning för 1920*1080-upplösning. Andra använder det för att beskriva 2560*1440. Inget av det blir mer rätt än det andra. Problemet är väl att folk tror att det betyder olika medan många inte ens känner igen denna benämning för den är inge vidare officiell.

Jag misstänker att du tänker på 2560*1440 i det här fallet. Sitter själv på en UWQHDskärm (3440*1440) så jag känner igen mig lite där ;). Men ja, det är tämligen enkelt att räkna om siffrorna från testerna i 2560*1440. Ett jäkla jobb däremot att testa allt i ännu en upplösning. Så jag håller med om att det ju hade varit trevligt att få resultaten färdiga i upplösningen man har själv, men vete katten om det är värt allt extrajobb ändå...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled