Skälig tid för reklamation/reparation av dator, komplett.se tolkar rekommendation av ARN konstigt

Permalänk
Hedersmedlem

Skälig tid för reklamation/reparation av dator, komplett.se tolkar rekommendation av ARN konstigt

Har fått problem med min dator och skickat in den på reklamation. Butiken det gäller är komplett / komplett.se

Anmälde fel till online-butik 20180810. Blir ombedd att anmäla direkt mot tillverkarens servicecenter som ligger i Tyskland. Gör så direkt och får en bekräftelse på min anmälan som är godkänd 20180813.
Får fraktsedel först 20180816 och skickar datorn dagen efter.
Datorn registreras som mottagen på servicecentret 20180822.
I nuläget står datorn med status "under repair" på servicecentrets portal. Jag kan inte få mer information än så.
Även min återförsäljare har försökt att få uppdatering vad som händer men hävdar att de inte får svar från servicecentret och mer eller mindre rycker på axlarna och säger att tyvärr, vi får vänta tills de hör av sig.

Om jag kikar på vad som gäller för skälig tid så får jag fram att det är upp till tre veckor.

"Vad gäller datorer (och teknisk komplicerade produkter i allmänhet) anses det som acceptabelt med en reparationstid på upp till tre veckor enligt praxis från ARN."

https://lawline.se/answers/15220

Återförsäljaren hävdar att den tiden gäller från och med datorn ankommit deras serviceställe. Jag menar att det är från att jag felanmält plus max en dag för postgång till återförsäljaren där jag köpt datorn. Jag tycker inte att jag som konsument ska drabbas av långa frakt och hanteringstider på grund av att de valt att lägga service i ett annat land.

Vad gäller egentligen?

Informationstillägg
Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Har fått problem med min dator och skickat in den på reklamation.

Anmälde fel till online-butik 20180810. Blir ombedd att anmäla direkt mot tillverkarens servicecenter som ligger i Tyskland. Gör så direkt och får en bekräftelse på min anmälan som är godkänd 20180813.
Får fraktsedel först 20180816 och skickar datorn dagen efter.
Datorn registreras som mottagen på servicecentret 20180822.
I nuläget står datorn med status "under repair" på servicecentrets portal. Jag kan inte få mer information än så.
Även min återförsäljare har försökt att få uppdatering vad som händer men hävdar att de inte får svar från servicecentret och mer eller mindre rycker på axlarna och säger att tyvärr, vi får vänta tills de hör av sig.

Om jag kikar på vad som gäller för skälig tid så får jag fram att det är upp till tre veckor.

"Vad gäller datorer (och teknisk komplicerade produkter i allmänhet) anses det som acceptabelt med en reparationstid på upp till tre veckor enligt praxis från ARN."

https://lawline.se/answers/15220

Återförsäljaren hävdar att den tiden gäller från och med datorn ankommit deras serviceställe. Jag menar att det är från att jag felanmält plus max en dag för postgång till återförsäljaren där jag köpt datorn. Jag tycker inte att jag som konsument ska drabbas av långa frakt och hanteringstider på grund av att de valt att lägga service i ett annat land.

Vad gäller egentligen?

1. så från 20180822
2. och du tycker från 20180810 ?

det går ju omöjligen ha servicecenter i varje stad eller ens i varje land. lite därför det kanske finns en i Tyskland, usa, Asien, och troligen Australien.

reparationen av din dator kan ju inte inträffa föränn den anländer i tyskland?
om det skulle varit acceptabelt med en servicestid på upp till tre veckor. men hur gör man med tredje part om DHL eller UPS klantar sig och det tar för lång tid, var ska du då klaga?

Permalänk
Medlem

Hade en Acer laptop för en herrans massa år sedan som invertern dog på. Blev till att skicka till tyskland, och det tog ungefär en månad innan den kom tillbaka.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xcalibur:

1. så från 20180822
2. och du tycker från 20180810 ?

det går ju omöjligen ha servicecenter i varje stad eller ens i varje land. lite därför det kanske finns en i Tyskland, usa, Asien, och troligen Australien.

reparationen av din dator kan ju inte inträffa föränn den anländer i tyskland?
om det skulle varit acceptabelt med en servicestid på upp till tre veckor. men hur gör man med tredje part om DHL eller UPS klantar sig och det tar för lång tid, var ska du då klaga?

Jag är inte med på hur du menar riktigt?

Jag har köpt en dator av en ÅF, mina frågor och funderingar ställer jag självklart mot dom, inte deras leverantörer av tjänster. Jag kan inte själv välja vem som ska frakta min dator till och från deras servicecenter och är inte heller beställare/betalaren av frakt, således kan jag heller inte ställa krav eller klaga på tjänsten.
För att dra det mot det extrema, om tillverkare väljer att lägga sin service i Asien och av kostnadskäl använda sjöfrakt, är det okej? Om så, var går gränsen för vad som är acceptabelt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag nog räknat 3 veckor från att jag skickade iväg den (dvs när jag inte längre kunde påverka tiden ngt själv). Har du inte fått den i slutet av veckan så tycker jag gott du kan pressa säljaren lite extra (ta upp hävning, ARN, kompensation etc).

Sedan tycker jag att lite fördröjning kan vara ok, men bara om man får information om varför det dröjer. Beror så klart även på vad det är för typ av vara och vad man har för behov av den.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

@PeCe det är så jag resonerar och eftersom datorn står som "under repair" fortfarande så drar jag slutsatsen att jag inte kommer att ha datorn innan minst fyra veckor passerat sen felanmälan.

Att jag väljer att hjälpa ÅF med att felanmäla direkt mot tillverkare istället för att skicka den till den jag faktiskt köpt den av blir ju onekligen lite konstigt att jag då ska straffas med en längre servicetid än vad ARN säger är skälig.
För om jag istället valt att skicka den dit jag köpt den hade det varit solklart, den hade anlänt dagen efter felanmälan och där hade nedräkning på tre veckor börjat. Hur de sen löser service med sina partners är för mig ointressant. Vad jag inte förstår är varför det ska vara acceptabelt med en längre tid för att servicecenter ligger i utlandet.
Jag tror inte ARN menar att frakttid är exkluderat i reparationstid utan att det är tiden jag inte har tillgång till en fungerande dator som är poängen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Har fått problem med min dator och skickat in den på reklamation.

Anmälde fel till online-butik 20180810. Blir ombedd att anmäla direkt mot tillverkarens servicecenter som ligger i Tyskland. Gör så direkt och får en bekräftelse på min anmälan som är godkänd 20180813.
Får fraktsedel först 20180816 och skickar datorn dagen efter.
Datorn registreras som mottagen på servicecentret 20180822.
I nuläget står datorn med status "under repair" på servicecentrets portal. Jag kan inte få mer information än så.
Även min återförsäljare har försökt att få uppdatering vad som händer men hävdar att de inte får svar från servicecentret och mer eller mindre rycker på axlarna och säger att tyvärr, vi får vänta tills de hör av sig.

Om jag kikar på vad som gäller för skälig tid så får jag fram att det är upp till tre veckor.

"Vad gäller datorer (och teknisk komplicerade produkter i allmänhet) anses det som acceptabelt med en reparationstid på upp till tre veckor enligt praxis från ARN."

https://lawline.se/answers/15220

Återförsäljaren hävdar att den tiden gäller från och med datorn ankommit deras serviceställe. Jag menar att det är från att jag felanmält plus max en dag för postgång till återförsäljaren där jag köpt datorn. Jag tycker inte att jag som konsument ska drabbas av långa frakt och hanteringstider på grund av att de valt att lägga service i ett annat land.

Vad gäller egentligen?

Min gamla Thomson tv blev svart bild på, skickade in den till CDON, stod i deras service ställe i linköping tror ja de va, i 3 månader. ringde mejlade allt möjligt. Efter 3 månader så fick jag äntligen ett annat svar än det normala att det tar max en vecka till. Då sa de nämligen att den inte ska lagas utan Thomson skulle betala tillbaka och att CDON väntar på Thomson ska betala till dem. Jag sa okej och ringde och kollade vad som gällde. Tydligen Så hade jag ett kontrakt med CDON, inte med Thomson, alltså skulle jag inte behöva vänta på Thomson. Om CDON får vänta ett år på pengarna från Thomson så är det inte mitt problem. utan det är mellan CDON och Thomson, när jag sa detta till CDON och tillade att det blir en anmälan om inte återbetalningen görs till mig inom 2 dagar, då betalade de. Stå på dig som fan, anledningen att det tog 3 månader för mig var att jag inte var på dem. efter en månad stod tvn orörd på verkstaden, innan jag började ringa och pressa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

1. så från 20180822
2. och du tycker från 20180810 ?

det går ju omöjligen ha servicecenter i varje stad eller ens i varje land. lite därför det kanske finns en i Tyskland, usa, Asien, och troligen Australien.

reparationen av din dator kan ju inte inträffa föränn den anländer i tyskland?
om det skulle varit acceptabelt med en servicestid på upp till tre veckor. men hur gör man med tredje part om DHL eller UPS klantar sig och det tar för lång tid, var ska du då klaga?

Hur tänker du här?

Hur återförsäljare väljer att hantera serviceärenden (använda tillverkarens servicecenter, anlitar egna servicecenter i Europa/Sverige, eller om man har en egen tekniker i källaren) är helt och hållet deras val och ansvar. Vad de däremot har att förhålla sig till är svensk konsumentlagstiftning. Enligt ARN räknas i normalfallet 3 veckor som skälig tid för reparation av en elektronikprodukt. Det står då ÅF fritt att välja ifall två av dessa tre veckor ska spenderas i transport och man sedan har snabb servicehantering, eller ifall man har kortare transport och mer tid för reparation.

Tycker du kanske det också skulle vara okej om man förlägger sitt servicecenter till Taiwan, sen samlar man på sig serviceärenden som man packar i en container och kör dit på båt, men en fördröjning om 6 veckor endast för transport till servicecenter? Det skulle ju med all säkerhet innebära en lägre kostnad för att hantera service!

Vad som sedan avtalas mellan ÅF och den transportör som ÅF anlitar, är även detta helt utom kontrollen och ansvaret för konsumenten. Om DHL slarvar bort paketet så får de lösa det tillsammans med ÅF. Det ska inte drabba konsumenten som bara gjort som denne blir tillsagd av ÅF.

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar som att tolkningen ÅF gör att frakt ska räknas bort från servicetid är galet, precis som jag anser.
Ska se om jag kan prata med dom idag och få det utrett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite uppdatering.

Blev idag lovad att datorn skulle skickas till mig då den är sades vara färdig. Tyvärr blev det inte så, den står numera med status "under testing" på serviceportalen. Var väl kanske ingen överraskning då jag inte kunde få ett kolli-nummer vid kontakt med komplett. Imorgon är det på dagen fyra veckor sen jag felanmälde datorn och jag vet fortfarande inte när jag får tillbaka den.

Har tidigare god erfarenhet av komplett men tyvärr, de är bara en i mängden när det blir knasigt nu för tiden. Ingen som helst vilja att följa konsumentköplagen utan bara dryga försök att köpa tid.

Mitt tips till alla som får ett fel på en produkt köpt på komplett.se är att inte felanmäla den mot tillverkare, skicka den inte direkt till tillverkare eller tillverkas servicecenter. Skicka den till komplett så att de inte kan skylla på tredje part när det som i mitt fall går åt skogen. Har ni skickat till komplett är det dom ni sedan tar all diskussion med och inte som i mitt fall blir hänvisad till en massa trams. De kan då inte heller skylla på av dem eller deras leverantör vald fraktleverantör och servicepartner som direkt plussar på en vecka på servicetiden. Saker som jag som konsument inte kan ändra eller påverka men verkar vara på något sätt helt i händerna på.

Ska bli intressant att se hur långt de låter detta gå innan de löser det. Jag har bett om en ersättningsprodukt alternativt pengarna tillbaka för mitt köp.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Dom försöker säkert hålla tre veckor max, men under vissa omständigheter är det kanske inte möjligt.
Har varit semestertider, och då brukar det bli kaos i alla brancher ett tag pga mindre personal.
Det lär det även bli på ett service center för europeiska marknaden.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maskeradmannen:

Dom försöker säkert hålla tre veckor max, men under vissa omständigheter är det kanske inte möjligt.
Har varit semestertider, och då brukar det bli kaos i alla brancher ett tag pga mindre personal.
Det lär det även bli på ett service center för europeiska marknaden.

Omständigheter må finnas, det är självklart. Men det är därför vi har konsumentköplagen, för att skydda konsumenter att hamna i kläm när dessa omständigheter uppstår. Menar du att när omständigheter uppstår är lagen godtycklig och butiken kan göra lite som de vill?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Omständigheter må finnas, det är självklart. Men det är därför vi har konsumentköplagen, för att skydda konsumenter att hamna i kläm när dessa omständigheter uppstår. Menar du att när omständigheter uppstår är lagen godtycklig och butiken kan göra lite som de vill?

Nej, självklart inte. Däremot finns det väl inget i lagen som säger att efter 21 dagar har kunden rätt att häva köpet eller få kompensation.
Kompensation eller avdrag ska i vissa fall kunna ges, men tror inte det händer om man inte kan påvisa att man blivit ekonomiskt drabbad.
3 veckor är en praxis. Alltså en riktlinje, men kan ju likväl ta en vecka eller 4 veckor. Det var mer så jag menade.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maskeradmannen:

Nej, självklart inte. Däremot finns det väl inget i lagen som säger att efter 21 dagar har kunden rätt att häva köpet eller få kompensation.
Kompensation eller avdrag ska i vissa fall kunna ges, men tror inte det händer om man inte kan påvisa att man blivit ekonomiskt drabbad.
3 veckor är en praxis. Alltså en riktlinje, men kan ju likväl ta en vecka eller 4 veckor. Det var mer så jag menade.

Komplett säger sig följa rekommendationer från ARN. ARN säger att rimlig tid är upp till tre veckor.

"Komplett följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer."

https://www.komplett.se/kundservice/om-komplett/kontakta-oss/

" Vad gäller datorer (och teknisk komplicerade produkter i allmänhet) anses det som acceptabelt med en reparationstid på upp till tre veckor enligt praxis från ARN."

https://lawline.se/answers/15220

"28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §."

https://lagen.nu/1990:932#R24

Förstår du problematiken? När jag handlar betalar jag gärna lite extra och gör det från butiker som följer ARN på grund av tryggheten det ska ge mig. När det väl gäller står komplett inte för det de skriver. Jag ser inget utrymme för tolkning. Jag har svart på vitt i text att komplett anser fyra veckor vara acceptabelt.
Jag förstår att ärenden kan dra ut på tiden, jag förstår att det kan gå galet. Just därför valde jag denna gången som så många andra att handla från komplett. Nu känner jag mig lurad.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

@ilstallione: Då får du ta det till ARN , så kommer Komplett följa ARN's rekommendation på hur tvisten ska lösas.
https://lawline.se/answers/14611

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maskeradmannen:

@ilstallione: Då får du ta det till ARN , så kommer Komplett följa ARN's rekommendation på hur tvisten ska lösas.
https://lawline.se/answers/14611

Det finns redan en rekommendation gällande exakt den sits jag sitter, en praxis vanligen kallat. Varför ska jag behöva ha allt det jobbet tycker du istället för att komplett faktiskt håller det de lovar?
Jag får intrycket att du inte håller med mig, vad är det du anser brister i mitt resonemang?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det finns redan en rekommendation gällande exakt den sits jag sitter, en praxis vanligen kallat. Varför ska jag behöva ha allt det jobbet tycker du istället för att komplett faktiskt håller det de lovar?
Jag får intrycket att du inte håller med mig, vad är det du anser brister i mitt resonemang?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej då. Jag förstår din frustration för jag har varit där själv. Jag tror bara inte att man ska stirra sig blind på just tre veckor bara för att ARN rekommenderar det som rimlig tid. Visst, tre veckor borde vara tillräckligt tycker man ju, men i fall där saker måste skickas till andra länder och blir lite utanför ÅF's kontroll, som för övrigt också verkade ha problem att komma i kontakt med teknikern, så gissar jag att dessa rekommendationer blir lite "töjbara". Nu hade du väntat nästan fyra veckor och den verkar åtminstone vara på reparationsbordet, men om den inte skickas omgående sen så skulle jag också pressa på av bara f*n.
Efter 4 - 4½ veckas väntan så har man visat tålamod och gått över tiden så pass att det känns utanför den rekommenderade tiden.
Då har det redan lagts på 50% tid.
Däremot tror jag inte komplett kommer ge pengar tillbaka eller så om dom inte får rekommendation av ARN att göra det.
Som näringsidkare avgör man nog sånt från fall till fall, inte utifrån dom allmänna rekommendationerna då det troligtvis skulle kosta alldeles för mycket om kunden ALLTID har rätt tilll ersättning efter 21 dagar.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ilstallione:

Har fått problem med min dator och skickat in den på reklamation. Butiken det gäller är komplett / komplett.se

Anmälde fel till online-butik 20180810. Blir ombedd att anmäla direkt mot tillverkarens servicecenter som ligger i Tyskland. Gör så direkt och får en bekräftelse på min anmälan som är godkänd 20180813.
Får fraktsedel först 20180816 och skickar datorn dagen efter.
Datorn registreras som mottagen på servicecentret 20180822.
I nuläget står datorn med status "under repair" på servicecentrets portal. Jag kan inte få mer information än så.
Även min återförsäljare har försökt att få uppdatering vad som händer men hävdar att de inte får svar från servicecentret och mer eller mindre rycker på axlarna och säger att tyvärr, vi får vänta tills de hör av sig.

Om jag kikar på vad som gäller för skälig tid så får jag fram att det är upp till tre veckor.

"Vad gäller datorer (och teknisk komplicerade produkter i allmänhet) anses det som acceptabelt med en reparationstid på upp till tre veckor enligt praxis från ARN."

https://lawline.se/answers/15220

Återförsäljaren hävdar att den tiden gäller från och med datorn ankommit deras serviceställe. Jag menar att det är från att jag felanmält plus max en dag för postgång till återförsäljaren där jag köpt datorn. Jag tycker inte att jag som konsument ska drabbas av långa frakt och hanteringstider på grund av att de valt att lägga service i ett annat land.

Vad gäller egentligen?

Jag hade tolkat allt som ligger inom tillverkarens kontroll som tid som räknas.
13/8-16/8 - 3 arbetsdagar
22/8-5/9 - 14 arbetsdagar

Jag skulle säga att det helt klart har gått i övre kanten av tiden men att kräva något precis när 3 veckor har gått leder egentligen ingenstans. Ta en kall öl och vänta en vecka till. Går ju bra att ligga på lite. Att de försöker mygla med att det är from 22/8 som räknas känns bara som att någon är lite lat.

Tänk på att även om det tar tid har du inte någon större rätt till någon form av ersättning om det inte är så att du har bett om ersättning/låneprodukt under tiden och nekats och till följd av detta lidigt ekonomisk förlust.

Du måste då kunna påvisa/bevisa hur denna ekonomiska förlust uppstått och hur den skulle kunnat undvikas. Att du bara är "Det var obekvämt" ger inget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

När jag jobbade i butik så räknades servicetiden från att kunden lämnade in sin produkt till dess att kunden fick sin produkt tillbaka. Ingen frakt kan räknas av eller så.
Sen har ju ARN en handläggningstid på tre månader så det känns nog som att du fiskar efter något som inte existerar här då du kommer att få din dator tillbaka långt innan de ens hinner titta på ärendet och då är det redan löst.
Har du rätt? Ja. Kan du göra nåt åt det? Nej.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade tolkat allt som ligger inom tillverkarens kontroll som tid som räknas.
13/8-16/8 - 3 arbetsdagar
22/8-5/9 - 14 arbetsdagar

Jag skulle säga att det helt klart har gått i övre kanten av tiden men att kräva något precis när 3 veckor har gått leder egentligen ingenstans. Ta en kall öl och vänta en vecka till. Går ju bra att ligga på lite. Att de försöker mygla med att det är from 22/8 som räknas känns bara som att någon är lite lat.

Tänk på att även om det tar tid har du inte någon större rätt till någon form av ersättning om det inte är så att du har bett om ersättning/låneprodukt under tiden och nekats och till följd av detta lidigt ekonomisk förlust.

Du måste då kunna påvisa/bevisa hur denna ekonomiska förlust uppstått och hur den skulle kunnat undvikas. Att du bara är "Det var obekvämt" ger inget.

För att klargöra, jag vill bara ha en fungerande dator på utsatt tid alternativt att de krediterar köpet, jag köpte en ny Chromebook samma kväll som den andra gick sönder. Jag är alltså inte ute efter någon form av ekonomisk kompensation och har aldrig nämnt det i min kontakt med komplett.

Då jag själv har några år i kundservice visste jag redan från början när svar på felanmälan mot Acer dröjde att ärendet skulle spåra ur. När den sen skulle till Tyskland var det ridå, det fungerar inte att de fördröjer ärendet som de gjorde och jag anser det vara nonchalant.
Det är nu fyra veckor sen jag felanmälde och datorn står fortfarande "under testing". Den befinner sig i Tyskland och ska skickas med UPS tillbaka. Jga kommer således vara inne på vecka fem innan jag har datorn. Kaffet är slut för länge sen.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av killawife:

När jag jobbade i butik så räknades servicetiden från att kunden lämnade in sin produkt till dess att kunden fick sin produkt tillbaka. Ingen frakt kan räknas av eller så.
Sen har ju ARN en handläggningstid på tre månader så det känns nog som att du fiskar efter något som inte existerar här då du kommer att få din dator tillbaka långt innan de ens hinner titta på ärendet och då är det redan löst.
Har du rätt? Ja. Kan du göra nåt åt det? Nej.

Självklart är det så med servicetiden.
Om inte någon drar ärende till ARN får vi inga exempel att använda som påtryckningar när det blir fel. För min del kan de slänga datorn i en soptunna, jag har bara blivit så irriterad på kompletts i detta fallets riktigt usla kundservice, därav att jag vill se vad som händer när det spårar ur och vad jag egentligen kan göra som konsument.
Precis som du konstaterar så egentligen ingenting, komplett skiter fullständigt i vilket för de vet att inget händer.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Komplett har förmodligen tjugo såna här ärenden i veckan så de är nog ganska vana. Egentligen är det Acer du ska vara arg på då de säkert kräver av komplett att de ska skicka datorerna till deras servicecenter. Det försvinner en 6-7 dagar bara i posten och på servicecentret har de fullt upp så datorn får stå. Och då kan det vara ett enkelt fel som man lätt hade fixat lokalt men man får inte.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av killawife:

Komplett har förmodligen tjugo såna här ärenden i veckan så de är nog ganska vana. Egentligen är det Acer du ska vara arg på då de säkert kräver av komplett att de ska skicka datorerna till deras servicecenter. Det försvinner en 6-7 dagar bara i posten och på servicecentret har de fullt upp så datorn får stå. Och då kan det vara ett enkelt fel som man lätt hade fixat lokalt men man får inte.

Jag har inte gjort affär med Acer, jag har handlat av komplett som skyltar med att de följer rekommendation från ARN. Hur komplett sen hanterar saker är för mig ointressant, jag nöjer med att de följer rekommendation från ARN vilket för mig som konsument borgar för en skälig service. Därav att jag handlar av dom.
Nu visar det sig att komplett inte alls följer rekommendation, därav min trådstart.

Se gärna min citat och länkar i tidigare inlägg för utförligare förklaring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag har inte gjort affär med Acer, jag har handlat av komplett som skyltar med att de följer rekommendation från ARN. Hur komplett sen hanterar saker är för mig ointressant, jag nöjer med att de följer rekommendation från ARN vilket för mig som konsument borgar för en skälig service. Därav att jag handlar av dom.
Nu visar det sig att komplett inte alls följer rekommendation, därav min trådstart.

Se gärna min citat och länkar i tidigare inlägg för utförligare förklaring.

Skickades från m.sweclockers.com

Skickade tillbaka ett par hörlurar, tog 1 månad att få svar på RMA mailet sen efter det skickades in och de påbörjade ärendet så tog det 1 månad utan svar igen så jag skickade mail och frågar vad som händer, fick till svar då att det ska ju fixas i "skälig" tid och fick pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Visst, tre veckor borde vara tillräckligt tycker man ju, men i fall där saker måste skickas till andra länder och blir lite utanför ÅF's kontroll, som för övrigt också verkade ha problem att komma i kontakt med teknikern, så gissar jag att dessa rekommendationer blir lite "töjbara".

Att återförsäljaren väljer en usel servvicepartner lär knappast vara något som gör lagen "töjbar".

Skrivet av killawife:

Sen har ju ARN en handläggningstid på tre månader så det känns nog som att du fiskar efter något som inte existerar här då du kommer att få din dator tillbaka långt innan de ens hinner titta på ärendet och då är det redan löst.
Har du rätt? Ja. Kan du göra nåt åt det? Nej.

Hmm. Fast ponera att ärendet nu tar fem veckor. Torde inte TS kunna begära att häva köpet, bli nekad av Komplett, för att sedan retroaktivt få rätt via ARN?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Nej då. Jag förstår din frustration för jag har varit där själv. Jag tror bara inte att man ska stirra sig blind på just tre veckor bara för att ARN rekommenderar det som rimlig tid. Visst, tre veckor borde vara tillräckligt tycker man ju, men i fall där saker måste skickas till andra länder och blir lite utanför ÅF's kontroll, som för övrigt också verkade ha problem att komma i kontakt med teknikern, så gissar jag att dessa rekommendationer blir lite "töjbara". Nu hade du väntat nästan fyra veckor och den verkar åtminstone vara på reparationsbordet, men om den inte skickas omgående sen så skulle jag också pressa på av bara f*n.
Efter 4 - 4½ veckas väntan så har man visat tålamod och gått över tiden så pass att det känns utanför den rekommenderade tiden.
Då har det redan lagts på 50% tid.
Däremot tror jag inte komplett kommer ge pengar tillbaka eller så om dom inte får rekommendation av ARN att göra det.
Som näringsidkare avgör man nog sånt från fall till fall, inte utifrån dom allmänna rekommendationerna då det troligtvis skulle kosta alldeles för mycket om kunden ALLTID har rätt tilll ersättning efter 21 dagar.

Fast som sagt, vart ÅF väljer att skicka produkter för service är helt och hållet upp till dem. Man kan inte skylla på att tillverkaren "tvingar" dem att skicka produkten till andra länder. Att de även kan ha problem att komma i kontakt med dessa "tekniker" är också ett helt och hållet internt problem som de får lösa själva och lagen lämnar helt därhän. Konsumenten ska inte lastas för att ÅF har dålig kommunikation med eller lång transportsträcka till servicecentret.

Vad jag däremot kan tänka mig kan rucka på denna "skäliga tid", är saker som force majeure, alltså saker som krig, naturkatastrofer, terrorbrott, strejk, etc. TS fall kvalificeras inte som något av dessa. Så summa summarum torde vara att ARNs rekommendation om upp till tre veckor gäller så länge inte några väldigt utomordentliga omständigheter råder.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade tolkat allt som ligger inom tillverkarens kontroll som tid som räknas.
13/8-16/8 - 3 arbetsdagar
22/8-5/9 - 14 arbetsdagar

Jag skulle säga att det helt klart har gått i övre kanten av tiden men att kräva något precis när 3 veckor har gått leder egentligen ingenstans. Ta en kall öl och vänta en vecka till. Går ju bra att ligga på lite. Att de försöker mygla med att det är from 22/8 som räknas känns bara som att någon är lite lat.

Tänk på att även om det tar tid har du inte någon större rätt till någon form av ersättning om det inte är så att du har bett om ersättning/låneprodukt under tiden och nekats och till följd av detta lidigt ekonomisk förlust.

Du måste då kunna påvisa/bevisa hur denna ekonomiska förlust uppstått och hur den skulle kunnat undvikas. Att du bara är "Det var obekvämt" ger inget.

Gällande "tillverkarens kontroll" (som borde vara "återförsäljarens kontroll", då alla Konsumenträttsliga i första hand ska riktas mot ÅF), så håller jag inte med dig om att man helt kan räkna bort transporten.

Om man köper en vara i en faktiskt butik, så börjar ju servicetiden räknas från det att man lämnar in produkten (oaktat vart butiken väljer att skicka den). Om man handlar av en svensk webbshop, så torde man i bästa fall schablonmässigt kunna räkna med 2 dagars postgång för att ÅF ska kunna få produkten. Man kan ju omöjligt behöva ta hänsyn till att en ÅF kanske vill skicka produkten till Tyskland, eller än mindre till andra sidan jorden för service.

Du har även lite fel angående ersättning (om du nu inte med ersättning endast menar skadestånd och lämnat resten därhän). Visst, har du tackat nej till en låneprodukt kan du inte få skadestånd för kostnader du haft till följd av att produkten är på reparation (annat än faktiska kostnader för att avhjälpa felet), vilket alltså är en del av KKL. Men nu, när reparationen överskridit det som ARN anser skäligt, så gäller:

Citat:

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §

Det krävs inte att konsumenten lidit någon ekonomiskt skada för att kunna häva köpet eller få prisavdrag.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Blomman90:
Skrivet av maskeradmannen:

Nej då. Jag förstår din frustration för jag har varit där själv. Jag tror bara inte att man ska stirra sig blind på just tre veckor bara för att ARN rekommenderar det som rimlig tid. Visst, tre veckor borde vara tillräckligt tycker man ju, men i fall där saker måste skickas till andra länder och blir lite utanför ÅF's kontroll, som för övrigt också verkade ha problem att komma i kontakt med teknikern, så gissar jag att dessa rekommendationer blir lite "töjbara". Nu hade du väntat nästan fyra veckor och den verkar åtminstone vara på reparationsbordet, men om den inte skickas omgående sen så skulle jag också pressa på av bara f*n.
Efter 4 - 4½ veckas väntan så har man visat tålamod och gått över tiden så pass att det känns utanför den rekommenderade tiden.
Då har det redan lagts på 50% tid.
Däremot tror jag inte komplett kommer ge pengar tillbaka eller så om dom inte får rekommendation av ARN att göra det.
Som näringsidkare avgör man nog sånt från fall till fall, inte utifrån dom allmänna rekommendationerna då det troligtvis skulle kosta alldeles för mycket om kunden ALLTID har rätt tilll ersättning efter 21 dagar.

Fast som sagt, vart ÅF väljer att skicka produkter för service är helt och hållet upp till dem. Man kan inte skylla på att tillverkaren "tvingar" dem att skicka produkten till andra länder. Att de även kan ha problem att komma i kontakt med dessa "tekniker" är också ett helt och hållet internt problem som de får lösa själva och lagen lämnar helt därhän. Konsumenten ska inte lastas för att ÅF har dålig kommunikation med eller lång transportsträcka till servicecentret.

Vad jag däremot kan tänka mig kan rucka på denna "skäliga tid", är saker som force majeure, alltså saker som krig, naturkatastrofer, terrorbrott, strejk, etc. TS fall kvalificeras inte som något av dessa. Så summa summarum torde vara att ARNs rekommendation om upp till tre veckor gäller så länge inte några väldigt utomordentliga omständigheter råder.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade tolkat allt som ligger inom tillverkarens kontroll som tid som räknas.
13/8-16/8 - 3 arbetsdagar
22/8-5/9 - 14 arbetsdagar

Jag skulle säga att det helt klart har gått i övre kanten av tiden men att kräva något precis när 3 veckor har gått leder egentligen ingenstans. Ta en kall öl och vänta en vecka till. Går ju bra att ligga på lite. Att de försöker mygla med att det är from 22/8 som räknas känns bara som att någon är lite lat.

Tänk på att även om det tar tid har du inte någon större rätt till någon form av ersättning om det inte är så att du har bett om ersättning/låneprodukt under tiden och nekats och till följd av detta lidigt ekonomisk förlust.

Du måste då kunna påvisa/bevisa hur denna ekonomiska förlust uppstått och hur den skulle kunnat undvikas. Att du bara är "Det var obekvämt" ger inget.

Gällande "tillverkarens kontroll" (som borde vara "återförsäljarens kontroll", då alla Konsumenträttsliga i första hand ska riktas mot ÅF), så håller jag inte med dig om att man helt kan räkna bort transporten.

Du har helt rätt. Skulle skrivit ÅFs kontroll. Dock är detta i grund subjektiva åsikter från oss båda och således inte värt att bråka om.

Citat:

Du har även lite fel angående ersättning (om du nu inte med ersättning endast menar skadestånd och lämnat resten därhän). Visst, har du tackat nej till en låneprodukt kan du inte få skadestånd för kostnader du haft till följd av att produkten är på reparation (annat än faktiska kostnader för att avhjälpa felet), vilket alltså är en del av KKL. Men nu, när reparationen överskridit det som ARN anser skäligt, så gäller:

Citat:

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §

Det krävs inte att konsumenten lidit någon ekonomiskt skada för att kunna häva köpet eller få prisavdrag.

Då kommer vi till:

Citat:

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §

Hos vem ligger ansvaret att påvisa denna olägenhet och dess form?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har helt rätt. Skulle skrivit ÅFs kontroll. Dock är detta i grund subjektiva åsikter från oss båda och således inte värt att bråka om.

Fast samtidigt så faller det på sin egen orimlighet att man till exempel skulle kunna lasta alla sina reklamationer i en container och skeppa dessa per båt till andra sidan jorden, med en fördröjning till servicecenter om ett par månader.

Reklamationen påbörjas de facto när man meddelar ÅF att produkten är felaktig och kräver avhjälpande. Lagen säger att avhjälpande måste ske inom rimlig tid efter reklamationen, enligt ARN's praxis upp till 3 veckor för elektronikprodukter. Lagen (tillsammans med ARN's praxis) känns därmed ganska entydig på denna punkt (givet att det inte finns en praxis där man anser att det kan tas höjd för eventuella logistiska förseningar). Men då känns det rimligt att den som är av åsikten att sådan praxis eller tolkning finns, själv också är den som får påvisa att detta stämmer.

Skrivet av DavidtheDoom:

Då kommer vi till:
Hos vem ligger ansvaret att påvisa denna olägenhet och dess form?

Det känns som att du missar att det står ett "eller" mellan det jag strök under och det du nu stryker under.

Citat:

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §

Konsumenten har alltså möjlighet att kräva prisavdrag/hävning i alla nedanstående scenarior där avhjälpande/omleverans:

  1. inte kommer i fråga (överhuvudtaget)

  2. inte sker inom skälig tid efter reklamationen

  3. inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen

För att besvara din fråga (som i sig alltså inte bör anses relaterad till ovan diskussion då frågeställningen rör skälig tid) så är det givetvis upp till konsumenten att argumentera för (och som sista utväg övertyga ARN och eventuellt en domstol) att avhjälpande/omleverans innebär/har inneburit en väsentlig olägenhet. Denna olägenhet behöver inte på något sätt vara av ekonomisk karaktär, utan kan röra allt från livskvalité till att konsumenten tvingas utföra tidskrävande eller omständliga åtgärder till följd av felet.

Permalänk
Komplett.se

Hej allihopa,

Jag känner att det är lämpligt om även vi bemöter funderingarna som lyfts i tråden och även om särskilda ärenden kan behandlas olika beroende på omständigheterna vill jag kunna förtydliga hur vi arbetat i det här fallet.

När det kommer till den tid som verkstaden, i det här fallet Acer, har på sig att åtgärda felet har vi precis som alla andra målet att ärendet skall avslutas så snart som möjligt. När en reparation däremot pågår under en längre tid och vi tittar på vad som skulle vara skäligt börjar vi som regel räkna från dess att verkstaden mottagit produkten då det först är då som felet faktiskt kan avhjälpas.

Då jag inte känner till de exakta omständigheterna i det ARN-ärende som diskuteras, vad beslutet grundar sig i och vad som kan appliceras på det aktuella ärendet har vi istället diskuterat det hela med TS och kommit fram till en lösning som jag hoppas att vi båda känner fungerar bra.

Med vänliga hälsningar,
Noa, Kundkoordinator, Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag diskuterat med Noa är;

Komplett anser 30 dagar vara skälig tid för reparation. Jag har en länk där det hävdas att ARN har en praxis om tre veckor. Jag har bett komplett om något som motbevisar det jag hävdar som är skrivet i klartext på lawline. De kommer dock att fortsätta på 30 dagar.

Angående frakten så hävdar jag att om jag handlar i svensk butik kan det vara acceptabelt att lägga på frakttid om en max två dagar i båda ändar av ärendet. Det är "ny mark" för komplett och de ska diskutera det internt som jag förstod.

Jag kan tycka att det är intressant att få en riktlinje gällande detta av en av de stora återförsäljarna då det ligger i oss konsumenters intresse att kunna peka på något konkret när det blir knasigt. Jag tror inte vi kommer att få det tyvärr.

Mitt ärende har numera status "ready to ship" vilket innebär att jag inte har min dator förrän tidigast i början på nästa vecka. Då närmar vi oss fem veckor sen jag felanmälde.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.