Nvidia Geforce RTX 2080 Ti prestandatestas och jämförs med Geforce GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd

Kan nog lugnt sitta kvar med kortet man har ett tag till

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av wimon:

Blir tufft att motivera varför halva lönen ska gå till ett grafikkort när sambon redan anser att man sitter här för mycket.. :]

Om du finner ett motiv att uppgradera graffekortet som sambon ”köper” måste du dela med dig av detta 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

Kollar man på steamsurvey så är det 1.3% som kör 4k. Så all smygsläppta benchmarks i 4k är av "superintresse".. not..

Inte så förvånande om RTX 2080 och 2080Ti är de första korten som har tillräcklig prestanda för 4K gaming.
Kanske 1080Ti och Titan V också.
Men de kostar också mer än vad många vill lägga.
Även om det låter som hälften på SweClockers har 1080Ti eller åtminstone 1080 om man läser kommentarerna i nyhetstrådarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Håller med, vem fan sitter på ett GTX 1080 Ti och en 1080p panel? Den ska skämmas. Även som professionell CS:GO spelare behöver du inget mer än ett 1060 för att pusha väl över 160fps.

170hz 1080p här. Spelar battlefield1.

1080ti med min cpu orkar ej hålla uppe 170fps ...

O nu har vi ett nytt, ännu mer demanding battlefield på gång..

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Stämmer siffrorna undrar jag varför man skall byta ut sitt 1080ti när 2080ti ändå inte duger till 4k

Näh förstår precis vad du menar, om jag får en dipp under 60fps i 99:e percentilen på ett grafikkort så tycker jag det är helt oanvändbart.

Skämt å sido, duger och duger, det beror ju helt på vad man har för referensram. Det är ultrainställningar i spelen i det "påstådda" testet, om du bara sänker något reglage för grafikinställningar så kommer säkert spelen förmodligen fixa 60fps galant. Så att säga att kortet inte duger i 4K låter lite löjligt. Utöver det så vet vi som sagt inte ens om det är äkta ännu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ywap:

Jag tycker spontant att 2080 ti känns som en väldigt dyr mellanlandning men dom måste ju starta någonstans.

Givetvis bara spekulationer, men den känns för långsam för 60fps i 4k och för långsam för 1080p/60fps med Ray-tracing.

Lite antiklimax om så är fallet. Undrar naturligtvis även hur Ray-tracing då blir i 4K. Locked 30fps? Vi får förhoppningsvis snart se.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Fortfarande för klen för 4k med minimum 60fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mel:

Fortfarande för klen för 4k med minimum 60fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle nästan våga svära på att GTX1080Ti inte fixar minimum 60fps, i 1920x1080 i alla spel med högsta inställningarna. Betyder det att kortet är för klent för den upplösningen då? Hmm...

Samtidigt lite tråkigt för dom som rent av skiter i Ray-tracing, för hade GPU'n varit fri från både RT och tensor kärnor och istället haft fler cudakärnor så hade kortet förmodligen fixat det du nämner.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Näe, med tanke på priset vill jag nog se 100% bättre prestanda överlag för att det ska vara värt det. Kanske om ett år då priserna förhoppningsvis sjunkit en del....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Näh förstår precis vad du menar, om jag får en dipp under 60fps i 99:e percentilen på ett grafikkort så tycker jag det är helt oanvändbart.

Skämt å sido, duger och duger, det beror ju helt på vad man har för referensram. Det är ultrainställningar i spelen i det "påstådda" testet, om du bara sänker något reglage för grafikinställningar så kommer säkert spelen förmodligen fixa 60fps galant. Så att säga att kortet inte duger i 4K låter lite löjligt. Utöver det så vet vi som sagt inte ens om det är äkta ännu.

Tycker man under 60 fps är acceptabelt i FPS-spel så är man troligen inte någon större inbiten fps spelare och nöjer sig säkert med detta.
Att 6 av 10 resultat visar på medelvärde på under 70 där testerna troligen också ger högre medel och lägstavärde en vad det gör när man sedan spelar själv och som mest behöver prestandan i ett köttigt onlinegame det är har du helt missat.
Ledsen men stämmer de där siffrorna kommer 2080/2080ti vara det perfekta 1440p kortet kanske även med RTX påslaget när det kommer ut i annat än hårdvarustöd.
Sista lämnar jag som ett BIG kanske för den slowmotion vi såg på Nvidas event skvallrar om att några 4k med RTX knappast kommer att ske om om man inte gillar farten en diabildsprojektor byter bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wimon:

Blir tufft att motivera varför halva lönen ska gå till ett grafikkort när sambon redan anser att man sitter här för mycket.. :]

Räcker inte med en månadslön för mig. 1 1/4 månadslön efter skattmasen och eftersom jag aldrig köper på krita så håller jag fullständigt med dig

Fast ligger på 6 000 kr efter efter mat, bostad och omkostnader men över 3 månaders sparande jotter jag inte med.

Skrivet av Triton242:

Tycker man under 60 fps är acceptabelt i FPS-spel så är man troligen inte någon större inbiten fps spelare och nöjer sig säkert med detta.

under 60 fps är inte kul heller i race/bilspel

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Detta visar ju ingenting. Bara för att prestandan av två kort via drivrutinsuppdateringar konvergerar med tiden betyder inte det att NVIDIA nedgraderar sina korts prestanda. Det är snarare så att AMD i detta fall varit bättre på att förbättra prestandan via uppdateringar av drivrutiner.

Vad jag själv tror och spekulerar i så är det att nVidias drivare är betydligt mer optimerade vid släpp än AMD´s vilket medför att man ser en mindre förbättring över tid.

Medans AMD´s drivare istället är mycket sämre vid släppet vilket gör att de har ett bra utrymme för att slipa och polera och då upplever köparna över tid att "satan vilken förbättring jag har fått"

Jo må så vara, men om nu nVidias drivare är bra polerade stenar vid släpp och AMD´s är helt opolerade så är det ju knappast konstigt att AMD´s förändring upplevs större med tiden.

Det behövs liksom ingen logik och krävs heller ingen smart människa, för att förstå den saken om det nu är så som jag tror.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Räcker inte med en månadslön för mig. 1 1/4 månadslön efter skattmasen och eftersom jag aldrig köper på krita så håller jag fullständigt med dig

Fast ligger på 6 000 kr efter efter mat, bostad och omkostnader men över 3 månaders sparande jotter jag inte med.

under 60 fps är inte kul heller i race/bilspel

Kan tänka mig det.
Personligen märker jag skillnad på 60, 80 och 100fps. Någonstans över 100 ser/känner jag inte längre skillnaden när jag styr i förstaperson baserade spel. Kan inte svara på om det är 101 eller 125 trots att skärmen går till 165.
CS är undantag. Där märker man redan när den drippar någonstans under 200 på banor jag spelat osunt mycket,

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Inte så förvånande om RTX 2080 och 2080Ti är de första korten som har tillräcklig prestanda för 4K gaming.
Kanske 1080Ti och Titan V också.
Men de kostar också mer än vad många vill lägga.
Även om det låter som hälften på SweClockers har 1080Ti eller åtminstone 1080 om man läser kommentarerna i nyhetstrådarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt många som kommenterar och sedan sitter de på 2 generationer gamla kort eller något långt ner i kedjan. Klart 13-15000 är mycket om man sitter på ett kort för runt 10-15% den Ti-varianten. Men helt plötsligt skulle de köpt ett kort för 6-7000 (vet inte varför de får för sig att Nvidia ska lägga sig under 1080Ti i lanseringspris), men "tyvärr" är det för "dyrt" denna gång.

Permalänk
Medlem

Säkert redan sagts men ökningen är mindre på 1440p och mindre på 1080p igen.
Inget negativt då vi vill ha 4k som standard eller? men bara så ni vet.

Starka ökningen vid 4K beror till stor del den ökade bandbredden för minnet. Blir många pixlar att skyffla runt.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

ni som skriver om drivers så har jag svårt att tror nån som kan komma över ett 2080ti inte skulle kunna få tag i drivers. Måste ju ha några kontaker hos nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tycker man under 60 fps är acceptabelt i FPS-spel så är man troligen inte någon större inbiten fps spelare och nöjer sig säkert med detta.
Att 6 av 10 resultat visar på medelvärde på under 70 där testerna troligen också ger högre medel och lägstavärde en vad det gör när man sedan spelar själv och som mest behöver prestandan i ett köttigt onlinegame det är har du helt missat.
Ledsen men stämmer de där siffrorna kommer 2080/2080ti vara det perfekta 1440p kortet kanske även med RTX påslaget när det kommer ut i annat än hårdvarustöd.
Sista lämnar jag som ett BIG kanske för den slowmotion vi såg på Nvidas event skvallrar om att några 4k med RTX knappast kommer att ske om om man inte gillar farten en diabildsprojektor byter bilder.

Dom flesta som lirar First Person Shooters lirar inte med Ultrainställningar, dels för att det inte är det viktiga utan att istället ha en konstant hög FPS, men även för att man i vissa fall ser bättre utan en massa flashiga effekter på. Nu finns ju inga riktiga benchmarks på nya Battlefield ännu, men har svårt att tro att det inte skulle gå att få till hyfsat "stabil" och hög fps med lägsta inställningarna.

Vet inte vilka spel du tänker på när du säger köttigt onlinegame, men jag antar något i stil med Wow, där det antagligen kan bli närmast obegränsat med karaktärer på bilden samtidigt i vissa situationer. Jag tror du får vänta många år innan det finns kort som aldrig dippar under minimum i sådana typer av spel, speciellt om du inte kan tänka dig sänka på grafikreglagen rejält.

Ledsen? Är du ledsen eller vad menar du? Jag förstår uppriktigt inte vad du menar där. Anyway, det tar förmodligen väldigt många år innan du får en acceptabel Ray-tracing utan hårdvarustöd. Inte ens "med" hårdvarustöd är det ju riktig Ray-tracing i den bemärkelsen att allt inte reflekteras eller ger skuggor fullt ut. Dom behöver dessutom även använda tekniker för att göra skuggor/reflektioner mindre suddiga eftersom kortet/korten inte kan hantera ett tillräckligt högt antal strålar (om jag uppfattat det korrekt) för att det skall bli en komplett "felfri" bild.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Fortfarande.

980 TI -> 1080 TI = Cirka 80%-100% prestandaskillnad
Pris 980 TI vid lansering: 649$
Pris 1080 TI vid lansering: 699$

1080 TI -> 2080 TI = återstå och se prestanda, kanske i bästa fall 50%?
Pris 1080 TI vid lansering: 699$
Pris 2080 TI vid lansering: 1199$

I rest my case

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Avstängd

Jag vill se tester på hur NVLINK med två RTX2080TI testas mot två SLI GTX1080TI.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Dom flesta som lirar First Person Shooters lirar inte med Ultrainställningar, dels för att det inte är det viktiga utan att istället ha en konstant hög FPS, men även för att man i vissa fall ser bättre utan en massa flashiga effekter på. Nu finns ju inga riktiga benchmarks på nya Battlefield ännu, men har svårt att tro att det inte skulle gå att få till hyfsat "stabil" och hög fps med lägsta inställningarna.

Vet inte vilka spel du tänker på när du säger köttigt onlinegame, men jag antar något i stil med Wow, där det antagligen kan bli närmast obegränsat med karaktärer på bilden samtidigt i vissa situationer. Jag tror du får vänta många år innan det finns kort som aldrig dippar under minimum i sådana typer av spel, speciellt om du inte kan tänka dig sänka på grafikreglagen rejält.

Ledsen? Är du ledsen eller vad menar du? Jag förstår uppriktigt inte vad du menar där. Anyway, det tar förmodligen väldigt många år innan du får en acceptabel Ray-tracing utan hårdvarustöd. Inte ens "med" hårdvarustöd är det ju riktig Ray-tracing i den bemärkelsen att allt inte reflekteras eller ger skuggor fullt ut. Dom behöver dessutom även använda tekniker för att göra skuggor/reflektioner mindre suddiga eftersom kortet/korten inte kan hantera ett tillräckligt högt antal strålar (om jag uppfattat det korrekt) för att det skall bli en komplett "felfri" bild.

Det där gäller väl multiplayer FPS, i singel player FPS kör jag alltid max inställningar.

Permalänk
Medlem

Willlll wait a bit for more reviews

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

@Datocc: varför citerar du mig?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Vad jag själv tror och spekulerar i så är det att nVidias drivare är betydligt mer optimerade vid släpp än AMD´s vilket medför att man ser en mindre förbättring över tid.

Medans AMD´s drivare istället är mycket sämre vid släppet vilket gör att de har ett bra utrymme för att slipa och polera och då upplever köparna över tid att "satan vilken förbättring jag har fått"

Jo må så vara, men om nu nVidias drivare är bra polerade stenar vid släpp och AMD´s är helt opolerade så är det ju knappast konstigt att AMD´s förändring upplevs större med tiden.

Det behövs liksom ingen logik och krävs heller ingen smart människa, för att förstå den saken om det nu är så som jag tror.

/Lifooz

Absolut så är det säkert. Har man mer optimerade drivrutiner från start så är det svårare att förbättra dem. Jag skrev aldrig ut anledningen till att AMD varit bättre på att förbättra prestandan via drivrutiner och är helt på din sida med att det mycket väl kan vara så att anledningen är att de varit sämre optimerade från start.

Jag skrev ju mitt inlägg som svar på en mycket konspiratorisk hypotes om att NVIDIA överger sina gamla kort och rentav försämrar dem med tiden.

Jag är helt på din sida och optimeringsgrad från start är en mycket mer trolig anledning till prestandautvecklingen än att man behöver bli konspiratorisk.

Permalänk
Medlem

Står över denna generation också. När det finns 4k > 120Hz kanske jag är intresserad av 4k.

Och till ett vettigt pris.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wimon:

Har ett nytt 1080ti någonsin kostat 6800kr? :S Känns som att de legat på 8500 och uppåt sedan lansering?

MSRP i dollares är sällan butikspriset i Sverige.

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Fast ärligt talat nu, om man tänker FPS per krona. Kommer du upp i den här prestandan för under 14,000kr på något annat sätt? Hur isf?

Fast det som det hela pratas är om hur mycket bättre 2080Ti är jämfört med 1080Ti, 2080 mot 1080, 2070 mot 1070 osv.
Poängen är att Nvidia höjer priset rejält på varje segment och i praktiken har utvecklingen (prestanda per krona) stannat.

Det är inget snack om att 2080ti kommer vara det snabbaste som går att få tag på.
Men det som hänt är egentligen att alla vi som vill lägga 2000, 3000, 5000 eller kanske t.o.m. upp mot 8000kr för ett grafikkort får samma prestanda nu som för 3 år sedan och så har det tillkommit en ny extremkategori på 12000-14000,

Jag är en typisk 60-series användare som är van att byta med 2-3 generation för 2000:- och då få en rejäl ökning.
Betalade 2300:- för mitt 760, kan få en bra prestandaökning med ett 1060 för ungefär samma pris, men vad kommer 20xx serien erbjuda mig? För de pengarna troligen ett 2050Ti som säkert presterar sämre än 1060, 2060 kommer säkert kosta 4000-5000 och bara några få procent bättre än 2060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Fortfarande.

980 TI -> 1080 TI = Cirka 80%-100% prestandaskillnad
Pris 980 TI vid lansering: 649$
Pris 1080 TI vid lansering: 699$

1080 TI -> 2080 TI = återstå och se prestanda, kanske i bästa fall 50%?
Pris 1080 TI vid lansering: 699$
Pris 2080 TI vid lansering: 1199$

I rest my case

Fast vart tar du dessa prestandasiffror ifrån? Enligt sweclockers tester så skiljer det ca 50% mellan 980ti och 1080ti för eftermarknadskort.

980ti:s tredjepartskort (som de flesta köpte) boostade galet mycket högre än ref, gav upp mot 20% extra prestanda i stock.

Om ti är mer en ersättare till titan så är detta rätt nära 980ti > titan X både i pris och prestandaökning
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Absolut så är det säkert. Har man mer optimerade drivrutiner från start så är det svårare att förbättra dem. Jag skrev aldrig ut anledningen till att AMD varit bättre på att förbättra prestandan via drivrutiner och är helt på din sida med att det mycket väl kan vara så att anledningen är att de varit sämre optimerade från start.

Jag skrev ju mitt inlägg som svar på en mycket konspiratorisk hypotes om att NVIDIA överger sina gamla kort och rentav försämrar dem med tiden.

Jag är helt på din sida och optimeringsgrad från start är en mycket mer trolig anledning till prestandautvecklingen än att man behöver bli konspiratorisk.

Precis, och det var därför jag valde ut dig att citera då du har en sund åsikt i frågan.

Att tro att nVidia medvetet skulle göra korten "strypta"/"försämrade" i nya drivrutiner är ju helt skållat.

Det räcker att se videon från Linus som du postade.

Dessutom, begagnatmarknaden är enorm och oavsett om vi siktar på ett GTX-970 eller GTX-1080TI så är de tidigare generationer och alla som köper de korten vill ha så mycket det bara går att få ut ur sina kort.

Att tro att nVidia skulle tjäna något på att göra en sådan typ av försämring är helt befängt, då det snarare bara skulle låta man gå ur huset för att ge dem världens skitstorm.

Nog för att nVidia vill sälja nya kort men Toyota vill sälja nya bilar också, jag har inte sett dem försämra sina äldre modeller för det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Jag är helt på din sida och optimeringsgrad från start är en mycket mer trolig anledning till prestandautvecklingen än att man behöver bli konspiratorisk.

Jag fattar inte hur en sån här konspiration ens kan finnas, alla drivrutiner finns ju tillgänliga och ingenting är hemligt. Om det verkligen var sant att det blev marknat sämre med tiden på äldre kort så hade det funnits 1000-tals benchmarks/tester/reviews som påvisade det med hårda siffror och exempel. Jag har aldrig sett det, har ni?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Konspirationsteorier som dessa får mig spyfärdig.

Du kan inte ha det lätt på internet