Kärnkraft - är folk rädda än?

Permalänk
Medlem

Miljödebatten i Sverige så krystad...enbart fokus på fossila bränslen till bilar osv. Samtidigt finns ju kolkraftverk som på ett år spottar 50%, eller så, av vad hela Sverige släpper ut på samma tid. Det är alltså ETT kolkraftverk. Tycker häxkakten på fossila bränslen då känns liiite skev. Bättre vi lägger pengar på att hjälpa omvärlden komma igång med sina miljösatsningar. Vad är vitsen med att lägga svinmycket pengar på att bli bättre när det ger sån extremt liten avkastning pga vi redan är bäst?

Var ju exakt detta man gjorde med reningsverk. Man fixade dem så de blev bra i Sverige pga Östersjön led ordentligt. Men man ville göra dem ännu bättre egentligen, detta skulle dock kosta skjortan. Så man insåg att pengarna gör mer nytta om vi betalar andra länders reningsverk runt Östersjön än att jaga delar av procents förbättring i våra reningsverk. Lite så tänker jag kring miljön i världen nu.

Men...till kärnkraften och ämnet...Jag är inte rädd och har aldrig varit rädd för den. Men jag har vuxit upp i Oskarshamn och bor där än. Stora delar av min släkt lever på kärnkraften och har alltid gjort så länge jag har levt. Så är rätt insatt i kärnkraften.

Som jag ser det är 4e generationens reaktorer runt hörnet, några såna bör vi smacka upp i Sverige när de är tillgängliga och återanvända allt bränsle som ligger i Clab. När de är uttjänta kanske alternativa energikällor har vuxit fram.

Win win med 4e gen eftersom det innebär att vi inte behöver nytt uran utan vi har bränsle sedan 1972 och framåt som kan mata dessa nya reaktorer med och bränslet blir avsevärt mindre farligt efter att ha använts igen dessutom. Om jag inte missuppfattat något. Är säkert inte bara att slänga in gammalt rakt av. Men känns värt det om vi slipper lagra det i 100 000 år...utan bara 1000 enligt mig.

Men min ståndpunkt är att så fort vi kan ersätta kärnkraften med något bättre ska det självklarat ske så snart som möjligt. Men för tillfället behöver vi kärnkraften. Därför tycker jag att en satsning på 4e gen reaktorer är självklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Trådens titel är klockren.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Miljödebatten i Sverige så krystad...enbart fokus på fossila bränslen till bilar osv. Samtidigt finns ju kolkraftverk som på ett år spottar 50%, eller så, av vad hela Sverige släpper ut på samma tid. Det är alltså ETT kolkraftverk. Tycker häxkakten på fossila bränslen då känns liiite skev. Bättre vi lägger pengar på att hjälpa omvärlden komma igång med sina miljösatsningar. Vad är vitsen med att lägga svinmycket pengar på att bli bättre när det ger sån extremt liten avkastning pga vi redan är bäst?

Var ju exakt detta man gjorde med reningsverk. Man fixade dem så de blev bra i Sverige pga Östersjön led ordentligt. Men man ville göra dem ännu bättre egentligen, detta skulle dock kosta skjortan. Så man insåg att pengarna gör mer nytta om vi betalar andra länders reningsverk runt Östersjön än att jaga delar av procents förbättring i våra reningsverk. Lite så tänker jag kring miljön i världen nu.

Men...till kärnkraften och ämnet...Jag är inte rädd och har aldrig varit rädd för den. Men jag har vuxit upp i Oskarshamn och bor där än. Stora delar av min släkt lever på kärnkraften och har alltid gjort så länge jag har levt. Så är rätt insatt i kärnkraften.

Som jag ser det är 4e generationens reaktorer runt hörnet, några såna bör vi smacka upp i Sverige när de är tillgängliga och återanvända allt bränsle som ligger i Clab. När de är uttjänta kanske alternativa energikällor har vuxit fram.

Win win med 4e gen eftersom det innebär att vi inte behöver nytt uran utan vi har bränsle sedan 1972 och framåt som kan mata dessa nya reaktorer med och bränslet blir avsevärt mindre farligt efter att ha använts igen dessutom. Om jag inte missuppfattat något. Är säkert inte bara att slänga in gammalt rakt av. Men känns värt det om vi slipper lagra det i 100 000 år...utan bara 1000 enligt mig.

Men min ståndpunkt är att så fort vi kan ersätta kärnkraften med något bättre ska det självklarat ske så snart som möjligt. Men för tillfället behöver vi kärnkraften. Därför tycker jag att en satsning på 4e gen reaktorer är självklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Svensk vägtrafik släppte 2016 ut nästan 15800 tusen ton CO2e Källa
Värtaverkets totala usläpp av CO2 2016 var 1291 ton + 28600 CO2e av lustgas (0,003% av Sveriges fondonsutsläpp),inklusive biobränslen.
Källa. Vart har du fått ifrån att de släpper ut 50% av Sverige CO2?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Trådens titel är klockren.

borde helt klart gå över när till och med laptops har 6 kärnor...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av circedge:

Kärnkraft är som att ta ett steg bakåt när bättre alternativ finns. Det kostar oerhört mycket, är inte effektivt jämfört med andra källor och att gräva ner avfallet är inte 'rent'. Ja men vi fixar nog något om 100,000 år när behållarna spricker! - är inte ett svar.

Vi kan redan förse alla energibehov med solkraft, fast produktionen kräver fossila bränslen just nu.

Finns nån by i Holland som drivs på enbart ren energi. Maximerad insulering, återvinning, solpaneler på taken. Serverhallar i Finland som överför värmen till hus. Vi är ju lite efter när det gäller sånt i Sverige och vi har heller inte satsat på det på andra ställen heller om man jämför med de enorma resurserna som fossila bränslen eller tom kärnkraft kräver. Det är klart att rena energikällor ses som ineffektiva när så få resurser och forskning läggs på det.

Dagens elnät klarar inte mer än cirka 15% icke-reglerbar kraft av den totala möjliga. Detta innebär sol, vind och vågor.
De flesta har ingen koll på hur elnätet fungerar och distribuering. Så som det ser ut i dagsläget måste vi ha roterande turbiner för att elnätet ens skall fungera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Tycker det är helskoj, vi skattar, betalar ur öronen för att Sverige ska minsann vara EKO, bäääääst i världen, svenskar ska skatta på flyget med, de släpper ju ut massor! Knaset jagande när vi endast står för 0.1% av alla utsläpp, vi borde istället satsa på att påverka andra.

Men, sen körs allt det gröna på tyskt brunkol i alla fall. Elbilar är inte bättre än den el de laddas med.

Nu går det att bygga säkra kärnkraftverk, det vore väl bättre att köra på det??

Vad börjar man ens med en sådan kommentar..?

Kärnkraft är en fråga om ekonomi idag. Vad det blir av den i framtiden kommer marknadsekonomin att avgöra; och om inget dratiskt händer så kommer de svenska kraftverken att avvecklas när deras livstid är slut, oavsett om det blir 2025, 2030 eller 2040. Ett mycket informativt avsnitt av en podcast tar upp ämnet med en forskare på KTH: https://solcellskollen.se/blogg/om-100-fornybart-med-lennart-...

Det vi, liksom Norge gjort med elbilismen är precis det du efterlyser: Att påverka andra länder och föregå med exempel och låta tillverkare (så som Tesla, Nissan och andra tillverkare med elbilar i Norge) pröva nya tekniker på den inhemska marknaden.

"Allt körs på tysk brunkol", eh, va? Det är inte sant på någon nivå över huvud taget (Tyskland är inte heller 100% drivet av kol). Du kan börja med att titta här: https://www.electricitymap.org/?page=map&solar=false&remote=t... Den el som Sverige importerar kommer nästan helt uteslutet ifrån Norge. Att köra en elbil på 100% brunkol hade gått ungefär jämt upp med att köra en avgasbil; att köra den på EUs genomsnitt ger stora fördelar. Att köra den på svensk, norsk eller fransk elmix... Ja då är det inte ens längre värt att jämföra. Sprid inte FUD och osanningar.

Skrivet av DavidtheDoom:

Dagens elnät klarar inte mer än cirka 15% icke-reglerbar kraft av den totala möjliga. Detta innebär sol, vind och vågor.
De flesta har ingen koll på hur elnätet fungerar och distribuering. Så som det ser ut i dagsläget måste vi ha roterande turbiner för att elnätet ens skall fungera.

Det är en över tio år gammal myt som redan motbevisats i både Sverige och utomlands.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Mängden kärnavfall som världen måste förvara vare år är enorm

Fel, mängden är faktiskt riktigt liten. Allt kärnavfall som Sverige producerat genom tiderna får plats i en enda gympahall.

Jag brukar länka den här till folk som inte förstår hur litet problem kärnavfall är: https://www.reddit.com/r/AskReddit/comments/7v76v4/what_is_so...

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Peak_coal

Enda man kan hoppas på är att planeten inte gått under när den totala mängden olja och kol förbrännts, för att tro att den giriga människan ska sluta använda dessa resurser, nope....

@MaloW: intressant länk.
Man blir ju uppskrämd av alla 100 000 år slutförvaring hit och dit. Men så som vi för tillfället har sönder planeten så är det nog precis som din länk säger, kärnavfall om 100 000 år är vårt minsta problem.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NodCommander:

Det är en över tio år gammal myt som redan motbevisats i både Sverige och utomlands.

Något bevis för detta påstående?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Något bevis för detta påstående?

Om jag inte minns fel så diskuteras just det i podcast-avsnittet ovan.

För övrigt så verkade allt vara Ok här om dagen då det stormade utav bara sjutton. Vi producerade under den dagen med el av vind än all vattenkraft tillsammans i Sverige; har ingen exakt siffra men uppskattade att det var cirka 30% vind emot liknande siffra hos vattenkraften den dagen (resterande var då kärnkraften, som som vanligt ligger på cirka 40%. Elnätet var fullt fungerande även den dagen i Sverige (utöver, så klart, de ställen vars elledningar var nedrivna av fallna träd).

Danmark är ett annat land där det väldigt ofta är en stor mängd vind i deras elnät, och inte heller det brakar samman.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NodCommander:

Om jag inte minns fel så diskuteras just det i podcast-avsnittet ovan.

För övrigt så verkade allt vara Ok här om dagen då det stormade utav bara sjutton. Vi producerade under den dagen med el av vind än all vattenkraft tillsammans i Sverige; har ingen exakt siffra men uppskattade att det var cirka 30% vind emot liknande siffra hos vattenkraften den dagen (resterande var då kärnkraften, som som vanligt ligger på cirka 40%. Elnätet var fullt fungerande även den dagen i Sverige (utöver, så klart, de ställen vars elledningar var nedrivna av fallna träd).

Danmark är ett annat land där det väldigt ofta är en stor mängd vind i deras elnät, och inte heller det brakar samman.

Okej, men då har du helt enkelt missuppfattat problematiken.

Mitt påstående står kvar att ett modernt elnät kräver grundkraft, reglerbar kraft och reglerkraft utöver omedelbara energireserver.
Random podcast + anekdota "bevis" fungerar inte som bevis om du helt enkelt missar grundproblematiken.

Vidare, gärna källa på att vindkraftverken gav 30% av det totala effektbehovet av Sverigesproduktion?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Svensk vägtrafik släppte 2016 ut nästan 15800 tusen ton CO2e Källa
Värtaverkets totala usläpp av CO2 2016 var 1291 ton + 28600 CO2e av lustgas (0,003% av Sveriges fondonsutsläpp),inklusive biobränslen.
Källa. Vart har du fått ifrån att de släpper ut 50% av Sverige CO2?

41.3 miljoner ton Co2 från ett kolkraftverk i Taiwan tex efter lite googlande. I Polen finns ett verk som släpper ut 22 miljoner ca. Rätt nära de 50% jag snackade om.

Sverige släpper ut 50-ngt miljoner ton årligen enligt Naturvårdsverket.

Kanske läst ngn data fel iofs och jag syftade förstås inte på ett svenskt kraftverk kanske ska förtydligas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat med oförstörande provning, granskning av dokument och åldersbedömningar och diagnosticeringar av olika rörsystem på olika reaktorer.
Inte mycket, och inte på en övergripande, hög nivå. Men tillräckligt för att veta att vår svenska kärnkraft är så himla säker. Det ska till något alldeles otroligt osannolikt för att någon enda dålig sak ska hända i Sverige. (tänk meteornedslag).

Efter att inte ha haft någon åsikt i frågan när jag åkte till verken så är jag nu odelat positiv. Mer investeringar, mer kärnkraft.

På sikt kanske man ska diskutera om renoveringar/uppgraderingar som ska ge effekthöjningar egentligen är det allra bästa jämfört med nybyggnation, men det är en annan fråga.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är inte rädd för svensk kärnkraft men jag mins Tjernobyl-veckorna och de närmaste åren efter olyckan.
Jag är däremot emot kärnkraft av den typ vi har idag, det finns bättre typer av kärnkraft vilket redan påpekats men jag är ändå skeptisk till kärnkraft då det verkar som indirekt kärnkraft dvs solkraft har nått en brytpunkt då det nu går att bygga både små och stora kraftverk och få dem marknadsmässigt lönsamma.
Jag är alltså inte så säker på att vi egentligen behöver välja mellan väldigt miljöstörande alternativ utan vi borde kanske köra slut på de kärnkraftsanläggningar som finns och när de har nått sin tekniska livslängd så skrotas de och vi väljer varken fossil eller kärnkraft för att ersätta dem för jag tror att tekniken redan finns här och nu så vi måste inte välja mellan pest eller kolera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Om jag inte minns fel så diskuteras just det i podcast-avsnittet ovan.

För övrigt så verkade allt vara Ok här om dagen då det stormade utav bara sjutton. Vi producerade under den dagen med el av vind än all vattenkraft tillsammans i Sverige; har ingen exakt siffra men uppskattade att det var cirka 30% vind emot liknande siffra hos vattenkraften den dagen (resterande var då kärnkraften, som som vanligt ligger på cirka 40%. Elnätet var fullt fungerande även den dagen i Sverige (utöver, så klart, de ställen vars elledningar var nedrivna av fallna träd).

Danmark är ett annat land där det väldigt ofta är en stor mängd vind i deras elnät, och inte heller det brakar samman.

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Att du i perioder med mycket vind får mer vind än vattenkraft i Sverige beror på att vattenkraft är reglerkraft, dvs när något annat producerar mer går vattenkraften ner.

Att Danmark klarar sig beror på att Sverige, Norge och Tyskland stabiliserar deras elnät detta är möjligt då Danmark är ett litet land med liten förbrukning då de har rätt lite tung industri.

Elnätet mår dåligt av den ostabila kraften var inte länge sedan ett kärnkraftverk fick få ner i effekt under helger för att det finns för lite baskraft att en frånkoppling hade fått hela nätet att kunna kollapsa.
Inte så långt innan dess fick ett verk lägga kraft på att hålla nätet stabilt då svängmassan i nätet var förliten.
Det diskuteras redan nu hur de ska göra i vinter om det kommer behövas frånkopplingar av industrier för att göra att energin kommer räcka. Då ska ändå ca 1700MW till stängas under kommande åren.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Okej, men då har du helt enkelt missuppfattat problematiken.

Mitt påstående står kvar att ett modernt elnät kräver grundkraft, reglerbar kraft och reglerkraft utöver omedelbara energireserver.
Random podcast + anekdota "bevis" fungerar inte som bevis om du helt enkelt missar grundproblematiken.

Så är det.
Kärnkraften i Sverige används för konstant baskraft dygnet runt, vattenkraften reglerar till stor del övrig effektanvändning och frekvensen.
Övriga källor är komplement och gör att man reglerar ner vattenkraften bara som det är nu för att anpassa produktion mot förbrukning 1:1 = 50Hz nät. Att vi klarar oss 100% på komplementen gör att vi kommer få problem med stabilt nät, då dessa inte har den kraften i ryggen som svängmassan av roterande generatorer på tex 500MW kan ge.

Framtiden kanske säger annat, med tex enorma batteriparker som kan användas för att ta stötar och toppar för att hålla frekvensen. Men just nu är det inte riktigt stabilt. Tex Gotland vill inte ansluta mer pga. att dom redan haft problem med stabiliteten.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Nu möts man alltså av ännu ett inlägg om att vi nu importerar ännu mer kolkraft från Tyskland igen. Det är få som säger emot att det vi behöver få ordning på när det gäller miljön är främst växthusgaser. Ändå så är vi här i Sverige i många fall så rädda för den säkraste kraftkällan som finns; kärnkraft. Är det beroende på propagandan i omröstningen för några decennier sen? Är det för att folk stirrar sig blinda på 'stora olyckor' men inte inser att dålig luft dödar folk över tid, konstant?

Jag kastar in en länk eller två, och en meme. Någon som har åsikter i frågan?

Världens säkraste energi?

http://forumbilder.se/H7PN5/36486283-1775458439168417-2243707305025601536-n.jpg?width=150

skulle vilja påstå att kärnkraft e bra för stunden, men vi kommer ju trots allt kunna satsa på ännu bättre grejer som håller och är ännu renare på längre tid. alltså då tänker jag på solkraft och vindkraft, för trots allt så kommer solkraften att hålla längre på lång sikt och vara renare i slutändan, för trots allt så kommer vi behöva att utveckla energi resurser som inte ger något spill. Men ja, Kärnkraft är bättre än kolkraft men bägge 2 är dåliga ändå...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Skrivet av anon173292:

Men, sen körs allt det gröna på tyskt brunkol i alla fall. Elbilar är inte bättre än den el de laddas med.

Har läst några livcykelanalyser (tillverkning+5 till10år) där person-elbilar på sin höjd blir lika "skitiga" som vanliga bilar när man kör på den fulaste elen. Man får ha i åtanke att även om kolkraftverk är skitiga så har de mycket bättre verkningsgrad än tex en bensin eller dieselmotor. Sen slipper man ju diverse mekk en komplicerad förbränningsmotor medför.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Varför inte skicka ut avfallet i rymden? (kanske är dyrt ja?) men i rymden lär de inte vara någon fara, kanske bygga rymd stationer för förvaring eller liknande? stationerna behöver ju inte vara för att hålla människor i liv bara så det inte tar sig ner till jorden igen...
or better yet send it to the sun xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kärnkraft är sannolikt bland de mer vettiga energikällor vi har idag, men att kalla det för ren energi är ju helt galet.

Man måste självfallet ställa det i jämförelse med andra energikällor.
Om du ser till utsläpp per producerad energienhet, så jo, det är rent. Förvaringen är väl i stort ett ickeproblem, om man tar hänsyn till utvecklingen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Albinfiskare:

Har läst några livcykelanalyser (tillverkning+5 till10år) där person-elbilar på sin höjd blir lika "skitiga" som vanliga bilar när man kör på den fulaste elen. Man får ha i åtanke att även om kolkraftverk är skitiga så har de mycket bättre verkningsgrad än tex en bensin eller dieselmotor. Sen slipper man ju diverse mekk en komplicerad förbränningsmotor medför.

Tycker ett bättre exempel är en bomullskasse eller en plastkasse på Ica. För att gå med Nettovinst rent energimässigt (och utsläppsmässigt om det inte är helt ren el) så behöver man använda bomullskassen i runda slängar 17.000 gånger.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Bättre vi lägger pengar på att hjälpa omvärlden komma igång med sina miljösatsningar.

Det där lät precis som ett citat från SD.

Men jag håller med, göra massa åtgärder i Sverige och straffa de som bor på landsbygden med dyra drivmedel och annat gör väldigt lite på den globala miljön.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viochee:

Varför inte skicka ut avfallet i rymden? (kanske är dyrt ja?) men i rymden lär de inte vara någon fara, kanske bygga rymd stationer för förvaring eller liknande? stationerna behöver ju inte vara för att hålla människor i liv bara så det inte tar sig ner till jorden igen...
or better yet send it to the sun xD

Dels kostar det väl en del. Finns väl ca 60-70.000 ton använt kärnbränsle och det kostar väl ca 200.000 spänn per kilo att få ut grejer i rymden.
Det innebär väl att det blir ca 10-15 biljoner kronor som ska slängas in i det projektet. De pengarna går kanske att skramla fram om det var så enkelt.
Men ja, det skulle innebära tusentals uppskjutningar och jag skulle säga att det är statistiskt nästan omöjligt att ingen av de uppskjutningarna skulle gå fel. Rymdraketer är inte nå vidare statistiskt säkra som färdmedel utan de exploderar då och då.
Alltså att det då någonstans dimper ner många ton radioaktivt bränsle från väldigt hög höjd.
Det är väl ungefär... skitdåligt.

Därmed är det helt uteslutet som metod.
Iaf tills vi med 100% garanti kan utlova säkra uppskjutningar som inte pajar på vägen. Och det där kan vi inte utlova i nuläget (eller någonsin antagligen).

Utöver detta så tror jag i ärligheten namn att man inte vill stänga dörren för att använda bränslet mer i framtida reaktorer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Du svarar på frågan själv. Finns det brister i slutförvaringen vi inte kan förutsäga idag kanske det bidrar till svåra problem eller slutet för människan inom 100 000 år. Ingen vet.

Jag är optimist, tror på lösningar med vind, sol och vatten. Men att bli av med oljeberoendet och lägga om det logistiska mönstret över hela världen är ett jätteproblem. På kort sikt hjälper kärnkraft, absolut. På lång sikt hoppas jag på så mycket förnybar energi som möjligt. Samtidigt är det idag och säkert i framtiden omöjligt inom vissa branscher som är otroligt energikrävande. Där kommer kärnkraften in igen. Med forskning och utveckling tror jag vi löser detta, det gäller bara att få politiker att lyssna. Olje- och transport-lobbyn är otroligt stark och för konservativ eftersom de kännar stora pengar.

Jag håller fast vid att kärnkraften inte är ett miljövänligt alternativ i dagsläget, vi hade kunnat ha uran-gruvor i Sverige men vi importerar för den har ingen vacker historia. Men öven detta blir renare och säkrare med forskning och utveckling.

Go science.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viochee:

Varför inte skicka ut avfallet i rymden? (kanske är dyrt ja?) men i rymden lär de inte vara någon fara, kanske bygga rymd stationer för förvaring eller liknande? stationerna behöver ju inte vara för att hålla människor i liv bara så det inte tar sig ner till jorden igen...
or better yet send it to the sun xD

Låter jättefint tills en raket exploderar och sprider det radioaktiva avfallet överallt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

"Allt körs på tysk brunkol", eh, va? Det är inte sant på någon nivå över huvud taget (Tyskland är inte heller 100% drivet av kol). Du kan börja med att titta här: https://www.electricitymap.org/?page=map&solar=false&remote=t... Den el som Sverige importerar kommer nästan helt uteslutet ifrån Norge. Att köra en elbil på 100% brunkol hade gått ungefär jämt upp med att köra en avgasbil; att köra den på EUs genomsnitt ger stora fördelar. Att köra den på svensk, norsk eller fransk elmix... Ja då är det inte ens längre värt att jämföra. Sprid inte FUD och osanningar.

Det är en över tio år gammal myt som redan motbevisats i både Sverige och utomlands.

Överdrift, men ej FUD, händer hela tiden, varje år så importeras ful tysk el:

https://www.aftonbladet.se/contentstudio/kundkraft/article278...
http://www.gp.se/ekonomi/importen-av-tysk-kolkraft-%C3%B6kar-...
https://bioenergitidningen.se/opinion-debatt/sverige-importer...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/soligt-vader-kan-ge-hogre-...

Vi importerar varje dag fulel för att spara på vattenreserverna till i vinter.

http://klimatsans.com/wp-content/uploads/2018/08/180804-Norde...

http://klimatsans.com/2018/08/04/elen-i-norden-januari-jamfor...

Sedan kan en avgasbil köras på miljödiesel av tallolja med? Bensin bilar kan köras på skogsavfall med:

http://www.landskogsbruk.se/forskning/efter-hemliga-forskning...

Permalänk
Medlem

helt för kärnkraft, det är väl 5 generationens kärnkraft som använder det gamla restavfallet så vi slipper bry oss om slutförvaring.

rekommenderar att man kollar: pandora's promise (finns på netflix om jag inte minns fel)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Viochee:

Varför inte skicka ut avfallet i rymden? (kanske är dyrt ja?) men i rymden lär de inte vara någon fara, kanske bygga rymd stationer för förvaring eller liknande? stationerna behöver ju inte vara för att hålla människor i liv bara så det inte tar sig ner till jorden igen...
or better yet send it to the sun xD

För att Non-Proliferation Treaty 1968 som i princip alla länder skrivit på. Indien, Pakistan, Israel, Nordkorea och Sydsudan har inte skrivit på.

Finns en klausul i detta avtal som förbjuder spridning av kärnvapen (och farligt avfall) till rymden.

Skrivet av Söderbäck:

Dels kostar det väl en del. Finns väl ca 60-70.000 ton använt kärnbränsle och det kostar väl ca 200.000 spänn per kilo att få ut grejer i rymden.
Det innebär väl att det blir ca 10-15 biljoner kronor som ska slängas in i det projektet. De pengarna går kanske att skramla fram om det var så enkelt.
Men ja, det skulle innebära tusentals uppskjutningar och jag skulle säga att det är statistiskt nästan omöjligt att ingen av de uppskjutningarna skulle gå fel. Rymdraketer är inte nå vidare statistiskt säkra som färdmedel utan de exploderar då och då.
Alltså att det då någonstans dimper ner många ton radioaktivt bränsle från väldigt hög höjd.
Det är väl ungefär... skitdåligt!

Därmed är det helt uteslutet som metod.
Iaf tills vi med 100% garanti kan utlova säkra uppskjutningar som inte pajar på vägen. Och det där kan vi inte utlova i nuläget.

Utöver detta så tror jag i ärligheten namn att man inte vill stänga dörren för att använda bränslet mer i framtida reaktorer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Då brukar istället deras argument övergå till hur man ska förvara använt kärnbränsle etc. Då tenderar jag att kontra med att tillåter vi mer kärnkraft, så kommer forskningen på området gå framåt och vi kommer kunna bygga effektivare kärnkraftverk och då blir spillbränslet mindre och mindre..

Det uran vi HAR använt i våra svenska generation 2 kraftverk har vi använt i runda slängar 5% av och generation 4 kraftverk kan använda runt 90% (om jag minns korrekt) till av vårat så kallade "avfall". Vilket skulle minska tiden för slutförvaring från ca 100.000 år till 1000. Något som vi kanske kan ordna men rimligheten är iaf markant högre.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Det där lät precis som ett citat från SD.

Men jag håller med, göra massa åtgärder i Sverige och straffa de som bor på landsbygden med dyra drivmedel och annat gör väldigt lite på den globala miljön.

Kanske det gjorde, ingen aning. Är min åsikt kring det hela iaf. Tänker bara logiskt enligt mig själv. xD

Ex att skotta snö tex...första tagen på gården gör enorm skillnad. Syns direkt. Men när den mesta snön på gården är borta gör en skyffel hit och dit rätt lite skillnad på helheten.

På samma sätt så för att förbättra miljön gör det enormt mycket mer att satsa där det är som värst redan kontra där det är som bäst.

*edit*

Självklart ska vi inte ligga på latsidan själva. Men någon måtta kan det ju kanske vara tycker jag. Omvärlden ligger i många fall så hopplöst efter att det är sorgligt. De behöver vår hjälp!

Plus att elbilar drivna på stora batterier, som det är sån hysteri kring, har ingen framtid iaf. Behövs ett standardiserat system för bränsleceller tex. Som alla bilar delar. Då kan vi bygga upp en fungerande infrastruktur för tankning osv. Innan dess är det mest pengar i sjön som jag ser den biten.

Skickades från m.sweclockers.com

La till lite
Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |