Kontrakt på privatlån

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Hur kan det vara rimligt att per automatik få sina pengar tillbaka om nu det visat sig att de gjort en dålig investering och varan de köpt är värd mindre än de lagt ut till exempel?

Vart står det att de gjort en dålig investering? Att de inte fått båten såld? Kan lika gärna vara att de försökt sälja den för 100 000kr som att de försökt sälja den för 40 000kr utan att få den såld. Vi har ingen aning vad båten är värd, vi har ingen aning om vad de försökt sälja den för. Vi har ingen aning om de faktiskt gjort en dålig investering eller om det ens är kompanjonen som går vinnande ur affären genom att köpa ut honom för 35K.

Tror inte det finns någon som argumenterar för att någon ska få tillbaka pengarna över en dålig investering om varan de köpt är mindre värd än de lagt ut. Och fortfarande är det så att båda är vuxna människor. TS kan inte tvinga sin kompanjon att acceptera något överhuvudtaget som han inte vill. Tycker din tolkning om att TS på något sätt försöker tvinga sin kompanjon att göra en avbetalning på två månader är rätt löjlig. Hur ska det fungera tror du? Ska han utpressa sin kompanjon att på något sätt betala? Skicka in till kronofogden att hans kompanjon är skyldig honom pengar? Enda hans kompanjon gör då är att bestrida och så får TS välja att ta det till tingsrätten där han kommer förlora då han kommer ha absolut noll att gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Vart står det att de gjort en dålig investering? Att de inte fått båten såld? Kan lika gärna vara att de försökt sälja den för 100 000kr som att de försökt sälja den för 40 000kr utan att få den såld. Vi har ingen aning vad båten är värd, vi har ingen aning om vad de försökt sälja den för. Vi har ingen aning om de faktiskt gjort en dålig investering eller om det ens är kompanjonen som går vinnande ur affären genom att köpa ut honom för 35K.

Tror inte det finns någon som argumenterar för att någon ska få tillbaka pengarna över en dålig investering om varan de köpt är mindre värd än de lagt ut. Och fortfarande är det så att båda är vuxna människor. TS kan inte tvinga sin kompanjon att acceptera något överhuvudtaget som han inte vill. Tycker din tolkning om att TS på något sätt försöker tvinga sin kompanjon att göra en avbetalning på två månader är rätt löjlig. Hur ska det fungera tror du? Ska han utpressa sin kompanjon att på något sätt betala? Skicka in till kronofogden att hans kompanjon är skyldig honom pengar? Enda hans kompanjon gör då är att bestrida och så får TS välja att ta det till tingsrätten där han kommer förlora då han kommer ha absolut noll att gå på.

Bara för att vi vet att vid en situation så kommer TS att förlora så betyder inte det att TS kan vara en typen av person som försöker. Med tanke på att han är här och nämner kronofogden visar på vad han är för typ av person enligt mig, likadant när han säger att han ska ha vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Bara för att vi vet att vid en situation så kommer TS att förlora så betyder inte det att TS kan vara en typen av person som försöker. Med tanke på att han är här och nämner kronofogden visar på vad han är för typ av person enligt mig, likadant när han säger att han ska ha vinst.

Kollegan kommer med ett investeringsförslag om semi snabba pengar.
Kollegan levererar inte och tiden går (båtsäljarsesången är död nu, ingen köper båt på hösten/vintern. Det är därför det går att fynda)
Kollegan "ångrar sig" om försäljningen och behålla den införskaffade varan.

TS är uppenbarligen orolig för att kollegan ska sticka med både båt och cash och vill ha ett legalt dokument som skydd.

Men vad är det för typer som nämner kronofogden enligt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev en hel del svar här nu såg jag, egentligen orkar jag inte förklara hela historien och gör jag det så kommer ni tro jag är dum i huvudet men gör det ändå för skojs skull.

Jag fick en ny arbetskollega, en snäll kille som verkade vilja alla väl, och det är han väl än idag även om han gör lite feltramp i livet.
Vi hade väl känt varandra i ett halvår då han förra hösten köpte och sålde båtar och gjorde en del vinst på dem. Han frågade då om jag ville vara med på en båt som kostade 60 lök som han hade blivit erbjuden till ett bra pris eftersom säljaren inte hade lust att lägga ut massor med pengar på vinterförvaring samt att ta hand om båten. Båtens försäkringsvärde låg då på 160k och jag som oftast stirrar blint på siffror gick med på att gå in i affären.
En månad senare så hamnar min kollega i fängelse för gamla saker, mest skit egentligen då jag kollat upp domar och liknande på lexbase som att ha kört rattfull flertalet gånger samt smitningar från polisen. I det här fallet så tror jag naturligtvis att pengarna är borta och att han blåst mig, men det var ju en chansning så jag förlikar mig med tanken. Det hade kunnat gå åt helvete även om jag hade slängt in pengarna på aktier liksom.
Under den här tiden så pratar jag en del med hans flickvän och får reda på att han lånat en hel del av henne också, och att hon stått för det mesta av hans 30 lök till båten. Men båten står under denna månad då han sitter inne hemma hos honom och därför fryser förmodligen motorn sönder då det var vinter. Han han aldrig att vinterförvara motorn eftersom han åkte in. Förövrigt så bör det tilläggas att han lovade att vi kunde få minst 120 lök för båten om vi sålde den till våren.

Efter en månad kommer min kollega ut och jag snackar en hel del med honom och han påstår att allt är lugnt och att alla planer med båten fortfarande går som de gjorde innan han åkte in.
När våren kommer så tjatar jag en hel del om att vi borde sälja båten, vi lägger därför ut en annons på 100k. Flertalet intressenter hör av sig men min kollega vill inte sälja båten då de flesta prutar ner det till runt 80k. Det går ytterligare några månader och jag fortsätter tjata om att vi bör sälja den. Min kollega vill då testa ifall motorn fungerar innan försäljning för att se ifall den är trasig eller inte. Han har även under den här tiden förflyttat båten till något garage någonstans då han inte vill ha den hemma på tomten, sen dess har jag inte sett den heller.
Men nu för en månad sedan så sa han att hans flickväns kusin skulle köpa båten, för 70k då han behövde pengar, jag gick med på det för den här cirkusen har spårat ut och kan jag få tillbaka det jag la ut från början så skiter jag faktiskt i vilket. Jag tjatar och tjatar dagligen och frågar hur det går men killen ska föra över pengar låter det, från dag till dag. Tillslut så säger min kollega att det sket sig och att han köper båten istället och vi bestämmer att han då ska betala mig 35k för min del för att köpa ut mig. Jag känner nu att 5k som ränta för att ha väntat i snart ett år är okej, jag är nöjd om jag bara får insatsen tillbaka. Min kollega vill dela upp betalningen på 2 månader och det är okej för mig, första betalningen ska komma idag vilket jag tvivlar på att jag får då han jobbar hela dagen och alltid haft problem med swish mm så han måste hämta ut kontanter på banken.
Jag känner nu att det får vara bra, och ifall jag inte får någon betalning så vill jag iallafall ha det skriftligt, så att jag kan överräcka ärendet till kronofogden även om det inte skulle ge någon utdelning där heller.
Så, summan av kardemumman är att jag gjort en jävligt dum affär och att jag nu hoppas kunna skrapa tillbaka något av det jag lagt ut egentligen.

Permalänk

@messijah:

Tyvärr är detta ett klassiskt fall av bedrägeri.

Jag har en kompis som höll på med massor med skit för en 10 - 15 år sedan, idag är han som alla upplever det en ärlig människa och han har berättat om hur han gick tillväga , mest för alla varit intresserade av att höra och lära sig vad man ska akta sig för.

Det han gjorde ofta, var att säga "jag kan inte föra över pengar, det funkar inte, jag måste ha kontanter" , sen hade han kontanter hemma sa han, men i själva verket var detta för att fortsätta att försöka förhala det.

Precis som du skriver att din kollega säger, att "swishen funkar inte.. etc etc etc".
Visst, det händer att swish inte funkar, men är det inte märkligt att alla fel drabbar en och samma människa?
Det jag tänker på då är, att affärer skiter sig, swishen fnkar inte, det går inte att föra över pengar.

Mitt råd till dig är:

Har killen några tillgångar du känner till? (Dyra elektronik som går att bevisa att det är hans, inte hans sambos?)
Är han skriver på adressen han bor på? (Dom gör bara utmätning på ett ställe han bor på eller äger).
Har han någon bil av värde (20-30.000 eller uppåt? Annars bryr sig inte fogden ett skit).

Tänk på att du kommer få lägga ut för allt fogden ska göra och det är ganska dyrt, visste du kan ju försöka om du vet att han har något av värde, annars är det dessvärre inte mer än så att han får ytterligare en anmärkning i sitt troligen, stora register hos fogden.

Så kolla upp honom, kolla på merinfo.se , ratsit.se , i detta fall kan man nog säga att en kreditupplysning är nåt du kan ta och har legitimt intresse för.

Får du reda på att han inte har nåt, har massvis med skulder etc. så är det tyvärr så att du hamnar sist i kön med att få betalt, tex skatter etc går före allt annat.

En polisanmälan kommer inte leda någonstans, då detta är ett civilrättsärende.
Försök istället förhandla med din kollega, försök komma fram till något vettigt, klarar han inte av att betala det på 2 gånger, säg att han får betala det på flera gånger, bara nåt händer, så därför är mitt råd, ta diskussionen med honom, be honom att bevisa för dig att han tänker betala, att börja dra in polisanmälningar och kronofogden kan göra att han skiter totalt i det och låter de ta hand om det (klassiskt enligt min kompis, när han blev anmäld eller fick anmärkning, då bara struntade han i det helt).
Så var bara så vänlig du kan, prata med honom och säg att du bara vill lösa det.
Annars är detta tyvärr svårt, eftersom ni äger 50% var och det verkar inte finnas på papper.

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Medlem

@mrCatfood: Nej precis det är väl så det ligger till även om man vill tro det bästa och hoppas på en lösning. Han har alltid förhalat när man lånar pengar till honom och man får tjata flera gånger dagligen för att få tillbaka det man lånar ut. Nu har jag dock slutat då man tröttnar. Detsamma gäller mina andra kollegor, alla som lånat honom pengar får vänta länge på att få tillbaka något.

Jag läste för ett tag sedan på kronofogdens hemsida att de tar en avgift på 500 för att starta ett ärende mot en person. Jag känner mest att om det skulle skita sig nu, så har jag det på papper och fogden kan ha ärendet liggandes hos sig tills den dag det blir min tur och dom mäter ut hans lön eller liknande. För pengar har han, det renoveras nya badrum och liknande hemma hos honom i skrivandes stund och jag har ingen aning om han sålt båten för mer vinst, och det kanske är dom pengarna som nu rullar. Ingen vet.

Bil har han inte då han inte har körkort då det blivit indraget. Han känns som en fifflare i övrigt. Säljer stulna cyklar, tror även han säljer lättare droger och liknande men inget jag kan bevisa eller vill lägga mig i heller. Som jag skrev innan, en snäll kille i grund och botten men som hamnat fel i livet.

Efter att han satt inne så hjälpte jag honom att få behålla jobbet, då det inte togs så lätt på att han bara försvann en vacker dag och var tillbaka en månad senare, inte heller när chefer mm visste vad som hade hänt men löste det iallafall så han fick stanna kvar. Till stor del för att han är skyldig mig pengar naturligtvis xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Hur kan det vara rimligt att per automatik få sina pengar tillbaka om nu det visat sig att de gjort en dålig investering och varan de köpt är värd mindre än de lagt ut till exempel?

För att den andra personen vill "köpa ut" honom, enklare än så är det inte. Det har inte dessutom visat sig någonstans att varan de köpt är mindre än de lagt ut, eller att det varit en dålig investering. Det absolut enda vi vet är att kollegan här inte kunnat sälja båten så som han hävdat. That's about it.

Eller tycker du det är rimligt att bli utköpt till en lägre pris av en annan privatperson, utan någon som helst underlag för värderminskning, från samma privatperson som hävdat att de kommer gå i plus om ett år?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijah:

Blev en hel del svar här nu såg jag, egentligen orkar jag inte förklara hela historien och gör jag det så kommer ni tro jag är dum i huvudet men gör det ändå för skojs skull.

wall of text

Jadu.... Du verkar förstå att det iallafall uppfattas som rejäl dumhet så förhoppningsvis kanske du har lärt dig något i detta...

Tyvärr finns det egentligen inte mycket du kan göra. OM situationen är exakt som du säger och ni inte skrev någon form av kontrakt vid köpet av båten och han står som ensam ägare på den så kan du mycket väl vara rökt och inte få en krona tillbaka oavsett om du går till kronofogden.

Det ni har pratat om tillsammans är inte tillräckliga bevis på att det existerar en skuld emellan er. Han kan ändra sig och bestrida kravet och skulle då med största sannolikhet att vinna mot dig om inget skriftligt undertecknat finns.

Låt det gå några dagar till innan du tar och konfronterar honom på jobbet. Se till att då ha tagit med dig ett kontrakt, finns färdiga mallar på nätet, där du specificerar att det finns en skuld på 30000 kr från honom till dig för lån till köp av båt. I den situationen är det smartare att inte nämna att det handlade om ett köp för att försöka sälja dyrare då det i en domstol skulle kunna anses som "gambling" om det då visade sig att den inte var värt ens ursprungskostnaden utan det är bättre att se det som att han lånade 30000 kr av dig för köp.

Så försöker du få honom att skriva på det och gör då samtidigt upp en rimlig avbetalningsplan. Om han inte sköter det så blir det kronofogden nästa. Problemet med det är att om han redan har skulder där så kan du hamna lågt ner på listan över gäldenärer och om det då blir en löneutmätning endast få några kronor här och där.

Permalänk
Medlem

Skriver han inte på dock är du tyvärr rätt körd...

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk blir så upprörda över att TS vill ha 35k, vilket då ger en värdering på 70k.

Alternativet för TS kollega är ju att båten får fortsätta stå maganiserad tills dom kan sälja den för 70k, eller vad dom nu båda kan komma överens om är ett tillräckligt belopp.
Eller att dom säljer den för ett lägre pris, vilket gör att TS kollega då står utan båt och går med med förlust.

Helt enkelt, TS kollega har ju tagit beslutet att det för hen är värt att ge 35k till TS, för att få loss båten och sin befintliga 50% investering.

Frågan man ska ställa sig är ju snarare det andra varit inne på, varför är TS kollega helt plötsligt intresserad av att pröjsa 35k för en värdering till 70k på en båt dom inte lyckats sälja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijah:

@mrCatfood: Nej precis det är väl så det ligger till även om man vill tro det bästa och hoppas på en lösning. Han har alltid förhalat när man lånar pengar till honom och man får tjata flera gånger dagligen för att få tillbaka det man lånar ut. Nu har jag dock slutat då man tröttnar. Detsamma gäller mina andra kollegor, alla som lånat honom pengar får vänta länge på att få tillbaka något.

Jag läste för ett tag sedan på kronofogdens hemsida att de tar en avgift på 500 för att starta ett ärende mot en person. Jag känner mest att om det skulle skita sig nu, så har jag det på papper och fogden kan ha ärendet liggandes hos sig tills den dag det blir min tur och dom mäter ut hans lön eller liknande. För pengar har han, det renoveras nya badrum och liknande hemma hos honom i skrivandes stund och jag har ingen aning om han sålt båten för mer vinst, och det kanske är dom pengarna som nu rullar. Ingen vet.

Bil har han inte då han inte har körkort då det blivit indraget. Han känns som en fifflare i övrigt. Säljer stulna cyklar, tror även han säljer lättare droger och liknande men inget jag kan bevisa eller vill lägga mig i heller. Som jag skrev innan, en snäll kille i grund och botten men som hamnat fel i livet.

Efter att han satt inne så hjälpte jag honom att få behålla jobbet, då det inte togs så lätt på att han bara försvann en vacker dag och var tillbaka en månad senare, inte heller när chefer mm visste vad som hade hänt men löste det iallafall så han fick stanna kvar. Till stor del för att han är skyldig mig pengar naturligtvis xD

Dessa två går tyvärr inte ihop. Han kan ha snälla drag, men är han en scammande fifflare så är det troligtvis det han är i grund och botten och i slutändan det enda han kommer vara när du blir för jobbig om att du vill ha tillbaka dina pengar. Tyvärr. Genuint snälla människor håller inte på på det sättet du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijah:

@mrCatfood: Nej precis det är väl så det ligger till även om man vill tro det bästa och hoppas på en lösning. Han har alltid förhalat när man lånar pengar till honom och man får tjata flera gånger dagligen för att få tillbaka det man lånar ut. Nu har jag dock slutat då man tröttnar. Detsamma gäller mina andra kollegor, alla som lånat honom pengar får vänta länge på att få tillbaka något.

Jag läste för ett tag sedan på kronofogdens hemsida att de tar en avgift på 500 för att starta ett ärende mot en person. Jag känner mest att om det skulle skita sig nu, så har jag det på papper och fogden kan ha ärendet liggandes hos sig tills den dag det blir min tur och dom mäter ut hans lön eller liknande. För pengar har han, det renoveras nya badrum och liknande hemma hos honom i skrivandes stund och jag har ingen aning om han sålt båten för mer vinst, och det kanske är dom pengarna som nu rullar. Ingen vet.

Bil har han inte då han inte har körkort då det blivit indraget. Han känns som en fifflare i övrigt. Säljer stulna cyklar, tror även han säljer lättare droger och liknande men inget jag kan bevisa eller vill lägga mig i heller. Som jag skrev innan, en snäll kille i grund och botten men som hamnat fel i livet.

Efter att han satt inne så hjälpte jag honom att få behålla jobbet, då det inte togs så lätt på att han bara försvann en vacker dag och var tillbaka en månad senare, inte heller när chefer mm visste vad som hade hänt men löste det iallafall så han fick stanna kvar. Till stor del för att han är skyldig mig pengar naturligtvis xD

Har du ens sett båten?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Beviskravet för skulder är att det ska göras sannolikt. Skuldebrev är alltså inte ett krav, även om det givetvis gör saken mycket lättare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Det ni har pratat om tillsammans är inte tillräckliga bevis på att det existerar en skuld emellan er. Han kan ändra sig och bestrida kravet och skulle då med största sannolikhet att vinna mot dig om inget skriftligt undertecknat finns.

Det är inte alls säkert. Beviskravet är, som jag skrev tidigare, att göra det sannolikt att det finns en skuld. Även muntliga avtal är giltiga, om än mycket svårare att bevisa. Om inte dessa 30,000Kr överlämnats i kontanter kan kollegan få svårt att förklara varför pengarna överförts till hans konto. I annat fall kanske det finns sms-konversationer som visar på överenskommelsen.

Citat:

Låt det gå några dagar till innan du tar och konfronterar honom på jobbet. Se till att då ha tagit med dig ett kontrakt, finns färdiga mallar på nätet, där du specificerar att det finns en skuld på 30000 kr från honom till dig för lån till köp av båt. I den situationen är det smartare att inte nämna att det handlade om ett köp för att försöka sälja dyrare då det i en domstol skulle kunna anses som "gambling" om det då visade sig att den inte var värt ens ursprungskostnaden utan det är bättre att se det som att han lånade 30000 kr av dig för köp.

Jag hade börjat med att försöka snärja honom genom sms på ett smidigt sätt, så han på ett eller annat vis medger att överenskommelsen finns.

Citat:

Så försöker du få honom att skriva på det och gör då samtidigt upp en rimlig avbetalningsplan. Om han inte sköter det så blir det kronofogden nästa. Problemet med det är att om han redan har skulder där så kan du hamna lågt ner på listan över gäldenärer och om det då blir en löneutmätning endast få några kronor här och där.

Det är kollegan som är gäldenär, och skulle det finnas andra borgenärer behöver inte det påverka prioriteringsordningen. Oprioriterade fordringar hamnar i samma ordning oavsett när de kom in till Kronofogden, och vid utmätning fördelas pengarna i proportion till skuldernas storlek. Prioriterade fordringar har företräde vid löneutmätning. Dit hör exempelvis skatter och underhållsstöd.
Om båten finns kvar kan den utmätas och då fördelas köpeskillingen i proportion till skuldernas storlek.

Permalänk
Medlem

Apropå att kollegan skulle stå som ägare på båten. Du vet väl att det bara är båtar/skepp på minst 15 meter som registreras i fartygsregistret?

Annars är det precis som för bilregistret, att det inte är ett register för faktiskt ägande (registrerad ägare och faktisk ägare är inte samma sak).

Om detta sen har någon praktisk betydelse vet jag inte, men värt att påpeka i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte alls säkert. Beviskravet är, som jag skrev tidigare, att göra det sannolikt att det finns en skuld. Även muntliga avtal är giltiga, om än mycket svårare att bevisa. Om inte dessa 30,000Kr överlämnats i kontanter kan kollegan få svårt att förklara varför pengarna överförts till hans konto. I annat fall kanske det finns sms-konversationer som visar på överenskommelsen.

Jag hade börjat med att försöka snärja honom genom sms på ett smidigt sätt, så han på ett eller annat vis medger att överenskommelsen finns.

Det är kollegan som är gäldenär, och skulle det finnas andra borgenärer behöver inte det påverka prioriteringsordningen. Oprioriterade fordringar hamnar i samma ordning oavsett när de kom in till Kronofogden, och vid utmätning fördelas pengarna i proportion till skuldernas storlek. Prioriterade fordringar har företräde vid löneutmätning. Dit hör exempelvis skatter och underhållsstöd.
Om båten finns kvar kan den utmätas och då fördelas köpeskillingen i proportion till skuldernas storlek.

Det kan absolut vara så att det går att bevisa en skuld oavsett kontrakt. Men vi båda har sagt det, det är mycket svårare att bevisa. Ord mot ord om det inte finns några fysiska bevis är inte optimalt. Som du säger, har man en banköverföring på 30000 kr så är det något som kan användas. Tyvärr går även sådant att förklara bort tyvärr.

Skrivet av DasIch:

Apropå att kollegan skulle stå som ägare på båten. Du vet väl att det bara är båtar/skepp på minst 15 meter som registreras i fartygsregistret?

Annars är det precis som för bilregistret, att det inte är ett register för faktiskt ägande (registrerad ägare och faktisk ägare är inte samma sak).

Om detta sen har någon praktisk betydelse vet jag inte, men värt att påpeka i varje fall.

Du har helt rätt, jag tog för givet att det fanns ett liknande system för där ägare av båtar registrerades på samma sätt som ägare av bilar och motorcyklar. Detta gör ju saken ännu svårare då man inte kan ens egentligen bevisa att en båt köpts för pengarna som getts. Kollegan kan ju egentligen bara säga att TS har köpt en vara av honom för summan pengar såvida det inte finns något som talar för annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

...
Låt det gå några dagar till innan du tar och konfronterar honom på jobbet. Se till att då ha tagit med dig ett kontrakt, finns färdiga mallar på nätet, där du specificerar att det finns en skuld på 30000 kr från honom till dig för lån till köp av båt. I den situationen är det smartare att inte nämna att det handlade om ett köp för att försöka sälja dyrare då det i en domstol skulle kunna anses som "gambling" om det då visade sig att den inte var värt ens ursprungskostnaden utan det är bättre att se det som att han lånade 30000 kr av dig för köp.

Så försöker du få honom att skriva på det och gör då samtidigt upp en rimlig avbetalningsplan. Om han inte sköter det så blir det kronofogden nästa. Problemet med det är att om han redan har skulder där så kan du hamna lågt ner på listan över gäldenärer och om det då blir en löneutmätning endast få några kronor här och där.

Håller helt med om detta, glöm tanken på möjliga 5k i vinst och satsa på att få tillbaka dina 30k. Inte av några moraliska skäl utan för att det enbart är din kompanjons glädjekalkyl som antyder att båten är värd mer, och hans kalkyl har ju redan fallerat. Dessutom är det ingen skillnad på 30 eller 35 tusen för en som inte planerar betala något alls. (Obs. han har troligen inte planerat att blåsa dig, det är bara att han inte planerat betala dig heller. Han låter mer som en som saknar planeringsförmåga och tror önsketänker att allt löser sig bara nästa affär går i hamn... vilket den aldrig gör.)

En tanke - som andra mer juridiskt kunniga gärna får säga något om - vore det inte bra om det i kontraktet framgick att TS äger en andel i båten tills dess att slutskulden på 30kkr är betald? Om kontraktet bara handlar om kapitalskulden så kan fogden utmäta båten och sen kanske TS inte får något alls pga andra prioriterade skulder, som @PsyCor skriver. Men om TS äger halva båten, då kan väl fogden knappast mäta ut TS andel? Vad händer då om kompanjonens tillgångar blir utmätta?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

En tanke - som andra mer juridiskt kunniga gärna får säga något om - vore det inte bra om det i kontraktet framgick att TS äger en andel i båten tills dess att slutskulden på 30kkr är betald? Om kontraktet bara handlar om kapitalskulden så kan fogden utmäta båten och sen kanske TS inte får något alls pga andra prioriterade skulder, som @PsyCor skriver. Men om TS äger halva båten, då kan väl fogden knappast mäta ut TS andel? Vad händer då om kompanjonens tillgångar blir utmätta?

Har kollegan ensam båten i sin besittning anses den tillhöra honom om det ej framgår att den tillhör annan. Om de har båten i gemensam besittning kan den endast utmätas om det framgår att den tillhör kollegan.

Så långt kan man tro att allt är väl, men i allmänhet är inte egendomen skyddad mot gäldenärens borgenärer såvida inte en besittningsövergång (tradition) skett (konsumentköp är dock undantagna den principen). Vid ett köp måste alltså varan byta ägare för att vara skyddad från utmätning. Nu skulle man kanske kunna se ett sånthär avtal som en pant, varpå det måste kungöras på korrekt sätt för att bli skyddad.

För att säkerställa att egendomen är skyddad från utmätning kan man följa lösöresköpslagens bestämmelser:
https://lagen.nu/1845:50_s.1

Tänk situationen från motsatt håll. Kronofogden åker hem till Bogdan och hittar en båt som är värd ganska mycket pengar. När båten utmäts säger Bogdan att det är hans kompis som bara förvarar den hos honom. Två dagar senare kommer Dragan in med en överklagan, med ett handskrivet kvitto fullt av snusfläckar.

Om det funkade på det viset skulle det vara jäkligt svårt att utmäta saker för betalning av skulder.

Permalänk
Inaktiv

**Tråd låst pga Off-Topic/Påhopp/urspårning... och att TS fick svar på hur man skriver ett enkelt skuldebrev redan i trådens första svar /Mod**