Snabbtest: Core i7-2600K mot Core i7-8700K i överklockat utförande

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

3770K är ungefär 3% snabbare så din 3770K@4.7GHz motsvarar ungefär en 2600K@4.8GHz i prestanda.

Vad innebär de för min 4970k som körs i 4.4GHz Tillsammans med DDR3 ram på 1600MHz @ 9-9-9-24?

Hur ligger den i förhållande till hans 3770k @ 4.7GHz och testets 2600k @ 4.8GHz?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Computerbase.de har också ett bra test där de jämför i7 från Sandy Bridge till Coffee Lake
https://www.computerbase.de/2017-11/cpu-aufruesten-benchmarks...

Permalänk
Medlem

@hACmAn: Jag lyckades få tag på 2400MHz-minnen när jag uppgraderade mitt system så det finns en hel del minnesbandbredd att ta av också, men ja vi förlorar en hel del på vår 'stenåldersteknik' som inte är rakt av jämförbart klock-för-klock.

edit: https://valid.x86.fr/0kgj64 (tempen stämmer inte, den idlar på 35 grader just nu när svalkan börjar komma in utifrån, load landar på runt 65 grader)

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Riktigt imponerande att en så gammal CPU ändå är med i matchen.

Jag tror ordet du söker är deprimerande

Permalänk
Skrivet av NaaR:

2600k OCad står sig mkt väl för allt annat än 144 hz gaming.

Den är helt enkelt den bästa CPU som någonsin släppts. Ska bli väldigt intressant om den står sig när "riktiga" next gen kommer, alltså PS5 med Navi + Ryzen APU. Då kanske den är rökt tillsammans med alla andra cpu som är annat än 8c 16t, eller 6c 12t... vi får se 2020...

Så om jag gissar rätt så har denna CPU haft hgih end-klass prestanda i 9 år, med tanke på att den kan driva en 1080. Wow... wow...

Skickades från m.sweclockers.com

Orkar inte googla, men kom inte 2600K 2011?

Permalänk

Har en 2600k och ett gtx1060 i min htpc i vardagsrummet funkar utmärkt till att slö spela lite enklare spel på

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NaaR:

2600k OCad står sig mkt väl för allt annat än 144 hz gaming.

Den är helt enkelt den bästa CPU som någonsin släppts. Ska bli väldigt intressant om den står sig när "riktiga" next gen kommer, alltså PS5 med Navi + Ryzen APU. Då kanske den är rökt tillsammans med alla andra cpu som är annat än 8c 16t, eller 6c 12t... vi får se 2020...

Så om jag gissar rätt så har denna CPU haft hgih end-klass prestanda i 9 år, med tanke på att den kan driva en 1080. Wow... wow...

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan tolka cpun olika, jag själv det som att utvecklingen har stått stil i många år och detta har gjort mig med flera förbannade. Då har vi tvingsas pålågas med 2600k prestanda länge.

Mainstream apwl är sedan som de är och vi lär inte se någon markant förbättring före nästa gen konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Har en 2600k och ett gtx1060 i min htpc i vardagsrummet funkar utmärkt till att slö spela lite enklare spel på

Artikeln förklarade att även om inte medelvärdet för FarCry 5 på 55 fps för en processor från 2011 ändrades alls så steg 99e percentilen från 44 till 47 fps för cpu:n från 2018.

Jag rekommenderar dig att uppgradera till en nyare för att nå 47 fps på 99e percentilen. Ett pris på 1 000 Kr per förbättrad fps (Frame per second) är kanske lite dyrt, men du hjälper åtminstone att Intel att le lite på vägen till banken.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu vet jag inte vilka forum du besöker, men om du kikar i den väldigt långa Ryzen-tråden så var det i princip ingen som hävdade Sandy Bridge IPC.

Var rätt ensam om att tro på just Ivy Bridge IPC (efter lite velat lite fram och tillbaka), de flesta trodde på väsentligt högre.

Det skrivet, givet hur pass väl moderna spel skalar med RAM-hastighet i lägen där CPU faktiskt är en flaskhals lär Sandy Bridge matcha Ryzen om de fick lika snabbt RAM.

Men tycker det är ett rätt irrelevant test, DDR3 kan inte vara lika snabbt sett till bandbredd och de som idag sitter på Sandy/Ivy lär i de flesta fall sitta på 1800 MT/s eller lägre, DDR4 startar ju på 2133 MT/s.

Alltså, var inte menat att angripa någon här. Men nu när du säger det:
#16519747

Skrivet av Yoshman:

Gissar lika på 2) och 3). Baserat på de läckor som finns så här långt gällande prestanda måste jag faktiskt revidera ned min tidigare gissning som var att IPC hamnar någonstans mellan Ivy Bridge och Haswell. Gissar nu att det hamnar i nivå med Sandy Bridge.

Med IPC menas då:

  • IPC * frekvens = enkeltrådprestanda

  • IPC * frekvens * antal kärnor = prestanda i program som skalar i det närmaste perfekt, t.ex. rendering

Men det pratades om allt från SB till BW. Men du var långt ifrån ensam om att gissa IB-prestanda. Men även IB var lågt gissat sett till prestandan för slutanvändare. Och nej, jag är inte så dum att jag inte jämför motsvarande antal trådar/kärnor.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av tumvanten:

Varför är där massa nyheter om tillbakablickar?
har swec nyhetstorka eller?

Sommaren är generellt sett dålig när det kommer till nyheter.

Att det blivit en del tillbakablickar beror dock på att vi aktivt bestämt oss för att testa lite nya saker! Dels såna här artiklar, men även ett kalendarium där vi lägger in stora händelser och får en notis när något har jubileum. Exempelvis Geforce GTX 280 och Radeon HD 4870 som båda nyligen fyllde tio år. Tanken är att vi ska se hur dessa artiklar mottas och utvärdera senare, men från vad vi sett hittills verkar den här typen av innehåll uppskattas. Dessutom är de jävligt roliga att skriva!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMB:

Kul test!
Men ändå är det ganska sorgligt, plattformen LGA 1366 släpptes 2008 dvs 10år sen.
En billig 6core Xeon o 12gb ram på den plattformen klockad till 4ghz+ "går" ju fortfarande att använda idag tom att spela lite på.

så att mkt har gått i stå så är det nog bara.

Vi som har hängt med sen datoråldern startade med dubbel prestanda varje år blir ju lite deppiga ibland uppgraderade man 2ggr årligen

Skulle man jämföra ytterligare 10år bakåt Pentium 2 mot core i7 920 ja ni ser hehe

Tänker att mycket av det beror på flertrådade applikationer som uteblev? Mycket skalar ju bra över flera trådar idag, men inte i den utsträckning som man kunde hoppats på, speciellt i spel. Många moderna spel som fortfarande bara skalar över 2 kärnor eller tom 1 kärna. Fortnite kör bara 2 trådar t.ex.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Mer FPS är bättre även vid 60 hz. FPS påverkar movement ska det vara så svårt att förstå ?

Fast 99% av alla "normala" spelare skiter nog i det.

Vill du ha 500 fps i CSGO så får du gärna ha det.

Själv hade jag velat skaffa snabbare ram det verkar göra en del, synd bara att det är så förbannat dyrt.

Permalänk
Testpilot

Tackar för ett väl utfört test, och tack för att ni lyssnade på feedback!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Alltså, var inte menat att angripa någon här. Men nu när du säger det:
#16519747

Men det pratades om allt från SB till BW. Men du var långt ifrån ensam om att gissa IB-prestanda. Men även IB var lågt gissat sett till prestandan för slutanvändare. Och nej, jag är inte så dum att jag inte jämför motsvarande antal trådar/kärnor.

Ja? Kolla datumen på de det du länkar och det jag länkade, skiljer en månad. Första rätt vilda gissningen, då den inte var baserad på något annat än en presentation från AMD, var Ivy.

Sedan läckte lite småsaker + AMD nämnde 40 % bättre IPC jämfört med Excavator. Det hade placerat Zen rätt precist på Sandy Bridge nivå och vi är då i slutet av november. Du länkar till inlägget där om AMDs egna uttalande hade varit sant så hade vi hamnat där (men AMD reviderade senare upp nivån IPC ökningen i senare presentationer).

Lite mer saker läckte och framförallt kom det mer detaljer kring mikroarkitekturen under jul. I det här läget gick det att göra en någorlunda vettig gissning och var då i början av januari (fortfarande ~tre månader innan Ryzen släpptes) jag övertygade mig själv om Ivy Bridge IPC.

Fanns andra också gissade på Ivy, men vi var pessimistgruppen och en rätt liten sådan... Fanns minst lika många som var övertygade om Skylake IPC (vissa gissade även på bättre än Skylake).

Vad blev utfallet?

  • skalära heltal (överlägset viktigast): rätt mycket Ivy Bridge IPC

  • skalära flyttal (allt mer irrelevant, det är pre-milleniskiftet metoden att skriva vetenskapliga program): i princip Skylake IPC, dock skiljer sig Intels modeller rätt lite här då de inte lägre bryr sig om att optimera för detta

  • SIMD (allt mer viktigt, framförallt då C++17 till slut gett programmerare ett sätt att effektivt använda detta utan att ta till assembler): något under Sandy Bridge

Men IPC i sig är ju bara relevant för att skapa en base-line vid diskussion av mikroarkitekturer. Dels är ju värdet inte i närheten konstant mellan olika klasser av instruktioner och dels är det enda som spelar roll för slutanvändaren faktiskt prestanda. Gör man saker som på något sätt skalar med CPU-kärnor så presterar ju självklart 6C/8C modellerna av Ryzen bättre än S-serien av Ivy Bridge då den toppade på 4C.

Något denna artikel visar väldigt tydligt. Är man endast intresserad av spelprestanda är ju poängen att gå från en överklockad i7-2600K till t.ex. i7-8700K inte alls självklar. IPC för skalära heltal har ökat ~30 % från Sandy Bridge till Skylake, vilket är egentligen den enda man får i spel om båda är klockade till 4,8 GHz (man får lite mindre i praktiken även GTX1080Ti i 1920x1080 inte är helt ute ur ekvationen som flaskhals, men å andra sidan får man en viss vinst av >4C idag när GPU inte flaskar).

Sitter man och renderar hela dagarna hamnar saker i ett annat ljus, här får man direkt 50 % bara från två extra kärnor och med IPC och frekvensökningar presterar ju i7-8700K 2,3 gånger högre jämfört med i7-2600K (sjunker till 1,9 med överklockningen, vilket ändå är rätt rejält). Fast renderar man 2018 kanske man borde börja kika på GPGPU...

Kör själv en del R med OpenBLAS samt ibland även Octave (open source variant av Matlab). Håller man på med sådan på något form av professionell nivå (för mig är det bara en hobby) så är det absolut värt att uppgradera från i7-2600K till i7-8700K, man får närmare en fyrdubbling av prestanda. Just detta är en svag punkt för Zen då man kan dra väldigt bra nytta av AVX+FMA (IPC har ökat >100 % från Sandy Bridge till Skylake i detta fall), men i vissa fall skalar det även fint med kärnor och då fungerar ju Ryzen 7 OK! Även här börjar GPGPU ta sig in i vissa lägen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Man kan tolka cpun olika, jag själv det som att utvecklingen har stått stil i många år och detta har gjort mig med flera förbannade. Då har vi tvingsas pålågas med 2600k prestanda länge.

Mainstream apwl är sedan som de är och vi lär inte se någon markant förbättring före nästa gen konsoler.

Nja. Delvis sant, men jag tror att PS5 och med landvinningarna man gjort på dagens klena konsolgeneration kommer att ge ett enormt hopp. Tänk checkerboarding, dynamisk upplösning på Ryzen 8c 16t + Vega 64 (nåt åt det hållet antar jag kommer finnas i PS5, digital foundry påstår det)... jag tror helt enkelt det blir upp till mjukvaruutvecklarna att fullt utnyttja fler kärnor och trådar i spel, vilket de kommer tvingas göra med tanke på vad som kommer finnas i konsolerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag tror ordet du söker är deprimerande

Så kan man också se det

Skrivet av Nivity:

Ja och nej, bara för du har en 60hz skärm så vill många spela i högre fps.

Och logiken är rätt logiskt, 1080p är den vanligaste upplösningen, det är extremt få som spelar i 1440p och 4k.

Sen finns det så vitt jag vet ingen statistik på refresh rate på ex steam survey, så det du säger saknar lite grund också.

Faktum är att 60% spelar i 1080p ex på steam survey, dom andra 3.3 och 1.2% typ.
Om högre refresh rate skärm är lika låg som 1-4% så ja kanske.

Om man tittar på steam surveyn så visst är det en gissning att de flesta sitter med 60Hz men ganska kvalificerad när man ser vilken hårdvara i övrigt som är vanligast.

Processorn driver några av de tyngsta spelen som finns i över 100fps i 1080p/ultra, ytterliggare en gissning men jag är rätt säker på att de flesta är nöjd med sådan prestanda.

Tittar vi på grafikkortstoppen med så är det inte CPU'n som är problemet för folk

ALL VIDEO CARDS
NVIDIA GeForce GTX 1060
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
NVIDIA GeForce GTX 960
NVIDIA GeForce GTX 1050
NVIDIA GeForce GTX 750 Ti

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Just detta är en svag punkt för Zen då man kan dra väldigt bra nytta av AVX+FMA (IPC har ökat >100 % från Sandy Bridge till Skylake i detta fall)

Just nya instruktioner som AVX-512 etc tror jag det som kommer hända härnäst, då både klockfrekvensen och IPC är svår att öka.
När man ser på mobilerna så får varenda bättre mobil ett AI chip och det jag funderar på är om något liknande kan komma till mainstream x86? Om det kommer, så hamnar det i Cpu, gpu eller ett externt kort? Vad tror du?

Just Ai växer som det knakar, för något dag sedan pratade Adobe på att de hade utvecklat en Ai som kunde analysera bilder för att upptäcka manipulation, detta och liknande funktioner som automatisk korrigerar en bild kommer snart folk se som en självklarhet. -Att använda Gaussian filter etc, kommer folk snart se som att koda assembler för att få datorn göra något.
Man ska klicka på en knapp och bildprogrammet ska optimera bilden direkt genom analys av vad bilden föreställer och behandla de olika delarna av bilden olika beroende på vad det är för objekt och i vilken sammanhang.
På samma sätt som man i spel vill ha en funktion som gör att oavsett var man siktar så blir det en headshot när man klickar på skjutknappen.

Permalänk
Medlem

Kul med ett uppdaterat test.
Roligt att se att ett 1080ti behöver 4k upplösning för att CPUn helt skall försvinna som flaskhals.

Kan vara värt att tänka på när man skall köpa dator för att spela på och köper efter Blender prestanda..

Permalänk
Medlem

@Palme_570: Men du, re-la-la-laxa.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Mer FPS är bättre även vid 60 hz. FPS påverkar movement ska det vara så svårt att förstå ?

OT:

Inte helt självklart skulle jag säga. Visst ger det mindre inputlag från muspekaren, men rent bildmässigt så ger det knappt någonting (på en 60Hz skärm), förutom en rätt uppenbar tearing. Skall man spela spel i stil med CS och vill vara konkurrenskraftig så finns det inget bra alternativ till en 120-144Hz skärm, och naturligtvis ett grafikkort som orkar hålla den bildfrekvensen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ja? Kolla datumen på de det du länkar och det jag länkade, skiljer en månad. Första rätt vilda gissningen, då den inte var baserad på något annat än en presentation från AMD, var Ivy.

Sedan läckte lite småsaker + AMD nämnde 40 % bättre IPC jämfört med Excavator. Det hade placerat Zen rätt precist på Sandy Bridge nivå och vi är då i slutet av november. Du länkar till inlägget där om AMDs egna uttalande hade varit sant så hade vi hamnat där (men AMD reviderade senare upp nivån IPC ökningen i senare presentationer).

Lite mer saker läckte och framförallt kom det mer detaljer kring mikroarkitekturen under jul. I det här läget gick det att göra en någorlunda vettig gissning och var då i början av januari (fortfarande ~tre månader innan Ryzen släpptes) jag övertygade mig själv om Ivy Bridge IPC.

Fanns andra också gissade på Ivy, men vi var pessimistgruppen och en rätt liten sådan... Fanns minst lika många som var övertygade om Skylake IPC (vissa gissade även på bättre än Skylake).

Vad blev utfallet?

  • skalära heltal (överlägset viktigast): rätt mycket Ivy Bridge IPC

  • skalära flyttal (allt mer irrelevant, det är pre-milleniskiftet metoden att skriva vetenskapliga program): i princip Skylake IPC, dock skiljer sig Intels modeller rätt lite här då de inte lägre bryr sig om att optimera för detta

  • SIMD (allt mer viktigt, framförallt då C++17 till slut gett programmerare ett sätt att effektivt använda detta utan att ta till assembler): något under Sandy Bridge

Men IPC i sig är ju bara relevant för att skapa en base-line vid diskussion av mikroarkitekturer. Dels är ju värdet inte i närheten konstant mellan olika klasser av instruktioner och dels är det enda som spelar roll för slutanvändaren faktiskt prestanda. Gör man saker som på något sätt skalar med CPU-kärnor så presterar ju självklart 6C/8C modellerna av Ryzen bättre än S-serien av Ivy Bridge då den toppade på 4C.

Något denna artikel visar väldigt tydligt. Är man endast intresserad av spelprestanda är ju poängen att gå från en överklockad i7-2600K till t.ex. i7-8700K inte alls självklar. IPC för skalära heltal har ökat ~30 % från Sandy Bridge till Skylake, vilket är egentligen den enda man får i spel om båda är klockade till 4,8 GHz (man får lite mindre i praktiken även GTX1080Ti i 1920x1080 inte är helt ute ur ekvationen som flaskhals, men å andra sidan får man en viss vinst av >4C idag när GPU inte flaskar).

Sitter man och renderar hela dagarna hamnar saker i ett annat ljus, här får man direkt 50 % bara från två extra kärnor och med IPC och frekvensökningar presterar ju i7-8700K 2,3 gånger högre jämfört med i7-2600K (sjunker till 1,9 med överklockningen, vilket ändå är rätt rejält). Fast renderar man 2018 kanske man borde börja kika på GPGPU...

Kör själv en del R med OpenBLAS samt ibland även Octave (open source variant av Matlab). Håller man på med sådan på något form av professionell nivå (för mig är det bara en hobby) så är det absolut värt att uppgradera från i7-2600K till i7-8700K, man får närmare en fyrdubbling av prestanda. Just detta är en svag punkt för Zen då man kan dra väldigt bra nytta av AVX+FMA (IPC har ökat >100 % från Sandy Bridge till Skylake i detta fall), men i vissa fall skalar det även fint med kärnor och då fungerar ju Ryzen 7 OK! Även här börjar GPGPU ta sig in i vissa lägen.

Du behöver inte försvara resonemanget. Som sagt var min kommentar om SB inte menat till någon specifik här. Det var mycket IPC-spekulationer ända fram till lansering, även fast vi fick lite preview i Blender. Och väldigt många gissade för lågt. SB, men också som du sa IB nämndes en hel del. Haswell ansågs som jag minns det ofta som rimligt med, men kanske optimistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Intressant läsning! Sitter man alltså på en 1440p, 60Hz skärm så duger fortfarande en 2600K alldeles ypperligt. Kombinerat med ett GTX 1070 har man då fortfarande en kompetent spelburk! … Ganska sjukt egentligen

Precis vad jag kör och det är GULD.

Edit: Men jag fantiserar om en 2700X.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Hoppades på test med mellanklass grafikkort typ 1060/RX480-580 ... kanske blir nästa gång...

Permalänk

Kul att se den hänger på såpass bra ffa för en som kanske inte är ute efter min/max
Jag kör själv min I5 2500K i 4.8Ghz med ett 970 och ser inte mig skiljas från den i det närmaste öht.
jag spelar även i 3440x1440P

När jag satt med en varukorg och fullt uppgraderingspaket blev det en Noctua fläkt istället och klockat för första gången sen 90talet

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Vad innebär de för min 4970k som körs i 4.4GHz Tillsammans med DDR3 ram på 1600MHz @ 9-9-9-24?

Hur ligger den i förhållande till hans 3770k @ 4.7GHz och testets 2600k @ 4.8GHz?

Haswell har väl 5-10% högre IPC så den borde vara lika snabb eller aningen långsammare, lite beroende på vilken typ av kod som körs.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Mycket bra test! Nu blev jag sjukt nyfiken på var ett överklockat AMD Ryzen 2700X skulle hamna mellan dessa två.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av houze:

Haswell har väl 5-10% högre IPC så den borde vara lika snabb eller aningen långsammare, lite beroende på vilken typ av kod som körs.

4970k har även 6/12 istället för 4/8 så mer lik 8700k än vad 2600k är, sen har den snabbare IPC som skrivet också

Tex min 4930k på 4,37ghz har ju mer fps med 1080 (oklockat) än vad 2600k på 4,8ghz med 1080ti har i detta testet, så nog gör dem 2 extra coren sitt!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Hoppades på test med mellanklass grafikkort typ 1060/RX480-580 ... kanske blir nästa gång...

Hmm, men varför skulle man köra en 8700K med ett mellanklasskort?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ant3:

Vad innebär de för min 4970k som körs i 4.4GHz Tillsammans med DDR3 ram på 1600MHz @ 9-9-9-24?

Hur ligger den i förhållande till hans 3770k @ 4.7GHz och testets 2600k @ 4.8GHz?

Skrivet av houze:

Haswell har väl 5-10% högre IPC så den borde vara lika snabb eller aningen långsammare, lite beroende på vilken typ av kod som körs.

Skrivet av martin_opell:

4970k har även 6/12 istället för 4/8 så mer lik 8700k än vad 2600k är, sen har den snabbare IPC som skrivet också

Tex min 4930k på 4,37ghz har ju mer fps med 1080 (oklockat) än vad 2600k på 4,8ghz med 1080ti har i detta testet, så nog gör dem 2 extra coren sitt!

Det finns ingen processor som heter 4970K. Det finns däremot en processor som heter 4790K. Den har 4c/8t och bör prestera ungefär 15% bättre än vad en Sandy bridge (2600K) gör vid samma klockfrekvens.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Det finns ingen processor som heter 4970K. Det finns däremot en processor som heter 4790K. Den har 4c/8t och bör prestera ungefär 15% bättre än vad en Sandy bridge (2600K) gör vid samma klockfrekvens.

nu när du säger det tänkte nog på 4960x!

men ja 4790k presterar bättre än 2600k!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4