Bethesda visar Doom Eternal på E3 2018

Permalänk
Melding Plague

Bethesda visar Doom Eternal på E3 2018

Efter 2016 års comeback för Doom tillkännager Bethesda under E3 2018 en uppföljare på det blodiga äventyret i en ny speltrailer – Doom Eternal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte ens kört runt första spelet än, var så buggigt att jag spenderade mer tid med att ställa in grafiken än att spela....

Permalänk
Medlem

När i h-vete släpps Quake Champions egentligen??

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Har nästan lirat igenom Doom på Nightmare, har typ slutbossen kvar, så detta är enormt välkommet! Doom var ju fantastiskt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Har nästan lirat igenom Doom på Nightmare, har typ slutbossen kvar, så detta är enormt välkommet! Doom var ju fantastiskt.

funderat på att köpa det länge på steam, men 29,90 euro känns lite dyrt fortfarande. hoppas på rea snart

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

funderat på att köpa det länge på steam, men 29,90 euro känns lite dyrt fortfarande. hoppas på rea snart

Har sett det för runt 150:- på GreenManGaming, men ja, det ligger rätt högt i pris fortfarande. Värt det, dock.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har inte ens kört runt första spelet än, var så buggigt att jag spenderade mer tid med att ställa in grafiken än att spela....

Jaha, enligt mig det mest stabila och optimerade spelet på länge, grym grafik och flöt som smör.
Prova igen, det är värt det om du får till det

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

They are rage, brutal, without mercy. But you... You will be worse... Rip and tear, until it is done!

Visa signatur

i7-8700K @ 4.8 GHz | RTX 3070 Ti | Samsung 980 PRO

Permalänk
Skrivet av griid:

funderat på att köpa det länge på steam, men 29,90 euro känns lite dyrt fortfarande. hoppas på rea snart

Skrivet av Thursday:

Har sett det för runt 150:- på GreenManGaming, men ja, det ligger rätt högt i pris fortfarande. Värt det, dock.

Köpte det själv på Amazon UK för 10 pund för ett tag sen! Tror jag sett bra priser på andra sidor också

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

funderat på att köpa det länge på steam, men 29,90 euro känns lite dyrt fortfarande. hoppas på rea snart

Sluta fundera och köp det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Sluta fundera och köp det!

Steams sommarrea börjar snart. Köpte mitt exeplar för 14,99 €? för länge sen. Finns säkert billigare även annanstans just nu.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Steams sommarrea börjar snart. Köpte mitt exeplar för 14,99 €? för länge sen. Finns säkert billigare även annanstans just nu.

Hoppas det priset kommer upp igen. då slår jag till!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hoppas Mick Gordon gör musiken igen

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Decster:

Hoppas Mick Gordon gör musiken igen

Det bekräftas i trailerns beskrivning!

Citat:

...As the DOOM Slayer, return to take your vengeance against the forces of Hell. Set to an all-new pulse pounding soundtrack composed by Mick Gordon...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Jaha, enligt mig det mest stabila och optimerade spelet på länge, grym grafik och flöt som smör.
Prova igen, det är värt det om du får till det

Tyvärr kan jag inte hålla med, inte haft så många frysningar eller låsningar som detta spel genererar.

Det fungerade med Wine 2.0 RC2 med vulkan och steam patchar när det kom ut under Gentoo Linux på ett GTX780, fick samma FPS som dom flesta fick native i WIndows 10.

Steam versionen Fungerade under Windwos 10 med RX460 2Gb utan problem för ett år sedan eller så, 1440p medium med vulkan i 55-60fps, precis vad man bör få också då jag kollat tester för 2Gb modellen i doom.
Det ger ungefär samma prestandan som ett GTTX780 gör på High i 1440p.

Sedan kom det massa stora patchar till spelet och jag testade det igen efter att jag inte spelat det på typ 3 månader, 30 fps fick jag och fattade inget.

Problemet med Doom 2016 är att det lider av en bug med allokering av Vram.
Varje om start av spelet så allokerar det mindre och mindre Vram.
Så ju mindre man har på kortet ju snabbare får man prestanda problem.
Vulkan eller OpenGL verkar inte spela någon större roll.

2Gb Vram behövs för att spelet ska flyta så ett RX460 2Gb fungerar ypperligt MEN efter en omstart så har man redan tappat typ 500Mb tillgängligt Vram och därmed halva FPS'en.
Folk som har tex 8Gb vram har ju en 6Gb Buffert och lär inget märka under normal användning.

Tyvärr har jag installerat om spelet 3-4 gånger, felsökt i dagar, googlat och annat över span om månader innan jag själv löste problemet.
Men jag kan konstatera att min upplevelse att spelet blev allt sämre optimerat, mer krävande utan att leverera något mervärde är nåt många andra har upplevt med.

Jag var väldigt tidigt ute med att få igång Doom 2016 under Linux med Wine 2.0 RC2 och GTX780, i stort sett så fort det fans patchar till Wine som fixade DRM problemet och Vulkan så kompilerade jag det och hade igång spelet och det gav samma prestanda som folk fick i Windows.
Körde 1080p high med Vulkan 60fps.

Senare skaffade jag Windows 10, Steam och en kopia där och körde på RX460 medium 1080p med 55fps typ sedan efter en stor patch så har spelet varit trasigt för mig oavsett, konstaterat att ända sättet är typ ett RX580 eller Vega kort för att "dölja" minnesläckan i Vram om jag inte vill starta om Windows varje gång jag vill starta spelet igen med bibehållen FPS.

Men har varken plats för ett stort kort eller lust att betala ockerpriserna som råder, jag kan kräkas på buggfesten Doom 2016 efter dom säkert 100 timmar jag spenderat att felsöka och spela dom första nivåerna om och om igen säkert 200 gånger.

Har över 30 andra spel installerade som fungerar normalt så har allt att göra om jag vill.
Doom kan ligga några år tills det finns billiga 8Gb Singel slot grafikkort på 75W att köpa med prestanda som ett RX580 eller bättre.

När jag orkar får jag väl installera Wine och dra in det under Linux igen, vem vet kanske går bättre där, fortfarande där det fungerat bäst för mig.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt, om det är lika roligt och välgjort som Doom 2016 så ser jag fram emot det, var/är ett ganska kul spel (iaf för de som inte haft prestanda problem X_x).

Permalänk
Medlem

Åå köpa köpa köpa!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Doom 2016 är ett helt underbart spel, ett av de bättre jag spelat de senaste åren faktiskt! Skulle till och med vilja påstå att det är en av de bästa reboot-spel som gjorts, med tanke på vilken otrolig homage det är till original-doom, samtidigt som det känns nytt och fräscht. Needless to say, I'm excited

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Jag antar att han menar när det släpps skarpt. Det var varit i early access väldigt länge nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har inte ens kört runt första spelet än, var så buggigt att jag spenderade mer tid med att ställa in grafiken än att spela....

Skumt. Hela min vänskapskrets som köpte Doom vid release hade inga problem alls, mig inkluderat.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Skumt. Hela min vänskapskrets som köpte Doom vid release hade inga problem alls, mig inkluderat.

Ja som sagt jag körde det utan problem när det kom ut tom under linux och windows, sedan sket det sig när dom började släppa stora patchar till det så jag fick aldrig spela färdigt det.
Vi kan inte alla köra runt ett nytt spel på dag ett eller hur? Om jag vill ta ett break på 3 månader så förväntar jag mig att skiten ska fungera även om en patch släpps utan att det reducerar min FPS med hälften eller mer.

Sedan är ju buggar nåt inte alla lider av.
För mig förstörde det spelet då jag spenderat mer tid på att felsöka ett spel som fungerade från början istället för att kunna spela det.
Nu vet jag hur jag ska få det att fungera men jag orkar fan inte se samma levels igen, kräks.
Normen här på sweclockers är troligen inte singel slot 50W TDP 2Gb grafikkort men det är vad jag har för min burk är fullknökad till bristningsgränsen. Det klarar kraven och fungerade lysande när spelet släpptes, mindre så en 5-6 månader senare efter otaliga patchar släppts till spelet.

Och i mitt felsökande kan jag bara konstatera att långt från alla har haft en bra upplevelse av Doom, speciellt med senare patchar och tyvärr verkar dom med problem ignoreras.
Det finns igen orsak varför folk med tidigare fungerande konfigurationer helt plötsligt ska bli ospelbara utan att spelet levererar ett mervärde, funktioner, grafik etc.

Om det inte framgick så hade inte heller jag några problem vid release annat än att få det att fungera under linux villket var mer en rolig utmaning än nåt annat.
Det krävde patchar för att lösa problemet med DRM skiten spelet kom med men när man väl tagit sig runt det så det tror att det körs i windows fick man i princip nativ prestanda.

Men även det faktum att ID spel i dag inte har Linux stöd är en katastrof i sig självt.

En gång i tiden hade ID spel Linux stöd, även andra processorer stöddes i vissa fall än X86 tex Alpha, istället fick vi år 2016 enbart x86 och Windows stöd och DRM virus, hur är det framsteg?

Hur folk accepterar "mindre" som "mer" i dag är för mig obegripligt, saknar logik och sunt förnuft.

ID spel i dag är tyvärr bara en skugga av vad dom en gång var.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Ja som sagt jag körde det utan problem när det kom ut tom under linux och windows, sedan sket det sig när dom började släppa stora patchar till det så jag fick aldrig spela färdigt det.
Vi kan inte alla köra runt ett nytt spel på dag ett eller hur? Om jag vill ta ett break på 3 månader så förväntar jag mig att skiten ska fungera även om en patch släpps utan att det reducerar min FPS med hälften eller mer.

Sedan är ju buggar nåt inte alla lider av.

Riktigt tråkigt att spelet har krånglat så mycket för dig. Hade jag fått samma problem skulle jag ha flugit i taket. Ett av dom få moderna spelen som lyckats ta mig tillbaka till barndomen och jag är glad att jag fick varva det. Ser fram emot uppföljaren.

Är dock väldigt bekant med buggar som förstör spelglädjen. Fallout 4 är ett sådant spel. Ville så gärna ha roligt med det men Bethesdas obefintliga kvalitetskontroll gjorde att spelet var en hopplös och frustrerande upplevelse. Kommer nog aldrig komma tillbaka till det.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Riktigt tråkigt att spelet har krånglat så mycket för dig. Hade jag fått samma problem skulle jag ha flugit i taket. Ett av dom få moderna spelen som lyckats ta mig tillbaka till barndomen och jag är glad att jag fick varva det. Ser fram emot uppföljaren.

Är dock väldigt bekant med buggar som förstör spelglädjen. Fallout 4 är ett sådant spel. Ville så gärna ha roligt med det men Bethesdas obefintliga kvalitetskontroll gjorde att spelet var en hopplös och frustrerande upplevelse. Kommer nog aldrig komma tillbaka till det.

Mjo, jag var ett Doom, Quake och Unreal fan, mycket för det var det man växte upp med sedan fungerade dessa även på mer exotiska OS och hårdvara.

Problemet jag har med Doom verkar högst ovanligt tyvärr, googlade senast på det i dag och hittar ytterligare en med samma problem, halverad FPS efter omstart eller ändring av grafiken så jag tippar på att han har samma problem som jag även om han inte vet om det.
Men fans inte nåt svar i tråden på Bethesda forum....

Själv äslar jag F4 men vet att många haft problem, jag har varit rätt förskonad men vist har man sett en bugg här och där.
F3 och NV på Xbox 360 var dock rätt buggigt kan jag säga.
Blir nog att köpa F3 och modda nu när F76 inte verkar vara nåt för mig.

Men jag vet att många haft problem med F4 men för mig fungerar F4 mycket bättre än Doom och jag vet att det borde vara tvärt om men det är ju problemet med buggar, ditt system påverkas av en och mitt av en annan.

Men det är ju Bethesda som är utgivare av både Doom och F4 så man är väl inte super förvånad direkt.
Jag anser att ID spel var bättre när ID själva gjorde allt men i dag är det väl främst motorn dom utvecklar.