EU går vidare med förslag om automatisk avläsning av uppladdat innehåll

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att detta kan bli något bra i slutändan, tror dock inte att de tänkt igenom detta tillräckligt. Jag menar att sådana här lagar, som påverkar privatpersoner på individnivå kommer att skynda på utvecklingen av ett mer krypterat internet.
Det kommer komma företag som använder modern teknik till att göra ett riktigt darkweb för allmänheten.
Men jag antar att EU kommer att svara på det med att alla måste acceptera att installera en svart låda i datorn som registrerar allt som görs för att undvika upphovsrättsbrott.
Vem var det EU var till för nu igen?, känner inte alls igen det som beskrevs när vi fick välja.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det känns snart som att man måste börja använda någon form av "undernät" i Internet, ja...
Förstår att de vill skydda upphovsskyddat material, men det är ju omöjligt att reglera sk fair use på detta sätt.

Största hotet mot "Copyright" idag är missbruket av den i form av dens användning på allt.

Tro mig... jag har försökt rösta... men där är för många idioter som tom ignorerar andras röster, i denna fina demokrati.

Jag ser vad du skriver, och förstår vad du menar. Jag håller med dig.

Skrivet av anon150792:

Öh...och hur många gånger vänder sig partierna i Sverige sig till folket och har folkomröstning? politiker i dagens Sverige gör vad dem vill efter att dem blivigt invalda, tror du att det lär bli en folkomröstning om Sverige ska implementera detta? nä, dem har redan bestämt vad som ska ske i Sverige med eller utan vårt samtyckte, som med allt annat demokrati yay!

Alldeles för sällan, och därför behöver de bytas ut. Men en svensk tiger.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Om du läser min kommentar ovan så ser du att jag är kritisk mot detta just pga. denna orsak. Det finns ingen chans för ett automatisk filter att särskilja fair use och copyrightskyddat material som uppladdas för monetära eller orsak för spridning. Därför kommer det att slå ut många personer som helt enkelt vill nyttja fair use. Det kommer (som du säger) antagligen inte fungera i verkligheten utan det kommer att slå emot seriösa aktörer. Precis som liknande system tidigare gjort. Ett par exempel är Let's play spelare som lägger upp videos när de spelar diverse spel. De flesta företag är helt okej med detta... däremot det finns vissa företag (I'm looking at you Nintendo) som är stenhårda så länge som du inte har ett väldigt strikt avtal med dessa.

Ett annat problem är att fair use-reglerna är olika i olika länder. De tyska fair use-reglerna tillåter att man laddar upp foton på moderna byggnader (förutsatt att fotografen stod utomhus, inte tillåtet om fotografen stod inomhus, på en balkong eller på ett hustak eller något). De österrikiska fair use-reglerna tillåter även sådan uppladdning om fotografen stod i ett rum i ett hus och tog en bild på ett annat hus på andra sidan gatan (ej tillåtet i Tyskland). De franska fair use-reglerna tillåter endast sådan uppladdning om den sker på en icke-kommersiell sida, d.v.s. det är inte tillåtet att ladda upp på t.ex. Facebook. Ska uppladdningssidorna ha koll på att Frankrike, Tyskland och Österrike har olika fair use-regler och selektivt blockera innehållet i vissa länder så att en och samma bild går att se i Tyskland och Österrike men inte i Frankrike? Sedan får man fritt ladda upp foton i alla tre länderna om arkitekten varit död i minst 70 år, så uppladdningssidorna behöver också ha en lista på alla hus i hela världen så att de omedelbart kan slå upp hur länge arkitekten varit död (eller om vederbörande kanske fortfarande är i livet) så att det direkt vid uppladdningen kan fastställas i vilka länder bilden är tillåten.

Skrivet av Xinpei:

Det är ju så mycket bättre att inte informera folk om att man lagrar deras användarutgifter och att man inte får bestämma vilken information som ska fara var någonstans. Eller?

Under GDPR kan du få ut en lista på allt som ett företag lagrar om dig. Antag att du begär ut sådan lista och företaget lämnar ut tio sidor. Hur kan du då veta att företaget inte utöver dessa tio sidor även har tusen andra sidor som företaget inte låtsas om? Enda sättet att skydda sig är att inte uppge något för företaget och att regelbundet radera alla kakor, men GDPR tvingar företagen att fråga om fler saker för att kunna uppfylla lagens krav, så de får därmed mer information om dig och du drabbas av en massa störande meddelanden om att företaget lagrar information om dig.

Ett annat problem är att det bara är stora företag som Facebook och Google som har råd att ta fram program som går igenom material som laddas upp. Det blir alltså omöjligt för privatpersoner och småföretag att driva ett forum på nätet, så de stora spelarna får snabbt monopol på allt.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om iden, så kommer det inte fungera i verkligheten, t.ex om nån laddar upp en krypterad lösenords skyddad zip fil som är döpt till nått random som inte har med innehållet att göra, så kommer dom inte kunna avläsa innehållet oavsett hur gärna dom vill.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Sant, då dessa "automatiska" system inte är bättre än dom människor som skapade det.
Stämmer även att redan finns sådana system lite varstans. Råkade nyligen ut för att få en Copyright claim från Facebook på en bild som jag själv fotat och valde att dela. Fick tillbaka min bild rätt fort. Men blev så paff. Kan inte mycket om Copy rights. Men det borde väl vara jag som är copy right holder till ett foto som jag har tagit?

Du innehar upphovsrätten till fotot, men om fotot innehåller något som skapats av någon annan, kan du i många fall behöva tillstånd från den personen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Politikerna är valda av folket. Folket har möjlighet att byta ut politikerna.

Dock svårare att byta bort en lag när den väl är inskriven

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Horribelt och förkastligt, varför ska alltid allt göras för att främja upphovsrättsinnehavare? Som att deras intressen är viktigare än allt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Så om jag tar en bild dagen efter en fyllefest där det ligger oidentifierade människor men tomma identifierbara vodkaflaskor. Kan den bilden då tas bort då jag inte har fått rättigheter att framställa nämnda vodkabolag i sammanhang där spritens negativa sidor visas. Kan swec åka dit för varumärkesintrång om jag använder deras namn? Det vill jag ju ABSOLUT inte skall hända.

Detta kan bli en väldigt knepig lag som kommer att slå ohyggligt snett när AIs börjar granska allt och anmäler allt som dess ägare inte tycker passar varumärkesmodellen. Alla oberoende tester där en produkt bedöms negativt kommer att stoppas och tas bort då den personen inte fått tillstånd att använda den.

Ctrl+C kommer för alltid att försvinna från allt utom windows då Pyttemjuk har patent på den..

Detta är början på undergången av det fria ordet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Och dessutom, hur menar du att systemet ser skillnad på ifall du laddar upp en fil till din egen lagringsserver via PHP eller att ladda upp något på t.ex. YouTube eller Tumblr? Nej, ett sånt här system kommer aldrig fungera i verkligheten, och det kommer inte leda till någonting bra alls.

Detta handlar om att tvinga sidor som YouTube och Tumblr att skanna det som laddas upp till dem, d.v.s. samma sak som de större sidorna redan nu gör "frivilligt". Så det finns inget system som ska skanna all trafik på nätet, utan det skulle vara upp till varje sida att skanna data som laddas upp till dem. Och bara det är ju illa nog.

Skrivet av ggustavsson:

Fast siter som innehåller eller har mycket länkar till upphovsrättsskyddat tex TPB bryr ju sig inte om detta ett smack att kolla vad som laddas upp till deras siter, så där är ju det hela ett slag i luften.

Jag tror inte att man kan upphovsrättsskydda magnet-länkar, så detta borde inte påverka TBP oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekoppar:

Men man ska inte behöva bli spammad med mejl

Jamen en ny lag som samtidigt påverkar samtliga webbsidor som tillåter besökare från EU som har ett användar-register innan ett specifikt datum att dom ska vara mer öppna, det är fullkomligt oundvikligt att det varit många mejl gällande det som skickats ut.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Jaha, så får peer to peer lösningar ny luft under vingarna då. I slutändan blir det mindre reglering än före dumheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jag har redan svarat på varför jag tror att EU vill införa denna lag. Sedan hur ska företag fånga upphovsrättsbrottslingar? Och framförallt.. De FÅR INTE ge böter. Det får bara staten. Tänk dig om privata aktörer började agera stat i detta land?

Det är upp till EU (polis och rättsväsende) att lagföra brottslingarna (de som bryter mot upphovsrätten) precis som med alla andra brott. Men precis som med alla andra brott så får vem som helt göra en polis anmälan. Att det finns någon konstig sak som gör att företag skickar kravbrev är helt sjukt. Vill de få skadestånd så ska de göra en polis anmälan inte ta lagen i egna händer och tvinga folk att betala. Just nu verkar det vara så det fungerar skadeståndet kommer innan polisanmälan.

Permalänk
Medlem

inb4 privata darknets blir normen för att posta memes

Permalänk
Medlem

Och sen undrar folk i min närhet varför jag har dussinet externa hårddiskar omkring mig i stället för att använda molntjänster.

Once paranoid, always paranoid!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Kul att rika individers storlek på plånboken är viktigare än friheten för gemene man. Men det är ju som vanligt.

Permalänk
Medlem

Gl hf med att få det att fungera. Bara kryptera filen med någon simpel algoritm så kan vad för mjukvara de nu använder för att läsa filen ej läsa av den korrekt och det är inte längre ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reconnnn:

Det är upp till EU (polis och rättsväsende) att lagföra brottslingarna (de som bryter mot upphovsrätten) precis som med alla andra brott. Men precis som med alla andra brott så får vem som helt göra en polis anmälan. Att det finns någon konstig sak som gör att företag skickar kravbrev är helt sjukt. Vill de få skadestånd så ska de göra en polis anmälan inte ta lagen i egna händer och tvinga folk att betala. Just nu verkar det vara så det fungerar skadeståndet kommer innan polisanmälan.

De använder sig av en gråzon helt klart. Dessa är formulerade så att de liknar en uppmaning mer än ett krav.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

För er som vill hjälpa till hindra detta förslag från att gå igenom, rekommenderar jag denna hemsidan för material/tips:
https://saveyourinternet.eu/

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Detta låter mer som en total katastrof, förstår tanken bakom, men...
Oavsett hur det implementeras så kommer det att kräva stora resurser som i slutändan vi får betala, förutom dom problem som inte bara kan utan kommer att uppstå.
listan blir så lång att det inte ens är lönt att tänka på den, suck...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Detta var ingen kul läsning. Precis som det råder strikta regler kring att bära eller inte bära vissa klädesplagg, alkoholförbud och annat i en del länder, går många västländer i bräschen för alltmer striktare regler i vad vi får och inte får göra på Internet. Att leva i en demokrati kan ibland kännas något kvävande och alltmer inskränkt.

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Undrar om detta är dödsstöten för Usenet? (osäker om jag har förstått det hela, låter hemskt.)

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Jag tycker idén (har inte läst mer än Sweclockers rapporterat) är rätt oroande av följande skäl:
- Den drabbar massvis med saker som är nödvändigtvis copyright på. Allt har inte copyright.
- Det blir en massa false positives?
- Det är ett steg närmare mer övervakning. Är det verkligen ett så stort problem just i EU?

''Det är ett steg närmare mer övervakning. Är det verkligen ett så stort problem just i EU?''
om man vill etablera en totalitär superstat så ja, yttrandefrihet nästa med UK som praktexempel

Permalänk

George Orwell - Internet Edition

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Oavsett vad man tycker om iden, så kommer det inte fungera i verkligheten, t.ex om nån laddar upp en krypterad lösenords skyddad zip fil som är döpt till nått random som inte har med innehållet att göra, så kommer dom inte kunna avläsa innehållet oavsett hur gärna dom vill.

^^^ this.

Mitt tycke är att det borde gå att lösa på smartare sätt än att påtvinga någon fiasko version av content id från youtube.

Som ett exempel för programmering kommer all typ av påtvingad upphovsrättspåtvingnader att vara ett rent helvete att implementera, ska (med github som exempel) man måsta använda licencen som ofta finns med i ett projekt, om ett BSD-3 licensierat program används av ett LGPL eller GPL projekt och de med LGPL eller GPL väljer att skrika upphovsrätt kommer BSD-3 projektet att hamna i skottlosningen även om den koden kom först?

För forum blir detta ett ännu större problem då det är svårt att bevisa vem som är först med rättigheter, copyright trolls är redan ett stort problem, att ge dem en knytnäve av stål hjälper i stort sett bara de giriga (och någon enstaka bra aktör).

Jag hoppas även få bättre specifikationer på hur detta på bästa sätt enligt EU ska lösas än "ne vi vet inte om detta är praktiskt möjligt men ni tekniknördar får lösa det om ni inte vill få grova böter!"

För att inte tala om parodier eller annat, om man photoshoppar någon politikers selfie och de väljer att skrika upphovsrättsintrång? Om alla system måste radera material som räknas som "intrång" hur dåligt kommer det att utnyttjas för att cencurera politiska åsikter. Kommer det även att gälla citat till litteratur verk, detta är trots allt ochså "upphovsrättsintrång".

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Politikerna är valda av folket. Folket har möjlighet att byta ut politikerna.

Och sedan när är "Folk" överhuvudtaget ett positivt begrepp?

Permalänk
Medlem

Tjaa , redan idag är det ju ganska omöjligt att dela en .exe fil på ett smidigt sätt, utan man får förlita sig på lite gråaktiga fileshare siter. skulle gissa att det blir likadant med ljud och video om detta skulle lanseras globalt.
Just nu så kommer ju bara allt lagras utanför EU för att kringgå detta. För det kommer inte vara något företag som vill riskera att bli skyldig för vad användare laddar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Och sedan när är "Folk" överhuvudtaget ett positivt begrepp?

Vad menar du? Kan du utveckla ditt resonemang ytterligare?

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kommenterande:

Ett annat problem är att fair use-reglerna är olika i olika länder. De tyska fair use-reglerna tillåter att man laddar upp foton på moderna byggnader (förutsatt att fotografen stod utomhus, inte tillåtet om fotografen stod inomhus, på en balkong eller på ett hustak eller något). De österrikiska fair use-reglerna tillåter även sådan uppladdning om fotografen stod i ett rum i ett hus och tog en bild på ett annat hus på andra sidan gatan (ej tillåtet i Tyskland). De franska fair use-reglerna tillåter endast sådan uppladdning om den sker på en icke-kommersiell sida, d.v.s. det är inte tillåtet att ladda upp på t.ex. Facebook. Ska uppladdningssidorna ha koll på att Frankrike, Tyskland och Österrike har olika fair use-regler och selektivt blockera innehållet i vissa länder så att en och samma bild går att se i Tyskland och Österrike men inte i Frankrike? Sedan får man fritt ladda upp foton i alla tre länderna om arkitekten varit död i minst 70 år, så uppladdningssidorna behöver också ha en lista på alla hus i hela världen så att de omedelbart kan slå upp hur länge arkitekten varit död (eller om vederbörande kanske fortfarande är i livet) så att det direkt vid uppladdningen kan fastställas i vilka länder bilden är tillåten.Under GDPR kan du få ut en lista på allt som ett företag lagrar om dig. Antag att du begär ut sådan lista och företaget lämnar ut tio sidor. Hur kan du då veta att företaget inte utöver dessa tio sidor även har tusen andra sidor som företaget inte låtsas om? Enda sättet att skydda sig är att inte uppge något för företaget och att regelbundet radera alla kakor, men GDPR tvingar företagen att fråga om fler saker för att kunna uppfylla lagens krav, så de får därmed mer information om dig och du drabbas av en massa störande meddelanden om att företaget lagrar information om dig.

Ett annat problem är att det bara är stora företag som Facebook och Google som har råd att ta fram program som går igenom material som laddas upp. Det blir alltså omöjligt för privatpersoner och småföretag att driva ett forum på nätet, så de stora spelarna får snabbt monopol på allt.

Så GDPR är alltså dåligt! OK!

***bort/mod***

§1 /screamin-daemon
Permalänk
Medlem

Detta är PK-folkets ultimata våta dröm: Att kunna tysta folkets röst redan innan den fått göras hörd...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Detta är PK-folkets ultimata våta dröm: Att kunna tysta folkets röst redan innan den fått göras hörd...

Väntade bara på att den typen av dumma kommentarer skulle komma upp.

Traditionellt har det nästan alltid varit de mer "Icke PK" folket som skriker om kontroll av media och internet. NMR är ett sådant exempel som vill rensa bort alla "Sverigefientliga element" från media och kontrollera internetåtkomsten för medborgarna i landet. Sedan så verkar du även helt missuppfattat vad detta förslag innebär..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |