Lösning för batteri till boombox? Loota powerbanks?

Permalänk
Medlem

Lösning för batteri till boombox? Loota powerbanks?

Tänkte gå upp till 24v på sommarens strandhögtalare, och då samtidigt överge blybatterier. Men ställs inför lite problem när det kommer till hur man ska lösa det kostnadseffektivt. Man vill ju ha kakan och äta den. Någon som har idéer? Mindre batteri och generera ström allt eftersom på någotvis? Eller köra på med ett stort dyrt lithiumbatteri på en gång?
Just nu så verkar det billigaste vara att köpa 20000mAh powerbanks och loota dem på lithiumbatterier och bygga ihop till ett batteripaket med en serie på 6-8 steg. Men blir ändå rätt dyrt om man ska ha några hundra Wh.
Ett annat alternativ är ju vanliga 1,2v uppladdningsbara alkaliebatterier, men blir nog inte så mycket billigare när allt kommer om kring med tanke på att det behövs 3 gånger så många för samma kapacitet. Eller för den delen köra på engångsbatterier. Sedan vet jag inte hur smidigt det är att seriekoppla upp dem till 24v. :/
Har någon annan byggt med annat än blybatterier? Vilken väg valde ni och varför?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Tack, men det är ett ganska fett premium ovanpå hårdvarupriset när man går den vägen. Jag bad om kostnadseffektiv lösning och det där är nog ungefär så dyrt man kan göra det. De där ligger på 10-20:-/Wh. Jämfört med blybatterier på 1:30/Wh och powerbank-looting som ligger på 3:-/Wh.

Batteri är redan enskilt dyraste komponenten i ett sånt här bygge. Finns möjlighet att dubbla kostnaden till 3:-/Wh eller kanske något mer med lite vilja. Men att 10-15-dubbla priset kommer inte på fråga. Som sagt är kostnadseffektivitet det jag efterfrågar. Att hitta dyrast möjliga lösning är inte svårt och inget jag behöver hjälp med.

Permalänk
Medlem

@Aleshi:
Kjell & Company 23A-batteri 5-pack
Köp 2st 5 pack och serie koppla dem 2 & 2 för att få 24V, parallell koppla dessa 5st sedan, så får du ett batteripack med kapacitet som vida överskrider vad du kan få från något annat (iaf. teoretiskt )

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

kanske går att hitta något begagnat elfordon i stil med sparkcykel eller hooverboard oach använda de batterierna?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Aleshi:
Kjell & Company 23A-batteri 5-pack
Köp 2st 5 pack och serie koppla dem 2 & 2 för att få 24V, parallell koppla dessa 5st sedan, så får du ett batteripack med kapacitet som vida överskrider vad du kan få från något annat (iaf. teoretiskt )

Sådana ligger på 0,05 A. Får 3Wh icke uppladdningsbar kapacitet för 129:-. Det är över 40:-/Wh, icke uppladdningsbart. Nytt ineffektivitetsrekord tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

kanske går att hitta något begagnat elfordon i stil med sparkcykel eller hooverboard oach använda de batterierna?

Ja det är en bra lösning. Frågan är var man hittar dem. Folk lägger alldeles för sällan ut sina trasiga saker på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja det är en bra lösning. Frågan är var man hittar dem. Folk lägger alldeles för sällan ut sina trasiga saker på blocket.

Kika köp o säljgrupper samt marketplace på Facebook med.
Såg en el-sparkcykel för någon vecka sen, minns dock inte i vilken av alla grupper.

Priserna i dessa grupper är ofta väldigt låga

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Köpa någon 6S lipo. 22.2V
I önskad storlek, beroende på hur mycket systemet drar och hur länge du vill att det ska funka.
Kan vara ett förslag.
Annars skruvdragar-accar.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

@Aleshi:
Vad med Varta Laddningsbara D-batterier då?

Krävs visserligen 20st för att få 24V vilket landar på runt 1500:-, så kanske inte den bästa eller mest kostnads effektiva lösningen med tanke på att de kommer att väga en hel del, men får en kapacitet på 60.000mAh (iaf. vad jag kan förstå)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Kika köp o säljgrupper samt marketplace på Facebook med.
Såg en el-sparkcykel för någon vecka sen, minns dock inte i vilken av alla grupper.

Priserna i dessa grupper är ofta väldigt låga

Har kikat, men om du säger att det kan finnas så ska jag försöka mer. Tack.

Skrivet av Belzader:

@Aleshi:
Vad med Varta Laddningsbara D-batterier då?

Krävs visserligen 20st för att få 24V vilket landar på runt 1500:-, så kanske inte den bästa eller mest kostnads effektiva lösningen med tanke på att de kommer att väga en hel del, men får en kapacitet på 60.000mAh (iaf. vad jag kan förstå)

Har tittat på C- och D-batterier. Kommer ner i 1:-/Wh om man kör på engångs. Men tyvärr så är det rätt mycket bluff med de laddningsbara. Kapaciteten är inte mycket högre än AA och det verkar nästan som att alla laddningsbara C- och D-batterier är mindre batterier i en stor förpackning. Även fast de kostar mycket mer än vanliga. :/ Men kör man engång så sprider man ju ut kostnaderna och man betalar mer per användningstillfälle. Så man kan ju lura sig själv lite med sådana.

Permalänk
Medlem

Laptop batterier är ju en annan väg att gå.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾