Google Chrome och Mozilla Firefox får stöd för lösenordsfri inloggning

Permalänk
Melding Plague

Google Chrome och Mozilla Firefox får stöd för lösenordsfri inloggning

I kommande versioner av webbläsarna Chrome, Edge och Firefox introduceras stöd för Web Authentication, vilket gör det möjligt att logga in med biometri på webbplatser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det låter bra. Lösenord är föråldrade och lätta att knäcka, och dessutom ges folk helt fel utbildning i vad som är ett "Säkert" lösenord "S0mM@R!" säger folk oftare är säkrare än "klapa-snel-hest" vilket helt enkelt är helt galet fel. Fanns en rolig XKCD-serie om det men nu hittar jag den inte. Någon som vet vilken jag menar? Sensmoralen är att vi blir utbildade att använda lösenord som är svåra att komma ihåg men lätta att knäcka istället för tvärt om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den är det ja!, tackar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag direkt funderar över är om det då handlar om att använda exempelvis mobilens biometrisensorer för att logga in på andra enheter. Ungefär som bankID typ.

Eller behöver man ha fingeravtrycksläsare för datorn då? The Verge-artikeln refererar till Yubikeys (USBminnen som säkerhetsnyckel) och de är ju trevliga, men extraprylar i form av fingeravtycksläsare/USBminnen för vardaglig verifiering... tror jag inte kommer slå igenom.

Hmm. Intressant är det oavsett. Hoppas bara att verifieringen kan göras via luren.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag direkt funderar över är om det då handlar om att använda exempelvis mobilens biometrisensorer för att logga in på andra enheter. Ungefär som bankID typ.

Eller behöver man ha fingeravtrycksläsare för datorn då? The Verge-artikeln refererar till Yubikeys (USBminnen som säkerhetsnyckel) och de är ju trevliga, men extraprylar i form av fingeravtycksläsare/USBminnen för vardaglig verifiering... tror jag inte kommer slå igenom.

Hmm. Intressant är det oavsett. Hoppas bara att verifieringen kan göras via luren.

Något jag också direkt funderade över. Bara att hoppas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det låter bra. Lösenord är föråldrade och lätta att knäcka, och dessutom ges folk helt fel utbildning i vad som är ett "Säkert" lösenord "S0mM@R!" säger folk oftare är säkrare än "klapa-snel-hest" vilket helt enkelt är helt galet fel. Fanns en rolig XKCD-serie om det men nu hittar jag den inte. Någon som vet vilken jag menar? Sensmoralen är att vi blir utbildade att använda lösenord som är svåra att komma ihåg men lätta att knäcka istället för tvärt om.

Skrivet av Ozzed:

Den är det ja!, tackar

Tills... du använder ordlistor och inser att ditt svårknäckta lösenord plötsligt är knäckt på minuten. Iden är inte helt fel, men var noga med detaljerna i det.

Du måste då använda slangord, olika språk, förvränga orden och ha med något specialtecken gör mycket för att ordlistor inte ska fungera. Du har dock helt rätt att längden är otroligt mer viktig i generella fallet. Och som du skrivit det har du ju förvrängt orden, vilket gör att ordlistor inte fungerar så bra. Men vet de att du är svensk och du har klappasnällhäst så är du körd rätt fort.

Ang artikeln är jag orolig för en sak... om fingeravtrycksläsaren kanske blir nästa säkerhetshål. För det är ju inget mer än en unik kod som är ditt finger, som sedan ska "krypteras" på lämpligt sätt. Och en fördel lösenord alltid haft är... du kan byta dem.

Så... nästa gång Yahoo, Microsoft, Facebook eller instragram hackas... ska du byta finger?!?

Eller har de räknat med att du kan byta saltet eller någon annan del? Och hur länge klarar den detta innan du har 20 hackade versioner och kan börja "gå baklänges"? (Lite öppen tanke, någon som har detaljerna får gärna fylla i)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tills... du använder ordlistor och inser att ditt svårknäckta lösenord plötsligt är knäckt på minuten. Iden är inte helt fel, men var noga med detaljerna i det.

Du måste då använda slangord, olika språk, förvränga orden och ha med något specialtecken gör mycket för att ordlistor inte ska fungera. Du har dock helt rätt att längden är otroligt mer viktig i generella fallet. Och som du skrivit det har du ju förvrängt orden, vilket gör att ordlistor inte fungerar så bra. Men vet de att du är svensk och du har klappasnällhäst så är du körd rätt fort.

Ang artikeln är jag orolig för en sak... om fingeravtrycksläsaren kanske blir nästa säkerhetshål. För det är ju inget mer än en unik kod som är ditt finger, som sedan ska "krypteras" på lämpligt sätt. Och en fördel lösenord alltid haft är... du kan byta dem.

Så... nästa gång Yahoo, Microsoft, Facebook eller instragram hackas... ska du byta finger?!?

Eller har de räknat med att du kan byta saltet eller någon annan del? Och hur länge klarar den detta innan du har 20 hackade versioner och kan börja "gå baklänges"? (Lite öppen tanke, någon som har detaljerna får gärna fylla i)

Sååå

correcthorseTr0ub4dor&3batterystaple

bör vara det ultimata lösenordet

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Så... nästa gång Yahoo, Microsoft, Facebook eller instragram hackas... ska du byta finger?!?

Eller har de räknat med att du kan byta saltet eller någon annan del? Och hur länge klarar den detta innan du har 20 hackade versioner och kan börja "gå baklänges"? (Lite öppen tanke, någon som har detaljerna får gärna fylla i)

Nej, du krypterar en hemlighet med hjälp utav ditt finger, så du är lite fel ute. Du kommer inte använda fingeravtrycket direkt, utan enbart för att låsa upp din hemlighet.

Lite som BankID, där du försvarar en hemlighet med kod (eller TouchID, eller dylikt)

Fördelar är ju då exempelvis:
- Du kan använda samma hemlighet på flera enheter, men skydda den olika (fingeravtryck på telefonen, kod på datorn)
- Du kan byta/invalidera ut hemligheten om din dator blir stulen eller någon får tag på din hemlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det låter bra. Lösenord är föråldrade och lätta att knäcka, och dessutom ges folk helt fel utbildning i vad som är ett "Säkert" lösenord "S0mM@R!" säger folk oftare är säkrare än "klapa-snel-hest" vilket helt enkelt är helt galet fel. Fanns en rolig XKCD-serie om det men nu hittar jag den inte. Någon som vet vilken jag menar? Sensmoralen är att vi blir utbildade att använda lösenord som är svåra att komma ihåg men lätta att knäcka istället för tvärt om.

Dock, inte helt rätt. Det är svårare att knäcka ett lösenord av sammansatta ord genom Brute force, det är dock mycket lättare att knäcka det genom en dictionary attack.

Det viktigaste är att lösenordet är UNIKT, därefter längd och sedan komplexitet.

Exempel från dåligt till bra:
potatis - Enkelt ord, finns i ordlistan
Potatis01 - Enkelt ord med stor bokstav och siffror på slutet, vanlig variation
P0t4t1s - Enkelt ord med vanliga substitutioner
Jordpara - (Jordpära utan Ä), Dialektalt ord, finns inte i ordlistan (bruteforce krävs)
J0rdpar4 - Dialektalt ord med vanliga substitutioner, jobbigare bruteforce
Jordpar@ - Dialektalt med specialtecken
Jordpar@_O_Kr0s@mo$ - (jordpära o krösamos - potatis och lingonsylt) Långt, specialtecken, siffror, saknas i ordlistor. Ett starkt lösenord. Dock jävligt jobbigt att skriva.

Dock är inget lösenord starkare än den svagaste länken. Du kan sätta alla lösenord till 8TeUxhV#-jWCXJcfudx$x*zv2Ts!Bp-dW8wJqn6P3kqb%_PCxzB#?k^KydpE#Rnp, men det är inte säkrare än den svagaste hemsidan det används på.

Mitt standardtips är därför alltid: Hitta på ett ord på typ 12 tecken, lägg in nån siffra och stor bokstav, men inte i början och slutet. Variera mellan olika platser, helst genom en bra lösenordshanterare.

Och kom ihåg:

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Tills... du använder ordlistor och inser att ditt svårknäckta lösenord plötsligt är knäckt på minuten. Iden är inte helt fel, men var noga med detaljerna i det.

Du måste då använda slangord, olika språk, förvränga orden och ha med något specialtecken gör mycket för att ordlistor inte ska fungera. Du har dock helt rätt att längden är otroligt mer viktig i generella fallet. Och som du skrivit det har du ju förvrängt orden, vilket gör att ordlistor inte fungerar så bra. Men vet de att du är svensk och du har klappasnällhäst så är du körd rätt fort.

Jag skulle säga såhär. Har man 6 ord så behöver man inte trixa till det. Det blir en väldans massa kombinationsmöjligheter med 6 ord så det hjälper inte även om man har ordlistor där ;).

Skrivet av Paddanx:

Ang artikeln är jag orolig för en sak... om fingeravtrycksläsaren kanske blir nästa säkerhetshål. För det är ju inget mer än en unik kod som är ditt finger, som sedan ska "krypteras" på lämpligt sätt. Och en fördel lösenord alltid haft är... du kan byta dem.

Så... nästa gång Yahoo, Microsoft, Facebook eller instragram hackas... ska du byta finger?!?

Eller har de räknat med att du kan byta saltet eller någon annan del? Och hur länge klarar den detta innan du har 20 hackade versioner och kan börja "gå baklänges"? (Lite öppen tanke, någon som har detaljerna får gärna fylla i)

Nä det är ingen fara. Biometriverifierng för lösenord använder inte fingeravtrycket rakt av som lösenord.
Fingeravtrycket är knutet till en viss kod lokalt. Man kan säga att det fungerar som ens lösenordshanterare där fingeravtrycket ger tillgång till lösenorden som används på hemsidor. Ska man sedan logga in på en sida som exempelvis facebook så används inte ens lösenord för lastpass utan det är ett helt vanligt lösenord som används för inloggningen sedan. Och detta går att byta ut. På samma sätt fungerar biometrilösenord.

Det som skickas ut från min dator/mobil när jag använder fingeravtrycksläsaren är alltså ett utbytbart lösenord. Men för att få åtkomst till att sända detta lösenord behövs min fingeravtrycksinloggning. Men denna finns bara lokalt sparad.
Det krävs en hel del för att komma åt databasen som är sparad i fingeravtrycksläsaren. Går inte att komma åt databasen från mobilerna hur som helst. Och de finns som sagt bara lokalt på mobilen. Så det är rätt safe.

Blir facebook hackat så att ens lösen kommer ut så behöver man byta lösenord där precis som man gör om man har lastpass, men ens fingeravtryck är fortfarande inte på vift precis som att ens masterlösen för lastpass inte kommer på vift för att facebook blir hackat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur länge tills fingeravtryck lagras okrypterat i någon databas och läcker ut 40 miljoner användare.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wowsers:

Hur länge tills fingeravtryck lagras okrypterat i någon databas och läcker ut 40 miljoner användare.

Det kommer inte hända för fingeravtrycken kommer inte lämna exempelvis mobilen. Det är andra lösenord som kommer användas för verifiering. Det är inbyggt i systemet så tjänsterna med inloggning kommer aldrig få in någon form av denna data.
Har förklarat i inlägget ovan (men det kanske var lite rörigt? )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tills... du använder ordlistor och inser att ditt svårknäckta lösenord plötsligt är knäckt på minuten. Iden är inte helt fel, men var noga med detaljerna i det.

Du måste då använda slangord, olika språk, förvränga orden och ha med något specialtecken gör mycket för att ordlistor inte ska fungera. Du har dock helt rätt att längden är otroligt mer viktig i generella fallet. Och som du skrivit det har du ju förvrängt orden, vilket gör att ordlistor inte fungerar så bra. Men vet de att du är svensk och du har klappasnällhäst så är du körd rätt fort.

Ang artikeln är jag orolig för en sak... om fingeravtrycksläsaren kanske blir nästa säkerhetshål. För det är ju inget mer än en unik kod som är ditt finger, som sedan ska "krypteras" på lämpligt sätt. Och en fördel lösenord alltid haft är... du kan byta dem.

Så... nästa gång Yahoo, Microsoft, Facebook eller instragram hackas... ska du byta finger?!?

Eller har de räknat med att du kan byta saltet eller någon annan del? Och hur länge klarar den detta innan du har 20 hackade versioner och kan börja "gå baklänges"? (Lite öppen tanke, någon som har detaljerna får gärna fylla i)

Skrivet av JamesBanana:

Dock, inte helt rätt. Det är svårare att knäcka ett lösenord av sammansatta ord genom Brute force, det är dock mycket lättare att knäcka det genom en dictionary attack.

Det viktigaste är att lösenordet är UNIKT, därefter längd och sedan komplexitet.

Exempel från dåligt till bra:
potatis - Enkelt ord, finns i ordlistan
Potatis01 - Enkelt ord med stor bokstav och siffror på slutet, vanlig variation
P0t4t1s - Enkelt ord med vanliga substitutioner
Jordpara - (Jordpära utan Ä), Dialektalt ord, finns inte i ordlistan (bruteforce krävs)
J0rdpar4 - Dialektalt ord med vanliga substitutioner, jobbigare bruteforce
Jordpar@ - Dialektalt med specialtecken
Jordpar@_O_Kr0s@mo$ - (jordpära o krösamos - potatis och lingonsylt) Långt, specialtecken, siffror, saknas i ordlistor. Ett starkt lösenord. Dock jävligt jobbigt att skriva.

Dock är inget lösenord starkare än den svagaste länken. Du kan sätta alla lösenord till 8TeUxhV#-jWCXJcfudx$x*zv2Ts!Bp-dW8wJqn6P3kqb%_PCxzB#?k^KydpE#Rnp, men det är inte säkrare än den svagaste hemsidan det används på.

Mitt standardtips är därför alltid: Hitta på ett ord på typ 12 tecken, lägg in nån siffra och stor bokstav, men inte i början och slutet. Variera mellan olika platser, helst genom en bra lösenordshanterare.

Och kom ihåg:
https://imgs.xkcd.com/comics/security.png

Jag jämförde de två exemplen jag gav på https://howsecureismypassword.net/ och "klapa-snel-hest" tar 51 miljoner år att knäcka, säger sidan. Sen kan den vara gammal, inte ta hänsyn till GPGPU osv men det korta krångliga lösenordet skulle enligt dem ta 4 dagar att knäcka.

Men självklart ska man inte ha ett sådant lösenord om man klappar snälla hästar då och då. Lika lite som "jag-har-en-hund-som-heter-bosse" är smart om man har en hund som heter Bosse. Det bör alltid vara något som är orelaterat till personen, så att varken människor eller datorer kan gissa det.

Sen är det klart att fysisk tillgång till både person och dator i kombination med hot som personen inte kan bortse ifrån knäcker det mesta, vare sig det är lösenord, fingeravtryck, Iris-scanning eller flerfaktorsautentisering mellan dem. Det kommer vi någ aldrig ifrån.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag jämförde de två exemplen jag gav på https://howsecureismypassword.net/ och "klapa-snel-hest" tar 51 miljoner år att knäcka, säger sidan. Sen kan den vara gammal, inte ta hänsyn till GPGPU osv men det korta krångliga lösenordet skulle enligt dem ta 4 dagar att knäcka.

Problemet är att den bara tittar på en form av attack, nämligen brute force. Det finns så mycket enklare sätt att knäcka ett lösenord på. Utöver dictionary som nämnts tidigare kan rainbow tables vara till stor nytta om man har en osaltad hash av lösenordet tillgänglig. (Till exempel för att låsa upp en krypterad fil)

Nu har just klapa-snel-hest en fördel i och med att alla ord är felstavade och därför inte finns i vanliga ordlistor, däremot finns det hyfsad sannolikhet att hitta det i en rainbow table eller en ordlista baserad på läckta lösenord.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Ang. lösenord och lösenhanterare, jag kör med Enpass; vad tycker panelen om det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Själv sitter jag bara här och funderar på om detta är början till slutet av anonymitet på internet. Är ju jättebra för att logga in på banken med, men om hela internet i allmänhet börjar kräva detta någon gång i framtiden..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Jag jämförde de två exemplen jag gav på https://howsecureismypassword.net/ och "klapa-snel-hest" tar 51 miljoner år att knäcka, säger sidan. Sen kan den vara gammal, inte ta hänsyn till GPGPU osv men det korta krångliga lösenordet skulle enligt dem ta 4 dagar att knäcka.

Men självklart ska man inte ha ett sådant lösenord om man klappar snälla hästar då och då. Lika lite som "jag-har-en-hund-som-heter-bosse" är smart om man har en hund som heter Bosse. Det bör alltid vara något som är orelaterat till personen, så att varken människor eller datorer kan gissa det.

Sen är det klart att fysisk tillgång till både person och dator i kombination med hot som personen inte kan bortse ifrån knäcker det mesta, vare sig det är lösenord, fingeravtryck, Iris-scanning eller flerfaktorsautentisering mellan dem. Det kommer vi någ aldrig ifrån.

Först och främst vill jag säga att jag är inne på din linje. Jag gör på liknande sätt också. Att kombinera ord är säkert. Men det behövs lite fler ord i lösenordet vill jag påstå.
Den siten du använt för att testa hur säkert lösenordet är kan räkna lite på längd av lösenord, specialtecken, siffror, gemener/versaler och om den känner igen att man använt hela engelska ord. Utifrån dessa parametrar är ditt lösenord tämligen säkert. Men den testar inte mot kombinationer av svenska ordlistor vilket gör resultatet... ja lite bristfälligt.
Om man har en Svensk ordlista däremot plus ett gäng slang (snel och hest är inte helt okända begrepp på internettet ) så blir det där lösenordet ganska enkelt att knäcka ändå. Hur?
Ja det beror lite på hur man räknar. Hur många ord har vi i svenska språket? 80.000? Finns inget perfekt svar och ingen vet (beror på hur man räknar) ;). Men många av dessa ord är ovanliga, daterade eller används enkom i fackspråk så som hunddressyr, juridik, medicin, geologi eller kanske av revisorer.
Så en hel del av orden dyker väl inte upp i lösenord i någon större utsträckning. Säg att man klarar sig ganska bra med de 6000 vanligaste orden plus kanske 6000 ord till med variationer/felstavningar/slang i ordlistan. Det ger en bas på 12.000 ord.
Utifrån detta kan man testa att kombinera hela ord istället för att byta ett tecken i taget.

Tre ord har använts i exemplet "klapa-snel-hest". Det ger alltså 12000^3 möjliga kombinationer vilket då blir 1,7 biljoner möjliga kombinationer. Det är faktiskt inte så många kombinationer i kodknäckarsammanhang. Säg att man kan testa 1 miljard lösenord i sekunden med en kodknäckardator. Kanske är det lite väl högt räknat men det är säkert inte orimligt på ett specialbygge.
Det skulle i så fall ta ca 20 minuter att knäcka snel-hest lösenordet.
(EDIT: well med alla felstavningar gemensamt i ditt exempel så hade nog en ordlista på 12000 ord bommat misstänker jag så det hade kanske aldrig knäckts av ordlistan. hehe)

Hur kan det bli säkrare då? Lägg till fler ord skulle jag säga.
Testar vi samma ordlista med 6 ord så blir det betydligt svårare att testa igenom lösenorden.
12000 i ordlistan med 6 ord.
12000^6
Det blir ett väldigt stort tal!
2985984000000000000000000 möjliga ordkombinationer blir det. Phew! Gigantisk siffra!

Säg att vi nu istället har en miljon datorer som kan testa en miljard lösenord i sekunden var. Hur lång tid tar det att testa igenom den här mängden kombinationer?
Ja det skulle ta nära 100 år att testa igenom.
Grejen är att även om vi hoppar över all slang och bara har ett urval av de 6000 vanligaste orden i svenskan med bara små bokstäver och utan annat tjafs så tar det ändå nära 2 år för en serverhall på en miljon kodknäckardatorer att testa sig igenom alla kombinationer på 6 ord. Så även en hacker med ett botnät för klodknäckning kommer gå bet på en kombo av 6 enkla ord. Det finns helt enkelt för många kombinationer.

Därför vill jag påstå att metoden att använda ett gäng ord i följd är tämligen säkert just nu. Jag är helt med på din linje Ozzed!
Men använd tillräckligt många ord för det är i mängden ord skyddet ligger. Tre ord räcker inte tycker jag. Men 5 ord med slang kommer ingen ha datakraft nog att ge sig på om man nu inte är riktigt *#¤%#& motiverad att knäcka just detta lösen ;).
Och vill man så kan man slänga in någon siffra, specialtecken och/eller kanske något engelskt/spanskt ord också så blir det ännu starkare. Böjningsformer av ord fungerar såklart också

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om KeePass lösenordsgenerator? Det är ju en salig blandning av bokstäver/tecken.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Vad tror ni om KeePass lösenordsgenerator? Det är ju en salig blandning av bokstäver/tecken.

Detta är vad jag använder, 22+ random tecken och olika på alla login.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon39067:

Själv sitter jag bara här och funderar på om detta är början till slutet av anonymitet på internet. Är ju jättebra för att logga in på banken med, men om hela internet i allmänhet börjar kräva detta någon gång i framtiden..

Njaaa. Nä det bör inte vara någon skillnad mot hur det är idag om jag förstått det rätt.

Vi kan väl gå igenom hur det fungerar i nuläget med fingeravtrycksläsare i mobilerna. Såhär har jag förstått det iaf:

Det hela är uppbyggt i flertalet steg där olika information är involverade i de olika delarna.
Vi kan kalla dem för system1, 2 och 3
System 1:
Biometrisensorn i mobilen. Denna del har två inputs och en output. Input i form av fingeravtrycksläsaren och även input från telefonen. Output till telefonen. I fingeravtrycksläsaren sparas även dina fingeravtryck. Dessa sparas alltså inte i telefonens huvudminne och de sänds aldrig ens in i telefonens OS och det finns inga APIer eller gränssnitt för att ens kunna göra detta. Det som kan sändas ut från biometrisensorn är huruvida verifiering har lyckats eller misslyckats. True eller false. Eller ja, lite mer komplicerat är det såklart med säkerhet och att man även ska kunna skicka kommandon om inläsning av nya fingeravtryck, tömning av gamla och liknande men i grunden är det ett avskilt, enkelt och säkert system som hanterar fingeravtrycken. Ingen annan.

System 2:
Telefonen. Telefonen kan skicka input om krav på verifiering eller att man ska lägga in nya fingeravtryck i system 1. Men inte mycket mer. Det telefonen kan få ut från system 1 är som sagt bara om verifierng lyckats eller inte. Vad det är för fingeravtryck får ingen kod i mobilens OS tillgång till. Om en lyckad verifiering genomförts så öppnar mobilen en databas med genererade lösenord. Det är dessa lösenord som används för inloggningstjänsterna. Dessa lösenord kan bytas ut.

System 3: Andra servrar. Facebook exempelvis. Eller en verifieringsserver som bankID.
De behöver ha användarnamn och lösenord vid inloggning och de har sparat användarens användarnamn (såklart) samt ett hashat och saltat lösenord som även finns representerat i lösenordsdatabasen för system 2. Vid förfrågan kan system 2 skicka in lösenordet till system 3 men detta kan man då begränsa så att det bara fungerar om man fått verifiering från system 1.

Blablabla. Det viktiga i de tre ovan systemen är att ens fingeravtryck bara är sparade på en låst databas som inte ens har ett gränssnitt för att kunna skicka ut dina fingeravtryck någonstans. Så just fingeravtrycken finns inte på något annat ställe än i din mobil. De skickas inte vidare till andra leverantörer. De skickas inte ens in i din telefon. Så en hackad telefon får man fortfarande inte ut några fingeravtryck från.

Ja men då kan man ju undra vad den här nyheten handlar om. Det är ju något annat än befintliga mobilers fingeravtryckssensorer, ellerhur? Man ska komma åt dem mellan enheter kanske, right?
Yes! Det är bra följdfrågor. Men som jag förstått det så kommer det inte ändra på så mycket från min modell. Det som föreslås är att man lägger till lite bättre APIer mellan system 2 och system 3 så att man kan få in snyggare automagisk verifierng. Men det påverkar egentligen inte system 1 där fingeravtrycken ligger sparade. Fingeravtrycken ligger lika säkert kvar i system 1 ändå

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Mocka: En helt random kombination av olika tecken är bäst när det kommer till lösenord. Pseudorandom är näst bäst. Så Keepass och liknande verktygs genererade lösenord är mycket bra.

Det som diskuteras ovan är vilken lösenordsstrategi som en människa enkelt kan komma ihåg som ger bäst lösenord vilket är en helt annan fråga.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Lösenordshanterare är ett absolut måste om man som jag har mängder med sidor och inloggningar, med den kan man ha riktigt starka lösenord och det är otroligt lätt, behöver bara komma ihåg ett lösenord istället för flera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Vad tror ni om KeePass lösenordsgenerator? Det är ju en salig blandning av bokstäver/tecken.

Det använder jag också. Eller jag har lastpass men det är ju rätt likt. Det är väldigt säkert! Inge snack om saken. Jag misstänker att det nyheten tar upp och försöker nå de som inte har kommit igång med bra säkerhetslösningar helt enkelt.

Men det finns tillfällen där dessa lösenordshanterare inte fungerar lika väl (i mitt liv iaf).
Några exempel:

  • Lösenordet till lösenordshanteraren

  • Jag håller gärna isär jobb och privat så på jobbet använder jag inte lastpass utan där blir det andra lösningar med ordkombinationer.

  • Wifilösenordet. Blir lättare för mig att beskriva några ord än 20 random tecken för gäster. Inte minst när ens sambo har sina vänner över och de vill ha wifi

  • League Of Legends kräver att man skriver in lösenord varje gång (om jag inte missat något) och där blir det lättare med ordkombination som jag kan utantill jämfört med att öppna lösenordshanterare varje gång

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:
  • Wifilösenordet. Blir lättare för mig att beskriva några ord än 20 random tecken för gäster. Inte minst när ens sambo har sina vänner över och de vill ha wifi

Wifi-lösenordet för gäster fixar man genom en qr-kod, då kan man göra den hur omständig som helst och byta ut den så ofta man vill...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gropenator:

Wifi-lösenordet för gäster fixar man genom en qr-kod, då kan man göra den hur omständig som helst och byta ut den så ofta man vill...

Det förutsätter väl att tjejens vänner har rätt app eller iaf "rätt mobil" för att det ska fungera med lätthet.
Alternativet att förklara för tjejen hur hon ska instruera sin mindre teknikintresserade vänner hur de hämtar hem en app via 3Gnätet för att läsa en QRkod för att komma in på Wifet kommer nog mottas... med viss tveksamhet

Edit:
Men jag gillar lösningen i övrigt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

@Mocka: En helt random kombination av olika tecken är bäst när det kommer till lösenord. Pseudorandom är näst bäst. Så Keepass och liknande verktygs genererade lösenord är mycket bra.

Det som diskuteras ovan är vilken lösenordsstrategi som en människa enkelt kan komma ihåg som ger bäst lösenord vilket är en helt annan fråga.

Japp tack, då är jag med.

Skrivet av Söderbäck:

Det använder jag också. Eller jag har lastpass men det är ju rätt likt. Det är väldigt säkert! Inge snack om saken. Jag misstänker att det nyheten tar upp och försöker nå de som inte har kommit igång med bra säkerhetslösningar helt enkelt.

Men det finns tillfällen där dessa lösenordshanterare inte fungerar lika väl (i mitt liv iaf).
Några exempel:

  • Lösenordet till lösenordshanteraren

  • Jag håller gärna isär jobb och privat så på jobbet använder jag inte lastpass utan där blir det andra lösningar med ordkombinationer.

  • Wifilösenordet. Blir lättare för mig att beskriva några ord än 20 random tecken för gäster. Inte minst när ens sambo har sina vänner över och de vill ha wifi

  • League Of Legends kräver att man skriver in lösenord varje gång (om jag inte missat något) och där blir det lättare med ordkombination som jag kan utantill jämfört med att öppna lösenordshanterare varje gång

Är det inte lustigt hur folk inte klarar sig på den enorma mängd data man har i dagens abonnemang utan måste prompt ha WiFi varje gång de hälsar på? Nu generaliserade jag rätt ordentligt men lite lustigt ändå. Inte för att det händer mig så ofta men det har hänt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Japp tack, då är jag med.

Är det inte lustigt hur folk inte klarar sig på den enorma mängd data man har i dagens abonnemang utan måste prompt ha WiFi varje gång de hälsar på? Nu generaliserade jag rätt ordentligt men lite lustigt ändå. Inte för att det händer mig så ofta men det har hänt.

Visst är det så ;). Och jag är inte bättre själv hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Låter som att det är enklare att dem bara implenterar mobilt BankID som har denna funktion redan.

Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle säga såhär. Har man 6 ord så behöver man inte trixa till det. Det blir en väldans massa kombinationsmöjligheter med 6 ord så det hjälper inte även om man har ordlistor där ;).

Nä det är ingen fara. Biometriverifierng för lösenord använder inte fingeravtrycket rakt av som lösenord.
Fingeravtrycket är knutet till en viss kod lokalt. Man kan säga att det fungerar som ens lösenordshanterare där fingeravtrycket ger tillgång till lösenorden som används på hemsidor. Ska man sedan logga in på en sida som exempelvis facebook så används inte ens lösenord för lastpass utan det är ett helt vanligt lösenord som används för inloggningen sedan. Och detta går att byta ut. På samma sätt fungerar biometrilösenord.

Det som skickas ut från min dator/mobil när jag använder fingeravtrycksläsaren är alltså ett utbytbart lösenord. Men för att få åtkomst till att sända detta lösenord behövs min fingeravtrycksinloggning. Men denna finns bara lokalt sparad.
Det krävs en hel del för att komma åt databasen som är sparad i fingeravtrycksläsaren. Går inte att komma åt databasen från mobilerna hur som helst. Och de finns som sagt bara lokalt på mobilen. Så det är rätt safe.

Blir facebook hackat så att ens lösen kommer ut så behöver man byta lösenord där precis som man gör om man har lastpass, men ens fingeravtryck är fortfarande inte på vift precis som att ens masterlösen för lastpass inte kommer på vift för att facebook blir hackat.

Så i grund och botten blir tex min telefon en trådlös Usb nyckel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Sååå

correcthorseTr0ub4dor&3batterystaple

bör vara det ultimata lösenordet

Japp! Det är bara att all börjar använda det lösenordet från och med nu, så kommer ingen nånsin bli hackad igen!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |