Grand Theft Auto V är det mest inkomstbringande spelet någonsin

Permalänk
Melding Plague

Grand Theft Auto V är det mest inkomstbringande spelet någonsin

Rockstars GTA V har dragit in motsvarande 50,3 miljarder kronor sedan lanseringen, vilket gör det till det mest inkomstbringande spelet genom tiderna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte lagt några pengar på spelet ännu, jag har fortfarande roligt och utforskar och testar saker. Verkligen ett spel som fastnat hos mig, trodde jag börjat bli för gammal för att gilla något spel igen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Nog för att konsoller står för kvantiteten men alltså, TVÅ PROCENT? Det trodde jag inte.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Så knappt 1,9 miljoner exemplar till PC? Det trodde jag verkligen inte

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

PC-versionen är ju den mest estetiskt tilltalande. Den fullkomligt piskar de andra. Jag har fortfarande väldigt roligt med spelet så jag tycker det har åldrats väl. Men det lär såklart bli ersatt av GTA VI när det kommer till PC om typ 20 år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Två procent var då inte mycket.. förstår att dem väljer att släppa spel till konsoler då det är en betydligt större garanti för inkomst. Som översta inlägget antyder, om man nu inte fått spelet i gåva.

Permalänk

2% pc, ja skipa pc release i början verkar funkar bra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem

2% till PC? Men släppte de inte GTA V typ 2 år efter konsolerna? Go figure....

Permalänk
Medlem

Jag tror PC versionen säljer lite pga de flesta har redan köpt spelet till konsol på release dagen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Skulla faktiskt säga det är en av dom bästa spelen som släppts men är helt galet att så många spelar det på handikappad konsol mot på PC

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cooling23:

Jag tror PC versionen säljer lite pga de flesta har redan köpt spelet till konsol på release dagen.

Ja det är därför jag aldrig köpt det till PC. Bättre grafik är inte så värst lockande för ett spel jag redan spelat igenom.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrShizzle:

Två procent var då inte mycket.. förstår att dem väljer att släppa spel till konsoler då det är en betydligt större garanti för inkomst. Som översta inlägget antyder, om man nu inte fått spelet i gåva.

En ganska viktig faktor att ta med här releasdate för respektive plattform. PC fick spelet typ 20 månader efter första releasen på PS3 och xbox 360. Däremellen släpptes även en mer högupplöst version för PS4 och xbox one.
Så ville man ha spelet och hade en konsol så var ju enda alternativet att skaffa det på konsol i nästan två år även om man också hade en dator. Plus att det då kom en uppgradering i grafiken med de nyare konsolerna.
Hade allt släppts samtidigt så hade det med all säkerhet påverkat de siffror som nu visats upp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det kan inte stämma. Spelet har över 10 miljoner sålda exemplar på Steam enbart. Lägg till 50-100% till på det så hamnar man i klassen 15-20 miljoner sålda exemplar på PC. Det senare gäller för alla exemplar sålda utanför Steam.
http://steamspy.com/app/271590

Länken till Marketwatch i artikeln går till en annan Swec-artikel så kunde inte kolla källan. (Edit: Såg att det är fixat nu)

Permalänk
Medlem

Min bror köpte det åt mig som sen julklapp under förra årets Steam rea mellan jul och nyår.

Då sa han ja så kan du spela med mig och min kompis. Sen spelade vi typ 3 till 4 gånger och de ledsnade på spelet för att där är för mångar som använder fusk.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Bilar, vapen, horor, stöld & dödande i en salig mix är tydligen receptet på succé;=)

Permalänk
Medlem

Sjukt bra. Men enligt andra källor så är ingen i närheten av att slå Tetris på fingrarna.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tror PC versionen säljer lite pga de flesta har redan köpt spelet till konsol på release dagen.

Köpte till 360.
Fortfarande inte köpt det till PC då jag väntar på att priset ska gå ner, vet inte vad det ligger på nu men kollade för några månader sedan och då var det 60€ fortfarande och jag tänker inte betala samma två gånger då jag redan kört runt det ett par gånger så står det inte så högt på listan att göra om igen.

Oavsett hur mycket bättre nåt ser ut på PC så är det alltid roligare att spela igenom ett spel dom första gångerna efter det blir det alltid mindre intresant därmed är man inte lika intresserad av att spendera 600Kr igen.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att PC har sådan liten del när man sålde spelet 2 gånger, en på gamla konsolerna och nuvarande.

Korkade konsumenter köpte spelet två gånger

Permalänk
Hedersmedlem

Är diagrammet baserat på fakta, eller är det bara allmänt klagande på shark cards?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En ganska viktig faktor att ta med här releasdate för respektive plattform. PC fick spelet typ 20 månader efter första releasen på PS3 och xbox 360. Däremellen släpptes även en mer högupplöst version för PS4 och xbox one.
Så ville man ha spelet och hade en konsol så var ju enda alternativet att skaffa det på konsol i nästan två år även om man också hade en dator. Plus att det då kom en uppgradering i grafiken med de nyare konsolerna.
Hade allt släppts samtidigt så hade det med all säkerhet påverkat de siffror som nu visats upp.

Precis, och jag tror dessutom att konsolspelarna har betalat ett betydligt högre snittpris per inköpt exemplar än vad pc-spelarna har behövt betala, vilket också bidrar till skillnaden i summorna.

Jag misstänker också att många av konsolexemplaren är inköpta av föräldrarna, antingen direkt eller indirekt, till barnen som tjatat på dem, föräldrar som kanske inte är lika prismedvetna, inte inväntar reor etc. För har kompisen fått GTA V, måste ju jag också få det. Nu. Eller är det en fördom...?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många GTA V jag köpt. Men tror det är 6 st till diverse olika plattformar och familjemedlemmar.
Grymt spel och är fortfarande roligt att köra.

Men 2% till PC bara låter suspekt. Precis som Buio skriver...

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

PC-siffrorna räknar inte digital försäljning.

Permalänk

Och så finns det fattigdom här i världen 😱

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Fem år? Shit, jag som på något passivt sätt går och tror att det fortfarande är ett ganska nytt spel som jag kanske borde testa någon gång. (Förvisso inte ett motsatsförhållande.)

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Köpte till 360.
Fortfarande inte köpt det till PC då jag väntar på att priset ska gå ner, vet inte vad det ligger på nu men kollade för några månader sedan och då var det 60€ fortfarande och jag tänker inte betala samma två gånger då jag redan kört runt det ett par gånger så står det inte så högt på listan att göra om igen.

Oavsett hur mycket bättre nåt ser ut på PC så är det alltid roligare att spela igenom ett spel dom första gångerna efter det blir det alltid mindre intresant därmed är man inte lika intresserad av att spendera 600Kr igen.

Jag väntade tills Steams senaste julrea, då gick GTA V för 24€ (hade dock inte spelat på konsol).
Pris på Steam för GTA V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det kan inte stämma. Spelet har över 10 miljoner sålda exemplar på Steam enbart. Lägg till 50-100% till på det så hamnar man i klassen 15-20 miljoner sålda exemplar på PC. Det senare gäller för alla exemplar sålda utanför Steam.
http://steamspy.com/app/271590

Länken till Marketwatch i artikeln går till en annan Swec-artikel så kunde inte kolla källan. (Edit: Såg att det är fixat nu)

Skrivet av FribBe:

PC-siffrorna räknar inte digital försäljning.

Exakt! Konsolägare köper väl fortfarande mest fysiska kopior (antagligen för att kunna sälja vidare vid ett senare tillfälle) medan PC ägare mestadels köper digitalt. Mao, räknar man med era parametrar så stämmer det hela mycket bättre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

PC-siffrorna räknar inte digital försäljning.

Kollade artikeln nu. Den nämner "Since it’s launch in 2013, “GTA V” has sold 90 million units" och sen visar de diagram som inte baseras på totala försäljningen som de skrev om? Sådant gör mig lätt irriterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Exakt! Konsolägare köper väl fortfarande mest fysiska kopior (antagligen för att kunna sälja vidare vid ett senare tillfälle) medan PC ägare mestadels köper digitalt. Mao, räknar man med era parametrar så stämmer det hela mycket bättre.

Jag skrev att man får räkna upp försäljningen efter Steams siffror (Steamspy är hyfsat exakt). Men då ingår fysiska försäljningen där också. Såg en utgivare som sa att de sålde ungefär 60% på Steam, men det kan förstås skilja från bolag till bolag.

Permalänk
Avstängd

Då vet man att 2% fortfarande använder sig av DVD-enheter i datorn

Synd att de inte inräknade de digitala köpen hos PC.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.