MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Ajjemän!

Tog fucking kortet nyss 😄 vi blev prio 1 och de skapade ny dag bara för oss.

Totalt utgifter för mc A kortet : 7100ish:-

I fucking did it boys 😄 billigare än så GÅR...

Skickades från m.sweclockers.com

Det var billigt! Nu börjar det riktiga lärandet de närmsta två åren! Grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Grattis! Jag längtar haha. Står en fin lånehoj (ala gammal och sleten men är tung mc iaf) från en bekant i garaget som jag ska öva på under sommaren. I höst när jag fyller 24 så blir det kort. hithils 4 lektioner på totalt 4000kr men då jag inte kört sedan jag hade moped och då i ca ett halvår innan den blev stulen så har jag ju fått lära om allt.
Hade du A1/A2 sen tidigare?
7100kr = Risk 1 / 2 + uppkörning eller lektion också?

Inga lektioner alls. All teori via app som kostade 129:-

7tusen är alla riskmoment, syntest, teoriprov, körprov och appen sammanlagt. Jag hade turen som hade två fantastiska handledare som jag inte kände och fick tag på genom att våga fråga på Facebook i olika mc grupper som är lokalt förankrade där jag bor. De ställde upp i vått och torrt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Idag blev jag av med oskulden, aka tappade hojen.

Har problem med frambromsen, att den hugger. Har försökt åtgärda men det är en annan historia. Iaf så gjorde jag en U-sväng på garageuppfarten med lätt broms när den hög och det plötsligt blev helstopp. Precis nytankad så det blev lite för tungt att hålla emot när den började falla.

Bromshandtaget gick åt fanderns så på minussidan ligger att jag inte kan köra innan jag fixat och att det är blir en onödig utgift. På plussidan är att jag får inhandla nya fina handtag.

Kan tillägga att det sedan förra ägaren satt omaka broms- och kopplingshandtag på. Så jag passar på att åtgärda och köper ett par.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Idag blev jag av med oskulden, aka tappade hojen.

Har problem med frambromsen, att den hugger. Har försökt åtgärda men det är en annan historia. Iaf så gjorde jag en U-sväng på garageuppfarten med lätt broms när den hög och det plötsligt blev helstopp. Precis nytankad så det blev lite för tungt att hålla emot när den började falla.

Bromshandtaget gick åt fanderns så på minussidan ligger att jag inte kan köra innan jag fixat och att det är blir en onödig utgift. På plussidan är att jag får inhandla nya fina handtag.

Kan tillägga att det sedan förra ägaren satt omaka broms- och kopplingshandtag på. Så jag passar på att åtgärda och köper ett par.

Fan va trist, gjorde en liknande grej på premiärturen i år, dock så var det sidostödet som kärvade så hojen rasade i backen bakom ryggen på mig. Han köra hela 500m innan det blev dags för ett oplanerat verkstadsbesök. Fick det dock fixat inom 3 veckor till det nätta priset på 1500:-. Nästan värt att tappa den igen åt andra hållet. Gjorde som du planerar att byta till mindre grepp, blev så mycket snyggare än original.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anaii:

Idag blev jag av med oskulden, aka tappade hojen.

Har problem med frambromsen, att den hugger. Har försökt åtgärda men det är en annan historia. Iaf så gjorde jag en U-sväng på garageuppfarten med lätt broms när den hög och det plötsligt blev helstopp. Precis nytankad så det blev lite för tungt att hålla emot när den började falla.

Bromshandtaget gick åt fanderns så på minussidan ligger att jag inte kan köra innan jag fixat och att det är blir en onödig utgift. På plussidan är att jag får inhandla nya fina handtag.

Kan tillägga att det sedan förra ägaren satt omaka broms- och kopplingshandtag på. Så jag passar på att åtgärda och köper ett par.

Vet att du sa att du försökt fixa det men det blir ändå en läxa i att hålla hojen i bra skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Idag blev jag av med oskulden, aka tappade hojen.

Har problem med frambromsen, att den hugger. Har försökt åtgärda men det är en annan historia. Iaf så gjorde jag en U-sväng på garageuppfarten med lätt broms när den hög och det plötsligt blev helstopp. Precis nytankad så det blev lite för tungt att hålla emot när den började falla.

Bromshandtaget gick åt fanderns så på minussidan ligger att jag inte kan köra innan jag fixat och att det är blir en onödig utgift. På plussidan är att jag får inhandla nya fina handtag.

Kan tillägga att det sedan förra ägaren satt omaka broms- och kopplingshandtag på. Så jag passar på att åtgärda och köper ett par.

Det är ju också därför man bromsar med bakbromsen vid låga farter speciellt när man svänger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Shimonu: Har plockat isär och rengjort bromsoken. Kontrollerade samtidigt att de var i bra skick. Misstänker att ena bromsskivan kan vara skev. Men jag kan inte se någon skevhet och det gick inget vidare att mäta med indikatorklocka eftersom skivan är full av hål som mätstiftet fastnar i...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@babgjyshi: Jag vet. Jag jobbar på att bryta många års cykelvana med bakbroms vid höger hand. Farligt muskelminne.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@babgjyshi: Jag vet. Jag jobbar på att bryta många års cykelvana med bakbroms vid höger hand. Farligt muskelminne.

Om den hugger till några gånger när du kramar bromshandtaget så beror det på fettklump som består av av gammal bromsvätska, vatten och smuts. Fjädern som sitter inne i huvudcylindern till handtaget kommer åt klumpen. Det leder till att när du kramar handtaget så knakar/hugger det till. Väldigt lätt åtgärdat dock, bara skruva av och ta loss låsring, packning och huvudcylindern så ploppar fjäder ut och därinne skrapar (vääldigt försiktigt) du rent med smal mejsel och fiskar ut klumparna.

Om det är hugg som dyker upp vid jämna mellanvall du menar så är det skev skiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Särimner: Det är det senare. Dvs det hugger rytmiskt beroende på hastighet. Ska försöka lista ut vilken skiva det är.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Särimner:

Om den hugger till några gånger när du kramar bromshandtaget så beror det på fettklump som består av av gammal bromsvätska, vatten och smuts. Fjädern som sitter inne i huvudcylindern till handtaget kommer åt klumpen. Det leder till att när du kramar handtaget så knakar/hugger det till. Väldigt lätt åtgärdat dock, bara skruva av och ta loss låsring, packning och huvudcylindern så ploppar fjäder ut och därinne skrapar (vääldigt försiktigt) du rent med smal mejsel och fiskar ut klumparna.

Om det är hugg som dyker upp vid jämna mellanvall du menar så är det skev skiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns fler anledningar varför bromsverkan kan variera. Det kan ha hamnat något på skivan som försämrar friktionen eller om skivan varit väldigt varm kan det punktvis förändrat egenskaperna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

isåfall har jag missat det när jag var där senast. Visseeligen var det ett tag sedan och jag var då ute efter hjälm och allväderställ så kan ju ha fokuserat på annat. Får ta mig förbi och kika igen! Tack för tipset.:)

Skickades från m.sweclockers.com

De har en hel del kläder där och X antal kevlarjeans, jobbar nära och är där ibland och kollar lite

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Uppdaterar utgiftslistan och därmed avslutar jag den:

Jag har lagt följande:
-150:- syn
-900:- riskettan
-129:- ikörkort mc app android för all teori
-1000:- mc ställ begagnat
-3400:- risktvåan
-350:- teoriprov
-1650:- Uppkörning

Totalt utgifter: 7229:-

Förutsättningar: Övningskörde privat med två olika som jag fick tag på via facebook grupper och lokala mc-klubb. Dessa var körglada herrar så jag körde cirka 100 mil inför uppkörningen. Nötte stenhårt låg och högfart såsom bromsningar. La cirka 6 timmar fördelat på 2 timmar per dag (3 dagar) i veckan enbart på momenten.

Min uppkörning: Vi var sju grabbar, varav 3 körskoleelever och 4 privatister. En av privatisterna hade kört hela vägen från Stockholm upp till Norrlands vidder.

Jag blev lottad sist av alla och därmed sist ut med manöverprov såsom trafikprov. Nervositeten blev inte bättre med att alla klarade manöverproverna med galans.
Fick kort och enkel säkerhetskontroll där jag skulle kolla fälg och däck. Sen blev det lågfart och jag var så nervös att jag var stel som en pinne, vid den första dubbelkonerna då man ska stanna for jag snabbt ut med ena benet då jag höll på att tappa balansen. Men då pausade jag en stund och vevade axlarna och tog djupt andetag. Sen fortsatte jag och då var det enkelt resten av banan.

Förarprövarens kommentar: Bra kört, nu vill jag att du tar vänster vid slalom.

Körde en bit från lågfarten och när jag skulle svänga och gasa inför slalom så råkade jag frilägga så jag for ut med benet vid vändningen men det verkade förarprövaren inte ha sett. Slalom gick som en dans och så var det dags för bromsning 70 och 90. Det var enkelt så klappat och klart var det där också.

Här splittrades gruppen upp och jag vet inte hur det gick för alla, men av 6 stycken exkl. mig så vet jag med säkerhet att 1 kugga och 3 tog kortet. Hur det gick för stockholmaren och de övriga vet jag ej. Min trafikkörning var särdeles helt odramatisk och jag var vaksam, läste skyltar, överdrev med huvudrörelse för att markera. Noga med fordonsplacering. Vi körde i cirka 25 min sen tillbaka till kontoret och förarprövaren sa direkt grattis och sa att jag körde exemplarisk och han hade inget mer att tillägga.

Så det här var min historia!

Permalänk
Medlem

@Särimner: Kan "glädja" dig med att det tillkommer 250kr i tillverkningsavgift för nytt körkort. Fick hem min faktura idag

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av babgjyshi:

Det är ju också därför man bromsar med bakbromsen vid låga farter speciellt när man svänger.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går utmärkt att bromsa med frambromsen vid låga farter (för mig, med alla typer av motorcyklar) likaså att använda frambroms på grus (på rätt sätt). Så om man frånser handhavandefel bör något vara väldigt knasigt om det hugger så mycket att personen i fråga lägger cykeln.

Helgens hoj för mig är en Indian FTR 1200 S Race Replica!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Det går utmärkt att bromsa med frambromsen vid låga farter (för mig, med alla typer av motorcyklar) likaså att använda frambroms på grus (på rätt sätt). Så om man frånser handhavandefel bör något vara väldigt knasigt om det hugger så mycket att personen i fråga lägger cykeln.

Helgens hoj för mig är en Indian FTR 1200 S Race Replica!

Bara för att det går utmärkt så betyder det inte att det är bra. Kör man rakt så är det ju sällan några problem men gör man en u-sväng på lågfart och bromsar med frambromsen, då kommer det sluta illa förre eller senare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av babgjyshi:

Bara för att det går utmärkt så betyder det inte att det är bra. Kör man rakt så är det ju sällan några problem men gör man en u-sväng på lågfart och bromsar med frambromsen, då kommer det sluta illa förre eller senare.

Skulle inte säga att det behöver sluta dåligt men det är rätt osmart. Om vi pratar krypkörning och väldigt snäv sväng så har man ju tillräckligt att kontrollera med gas och koppling att det blir otympligt att samtidigt försöka reglera broms med händerna också. Speciellt när högerfoten är ledig. Å andra sidan kan man vilja ha foten redo att sätta i marken om det börjar bli för vingligt. Det beror helt på situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Skulle inte säga att det behöver sluta dåligt men det är rätt osmart. Om vi pratar krypkörning och väldigt snäv sväng så har man ju tillräckligt att kontrollera med gas och koppling att det blir otympligt att samtidigt försöka reglera broms med händerna också. Speciellt när högerfoten är ledig. Å andra sidan kan man vilja ha foten redo att sätta i marken om det börjar bli för vingligt. Det beror helt på situationen.

Håller med om att det beror på situationen och skulle kunna räkna upp mängder av påverkande faktorer. Nog bra att man övar på att arbeta med båda så blir valet naturligt speciellt vid oväntade situationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Att ta u-svängar i krypfart med fotbromsen anlagd litet är som att spela med fuskkoder, det blir ruskigt enkelt och stabilt.

Tyvärr lärs ju inte det ut på körskolor och inte heller får det användas på uppkörningens krypkörning, men det handlar enbart om att maximera hur många lektioner folk behöver ta innan de kör upp.

Till dem som inte tror mig, testa och återkom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Panzerfister:

Att ta u-svängar i krypfart med fotbromsen anlagd litet är som att spela med fuskkoder, det blir ruskigt enkelt och stabilt.

Tyvärr lärs ju inte det ut på körskolor och inte heller får det användas på uppkörningens krypkörning, men det handlar enbart om att maximera hur många lektioner folk behöver ta innan de kör upp.

Till dem som inte tror mig, testa och återkom.

Fast att trafikverket/transportstyrelsen inte tillåter det har ju inget med trafikskolor att göra. Eller du menar att alla trafikskolor ska ha lobbat till trafikverket/transportstyrelsen att inte tillåta det? För mig låter det rimligare att man vill lära folk få en känsla för balansen på motorcykeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Fast att trafikverket/transportstyrelsen inte tillåter det har ju inget med trafikskolor att göra. Eller du menar att alla trafikskolor ska ha lobbat till trafikverket/transportstyrelsen att inte tillåta det? För mig låter det rimligare att man vill lära folk få en känsla för balansen på motorcykeln.

Jag menar absolut att det är precis så. Rimligt att lära ut en teknik som aldrig behöver nyttjas i verkligheten, ger ett felaktigt muskelminne, och ger större osäkerhet i trafiken samt är betydligt farligare för alla inblandade? Jag är av annan åsikt. Med din logik borde alla på uppkörningen kunna visa att de klarar av att köra på bakhjulet också, kräver ju sin balans det med.

Att vi för inte så många år sedan hade så svåra frågor på uppskrivningen, de som kunde ha 1-4 rätt, att det var i det närmaste omöjligt att klara om man inte hade tränat på proven innan och att alla dessa prov av en slump fanns på samtliga körskolor, känns det också rimligt?

Att körskolor lobbar för att främja körskolor kan väl inte vara helt otänkbart?

Random länkar av varierande år och kvalite:
https://www.expressen.se/debatt/sa-vill-korskolorna-stoppa-pr...
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/bil-sweden-bakom-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Panzerfister:

Jag menar absolut att det är precis så. Rimligt att lära ut en teknik som aldrig behöver nyttjas i verkligheten, ger ett felaktigt muskelminne, och ger större osäkerhet i trafiken samt är betydligt farligare för alla inblandade? Jag är av annan åsikt. Med din logik borde alla på uppkörningen kunna visa att de klarar av att köra på bakhjulet också, kräver ju sin balans det med.

Att vi för inte så många år sedan hade så svåra frågor på uppskrivningen, de som kunde ha 1-4 rätt, att det var i det närmaste omöjligt att klara om man inte hade tränat på proven innan och att alla dessa prov av en slump fanns på samtliga körskolor, känns det också rimligt?

Att körskolor lobbar för att främja körskolor kan väl inte vara helt otänkbart?

Random länkar av varierande år och kvalite:
https://www.expressen.se/debatt/sa-vill-korskolorna-stoppa-pr...
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/bil-sweden-bakom-...

Har du tagit upp det med någon av de berörda parterna och frågat varför man inte får köra upp med bromstekniken?

Jag tycker det gav mig väldigt bra självförtroende och känner mig säker och att jag har bra kontroll när jag krypkör hojen. Så dina argument om att det skulle vara osäkert eller aldrig användas osv. håller jag inte med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har du tagit upp det med någon av de berörda parterna och frågat varför man inte får köra upp med bromstekniken?

Jag tycker det gav mig väldigt bra självförtroende och känner mig säker och att jag har bra kontroll när jag krypkör hojen. Så dina argument om att det skulle vara osäkert eller aldrig användas osv. håller jag inte med om.

Nej, jag gjorde som du, var ju bara att köra med enbart kopplingen och se glad ut, man har ju inget val.

Osäker/osäkrare, vi behöver inte detaljdividera om enskilda ord, men att man har en högre kontroll på hojen med "mitt" sätt är för mig ett obestridligt faktum.

Har du testat nån gång på en krypkörningsbana att låta fotbromsen ligga an lite?

Permalänk
Medlem

Idag fick jag köra MC privat för första gången. Jag har tagit 4 MC lektioner på skola (0 privat) och kört från skolan till övningsbanan och tillbaka. ca 5 minuter och sen resten av tiden på banan. totalt 6 timmar i sadeln.

Jag har nu övningskört med en väns mamma som jag även fått låna en motorcykel av (jag bjuder på bensin för båda osv såklart). En Honda 650 dominator. Rolig, lätt enkel "liten" sak och vi körde 2.5h med en rutt på ca 9.5 mil på småländska landsvägar och genom fin natur (slingriga vägar osv). Om jag inte var hooked innan så är jag definitivt det nu. Många mer timmar och mil ska det bli! Nästa tur blir lördag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Var och skrev papper på ny hoj idag. '18 CRF1000L "Africa Twin" med extra allt. Blir jobbiga dagar att vänta på leverans...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Var och skrev papper på ny hoj idag. '18 CRF1000L "Africa Twin" med extra allt. Blir jobbiga dagar att vänta på leverans...

Drömmen, vill också ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fasen vad kul med en massa nytt mc folk! Välkomna! Har ni vägarna förbi Växjö är jag på en utmanade tur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Fasen vad kul med en massa nytt mc folk! Välkomna! Har ni vägarna förbi Växjö är jag på en utmanade tur

Jag bor i Växjö, men försöker som sagt fortfarande lära mig. Kommer komma fler uppdateringar men kortet är inte mitt förrän tidigast 1 oktober.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en ombyggd Zephyr 750 -91 och kommande vecka ska jag och en tävlingsbyggare se över ventilerna och spelet. Sen blir det några småfix. Blir spännande och se om motorn är i bra skick. Fick hojen för bara 10 laxar så lite rep budget får man lägga utöver. Sålde förresten hojen jag körde upp med för några veckor sen, tog bara två dagar från annons tills den försvann.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Nej, jag gjorde som du, var ju bara att köra med enbart kopplingen och se glad ut, man har ju inget val.

Osäker/osäkrare, vi behöver inte detaljdividera om enskilda ord, men att man har en högre kontroll på hojen med "mitt" sätt är för mig ett obestridligt faktum.

Har du testat nån gång på en krypkörningsbana att låta fotbromsen ligga an lite?

Jag tror att de som regel undviker fotbroms som primär broms och pga enkelheten som upplevs finns risken att elever även applicerar det i andra situationer där läraren har svårt att se, att inte ha optimal teknik vid kryp kanske är bättre än att någon gör fel i fart.
Att inte använda den för det svårare vilket även visar på en större kontroll, sedan är det samma med bil, vissa saker du lär dig är inte direkt så som du gör efter att du kört ett tag.

Även ABS är ju lite så, du ska visa att du kan hantera säker och planerad inbromsning utan ABS även fast ABS rekommenderas.

Iaf så jag tolkat anledningen till sådana moment.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood