Köpa processor, moderkort samt ram

Permalänk

Tips: Plocka hem senaste NVidia drivarna från Nvidia INNAN du byter kort, så att du har dessa redan.
Därefter avinstallera gamla drivarna, stäng ned datorn, i med nya kortet och installera nya drivarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Tips: Plocka hem senaste NVidia drivarna från Nvidia INNAN du byter kort, så att du har dessa redan.
Därefter avinstallera gamla drivarna, stäng ned datorn, i med nya kortet och installera nya drivarna!

Display Driver Uninstaller rekommenderas

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

Ska jag installera senaste sen använda den du länka, stänga av datorn, i med kortet sen starta upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

i5-4690k 3.50GHz med MSI Geforce GTX 1080 ti

Hej!
Jag har gjort 2 tidigare trådar här på sweclockers och frågat runt lite och kollat, har fått fram lite info om vad som fungerar och så vidare, nu är jag nyfiken på om någon har info om HUR det kommer gå. Det är så att jag har beställt ett MSI Geforce GTX 1080 ti 11gb gaming x.
Sitter för närvarande bara på en i5-4690k 3.50Ghz, 8gb ram och 600w nätagg, har från flera personer fått höra att det ska gå att köra enda problemet kan eventuellt bli att nätagget inte pallar men nästan alla trodde det.
Nu är jag nyfiken på hur detta kommer att påverka min dator, fps-ändringar osv osv.

PS. kommer köpa fler delar vid nästa lön hade jag tänkt (processor, nätagg, RAM och moderkort)

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet pallar. Jag tolkar den text som att du inte haft en GPU tidigare och då kommer skillnaden vara helt enorm. Jag kör på samma kombo typ, med 4670k och det funkar toppen, lite bottlneck i BF1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Haha oj, lite trött kom hem från jobbet relativt nyss! Just nu har jag ett 960!
Det jag spelar är väl främst pubg och rocket league, hittar väl tillbaka till cs inom kort också. Spelar inga speciellt krävande spel.
Vet även att man kan streama från GPU med OBS vilket jag gjort tidigare men mitt gamle kort klarar inte riktigt det nu, det bör fungera med det nya va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

@Pelegrino: Haha oj, lite trött kom hem från jobbet relativt nyss! Just nu har jag ett 960!
Det jag spelar är väl främst pubg och rocket league, hittar väl tillbaka till cs inom kort också. Spelar inga speciellt krävande spel.
Vet även att man kan streama från GPU med OBS vilket jag gjort tidigare men mitt gamle kort klarar inte riktigt det nu, det bör fungera med det nya va?

Aldrig testat streama med gpu så vågar inte svara på det. Lirar själv mycket pubg och ligger väl på runt 120-140 FPS med vissa dippar i 1080p. Skaffade mitt 1080 ti när det fortfarande var sjukt optimerat så vågar inte säga hur stor skillnad det gjorde (hade ett 770 innan, typ samma som du) men stor skillnad var det iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Härligt, ska vara levererat imorgon vid 18.00, riktigt irriterande att arbeta till 23.00 då! Men får väl helt enkelt se när det kommer. Blir som sagt att uppgradera lite mer i slutet av april

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Komponenter till 1080ti

Tjena!
Jag har beställt ett MSI Geforce gtx 1080ti 11gb gaming x som anländer imorgon så nu tänkte jag kolla vad folk tycker man bör köra till detta? Cpu, ram, moderkort samt nätagg (något jag missar?)
Kan ju dra igenom mina specs just nu:
i5-4690k 3.50GHz
600 nätagg
8gb ram
ASUS H97M-E

Det jag vill ha datorn till i slutändan är att spela/streama pubg, cs, rocket league och eventuella andra spel om man hittar något roligt och kunna göra detta med bra flyt!

Är inte jättekunnig så tar jättegärna ”Svar för en idiot”
Mvh.

Permalänk
Medlem

@Viggstar: Kommer säkert bli bra.
Kolla även om du behöver uppdatera bios på moderkortet för bästa resultat.

Permalänk
Medlem

Din CPU flaskar, klocka den eller köp en i7. Dock spelar du ju inte direkt några riktiga spel så det kommer nog ändå inte spela någon större roll. Annars har du ett trevligt system. Har samma kort och det är trevligt vad gäller ljud och temperatur, se till att du har plats för det bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Din CPU flaskar, klocka den eller köp en i7. Dock spelar du ju inte direkt några riktiga spel så det kommer nog ändå inte spela någon större roll. Annars har du ett trevligt system. Har samma kort och det är trevligt vad gäller ljud och temperatur, se till att du har plats för det bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har planer på att köpa en i7 nästa månad, men då måste jag ha nytt moderkort samt ram!
Vet du hur stor skillnad i fps det kommer vara från ett 960?
Ska enligt mått ha 3cm tillgodo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

Jag har planer på att köpa en i7 nästa månad, men då måste jag ha nytt moderkort samt ram!
Vet du hur stor skillnad i fps det kommer vara från ett 960?
Ska enligt mått ha 3cm tillgodo!

Svårt att säga, du spelar inte direkt något krävande. Jag gick från 1070 till 1080 ti och fick ca 40 frames mer i ett mycket tungt moddat Skyrim. Spelar inte CS längre men har ca 500 fps konstant, CPU i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ett riktigt monster till grafikkort!
Vad har du för skärm att glo på?
I 1080p så är 1080ti rejält med overkill och CPUn kommer vara flaskhals oavsett hur du gör. Hade jag haft det kortet och budget över så hade jag löpt & köpt en Predator-skärm (G-sync, 140+hz) i 1440p. Eller t.o.m 4K, om du nu vill lägga dom pengarna. BF1, Witcher 3 eller andra spel med fet grafik är det enda som kommer få grafikkortet att "sträcka på benen". CS... not so much. ^^

Exempel på skärm: https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Permalänk
Medlem

@h0rakel: jag har en benq XL2411z, 144hz!
Nu ska jag byta kort här, något att tänka på? Fick ju en skiva med med drivrutiner men har ju ingen cd-läsare i datorn så hur bör jag göra då? Hört att jag ska avinstallera min drivrutiner jag har nu iaf?

Permalänk
Medlem

@Viggstar: Kortet är tungt, glöm inte använda samtliga skruvar till chassit så du slipper att kortet böjs när det hänger ner på högersidan. Tanka ner senaste drivrutinerna från https://www.msi.com/support eller https://www.geforce.com/drivers. Ska du inte formatera är det helt riktigt vettigt att avinstallera de gamla drivrutinerna först. Skärmen du har duger ju utmärkt till CS, men utnyttjar inte grafikkortets potential

Permalänk
Medlem

@h0rakel: Nu sitter kortet i, hade dock bara en skruv att fästa med (?) bör det vara fler eller? :S
Drivrutiner är installerade nu, något man borde kolla?

Permalänk
Medlem

GTX 1080ti installation?

Hej!
Har precis fått i mitt MSI Geforce GTX 1080ti 11gb gaming x i datorn, innan jag drog i det så tankade jag hem senaste drivrutinerna till det, avinstallerade dom gamla och så i med det. Fäste det endast med en skruv men det kanske man ska? Såg inget mer ställa man kunde fästa det nämligen. Har nu startat upp datorn och tankat ner HWMonitor för att kolla temp osv och det ligger för närvarande på 60ish grader är det normalt? Något mer jag ska göra innan jag är redo att börja spela?

Mvh.

Permalänk
Medlem

@Viggstar: Jag är osäker men funkar det likt mitt 970 så är det passivt tills det når 60 grader.

Kolla om fläktarna går hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

@hockexx: just nu går dom på 27% bara, 700 RPM. Tror du har rätt i att dom drar igång när jag göra något (spelar) då gick det ner till 53 nämligen. Finns det något jag behöver göra mer eller är det bara tuta och köra? Kan jag testa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

@hockexx: just nu går dom på 27% bara, 700 RPM. Tror du har rätt i att dom drar igång när jag göra något (spelar) då gick det ner till 53 nämligen. Finns det något jag behöver göra mer eller är det bara tuta och köra? Kan jag testa det?

Du kan ändra fläktkurvan manuellt med flertalet program. Men håller kortet sig under 90 grader behöver du inte ens bry dig ett smack.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

@hockexx: Kanon! Då låter jag det vara, kan streama pubg, cs och allt möjligt utan några som helst problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

@hockexx: Kanon! Då låter jag det vara, kan streama pubg, cs och allt möjligt utan några som helst problem!

Nu är ju dock stream och spel två skilda ting. Men starta HW-monitor medan du spelar och kolla max temp.

Du behöver förmodligen inte bry dig alls. Eller "streamar" du ut åt andra?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hockexx:

Nu är ju dock stream och spel två skilda ting. Men starta HW-monitor medan du spelar och kolla max temp.

Du behöver förmodligen inte bry dig alls. Eller "streamar" du ut åt andra?

Ganska säker på att han streamar när han spelar

Permalänk
Medlem

@hockexx: @anon42512:
Det stämmer, jag streamar när jag spelar Tempen ligger bra, går inte över 60!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggstar:

@hockexx: @Loxus:
Det stämmer, jag streamar när jag spelar Tempen ligger bra, går inte över 60!

Går den inte över 60 har du en av de mest effektiva 1080 i världen :> Men jag vet vad du menar. Kör på!

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

60är normalt men du använder nog 2-3 skruvar för det kortet. Men viktigare att det sitter bra i pci-e slotten. Och en skruv som inte är så hårt åtdragna för att inte skada portarna på moderkortet. Den ska däremot gå upp mycket mer i belastning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Mitt msi 1080 ti ligger runt 45-50 i idle och 75-82 när kaffe pressar det hårt, tycker idletempen är hög men ör som tidigare nämnt pga att fläktarna inte används förrän en viss temp så är inget du behöver oroa dig över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Viggstar: Brukar vara en skruv till varje expansionsplats - kortet tar upp två. Nu vet jag ju inte hur det ser ut i ditt chassi iofs.