Fått kravbrev pga filmnedladdning. (NJORD)

Permalänk

@KramgoaBalboa:
Bra synpunkter från början i avsnittet och ca 18 minuter framåt:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1073477?programid=2778
Det bästa är att bestrida eftersom det knappast är sannolikt att motparten driver ärendet till domstol. Även om det skulle bli ett domstolsärende kommer reglerna om förenklat tvistemål att gälla om kravbeloppet inte överstiger ca 22500 kr. I förenklat tvistemål så är vinnande parts möjligheter till ersättning för sina kostnader begränsade.
Att man skulle anses ansvarig för allt som skett på den ip-adress man har via bredbandsleverantören är knappast troligt. Det finns varken i EU-rätten eller i den svenska lagstiftningen något som kräver att den som innehar ett trådlöst nätverk också ska skydda det med lösenord/kryptering och övervaka vad som händer där 24/7.
För övrigt anges i avsnittet av Plånboken att praxis för ersättning vid illegal nedladdning av en enskild film inte är tusentals kr utan snarare 100-200 kr. En enskild nedladdning via fildelning går självklart inte att jämföra med industriell uppladdning/streaming i vinstsyfte av filmer från upphovsrättsligt skyddad källa t ex en konsument-DVD.
Om flera kända eller okända personer haft tillgång till nätverket med eller utan abonnentens samtycke så måste kravet ställas till den eller de som gjort intrång genom fildelning. Det är inte abonnenten som är betalningsskyldig för det som skett om hen inte anser sig ha orsakat det intrång som kravet gäller. Och det finns naturligtvis ingen skyldighet för abonnenten att upplysa den som skickat kravbrevet om vem man anser är den som istället ska krävas på pengar för fildelningen.
Mot bakgrund av detta så verkar det vara den bästa metoden att helt enkelt bestrida kravet och hänvisa till att man själv inte anser sig skyldig till eventuell fildelning och inte heller har någon uppfattning om vad som föranlett kravet på ersättning för intrång i upphovsrätten.

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

@KramgoaBalboa:
Bra synpunkter från början i avsnittet och ca 18 minuter framåt:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1073477?programid=2778
Det bästa är att bestrida eftersom det knappast är sannolikt att motparten driver ärendet till domstol. Även om det skulle bli ett domstolsärende kommer reglerna om förenklat tvistemål att gälla om kravbeloppet inte överstiger ca 22500 kr. I förenklat tvistemål så är vinnande parts möjligheter till ersättning för sina kostnader begränsade.
Att man skulle anses ansvarig för allt som skett på den ip-adress man har via bredbandsleverantören är knappast troligt. Det finns varken i EU-rätten eller i den svenska lagstiftningen något som kräver att den som innehar ett trådlöst nätverk också ska skydda det med lösenord/kryptering och övervaka vad som händer där 24/7.
För övrigt anges i avsnittet av Plånboken att praxis för ersättning vid illegal nedladdning av en enskild film inte är tusentals kr utan snarare 100-200 kr. En enskild nedladdning via fildelning går självklart inte att jämföra med industriell uppladdning/streaming i vinstsyfte av filmer från upphovsrättsligt skyddad källa t ex en konsument-DVD.
Om flera kända eller okända personer haft tillgång till nätverket med eller utan abonnentens samtycke så måste kravet ställas till den eller de som gjort intrång genom fildelning. Det är inte abonnenten som är betalningsskyldig för det som skett om hen inte anser sig ha orsakat det intrång som kravet gäller. Och det finns naturligtvis ingen skyldighet för abonnenten att upplysa den som skickat kravbrevet om vem man anser är den som istället ska krävas på pengar för fildelningen.
Mot bakgrund av detta så verkar det vara den bästa metoden att helt enkelt bestrida kravet och hänvisa till att man själv inte anser sig skyldig till eventuell fildelning och inte heller har någon uppfattning om vad som föranlett kravet på ersättning för intrång i upphovsrätten.

Ok, tack för svaret. Kolla på broken arrows brev, nästan identiska ju.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 Quad Processor i7-2600K(4,5Ghz) // ASUS Sabertooth P67 // Corsair Vengeance "lowprofile" DDR3 1600MHz (16Gb) // Cooler Master Silent Pro M1000 1000W // CM Storm Trooper Gaming Big Tower Svart // Asus 27" LED VG278H// Samsung 840 EVO Series 250GB +2XCorsair Force 3 Series F120 // ASUS GeForce GTX TITAN 6GB PhysX CUDA// Logitech G930 // Corsair H100 Hydro // Logitech G19s Gaming Keyboard//

Permalänk
Medlem
Skrivet av KramgoaBalboa:

@Broken-arrow: Har fått ett liknande brev, nästan exakt????
https://i.imgur.com/krIYxgj.jpg

Tja inte troligt dom ändrar mallen på breven (pappret ser gulare ut på bild än i verkligheten, borde fixat K skalan bättre) Dock var mitt daterat äldre än dit (lite lustigt det kom så sent). Brevet ser ut vara exakt lika, dock något tillknölad

Sen misstänker jag starkt att spridningskollen och njord har något form av samarbete (tog troligen över all data på dessa första 10.000 personer som skulle betala men sen drog tillbaka allt ihop).

Skrivet av Andylindy:

@KramgoaBalboa:
Bra synpunkter från början i avsnittet och ca 18 minuter framåt:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1073477?programid=2778
Det bästa är att bestrida eftersom det knappast är sannolikt att motparten driver ärendet till domstol. Även om det skulle bli ett domstolsärende kommer reglerna om förenklat tvistemål att gälla om kravbeloppet inte överstiger ca 22500 kr. I förenklat tvistemål så är vinnande parts möjligheter till ersättning för sina kostnader begränsade.
Att man skulle anses ansvarig för allt som skett på den ip-adress man har via bredbandsleverantören är knappast troligt. Det finns varken i EU-rätten eller i den svenska lagstiftningen något som kräver att den som innehar ett trådlöst nätverk också ska skydda det med lösenord/kryptering och övervaka vad som händer där 24/7.
För övrigt anges i avsnittet av Plånboken att praxis för ersättning vid illegal nedladdning av en enskild film inte är tusentals kr utan snarare 100-200 kr. En enskild nedladdning via fildelning går självklart inte att jämföra med industriell uppladdning/streaming i vinstsyfte av filmer från upphovsrättsligt skyddad källa t ex en konsument-DVD.
Om flera kända eller okända personer haft tillgång till nätverket med eller utan abonnentens samtycke så måste kravet ställas till den eller de som gjort intrång genom fildelning. Det är inte abonnenten som är betalningsskyldig för det som skett om hen inte anser sig ha orsakat det intrång som kravet gäller. Och det finns naturligtvis ingen skyldighet för abonnenten att upplysa den som skickat kravbrevet om vem man anser är den som istället ska krävas på pengar för fildelningen.
Mot bakgrund av detta så verkar det vara den bästa metoden att helt enkelt bestrida kravet och hänvisa till att man själv inte anser sig skyldig till eventuell fildelning och inte heller har någon uppfattning om vad som föranlett kravet på ersättning för intrång i upphovsrätten.

Med dessa brev, är det erbjudande på förlikning (inget krav att du ska betala). Det finns alltså inget att bestrida (om du inte vill klaga på du blivit oskyldigt anklagad), har inte gjort något mot brevet och inte hört något sen jag la in första posten här

Bättre låta björnen sova, än trigga igång process i domstol tack Är ju inte gratis att gå till domstol även om man vinner.

Sen är frågan om detta är legitimt längre i Sverige efter senaste domen i dansk domstol. Lustigt att dom skickade ett brev den 11maj 3 dagar efter dom förlorat i domstolen, det är ju sjukt dom vet om att dom inte kommer få mer adresser (troligen kommer dom skicka ut till dessa dom har kvar i databasen, sen är det troligen domstolen nästan för dom igen)
Källa https://www.sweclockers.com/nyhet/25651-telia-och-telenor-vin...

Gissar dom kommer ta strid för denna pengakossa. Film säljer dåligt, lösning= skicka kravbrev till 50.000 pers minst, kontentan filmen går med vinst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Broken-arrow: Samma film......Hahahaha

Visa signatur

Intel Core i7 Quad Processor i7-2600K(4,5Ghz) // ASUS Sabertooth P67 // Corsair Vengeance "lowprofile" DDR3 1600MHz (16Gb) // Cooler Master Silent Pro M1000 1000W // CM Storm Trooper Gaming Big Tower Svart // Asus 27" LED VG278H// Samsung 840 EVO Series 250GB +2XCorsair Force 3 Series F120 // ASUS GeForce GTX TITAN 6GB PhysX CUDA// Logitech G930 // Corsair H100 Hydro // Logitech G19s Gaming Keyboard//

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: köper vanligen 2-5 filmer i veckan just för att jag vill ha bra kvalitet på ljud och bild, (finns ingen stream tjänst som kan erbjuda det idag) sedan är det nice med en riktigt stor samling när vi är på långa bilturer så ungarna har något att göra i baksätet.
(Men ok, dvd är dött)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KramgoaBalboa:

@Broken-arrow: Samma film......Hahahaha

Japp även cell verkar vara het film att anklaga folk med och olympus has fallen (enkelt att skripta kanske?)

Men allra bästa du kan göra är att skaffa en ram och hänga upp det på väggen eller näst bästa släng det (samt glöm att du fått det)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Japp även cell verkar vara het film att anklaga folk med och olympus has fallen (enkelt att skripta kanske?)

Men allra bästa du kan göra är att skaffa en ram och hänga upp det på väggen eller näst bästa släng det (samt glöm att du fått det)

Ska göra det. Hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 Quad Processor i7-2600K(4,5Ghz) // ASUS Sabertooth P67 // Corsair Vengeance "lowprofile" DDR3 1600MHz (16Gb) // Cooler Master Silent Pro M1000 1000W // CM Storm Trooper Gaming Big Tower Svart // Asus 27" LED VG278H// Samsung 840 EVO Series 250GB +2XCorsair Force 3 Series F120 // ASUS GeForce GTX TITAN 6GB PhysX CUDA// Logitech G930 // Corsair H100 Hydro // Logitech G19s Gaming Keyboard//

Permalänk

@Broken-arrow:
Ja, Sanna Wolk (professor i upphovsrätt) betonar i första hand att man måste bestrida om kravet skulle gå till inkasso:
https://lawline.se/answers/forlikningserbjudande-fran-advokat...
Vet dock inte om något av dessa krav hamnat hos inkassobyrå i brist på reaktion från mottagaren.
Gemene man har förmodligen svårt att uppfatta dessa "förlikningserbjudanden" som annat än kravbrev.
Syftet är i alla händelser att förmå mottagaren att betala för att slippa konsekvenser som skulle ge betalningsanmärkning eller ytterligare kostnader på grund av domstolsförfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

@Broken-arrow:
Ja, Sanna Wolk (professor i upphovsrätt) betonar i första hand att man måste bestrida om kravet skulle gå till inkasso:
https://lawline.se/answers/forlikningserbjudande-fran-advokat...
Vet dock inte om något av dessa krav hamnat hos inkassobyrå i brist på reaktion från mottagaren.
Gemene man har förmodligen svårt att uppfatta dessa "förlikningserbjudanden" som annat än kravbrev.
Syftet är i alla händelser att förmå mottagaren att betala för att slippa konsekvenser som skulle ge betalningsanmärkning eller ytterligare kostnader på grund av domstolsförfarande.

Hörde på dessa 18 min och jag anser varken man är skyldig eller inte. Ska man antingen spara brevet men inte bestrida (kanske anmäla det till den myndighet dom nämnde) eller slänga det. Är ju felvänt om dom kommer med inkasso krav på ett "förlikningserbjudande", om det skulle gå så långt är det bara säga till inkasso att det är förlikningserbjudande du fått hem (inget krav att betala).

Man ska inte betala eller kräva bättre pris (oavsett hur skyldig man känner sig), enda som troligast händer är man troligen får nytt brev med högre betalningsvillkor och hamnar på deras prio lista (Kan ju vara så dom sätter så högt pris att det inte räknas som småmål längre, vet dock inte hur rättsväsendet ser på det hela dock).

Kan inte förstå hur det kan vara svårt att tolka som kravbrev står ju höst upp att det bara förlikning så dom inte går till domstol (skulle i så fall tolka det som hot). Lite som maffian jobbar, betala eller vi bryter dina fingrar/knäskålar (skillnaden är att ena tar till domstol och andra våld). Vilket som är värst, får var och en avgöra.

Sen tycker jag tjejen är lite pinsam, gör man rätt och går in på rätt sidor (samt inte trycker på reklam länkarna som är gjorda förvillande lika äkta knapparna på vissa sidor). Så är det inte så farligt, inte så att man hamnar bakom galler för en film eller vore världens största dödssynd (som det lät på henne ). Hade gärna lärt henne hur man gör

Sen det med IP adress, han glömde den lilla detaljen att man inte har individuella IP-adresser, så kan vara par tusen som sitter på samma (är upp till internetleverantören att sen pussla ihop det internt med rätt användare).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fått några stycken såna här brev, alla har åkt i papperskorgen. Inte hänt något. Bytt från Telia till Bahnhof, se om det ger färre brev

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Inaktiv

Att de driver ärende så långt efteråt. Som folk som påstås ha laddat hem filmer för ett halvår sedan får brev nu. Det känns som de går igenom deras filmen Mechanic lista med några i taget.

Någon nämnde vpn, men vpn-målvakt vid sin egen dator är typ 0% skydd emot oskyldig anklagad för detta. Liksom sannolikheten att man ska råka ut för ett dataintrång just när vpn är öppen och de då skulle ladda hem något olagligt är försumbar. Om man däremot lägger VPN-målvakten på routern så skyddar man man emot intrång som gör detta.

Sedan mitt förtroende för ISP suger, de har inte koll på mycket inte ens på professionell nivå. Det förvånar mig inte alls om de lämnar fel personuppgifter till en dynamisk IP för en viss tidpunkt.

Permalänk

Kan tillägga att min vän som fick detta brevet inte gjorde något åt det alls och har inte hört något ännu

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheMuffinMan:

Kan tillägga att min vän som fick detta brevet inte gjorde något åt det alls och har inte hört något ännu

Enkla pengar, de vill inte göra något, Deras affärsmodell går ut lite som scammers, de skickar ut 100 brev, betalar 50 personer så är det okej.
När skaran minskas så kan det hända att de drar det till rätten, problemet är att om de förlorar i rätten så är de körda.. För nästan ingen kommer då betala om domen blir känd, så det gäller ej för dem att bli för giriga.

*edit*
Exakt samma sak gäller blufbreven från Företagsopinion, de hotar med rätten, men vill ej driva något dit. Det hela handlar om att håva in så mycket pengar som möjligt.
https://www.svd.se/bluffbrev-till-foretag-fortsatter-spridas

Permalänk

@Broken-arrow:
Om jag minns rätt så sa Sanna Wolk i inslaget att det är det ursprungliga beloppet som gäller för att bestämma om ärendet ska handläggas som förenklat tvistemål dvs om värdet av det som yrkas i målet uppenbart inte överstiger hälften av prisbasbeloppet (ca 22500 kr i år). Frågan är då om det är det föreslagna förlikningsbeloppet som är det ursprungliga beloppet eller först det belopp som advokatbyrån sedan går vidare med genom att skicka över en faktura för upphovsrättsintrånget.
Det föreslagna förlikningsbeloppet kan, om jag förstår saken rätt, inte som sådant ligga till grund för ett tvistemål så advokatbyrån måste först etablera en fordran t ex genom att sända över en faktura. Risken är då förstås att beloppet hamnar över gränsen för förenklat tvistemål och alltså ska komma att handläggas som ordinärt tvistemål där förlorande part kan komma att drabbas av motpartens rättegångskostnader. Detta hot om väldigt höga rättegångskostnader utgör naturligtvis en effektiv påtryckning.
Dock är frågan om någon mottagare över huvud taget av dessa "förlikningsförslag" mottagit faktura, inkassokrav eller rentav en stämning. Jag tror inte att jag sett något i den vägen varken här på Sweclockers eller t ex Flashback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Att de driver ärende så långt efteråt. Som folk som påstås ha laddat hem filmer för ett halvår sedan får brev nu. Det känns som de går igenom deras filmen Mechanic lista med några i taget.

Någon nämnde vpn, men vpn-målvakt vid sin egen dator är typ 0% skydd emot oskyldig anklagad för detta. Liksom sannolikheten att man ska råka ut för ett dataintrång just när vpn är öppen och de då skulle ladda hem något olagligt är försumbar. Om man däremot lägger VPN-målvakten på routern så skyddar man man emot intrång som gör detta.

Sedan mitt förtroende för ISP suger, de har inte koll på mycket inte ens på professionell nivå. Det förvånar mig inte alls om de lämnar fel personuppgifter till en dynamisk IP för en viss tidpunkt.

Mitt ärende är äldre än ett halvår (skickat bara någon månad innan KramgoaBalboa som la upp sitt brev, tagit på datumet satt i brevet)

Enligt "experten" på radio klippet ovan har dom stenkoll (sen kan det ju blandas ihop med andra användare, t.ex lägenheter där två adresser blivit förväxlade), men han själv sa inte tydligt för lyssnarna hur hierarkin fungerar (är inte bara en IP till din adress utan kan gå till många andra också). Han bara nämnde det ytligt, att IPS kopplar ihop viss IP med viss adress (inte att det är två IP du egentligen får, ett till IPS och ett annat ut på nätet enkelt förklarat).

Skrivet av Andylindy:

@Broken-arrow:
Om jag minns rätt så sa Sanna Wolk i inslaget att det är det ursprungliga beloppet som gäller för att bestämma om ärendet ska handläggas som förenklat tvistemål dvs om värdet av det som yrkas i målet uppenbart inte överstiger hälften av prisbasbeloppet (ca 22500 kr i år). Frågan är då om det är det föreslagna förlikningsbeloppet som är det ursprungliga beloppet eller först det belopp som advokatbyrån sedan går vidare med genom att skicka över en faktura för upphovsrättsintrånget.
Det föreslagna förlikningsbeloppet kan, om jag förstår saken rätt, inte som sådant ligga till grund för ett tvistemål så advokatbyrån måste först etablera en fordran t ex genom att sända över en faktura. Risken är då förstås att beloppet hamnar över gränsen för förenklat tvistemål och alltså ska komma att handläggas som ordinärt tvistemål där förlorande part kan komma att drabbas av motpartens rättegångskostnader. Detta hot om väldigt höga rättegångskostnader utgör naturligtvis en effektiv påtryckning.
Dock är frågan om någon mottagare över huvud taget av dessa "förlikningsförslag" mottagit faktura, inkassokrav eller rentav en stämning. Jag tror inte att jag sett något i den vägen varken här på Sweclockers eller t ex Flashback.

Ingen faktura och det gått över 2 veckor nu, som du säger om dom driver det vidare kommer det troligen en faktura (för att ha något mer bindande att driva i domstol). Men man borde ju kunna nämna orimligheten i fakturan, som troligen är bra mycket dyrare än första brevet (om man ska tro det som sägs i klippet). Så är egentliga värdet par 100 lappar, är resten tänkt täcka förluster och deras advokater (om jag gissar summan hamnar runt 30.000/40.000kr minst om det skulle gå till domstol), sen på det betala rättegångskostnaderna (om det går som njord planerat)?

Sen blir väl bevisningskraven högre, om man lämnar förenklat tvistemål (då måste väl njord bevisa utan tvivel att jag gjort detta)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

@Broken-arrow:
Om jag minns rätt så sa Sanna Wolk i inslaget att det är det ursprungliga beloppet som gäller för att bestämma om ärendet ska handläggas som förenklat tvistemål dvs om värdet av det som yrkas i målet uppenbart inte överstiger hälften av prisbasbeloppet (ca 22500 kr i år). Frågan är då om det är det föreslagna förlikningsbeloppet som är det ursprungliga beloppet eller först det belopp som advokatbyrån sedan går vidare med genom att skicka över en faktura för upphovsrättsintrånget.
Det föreslagna förlikningsbeloppet kan, om jag förstår saken rätt, inte som sådant ligga till grund för ett tvistemål så advokatbyrån måste först etablera en fordran t ex genom att sända över en faktura. Risken är då förstås att beloppet hamnar över gränsen för förenklat tvistemål och alltså ska komma att handläggas som ordinärt tvistemål där förlorande part kan komma att drabbas av motpartens rättegångskostnader. Detta hot om väldigt höga rättegångskostnader utgör naturligtvis en effektiv påtryckning.
Dock är frågan om någon mottagare över huvud taget av dessa "förlikningsförslag" mottagit faktura, inkassokrav eller rentav en stämning. Jag tror inte att jag sett något i den vägen varken här på Sweclockers eller t ex Flashback.

Skrivet av Broken-arrow:

Mitt ärende är äldre än ett halvår (skickat bara någon månad innan KramgoaBalboa som la upp sitt brev, tagit på datumet satt i brevet)

Enligt "experten" på radio klippet ovan har dom stenkoll (sen kan det ju blandas ihop med andra användare, t.ex lägenheter där två adresser blivit förväxlade), men han själv sa inte tydligt för lyssnarna hur hierarkin fungerar (är inte bara en IP till din adress utan kan gå till många andra också). Han bara nämnde det ytligt, att IPS kopplar ihop viss IP med viss adress (inte att det är två IP du egentligen får, ett till IPS och ett annat ut på nätet enkelt förklarat).

Ingen faktura och det gått över 2 veckor nu, som du säger om dom driver det vidare kommer det troligen en faktura (för att ha något mer bindande att driva i domstol). Men man borde ju kunna nämna orimligheten i fakturan, som troligen är bra mycket dyrare än första brevet (om man ska tro det som sägs i klippet). Så är egentliga värdet par 100 lappar, är resten tänkt täcka förluster och deras advokater (om jag gissar summan hamnar runt 30.000/40.000kr minst om det skulle gå till domstol), sen på det betala rättegångskostnaderna (om det går som njord planerat)?

Sen blir väl bevisningskraven högre, om man lämnar förenklat tvistemål (då måste väl njord bevisa utan tvivel att jag gjort detta)?

Fast kan man verkligen skicka en faktura när det inte finns något etablerat avtal?
Det är ju just det man försöker få till stånd genom förlikningserbjudandet. Om de skickar en faktura, så måste de ju kunna visa att det finns en överenskommelse. Annars kommer fakturan att falla platt om den kommer till inkasso eller kronofogden.

Det är ju samma om man går in på H&M och snattar en tröja. De kan då inte bara skicka en faktura till dig, de måste lämna in en stämningsansökan till tingsrätten (alternativt polisanmäla såklart).

Så i detta fall lär det handla om att de får gå direkt till en domstol och utkräva ett skadestånd. Det är då det belopp man yrkar där som gäller för tvisten, vad som har skickats i ett tidigare förlikningserbjudande borde inte vara av någon relevans.

Permalänk
Medlem

Som andra har skrivit, brevet ifrån advokatbyrån behöver du inte svara på eller rättare sagt, det spelar ingen roll om du svarar eller inte. Det är inte så att du är "hemlig" eller "osynlig" om du inte svarar, men dock ska man veta att allting du skriver och säger kan de använda emot dig så om du bestrider till advokatbyrån (vilket, igen, då inte behövs) så skriv bara ditt namn (och ingenting mer) och att du bestrider allt i ärendet.

Om advokatbyrån däremot går vidare och t.ex. använder sig utav ett inkassobolag så måste detta bestridas, till inkassobolaget. Ett inkassobolag som har en indrivning som är bestriden kan inte driva in någonting och ärendet bollas då tillbaka till advokatbyrån så måste dra det till domstol för att få ut pengarna. I den domstolen så är det advokatbyrån som har bevisbördan och ska bevisa att du är skyldig. Det enda du behöver göra (och kan göra) i en sådan domstol är att ifrågasätta deras bevisning om den verkligen är tillförlitlig och vilka bevis de har för att den är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast kan man verkligen skicka en faktura när det inte finns något etablerat avtal?
Det är ju just det man försöker få till stånd genom förlikningserbjudandet. Om de skickar en faktura, så måste de ju kunna visa att det finns en överenskommelse. Annars kommer fakturan att falla platt om den kommer till inkasso eller kronofogden.

Det är ju samma om man går in på H&M och snattar en tröja. De kan då inte bara skicka en faktura till dig, de måste lämna in en stämningsansökan till tingsrätten (alternativt polisanmäla såklart).

Så i detta fall lär det handla om att de får gå direkt till en domstol och utkräva ett skadestånd. Det är då det belopp man yrkar där som gäller för tvisten, vad som har skickats i ett tidigare förlikningserbjudande borde inte vara av någon relevans.

Har inte koll i det juridiska , men du kan ha rätt i dom tar detta till domstol i stället. Då är frågan vill dom ta det som förenklat tvistemål eller gå högre (antar bevisnings kravet inte är lika högt i förenklat tvestemål)?

Skrivet av HazZarD:

Som andra har skrivit, brevet ifrån advokatbyrån behöver du inte svara på eller rättare sagt, det spelar ingen roll om du svarar eller inte. Det är inte så att du är "hemlig" eller "osynlig" om du inte svarar, men dock ska man veta att allting du skriver och säger kan de använda emot dig så om du bestrider till advokatbyrån (vilket, igen, då inte behövs) så skriv bara ditt namn (och ingenting mer) och att du bestrider allt i ärendet.

Om advokatbyrån däremot går vidare och t.ex. använder sig utav ett inkassobolag så måste detta bestridas, till inkassobolaget. Ett inkassobolag som har en indrivning som är bestriden kan inte driva in någonting och ärendet bollas då tillbaka till advokatbyrån så måste dra det till domstol för att få ut pengarna. I den domstolen så är det advokatbyrån som har bevisbördan och ska bevisa att du är skyldig. Det enda du behöver göra (och kan göra) i en sådan domstol är att ifrågasätta deras bevisning om den verkligen är tillförlitlig och vilka bevis de har för att den är det.

Nä, man lär inte vara hemlig (dom har ju ens adress ). Men hamn hamnar ju i mer i fokus som man bråkar med dom (motiverar dom att till till med hårdhandskarna för att skrämma en att betala)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Kan tillägga att min vän som fick detta brevet inte gjorde något åt det alls och har inte hört något ännu

Hur länge är det sedan han fick brevet.
Jag fick nämligen ett likadant igår och hade 14 dagar på mig att svara.
Men efter vad jag har hört och läst på nätet så ska man bara strunta i det.
Om det skickar ut 2000 brev med krav på 4,500:- och räknar med att hälften betalar så får de ju in 4.500.000:-.
Så tror inte de lägger resurser på att dra folk inför rätta

Permalänk

@jkbpower:
Antar att det är detta brev:
#17297187
Daterat 23 februari 2018.
Så efter tre månader har Njord ännu inte skickat ens en påminnelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkbpower:

Hur länge är det sedan han fick brevet.
Jag fick nämligen ett likadant igår och hade 14 dagar på mig att svara.
Men efter vad jag har hört och läst på nätet så ska man bara strunta i det.
Om det skickar ut 2000 brev med krav på 4,500:- och räknar med att hälften betalar så får de ju in 4.500.000:-.
Så tror inte de lägger resurser på att dra folk inför rätta

Skrivet av Andylindy:

@jkbpower:
Antar att det är detta brev:
#17297187
Daterat 23 februari 2018.
Så efter tre månader har Njord ännu inte skickat ens en påminnelse?

Nu kanske man, svär i kyrkan Men tror att dom inte kommer våga ta det till domstol efter det här https://www.sweclockers.com/nyhet/25651-telia-och-telenor-vin...

Annars om tillräckligt många inte betalar eller överklagar, så kan dom överväga ta något offer till domstol (skrämselpropaganda är effektivt). Men med senaste domen i bagaget, så lär dom tänka par varv till innan dom skulle göra detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nu kanske man, svär i kyrkan Men tror att dom inte kommer våga ta det till domstol efter det här https://www.sweclockers.com/nyhet/25651-telia-och-telenor-vin...

Annars om tillräckligt många inte betalar eller överklagar, så kan dom överväga ta något offer till domstol (skrämselpropaganda är effektivt). Men med senaste domen i bagaget, så lär dom tänka par varv till innan dom skulle göra detta.

Riktigt bra.Danskarna verkar vara lite tuffare ibland.
Dom gick ut tidigare och menade att de som fått brev från Njord law skulle kasta det.
Men i Sverige är man lite fjöliga.
Njord law försöker nog så länge det går att mjölka vanliga privatpersoner på pengar för dom drar nog in miljoner på det.Och som du säger så aktar dom sig nog från att dra det inför domstol med risken att förlora och då kommer till slut ingen att betala deras skrämsel brev och deras affärsidé är finito.

Nu verkar de försöka ett annat trick nämligen att försöka klämma åt porr surfare.
I mitt brev står det att jag har laddat ner en Erotisk film för ett halvår sen och vill jag ska betala 7000:-.
Nu laddar jag i stort sett aldrig ner torrent filer sen jag skaffade Netflix för jag kollar mest på serier.
Men visst har jag tagit ner nån film eller program.
Har ingen aning om vad jag gjorde på datorn för 6mån sen så det tänker jag inte betala.
Tror dom kör med det nu för att folk ska känna sig skamliga och betala men har man veterligen inte laddat ner nåt så ska men inte betala.

Vet nån om ex uTorrent kan börja ladda ner filer om man har det på en surfplatta och råkar trycka på nån länk med torrents och inte är vaken.
När jag letar program ibland så kommer man lätt in på sidor som har en massa konstiga popup och konstiga länkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Enkla pengar, de vill inte göra något, Deras affärsmodell går ut lite som scammers, de skickar ut 100 brev, betalar 50 personer så är det okej.
När skaran minskas så kan det hända att de drar det till rätten, problemet är att om de förlorar i rätten så är de körda.. För nästan ingen kommer då betala om domen blir känd, så det gäller ej för dem att bli för giriga.

*edit*
Exakt samma sak gäller blufbreven från Företagsopinion, de hotar med rätten, men vill ej driva något dit. Det hela handlar om att håva in så mycket pengar som möjligt.
https://www.svd.se/bluffbrev-till-foretag-fortsatter-spridas

Precis så. Det faktum att de nämner bestrida som något man kan göra fastän det inte finns något att bestrida (ett erbjudande är som sagt ingen faktura eller inkassokrav) är typiskt för blufföretag. Psykologin är enkel: folk förknippar "bestrida" med det man måste göra om man fått en faktura man inte håller med om, så genom att nämna kodord som för tankarna till kedjan faktura-inkassokrav-kronofogden lurar de läsaren att tänka att man måste göra något snabbt för att inte drabbas av ännu större problem i framtiden.

Det enklaste, och sannolikt det mest rationella, är att strunta i brevet. Men de vill att man ska känna att det enklaste av alla möjligheter är att betala, och därför gör de allt för att ge intrycket att det som de skickat är en faktura eller ett inkassokrav (som "alla vet" måste hanteras), givetvis utan att skriva det rakt ut (för då hade de kunnat anmälas för det). Känner man att man måste göra något, så kommer man att leta efter det enklaste att göra (vilket i fallet "bråka" eller "betala" lätt blir "betala"), och missar därmed möjligheten att inte göra något.

Det viktigaste budskapet i den här tråden är: Du behöver inte göra någonting. Det tål att upprepas gång på gång.

En relaterad anekdot (i spoilertag för att den som läser slarvigt inte ska missa eller missförstå det viktiga budskapet ovan):

Jag hjälpte ett företag att bestrida en bluffaktura för många år sen (är ingen jurist, men jag var släktingen som hade lite koll på det där med internet...). Det var ett av de här populära scammarna kring år 2000 som gick ut på ett brev "detta är våra adressuppgifter på er, skriv under och bekräfta att de stämmer" med en finstilt text om att om man skriver på så tackar man ja till att betala 5-6 tusen för en tjänst (i detta fall, som ofta, att finnas i deras adressregister på en hemsida, dvs något helt värdelöst). Så här fanns det faktiskt något att bestrida, till skillnad från i fallen med fildelningsbreven. (Tolka inte att jag pratar om bestrida här som att breven från NJORD behöver bestridas, det behöver man inte göra, se ovan.)

Jag svarade i bestridandet nått i still med att "det är uppenbart att ert brev var vilseledande och det kommer inte att hålla i en svensk domstol." (typ).

Deras svar: "Ok, ta det till domstol då om ni tror att ni kan vinna"

... ! ...

så för att ta det från början - Blufföretaget påstod sig ha ett krav på oss (företaget jag företrädde), och de låtsas som att det var vår sak att inleda en domstolsprocess om vi inte vill betala!

Detta är givetvis absurt, som vilken jurist som helst kunnat förklara. Men deras syfte var inte att det skulle bli någon domstolsprocess, utan att få oss att känna att det är vi som har bevisbördan, att vi måste göra något, att problemet är vårt och inte deras. På så vis är metoden densamma som fildelningsscammarna använder - att framkalla känslan av att den enklaste vägen ut är att betala dem, och att problemet är ditt och inte deras.

Dold text
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkbpower:

Riktigt bra.Danskarna verkar vara lite tuffare ibland.
Dom gick ut tidigare och menade att de som fått brev från Njord law skulle kasta det.
Men i Sverige är man lite fjöliga.
Njord law försöker nog så länge det går att mjölka vanliga privatpersoner på pengar för dom drar nog in miljoner på det.Och som du säger så aktar dom sig nog från att dra det inför domstol med risken att förlora och då kommer till slut ingen att betala deras skrämsel brev och deras affärsidé är finito.

Nu verkar de försöka ett annat trick nämligen att försöka klämma åt porr surfare.
I mitt brev står det att jag har laddat ner en Erotisk film för ett halvår sen och vill jag ska betala 7000:-.
Nu laddar jag i stort sett aldrig ner torrent filer sen jag skaffade Netflix för jag kollar mest på serier.
Men visst har jag tagit ner nån film eller program.
Har ingen aning om vad jag gjorde på datorn för 6mån sen så det tänker jag inte betala.
Tror dom kör med det nu för att folk ska känna sig skamliga och betala men har man veterligen inte laddat ner nåt så ska men inte betala.

Vet nån om ex uTorrent kan börja ladda ner filer om man har det på en surfplatta och råkar trycka på nån länk med torrents och inte är vaken.
När jag letar program ibland så kommer man lätt in på sidor som har en massa konstiga popup och konstiga länkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Stod det så eller vilken film det var? Är du säker på det inte är vanlig bluff faktura (har inte hört att njord representera även upphovsrättsinnehavare av porrfilmer)?

Kan ju vara någon annan som "rider på vågen"

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Stod det så eller vilken film det var? Är du säker på det inte är vanlig bluff faktura (har inte hört att njord representera även upphovsrättsinnehavare av porrfilmer)?

Kan ju vara någon annan som "rider på vågen"

Det stod så.Inte vad filmen hette.
IP adressen stämmer och sen stod det datum och tid då jag skulle ha laddat ner den.
Jag sökte på nätet och där hittade jag en sida som visar de utdrag av IP adresser som Telia tvingats ge ut till Njord.
Hittade datum och tid som verkade stämma och att det var uTorrent som använts.
Dock ingen IP adress men kanske har jag lyckats ladda ner nåt som jag tagit bort utan att reflektera över det.Inget jag minns i alla fall.
Sen har mina barn en massa kompisar som kommer och går med egna plattor och datorer så vem vet vad tonåringar hittar på.
Men det spelar ingen roll.Jag tycker det luktar lite skumt.
Provade att ringa numret som står till Njord men det bara tutar konstigt så man får ju en känsla om att det är bluff.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vid sidan av Njord, Innerstans och Ramberg så är det
Engström & Hellman Advokatbyrå i Göteborg som är i farten.
Så sent som 8 maj har denna byrå lämnat in ansökan om utlämnande av abonnentuppgifter från Com hem.
Byrån företräder M.I.C.M. MIRCOM som verkar vara upphovsrättsinnehavare till porrfilmer.
Engström & Hellman har tidigare för sin huvudmans räkning fått ut uppgifter om abonnenter från Telia.
Möjligen har man viss framgång att få in pengar om man föreslår förlikning i samband med nedladdning av just porrfilmer.
Kan ju vara så att den som får brevet känner sig extra skyldig...
Min teori är att dessa advokatbyråer som nedlåter sig till skamliga utpressningsfasoner är nöjda med om de får in tillräckligt med pengar i förlikning så att huvudmännen slipper skjuta till pengar för att betala byråernas arvode. På så sätt blir kampanjen mot nedladdning och fildelning ett självspelande piano.
Upphovsrättsinnehavarna har i första hand intresse av att stävja upphovsrättsbrott i vinstsyfte och industriell skala. Att få in skadestånd från enskilda personer som endast laddat ned/fildelat några filmer för privat bruk är inte huvudsyftet med dessa kampanjer.

Permalänk
Avstängd

Finns det någon stackars sate som har betalat in?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av jkbpower:

Hur länge är det sedan han fick brevet.
Jag fick nämligen ett likadant igår och hade 14 dagar på mig att svara.
Men efter vad jag har hört och läst på nätet så ska man bara strunta i det.
Om det skickar ut 2000 brev med krav på 4,500:- och räknar med att hälften betalar så får de ju in 4.500.000:-.
Så tror inte de lägger resurser på att dra folk inför rätta

Han fick i Februari.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Uppdrag granskning - Special om "Kravbreven"

Några synpunkter med anledning av:
https://www.svt.se/special/kravbreven/
Fortfarande tycker jag det verkar som att dessa advokatbyråer mest är intresserade av att skrämmas så att fildelning minskar eller upphör. Fildelning lär knappast helt avstanna eftersom det ju finns sätt att ladda ned och fildela anonymt. Däremot förlorar förstås enskilda personer som då och då laddat ned med oskyddad ip-adress intresset när de får ett dylikt "hotbrev" och det är tydligen syftet med dessa "förlikningsförslag". Vid det här laget tycker jag faktiskt att budskapet bör ha gått fram. Det behövs verkligen inte tiotusentals nya brev utan det räcker med de brev som hittills gått ut.
Hur som helst, den springande punkten är fortfarande om ärenden kommer att drivas till inkasso och till domstolsprövning.
Spontant tror jag att advokatbyråerna är rädda för att få ett domstolsutslag emot sig där domstolen avslår yrkande med motiveringen att vem som fildelat/laddat ned inte kan styrkas. De som invänder mot "förlikningsförslagen" verkar i första hand hävda att de själva inte fildelat och att de inte vet vem som kan ha gjort det.
Allt bygger ju hittills på antagandet att man som enskild abonnent ansvarar för allt som händer på den ip-adress man har och det verkar vara ett önsketänkande från upphovsrättsinnehavarnas sida tills en domstol beslutar att man har detta ansvar.
Personligen tycker jag att detta sk övervakningsansvar av en internetanslutning är helt orimligt. Då skulle man ju inte ens i familjekretsen kunna lämna ut lösenord till nätverket och mycket mindre kunna erbjuda gäster och vänner på besök möjligheten att använda WiFi.