Vägledning till 32k burken (nybörjare här)

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna vara snäll och förklara skillnaden på alla dessa 1080ti också?

http://www.imgpaste.net/image/u3vIw

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

RAM sweetspot ligger på 3000. Allt över är bara pengar i sjön.

Kanske är lite petig här, men jag kände att jag vill tillägga att 3200MHz mycket väl kan vara ett bättre alternativ med tanke på att de i många fall kostar lika mycket som 3000MHz-minnen. Det är först 3600MHz-minnen som sticker iväg i pris.

Permalänk
Medlem

@Siegbrau: Ta ett chassi som du gillar. Personligen skulle jag aldrig köpa ett chassi för att "det är bra luftflöde eller "bra på det här". Jag köper chassi efter utseende, något som tilltalar mig, och anpassar mig senare för att ev. optimera flöde, etc, etc. Annars kan de bli att du sitter med ett chassi som är bra p.g.a "list stuff here", men när du väl sitter där med den färdiga produkten känns det bara tråkigt.

Nu kanske du inte är den personen som vill ha något snyggt, tilltalande, etc, etc.

Just my 2 cents.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siegbrau:

Skulle någon kunna vara snäll och förklara skillnaden på alla dessa 1080ti också?

http://www.imgpaste.net/image/u3vIw

Skickades från m.sweclockers.com

Till att börja med så är det översta Asuset till höger och MSI:et längst ner till höger referens-modeller.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Siegbrau: Som Batman sa så är de korten reference. Resterande kort är basically samma sak, bara olika bra kylare. Asus Strix korten har några av de bättre kylarna på marknaden. Reference kort är egentligen inte värda att köpa, IMO, om man inte tänker plocka bort kylaren och köra Watercooling Block.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@Siegbrau: Ta ett chassi som du gillar. Personligen skulle jag aldrig köpa ett chassi för att "det är bra luftflöde eller "bra på det här". Jag köper chassi efter utseende, något som tilltalar mig, och anpassar mig senare för att ev. optimera flöde, etc, etc. Annars kan de bli att du sitter med ett chassi som är bra p.g.a "list stuff here", men när du väl sitter där med den färdiga produkten känns det bara tråkigt.

Nu kanske du inte är den personen som vill ha något snyggt, tilltalande, etc, etc.

Just my 2 cents.

Det är sant, bara oron att jag ska strypa mina komponenter när de jobbar på för fullt som spökar. Dock vågar jag påstå att nzxt h700i är väldigt tilltalande för mig, så mycket pekar på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siegbrau:

Skulle någon kunna vara snäll och förklara skillnaden på alla dessa 1080ti också?

http://www.imgpaste.net/image/u3vIw

Skickades från m.sweclockers.com

Klockfrekvenser "out of the box" och olika kylare, ASUS STRIX modellen anses vara tystast och många som köper.

Skrivet av Siegbrau:

Det är sant, bara oron att jag ska strypa mina komponenter när de jobbar på för fullt som spökar. Dock vågar jag påstå att nzxt h700i är väldigt tilltalande för mig, så mycket pekar på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Den chansen är nog större med ett NZXT H chassi, S340 elite är troligen det enda chassit ifrån NZXT som fokuserar på bra kylningsförmåga. H700 är i princip lika värdelöst som Phanteks P400/S(700/800kr chassi) och EVOLV(1700kr chassi) serien när det kommer till fokus på optimal kylning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Klockfrekvenser "out of the box" och olika kylare, ASUS STRIX modellen anses vara tystast och många som köper.

Den chansen är nog större med ett NZXT H chassi, S340 elite är troligen det enda chassit ifrån NZXT som fokuserar på bra kylningsförmåga. H700 är i princip lika värdelöst som Phanteks P400/S(700/800kr chassi) och EVOLV(1700kr chassi) serien när det kommer till fokus på optimal kylning.

Det här med chassi är verkligen en pinne i röven såvitt man inte bara tar ett utifrån estetiska skäl xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@Siegbrau: Som Batman sa så är de korten reference. Resterande kort är basically samma sak, bara olika bra kylare. Asus Strix korten har några av de bättre kylarna på marknaden. Reference kort är egentligen inte värda att köpa, IMO, om man inte tänker plocka bort kylaren och köra Watercooling Block.

Exakt, skulle tillägga det också...att det egentligen inte skiljer särskilt mycket mellan dom övriga korten, utan är mest mer en smaksak för vad man gillar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kanon, tack för förklaringen av dem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nät agget blir inte särskillt effektivt på för låga effekt uttag. Du skulle kunna titta lite på valet av nätdel. 750W är lite i överkant för ditt effekt behov.
Köper du en med semipassiv fläkt, håller sig givetvis fläkten tyst lite längre upp i effekt uttaget. Det är anledningen till mitt val av 750W agg.
Fast jag skall köra vattenkylning, överklocka 8700K och 1080Ti, så rekommenderades en nätdel på runt 600W.

Tiden för nätdelar på +1000W är förbi.
En modern processor drar ca 60% effekt mot äldre. Min första i7 (920) drog 145W. En 8700K drar 95W.
Äldre grafikkort kunde dra upp emot 500W. Ett 1080Ti drar 250W.

Onödigt att slänga ut extra pengar på flera watt än du behöver, för att sedan dessutom få en högre elräkning pga ineffektivitet.

Vad gäller tillgång på grafikkort, så får man räkna med någon vecka lev tid, om man inte väljer ett de råkar ha hemma, eller i en annan butik.
Jag köpte ett ASUS 1080Ti Poseidon, just från webhallen, för att de råkade ha ett ex i en Malmö butik. Web butiken paxade den och jag hade den på en vecka.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siegbrau:

Det här med chassi är verkligen en pinne i röven såvitt man inte bara tar ett utifrån estetiska skäl xD

Skickades från m.sweclockers.com

Vid belastning så kommer temperaturerna skjuta i taket om chassit är dåligt ventilerat. Till exempel är ett Phanteks Pro M för 800kr en bättre kandidat än det dubbelt så dyra NZXT H700.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Vid belastning så kommer temperaturerna skjuta i taket om chassit är dåligt ventilerat. Till exempel är ett Phanteks Pro M för 800kr en bättre kandidat än det dubbelt så dyra NZXT H700.

Tycker fractal designs meshify c är väldigt tilltalande för min del, dock är den något för liten kanske. Ska tydligen vara i samma dimensioner som fractal designs define c. Någon koll på om kraken x62, och alla andra komponenter för den delen, får plats i den? Eller kommer man tvingas trycka in allt med nöd och näppe för att sen inte ha något luftflöde i burken? Vill gärna slänga på maximalt antal 120mm fläktar på frampanelen också om möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siegbrau:

Det här med chassit har blivit något av slutproblemet så att säga. Luftflödet har, föga förvånande, blivit något av en prio tillsammans med ett chassi som är enkelt att hantera. Där var R6:an en lösning, enkel att jobba med på båda sidorna, rymlig, elegant; men luftflödet inte optimalt.

Nzxt h440 är estetisk tilltalande, och lätthanterlig på ena sidopanelen. Dessutom är materialet ett plus. Minus är då flödet, samt trångt för kablarna.

Tittade även in nzxt noctis 450 som ska ha bra flöde, vilket den verkar ha. Dessvärre verkar nzxt då bestämt sig för att sätta en ”sämre” plast istället för 440h:s metall, samt gjort framstycket och toppstycket till en pina att få av.

Vet inte det optimala valet här, gå för R6:an, möblera om inuti och addera bättre/fler fläktar? Eller istället ta noctis 450, men riskera att förstöra framstycket? Eller helt enkelt kolla efter ett annat chassi?

Forumet får gärna komma med förslag på chassin för ca 1800kr som max, som är enkla att arbeta med samt har bra flöde. Estetik är en bonus. Nu är detta en väldigt ideal önskan, för tror inte något chassi är optimalt på alla fronter för den summan, men skadar ej att fråga antar jag.

Edit: Vad tror ni om nzxt h700i?

Skickades från m.sweclockers.com

Glöm som sagt var inte att du kan plocka ut alla HDD burar i R6an och flytta bak den främre plåten, då blir luftflödet bättre. Köper du en dator för så mycket pengar känns det som ett par nya högpresterande fläktar inte är ett större bekymmer att skaffa.

Vidare finns Dark Base 700 men det kostar 2000kr fast har å andra sidan prisats av reviewers. Jag tyckte det var för dyrt men det verkar riktigt bra måste jag säga.

Skrivet av Siegbrau:

Tycker fractal designs meshify c är väldigt tilltalande för min del, dock är den något för liten kanske. Ska tydligen vara i samma dimensioner som fractal designs define c. Någon koll på om kraken x62, och alla andra komponenter för den delen, får plats i den? Eller kommer man tvingas trycka in allt med nöd och näppe för att sen inte ha något luftflöde i burken? Vill gärna slänga på maximalt antal 120mm fläktar på frampanelen också om möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen undrar jag om det inte blir tystare och mer luft om man använder två 140mm istället? Framförallt tystare skulle jag säga. Har testat ett Corsair Crystal 570X med 6st 120mm fläktar och det lät mycket men flyttade inte värst mycket luft.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag tycker om att köra kraken i frampanelen sådär.... vill man inte ha vanliga fläktar där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siegbrau:

Tycker fractal designs meshify c är väldigt tilltalande för min del, dock är den något för liten kanske. Ska tydligen vara i samma dimensioner som fractal designs define c. Någon koll på om kraken x62, och alla andra komponenter för den delen, får plats i den? Eller kommer man tvingas trycka in allt med nöd och näppe för att sen inte ha något luftflöde i burken? Vill gärna slänga på maximalt antal 120mm fläktar på frampanelen också om möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Med ett ASUS STRIX GTX 1080Ti får du några millimeters frigång mellan grafikkort och Kraken x62. I mina ögon är AIO-kylare värdelösa, precis som chassin med dålig ventilation.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Väljer att köra på fractals meshify c och samtidigt sloppa AIO:n då den tar för mycket plats. Tar gärna emot tips på bra kylare för cpu:n, samt chassifläktar till front, topp och bakdel. Handlar om

120mm bakdel
2x 120mm eller 2x 140mm till toppen
3x 120mm fram eller 2x 140mm fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Siegbrau: Noctua på båda skulle jag säga, typ NH-D 14 eller 15 på kylare om det får plats.

Grejen är dock att det är max 172mm utrymme för en kylare, och sidopanelen är av glas. Det är därför många väljer att just köra AIO för att det är låg profil samt erbjuder bra kylning. Både NH-D 14 och 15 är 160 resp 165mm över moderkortet, vilket lämnar 0.5-1cm mellan kylaren och TG panelen, vilken kanske är lite tight.

I det fallet kan du även välja typ Cryorig H7 Universal/Quad Lumi eller mindre Noctua kylare, t.ex NH-U9B SE2.

För fläktar hade jag kört iPPC-2000 i 120 resp. 140mm. Sedan kan du köra chromax för att plocka bort de bruna rubber mountsen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11347616/

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Avstängd

@Siegbrau: Cryorig H7/H5 Ultimate/R1 Ultimate, Noctua D14/D15.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siegbrau:

Väljer att köra på fractals meshify c och samtidigt sloppa AIO:n då den tar för mycket plats. Tar gärna emot tips på bra kylare för cpu:n, samt chassifläktar till front, topp och bakdel. Handlar om

120mm bakdel
2x 120mm eller 2x 140mm till toppen
3x 120mm fram eller 2x 140mm fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ljudnivån på fläktarna någon roll (a.k.a sitter du med hörlurar eller högtalare?)? Ska du skaffa någon form av PWM hub eller styra via moderkortet?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

@Mocka: en PWM hub eller fansplitters kommer bli ett måste med ASUS moderkort. Dom är för jävla snåla när det kommer till fläktanslutningar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Finns väl ett rimligt antal IMO. Blir väl mer att man inte vill ha fläktkablar inkopplade i mitten av moderkortet då det ser förjävligt ut och svårt att gömma. Använder sj bara 2 st anslutningar för 6 fläktar med pwm fan splitters och extenders från EK. Och då syns inte en enda kabel.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Siegbrau:

Lär nog bli den skärmen då den finns inne. Vågar man beställa en sådan skärm, eller ska man leta sig till butiken och köpa på plats?

Skickades från m.sweclockers.com

För ett otränat öga kan det vara svårt att se skillnad efter några minuter jämfört med några timmars speltid, dessutom vet man inte vad säljarna har för idéer i huvudet tyvärr. Det är alltid bra att testa i butik, men släpp absolut inte kraven på minst 27 tum, minst 1440p och att ha G-Sync som krav (eftersom du kör på Nvidia GPU) oavsett vad säljarna snackar om att man får högre Hz med TN-panel och liknande trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vad skulle det göra för skillnad? Datan mellan routern och den externa adressen går ju inte långsammare bara för att den tidigare skickades över wifi.

Men here you go:
Lades till exakt lika mycket fördröjning vare sig ethernet eller wifi användes, dvs 2ms extra till google.se i detta fallet.
https://i.imgur.com/LcQQbVH.png

Ursäkta att jag hijackar tråden liten, men det du nämner med fördröjningar stämmer säkerligen (vilket du bevisat)
Sitter själv med trådlöst hemma just och beroende på vad man har för router gör det väldigt stor skillnad i prestanda när den väl belastas, saker som att du ansluter telefonen till wifi routern kan få hela nätet att hicka.
sitter själv med en Netgear Nighthawk AC1900 som är över 1000krs klassen och har märkt att det inte alltid fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@Siegbrau: Noctua på båda skulle jag säga, typ NH-D 14 eller 15 på kylare om det får plats.

Grejen är dock att det är max 172mm utrymme för en kylare, och sidopanelen är av glas. Det är därför många väljer att just köra AIO för att det är låg profil samt erbjuder bra kylning. Både NH-D 14 och 15 är 160 resp 165mm över moderkortet, vilket lämnar 0.5-1cm mellan kylaren och TG panelen, vilken kanske är lite tight.

I det fallet kan du även välja typ Cryorig H7 Universal/Quad Lumi eller mindre Noctua kylare, t.ex NH-U9B SE2.

För fläktar hade jag kört iPPC-2000 i 120 resp. 140mm. Sedan kan du köra chromax för att plocka bort de bruna rubber mountsen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11347616/

Okej, låter bra. Men ska det inte finnas två olika sorters fläktar? Tryck respektive flöde, eller något sådant. Vilken ska jag ha vart? Och blir det upp till mig att välja vilken storlek på chassifläktar jag vill köra bland de möjliga, eller går det att optimera med typ 3 mindre fläktar frampanelen och två lite större på övre panelen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Spelar ljudnivån på fläktarna någon roll (a.k.a sitter du med hörlurar eller högtalare?)? Ska du skaffa någon form av PWM hub eller styra via moderkortet?

Inte så kräsen med ljudet, men vill givetvis inte att datorn ska låta som en torktummlare i fullfart antar jag. Men för bättre flöde kan jag köpa ljud, blir förmodligen hörlurar mer än högtalare ändå. Vad gäller PWM hub låter det som jag måste inskaffa nu om asus inte har det på sina moderkort...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siegbrau:

Inte så kräsen med ljudet, men vill givetvis inte att datorn ska låta som en torktummlare i fullfart antar jag. Men för bättre flöde kan jag köpa ljud, blir förmodligen hörlurar mer än högtalare ändå. Vad gäller PWM hub låter det som jag måste inskaffa nu om asus inte har det på sina moderkort...

Skickades från m.sweclockers.com

Standard på ASUS moderkort brukar vara 1st CPU_FAN och 2st SYS_FAN, så 3st totalt. Vill du ha flera så är det deras dyraste ROG kort som gäller. Du behöver inget avancerat utan det räcker med en http://phanteks.com/PH-PWHUB.html för 200kr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Siegbrau: Är valet mellan 120 och 140 väljer jag 140. Större fläkt, vilket bidrar till att den låter mindre än en 120, samt större cfm.
Dessa är typ en hybrid mellan flöde/tryck.

Själv använde jag dessa

https://www.inet.se/produkt/5320221/ek-cable-pwm-flaktforlang...
https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

Har även inbyggd Phanteks PWM fanhub på mitt chassi, men såg förjävligt ut då jag har TG på båda sidorna.
Men en fanhub funkar helt klart.

Ändrar fancurve inne i BIOS så fläklarna ligger på runt 7-800rmp i idle, och går stegvis upp beroende på temperatur.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A