Spring Creators Update 2018 (Windows 10 April 2018 Update)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Fått lite problem efter uppdateringen, som vanligt med Windows. Att dom inte lär sig.
Chrome fryser fast random, går inte klicka någonting. Får öppna upp aktivitetshanteraren och tvinga ner programmet. Märkt av små ljudproblem, drivrutinerna spökar.
Kopplas ifrån och till, senast igår kväll så höll jag på ett bra tag innan jag fick till det så att min polare kunde höra mig.

Skrivet av BioX2003:

Är det mer än jag som inte får mina headset eller micar att fungera i spel och windows efter uppdateringen?

Jag har också problem med ljudet, eller mikrofon. Fick koppla i och ur mitt headset varje gång jag skulle prata med polaren på Discord. I lördags slutade det fungera helt. Problemet var dock i Discord, klickade på knappen för att resetta alla inställningar och sedan dess har det fungerat.

Vet inte om det är Discord-bugg eller problem mellan Disc (kanske andra applikationer också) och senaste Windows-uppdateringen. Den registrerade att jag pratade i Micen i både Windows och Discord men kompisen kunde inte höra mig och cirkeln blev aldrig grön heller som den blir annars i Disc.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

@Black Zero: Windows Store fungerar väl inte i LTSB?

Så det som finns där går ju inte att använda (Inte mycket, men ändå. En del spel och plugin till Edge ex).

Edit: Adobe Creative Cloud har också haft problem om jag kommer ihåg det rätt.

Det är en välsignelse, säger jag som har LTSB i hemma-miljö som speldator, att Store är bortplockat. Tillsammans med alla andra appar. Inga överraskningar, bloatware, oönskade integrationer etc. Bara fungerande Windows, som jag själv utökar efter mina behov och önskemål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon255588:

Det är en välsignelse, säger jag som har LTSB i hemma-miljö som speldator, att Store är bortplockat. Tillsammans med alla andra appar. Inga överraskningar, bloatware, oönskade integrationer etc. Bara fungerande Windows, som jag själv utökar efter mina behov och önskemål.

Jo självklart, men som sagt. Det är inte utan sina begränsningar och vissa kompatibilitetsproblem.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo självklart, men som sagt. Det är inte utan sina begränsningar och vissa kompatibilitetsproblem.

Jag förstår att så kan vara fallet, men jag har inte märkt något konstigt med datorn i signaturen och lite alla möjliga spel på olika plattformar (Steam, Origin, Uplay, Arc etc). Man får pröva sig fram, men att man kör en icke-hemanvändar-version hemma bör inte ses som ett problembarn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

@Black Zero: Windows Store fungerar väl inte i LTSB?

Så det som finns där går ju inte att använda (Inte mycket, men ändå. En del spel och plugin till Edge ex).

Edit: Adobe Creative Cloud har också haft problem om jag kommer ihåg det rätt.

Kör enbart PC-spel (äldsta 2013), multimedia program, virtualisering, Emulatorer etc. och klarar mig fin fint.
Jag vet att Office, Visual Studio, SQL Server, Adobe Acrobat Reader DC, säkerhetsprogram och liknande fungerar utan problem.

Den lilla begränsning som finns är så gott som obefintlig och snarare till det bättre.

Windows Store och appar, nej tack det är bara mindre skit att avinstallera med Powershell script och räknas knappast till kategorin begränsningar.

Skrivet av anon255588:

Det är en välsignelse, säger jag som har LTSB i hemma-miljö som speldator, att Store är bortplockat. Tillsammans med alla andra appar. Inga överraskningar, bloatware, oönskade integrationer etc. Bara fungerande Windows, som jag själv utökar efter mina behov och önskemål.

Halleluja broder!

Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo självklart, men som sagt. Det är inte utan sina begränsningar och vissa kompatibilitetsproblem.

LTSB är inte för alla, men för oss som gillar enkelhet och hur saker och ting var någorlunda som förr så är det en gudagåva oavsett licensiering och EULA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Kör enbart PC-spel (äldsta 2013), multimedia program, virtualisering, Emulatorer etc. och klarar mig fin fint.
Jag vet att Office, Visual Studio, SQL Server, Adobe Acrobat Reader DC, säkerhetsprogram och liknande fungerar utan problem.

Den lilla begränsning som finns är så gott som obefintlig och snarare till det bättre.

Windows Store och appar, nej tack det är bara mindre skit att avinstallera med Powershell script och räknas knappast till kategorin begränsningar.

Halleluja broder!

LTSB är inte för alla, men för oss som gillar enkelhet och hur saker och ting var någorlunda som förr så är det en gudagåva oavsett licensiering och EULA.

Dock vill man ju ha netflix appen Synd att den är begränsad till win store.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

Mitt stora problem med W10 Home / Pro är att man inte kan avinstallera appar och låta dom förbli avinstallerade. Dom har en tendens att återinstalleras utan mitt medgivande. Jag vill inte ha vare sig Skype, Candy Crush, email appen eller annat lull-lull. Låt mig bestämma vad jag behöver. LTSB är precis som hela W10 bör vara, oavsett version.

Skrivet av Paddanx:

Det är eg inte fel i "avinstalleringen", utan ett resultat av att OSet installeras om varje gång det uppdateras. Mao, hela OSet som helhet installeras in igen.

Om MS hade på allvar gjort en vettig funktion där man kan välja vad man vill ha, officiellt, hade de nog också kunna justerat och testat/anpassat detta. Men problemet är... de verkar göra allt de kan för att om du pillar, ska de jävlas tillbaka. Tom så långt att de tvångsuppdaterade äldre Win 10, som hade just avstängd telemetri tex. Medan de som inte stängt av den, fick inga problem.

Synd, för det hade faktiskt inte krävts mycket mer än att låta folk bestämma vad för delar de vill ha, för att 9/10 skulle bli nöjda.

Hos mig så installerades faktiskt inte de apparna igen när jag uppgraderade. Var bara samma appar som jag hade innan uppgraderingen. Och då har jag avinstallerat Skype, Candy Crush mm.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

Mitt stora problem med W10 Home / Pro är att man inte kan avinstallera appar och låta dom förbli avinstallerade. Dom har en tendens att återinstalleras utan mitt medgivande. Jag vill inte ha vare sig Skype, Candy Crush, email appen eller annat lull-lull. Låt mig bestämma vad jag behöver. LTSB är precis som hela W10 bör vara, oavsett version.

Fast med pro kan man ju bara slå av consumer experience via gpo så installerar den inte det skräpet (det kommer iaf inte tillbaka på någon av mina tre maskiner).

Win10 skulle jag verkligen inte köra home på, så mycket skönare att ha en gpo mall att slänga på så slipper man pilla igenom alla kryptiska inställningar som ställer tillbaka sig efter varje update. Buisness bransch för Windows update är också trevligt (verkar dock omdöpt till Semi-Annual Channel).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hos mig så installerades faktiskt inte de apparna igen när jag uppgraderade. Var bara samma appar som jag hade innan uppgraderingen. Och då har jag avinstallerat Skype, Candy Crush mm.

Okej... *Ta i trä* men MS kanske har lyckats begripa detta med 1803.
Vet att tidigare versioner har inte respekterat detta iaf, då 1709 och tidigare lade om mina.

MS har en hyfsad grund, men det är små saker som detta, samt lite bättre buggtestande och mer flyt i UI:t som borde vara prio. Att behöva hoppa mellan Inställningar och Kontrollpanelen 2+ år efter "det skulle vara klart" är lite dåligt. Man verkar ta ett litet bett här och där, istället för att just ta en sektion av problem med varje version.

Förstår att vissa vill ha Modern UI, och att de måste lägga lite utvecklingsresurser där, och det kunde de också gjort typ varannan version, men då med ordentliga uppdateringar. Inte bara en volym kontroll funktion som känns som en lapp patch.

Vi får se. Är iaf övertygad om att ska Windows bli något mer än bloatware fyll mög om 5 år, måste användarna skrika lite högre på att de ska få färdigt det. Gör det attraktivt för Win 7/8 användarna, så kommer de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag tror du förväxlar begränsningen i operativsystemet med den som finns i Windows Server, där finns kontroller för konsument mjukvara respektive server mjukvara.

Jag har haft 0 begränsningar och all mjukvara jag kör fungerar utmärkt inklusive brandväggar, antispyware samt antivirus.
LTSB är en fullgod konsument version bara redo att användas.

Jag utgår från infon jag fått från de som faktiskt kört LTSB och visat mig felen. För de har fått lite problem i början, som mycket väl kan vara tillrätta. Det som dock får mig att tro lite mindre på dig här är "Jag har haft 0 begränsningar och all mjukvara jag kör fungerar utmärkt"... inget OS kör så. Inget. Jag vet att där är begränsningar och problemet när många ska "sälja en ide" är att de ignorerar problemen. Allt från MacOS till Linux, Unix och Windows har sina problem.

Sen kan det mycket väl vara så att den mjukvaran du kör fungerar, det vet jag inte. Men jag vet ju inte vilken mjukvara du kör heller

Nu var det dock iaf 1+ år sedan jag jagade info om just LTSB, då jag valde att stanna på Win 7/8.1 till iaf 2020, och utvärdera det då igen, i hopp om att MS skulle gjort lite bättringar. Och en del har gjort... och en hel del försämringar också.

Skrivet av anon183825:

Sedan att jag har brutit mot EULA ger jag blanka fan i, Microsoft invaderar andras privatliv och bryter själva mot allt möjligt dessutom aktiverar jag Windows med KMS-klient obehindrat och kan säga att jag sover mycket gott om natten.

Jag sitter inte och hymlar och säger att jag på något sätt är felfri, det är nog ingen men det är ett operativsystem vi pratar om inte Cambridge Analytica eller topphemliga konfidentiella läckor på något vis.

Även om jag håller med dig, har jag som sagt kunnat köra mina tidigare tre OS utan problem, med lagliga licenser. Sen självklart har jag gjort saker som moddat Windows 7 vilket bryter mot EULA det med, men jag har gjort det på en licens jag äger iaf. Idag har jag en enda Win 10 PRO maskin igång. Denna har jag licens från MS själva när de aktiverade den från test versionen runt 2015, då jag faktiskt var 100% för utvecklingen av detta OS.

Deras totala respektlöshet för användare är också något jag avskyr, och gör det svårt att respektera dem, men det är lite som öga för öga tänk du har, vilket jag lovar dig... inte blir bra. Sånt kan fort eskalera när MS väljer att jävlas tillbaka. Jag kan dessutom inte rekommendera en falsk version till släktingar/vänner då jag gör detta moraliska beslut "åt dem".

Med det sagt, jag undrar hur man lämpligast kan köpa det. För ex kan det tom löna sig att starta egen firma för att kunna köpa licensen som ett företag.

Permalänk

Meh fick BSOD igår mitt i dota matchen efter uppdatering. Blev att blåsa om datorn direkt med en fräsch W10

Visa signatur
Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har kört in uppdateringen på jobb-laptopen. Den använder jag bara som terminal till en bunt RDPs i alla fall - så den hade varit lätt att återställa. Men det gick faktiskt smärtfritt - trotts att jag förväntade mig ett smärre kaos. Den här gången fick jag t.o.m. behålla alla inställningar och startmenyn ser exakt likadan ut som innan Positivt överraskad.

Tidigare Windows 10 uppdateringar medförde ju totala ominstallationer, men så verkar inte vara fallet längre.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej... *Ta i trä* men MS kanske har lyckats begripa detta med 1803.
Vet att tidigare versioner har inte respekterat detta iaf, då 1709 och tidigare lade om mina.

MS har en hyfsad grund, men det är små saker som detta, samt lite bättre buggtestande och mer flyt i UI:t som borde vara prio. Att behöva hoppa mellan Inställningar och Kontrollpanelen 2+ år efter "det skulle vara klart" är lite dåligt. Man verkar ta ett litet bett här och där, istället för att just ta en sektion av problem med varje version.

Förstår att vissa vill ha Modern UI, och att de måste lägga lite utvecklingsresurser där, och det kunde de också gjort typ varannan version, men då med ordentliga uppdateringar. Inte bara en volym kontroll funktion som känns som en lapp patch.

Vi får se. Är iaf övertygad om att ska Windows bli något mer än bloatware fyll mög om 5 år, måste användarna skrika lite högre på att de ska få färdigt det. Gör det attraktivt för Win 7/8 användarna, så kommer de också.

Samma här, i 1709 behövde jag avinstallera de apparna igen, men inte denna gång

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Jag utgår från infon jag fått från de som faktiskt kört LTSB och visat mig felen. För de har fått lite problem i början, som mycket väl kan vara tillrätta. Det som dock får mig att tro lite mindre på dig här är "Jag har haft 0 begränsningar och all mjukvara jag kör fungerar utmärkt"... inget OS kör så. Inget. Jag vet att där är begränsningar och problemet när många ska "sälja en ide" är att de ignorerar problemen. Allt från MacOS till Linux, Unix och Windows har sina problem.

Sen kan det mycket väl vara så att den mjukvaran du kör fungerar, det vet jag inte. Men jag vet ju inte vilken mjukvara du kör heller

Nu var det dock iaf 1+ år sedan jag jagade info om just LTSB, då jag valde att stanna på Win 7/8.1 till iaf 2020, och utvärdera det då igen, i hopp om att MS skulle gjort lite bättringar. Och en del har gjort... och en hel del försämringar också.

Även om jag håller med dig, har jag som sagt kunnat köra mina tidigare tre OS utan problem, med lagliga licenser. Sen självklart har jag gjort saker som moddat Windows 7 vilket bryter mot EULA det med, men jag har gjort det på en licens jag äger iaf. Idag har jag en enda Win 10 PRO maskin igång. Denna har jag licens från MS själva när de aktiverade den från test versionen runt 2015, då jag faktiskt var 100% för utvecklingen av detta OS.

Deras totala respektlöshet för användare är också något jag avskyr, och gör det svårt att respektera dem, men det är lite som öga för öga tänk du har, vilket jag lovar dig... inte blir bra. Sånt kan fort eskalera när MS väljer att jävlas tillbaka. Jag kan dessutom inte rekommendera en falsk version till släktingar/vänner då jag gör detta moraliska beslut "åt dem".

Med det sagt, jag undrar hur man lämpligast kan köpa det. För ex kan det tom löna sig att starta egen firma för att kunna köpa licensen som ett företag.

Givetvis håller jag med dig till viss del i det du säger och du har bra poänger och att alla former av operativsystem har begränsningar men om man tänker på det du sa om att man inte kan installera vissa program på LTSB så har jag personligen inte märkt av det med dem mjukvaror jag kör.

Jag medger att jag är en simpel och primitiv användare i den bemärkelsen att jag kör bara ett ytterst fåtal och begränsande antal program.
Jag avskyr för mycket klutter och vill bara ha det som är relevant.

Kanske har 7-8 som högst och några som jag använder ett par gånger om året samt alla Emulatorer också.

Jag har inte testat ALLA program som finns det erkänner jag och det kan mycket väl tänkas att det finns program som inte fungerar på LTSB.

Jag tror vi förstår varandra och jag tror jag har sagt det jag vill ha sagt gällande LTSB.

Ska inte skräpa ner tråden eller spåra ut från den mer nu än vad jag redan har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Givetvis håller jag med dig till viss del i det du säger och du har bra poänger och att alla former av operativsystem har begränsningar men om man tänker på det du sa om att man inte kan installera vissa program på LTSB så har jag personligen inte märkt av det med dem mjukvaror jag kör.

Jag medger att jag är en simpel och primitiv användare i den bemärkelsen att jag kör bara ett ytterst fåtal och begränsande antal program.
Jag avskyr för mycket klutter och vill bara ha det som är relevant.

Kanske har 7-8 som högst och några som jag använder ett par gånger om året samt alla Emulatorer också.

Jag har inte testat ALLA program som finns det erkänner jag och det kan mycket väl tänkas att det finns program som inte fungerar på LTSB.

Jag tror vi förstår varandra och jag tror jag har sagt det jag vill ha sagt gällande LTSB.

Ska inte skräpa ner tråden eller spåra ut från den mer nu än vad jag redan har gjort.

Sitter redan och titta på hur jag ska köpa det. 3500kr exkl moms är ju inte så farligt för "felfritt OS"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Sitter redan och titta på hur jag ska köpa det. 3500kr exkl moms är ju inte så farligt för "felfritt OS"

För ett W10 som är som LTSB så hade jag nog faktiskt betalat 3500. Det är dyrt, men inte omöjligt dyrt om det inte är bloated eller ska uppdateras hela jä-a tiden som vanliga konsumentversionerna ska. Då hade det varit acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sitter redan och titta på hur jag ska köpa det. 3500kr exkl moms är ju inte så farligt för "felfritt OS"

Låter nästan rimligt, men finns det något företag som kan/vill sälja det till en privatperson?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Har följande problem efter uppdateringen

*Musen har blivit seg/fördröjd (Säkert nvidia drivers, ska testa installera om)
*Ljudet har blivit sämre/bulkigare (Soundblaster Z, ska testa installera om drivrutinerna)
*Ljudinställningar har kastats om, var inställt på 5.1. Kör bara stereo.
*Aktivitets fältet, där har vissa ikoner försvunnit, andra har tillkommit
*Skalningen (200%) på min 4k skärm har ballat ur helt, vissa appar och annat ser gryniga ut. Troligtvis drivrutiner eller windows inbyggda skalning som ändrats.

Som vanligt, om man sitter på lite "udda" hårdvara som inte den stora massan har blir det oftast problem. Jag är grymt petig med mina prylar och inställningar, då märker man sånt här direkt.

Ända sen Windows Update och service packs började rullas ut på 90 talet har jag alltid haft bekymmer när nya versioner kommer på ett eller annat sätt. Inget nytt på den fronten

Sådär;

Efter uppdatering av drivrutiner och mjukvara, fungerar nu allt som det ska igen.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Efter att uppdaterat och gjort ren installation på olika burkar så hittade jag inte datorerna i nätverket.
Hittade dock en "lösning" med "Function Discovery Recource Publication".

Den var ställd till "Manuell" och med den enkla åtgärden att sätta den på "starta automatiskt" så hittade alla datorer varandra.
Men....givetvis finns det ett men. På de uppdaterade datorerna startar det som det ska, men på dem med ren installation så även om de står på "Automatiskt" så startar inte tjänsten upp utan man får klicka på "starta" för att det ska gå igång.

Finns det nu någon som råkar veta hur man får det här till att fungera tro?

Permalänk
Medlem

Spännande.
Har inte haft problem med några uppdateringar ännu förutom med 1709 där det började hända konstiga saker i Fullscreen och Fullscreen Borderless tills jag stängde av Game Bar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Så fucking kul, efter uppdatering så har jag en random OEM partition jag inte kan göra ett skit med, som OS påminner mig om är nästan FULL var 5 minut, SAMT att den har tagit enhets benämningen E från min andra hårddisk och därmed fuckat up mängder av program

SKIT BRA. tar 1 minut att öppna "hantera" på datorn med. asså va fan är det här för jävla skit

under egenskaper är det en "ChipBnk Multi-Reader USB Device" Jag har ingen USB in kopplad, Specielt inte med exact 499mb utrymme
kunde tänka mig att det var mit corsair k70 tangentbord. som har nått lagrings plats för driver och profiler, men det ska inte synas ändå, , specielt inte om OEMpartition?? kommer fortsätta felsöka...

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivius:

Så fucking kul, efter uppdatering så har jag en random OEM partition jag inte kan göra ett skit med, som OS påminner mig om är nästan FULL var 5 minut, SAMT att den har tagit enhets benämningen E från min andra hårddisk och därmed fuckat up mängder av program

SKIT BRA. tar 1 minut att öppna "hantera" på datorn med. asså va fan är det här för jävla skit

Här är en artikel om problemet du beskriver och sätt att lösa det på:

Windows 10 V1803 update creates a new OEM Partition

Hoppas att det löser sig för dig!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Här är en artikel om problemet du beskriver och sätt att lösa det på:

Windows 10 V1803 update creates a new OEM Partition

Hoppas att det löser sig för dig!

Tack! med diskpart kunde jag hantera "disken"! jag skitar i om jag förlorade 499mb plats, det var bara insane störande

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Märkte till min stora irritation att 1803 verkar ha ändrat inställningar så att WOL inte fungerar.
Förstår inte varför i hela *låååång svordomsramsa* Microsoft inte kan ge faan i att ändra/reseta settings vid uppdateringar!

Min gissning är att det är fast startup som blivit aktiverat som en snäll present från Microsoft. Får se när jag kommer hem, eftersom jag inte kan starta min datorjävel från remote för att jag uppdaterat den.

Snälla Blizzard, snälla bluehole. Snälla ALLA speltillverkare. Utveckla för linux så man slipper denna illaluktande cancersvulst till operativsystem hemma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

För ett W10 som är som LTSB så hade jag nog faktiskt betalat 3500. Det är dyrt, men inte omöjligt dyrt om det inte är bloated eller ska uppdateras hela jä-a tiden som vanliga konsumentversionerna ska. Då hade det varit acceptabelt.

Du får ju uppdateringar, men inte ominstallationer som konsumentdelarna.

Och det finns tom de som fått store att fungera på LTSB för de som vill ha det. Personligen är det inte intressant, men tänkte dela med mig att det går iaf.

Jag ser det som 3x 2400kr för Win 7 ultimate och 2x 2300kr för Win 8.1 retail. Det kostar, men jag har licenser jag kan använda i många år

Skrivet av Aene:

Låter nästan rimligt, men finns det något företag som kan/vill sälja det till en privatperson?

Här ligger problemet.

Gråoner finns kanske, men jag vill hitta en lösning som just fungerar lagligt.
Några saker jag tänkt på är om man just startar ett eget bolag... köpa de licenser man behöver, sedan lägger ner bolaget, så kan man ju behålla licenserna, eller sälja ut dem för 1kr till en själv så att säga.

Det blir sommarprojektet att ta reda på mer info iaf. Win 7 licenserna har ju 1 år och lite till kvar, Win 8.1 ca 4,5 år så jag har lite tid. Men jag hade gärna velat göra skiftet förr istället för senare om jag vet att skiftet är ett bra sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Efter att uppdaterat och gjort ren installation på olika burkar så hittade jag inte datorerna i nätverket.
Hittade dock en "lösning" med "Function Discovery Recource Publication".

Den var ställd till "Manuell" och med den enkla åtgärden att sätta den på "starta automatiskt" så hittade alla datorer varandra.
Men....givetvis finns det ett men. På de uppdaterade datorerna startar det som det ska, men på dem med ren installation så även om de står på "Automatiskt" så startar inte tjänsten upp utan man får klicka på "starta" för att det ska gå igång.

Finns det nu någon som råkar veta hur man får det här till att fungera tro?

https://i.imgur.com/SKD7Eaz.png

Låter dumt men har du testat stänga av och starta upp den igen?
Då syftat med sätt den på manuell/inaktivera, och sedan starta om, sedan på auto igen?

Vet jag fixat några bråkande tjänster med den enkla lösningen förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låter dumt men har du testat stänga av och starta upp den igen?
Då syftat med sätt den på manuell/inaktivera, och sedan starta om, sedan på auto igen?

Vet jag fixat några bråkande tjänster med den enkla lösningen förr.

Gissar att det är denna anledning:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4091368/windows-10-homegroup-removed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låter dumt men har du testat stänga av och starta upp den igen?
Då syftat med sätt den på manuell/inaktivera, och sedan starta om, sedan på auto igen?

Vet jag fixat några bråkande tjänster med den enkla lösningen förr.

Jo jag har testat med alla möjliga kombinationer för att få igång det med att göra på det sättet, tyvärr fungerar det inte.
Det "roliga" är som sagt var att de maskiner som är uppdaterade där "Homegroup" fanns där fungerar det, men på en ren installerad maskin fungerar det inte på, så halva maskinparken här hemma hittar ingenting och andra halvan hittar bara dem det fungerar på...

Ja homegroup ska tydligen vara borttagen, men man ska väl för jösse namn kunna ha sina datorer i ett nätverk och föra filer mm till varandra utan att först lagra på "molnet" för att sedan tanka ner skiten först?
Jag är väl inte den med mest kunskaper när det gäller nätverk, men jag läste någonstans att SMB v1 vart boven i det hela, men någon lösning måste det ju finnas, känns ju lite märkligt att det fungerar "random" för vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Jo jag har testat med alla möjliga kombinationer för att få igång det med att göra på det sättet, tyvärr fungerar det inte.
Det "roliga" är som sagt var att de maskiner som är uppdaterade där "Homegroup" fanns där fungerar det, men på en ren installerad maskin fungerar det inte på, så halva maskinparken här hemma hittar ingenting och andra halvan hittar bara dem det fungerar på...

Ja homegroup ska tydligen vara borttagen, men man ska väl för jösse namn kunna ha sina datorer i ett nätverk och föra filer mm till varandra utan att först lagra på "molnet" för att sedan tanka ner skiten först?
Jag är väl inte den med mest kunskaper när det gäller nätverk, men jag läste någonstans att SMB v1 vart boven i det hela, men någon lösning måste det ju finnas, känns ju lite märkligt att det fungerar "random" för vissa.

Har du aktiverat SMB v1? Finns här hur du gör https://kodi.wiki/view/SMB/Windows (3,1)

ser ut så här https://kodi.wiki/view/File:OptionalFeatures_2017-11-14_08-24... , är under tjänster du hittar detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar