Biowares onlinerollspel Anthem kan försenas till 2019

Permalänk
Melding Plague

Biowares onlinerollspel Anthem kan försenas till 2019

Destiny blev en stor framgång för Activision, och förra året avslöjade EA bolagets konkurrerande titel Anthem. Nu uppges utvecklaren Bioware behöva försena spelet till 2019.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt. Om den extra tiden resulterar i en produkt som är bra dag ett istället för att de behöver göra en overhaul som tar 18 månader att slutföra (Destiny 1, The Division, förmodligen Destiny 2) så är det en stor win.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

"Destiny blev en stor framgång för Activision"...

Försäljningsmässigt kanske i början men communityt har väl spytt galla över Bungie sedan första veckan och det har varit en hel del skandaler kring lootboxar och annat skräp samt att det är reskinnat.

Förlorar man över hälften av spelarbasen efter 1 månad så har man verkligen inte lyckats och blir svårt att sälja DLC till förlorade kunder.

Detta är nog en av anledningarna att Bioware ser över Anthem just nu då konceptet såg väldigt likt ut.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många spel som släpps år för tidigt och så bantade att de mer känns som ett demo taget ifrån 90-talet så är det väll ett bra beslut, sedan vad det kommer att resultera i är ju en fråga man inte kan svara på idag.

Activision må ha dödat Destiny-serien men att de sålde bra är väll ingen egentliga tröst då de långsiktigt kunde ha kammat hem betydligt mer om de förvaltat deras IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

"Destiny blev en stor framgång för Activision"...

Försäljningsmässigt kanske i början men communityt har väl spytt galla över Bungie sedan första veckan och det har varit en hel del skandaler kring lootboxar och annat skräp samt att det är reskinnat.

Förlorar man över hälften av spelarbasen efter 1 månad så har man verkligen inte lyckats och blir svårt att sälja DLC till förlorade kunder.

Detta är nog en av anledningarna att Bioware ser över Anthem just nu då konceptet såg väldigt likt ut.

De kanske menade ettan? Tvåan lär ju knappast ha sålt speciellt bra (om man inte räknar med att de bundlades med grafikkort).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka: Enligt IGN, forbes, polygon m.fl. så har Destiny 2 sålt bättre än Destiny och kammar hem andraplatsen efter CoD: WWII i försäljning 2017.

Permalänk
Medlem

@gonace: Okej, där ser man.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka: Man blir alltid lika förvånad (eller blir man verkligen det längre?) över hur de sämsta spelen under ett år ofta är en succé i ren försäljning, men frågan är dock om Bungie och Activision dödade Densiny som IP.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att Destiny 2 sålde bra var att Destiny ansågs bra i slutändan och alla trodde väl att Bungie skulle lyckas ta med det till uppföljaren. Men icke, istället fick vi en trasig klump, som hade många av problemen Bungie brottades med i början.

Angående Anthem hade jag nästan glömt bort dess existens. Det skadar inte att utannonsera sina spel när de faktiskt kan släppas inom ett halvår, maximalt ett år.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Anthem känns lagom intressant med tanke på EA...

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Spel förr kändes vara gjorda för att var roliga att spela medan dagens är mer ett fly verkligheten. Allt satsas på detaljer och snygg grafik men själva spelen är nästan identiska idag. Du springer runt med en gubbe och dödar fiender. Olika historier och olika karaktärer men allt ser ut att vara kloner.

Samma med spelen till mobiltelefoner. Förr var dom enkla och roliga. kunde spelas om och om igen medans dagens är så grafikimponerande. Se Tower Defence-spelen. Finns mängder av sådana spel som är likadana men inget som liknar orginalen som kom 10 år sedan eller så. Dessa spel som jag letar efter men hittar inte.

Permalänk
Medlem

Det tar ju tid att implementera microtransactions och lootboxes så det är klart de behöver mer tid... :).

Permalänk
Medlem

Bioware borde kanske inte gått ifrån deras riktiga succétitlar bara för att följa trender.

Sen har jag inget problem med mikrotransaktioner men de får ju aldrig påverka gameplay och bidra till Pay-2-win. Många spel har ju visat att det inte behövs om spelet i övrigt är bra.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

"Destiny blev en stor framgång för Activision"...

Försäljningsmässigt kanske i början men communityt har väl spytt galla över Bungie sedan första veckan och det har varit en hel del skandaler kring lootboxar och annat skräp samt att det är reskinnat.

Förlorar man över hälften av spelarbasen efter 1 månad så har man verkligen inte lyckats och blir svårt att sälja DLC till förlorade kunder.

Detta är nog en av anledningarna att Bioware ser över Anthem just nu då konceptet såg väldigt likt ut.

Enda anledningen till varför inte Destiny gjorde så dåligt var att det var konsol-exklusivt och hade hypade kunder.

BioWare har ju inte gjort ett bra rollspel sen 2009. Mass Effect var bra, men också någonting som de har visat sig inte kunna återskapa. Förstår inte varför folk har tillit till det företaget, de har sjunkit så lågt man kan.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

BioWare har ju inte gjort ett bra rollspel sen 2009. Mass Effect var bra, men också någonting som de har visat sig inte kunna återskapa. Förstår inte varför folk har tillit till det företaget, de har sjunkit så lågt man kan.

Jag älskade Dragon Age 2 och tycker det är det spelet som har bäst historieberättande någonsin.

Dragon Age: Inquisition vad ju väldigt uppskattat och jag tycker det var otroligt bra. Jag gillar inte riktigt vägen mot öppen värld och med samlande och så, jag föredrar det tightare historieberättandet i Dragon Age 2 t.ex. men Inquisition var ett fantastiskt spel med många underbara karaktärer och en väldigt engagerande och mångsidig story.

Mass Effect 2 är kanske det bästa spelet jag spelat någonsin och det kom 2010.

Mass Effect 3 var framstressat och det märktes på många sätt men det är fortfarande ett otroligt bra spel och jag har flera hundra timmar spelade i multiplayer.

Mass Effect: Andromeda var också ett riktigt bra spel tycker jag, multiplayer var inte alls lika kul som ME3 och storyn och världen kändes lite platt. Men det var ändå en hel del saker jag tycker var riktigt bra och jag gillade det verkligen överlag.

Anthem har jag absolut 0 intresse av då spelgenren inte lockar mig. Men när det kommer till just rollspel så är Bioware det företag som bäst gör spel som tilltalar mig.

Permalänk
Medlem

Med Casey Hudson tillbaka kanske det finns hopp i alla fall..

Permalänk
Medlem

Vi vill ha ett nytt KOTOR!!!

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Upp men den hand alla som tror att en anledning (kanske bland flera) till förseningen är att de behöver designa om Anthem efter de senaste tidens backlash mot lootboxes och p2w microtransactions.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Avstängd

Helt rätt att skjuta på det, bättre att släppa ett spel som är färdigt.

Men förhoppningarna är 0 på detta alltså, om spelet blir så coolt som det ser ut att vara ska jag äta upp min hatt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv

Ni som köper dessa spel med mikrotransaktioner och lootlådor ja det är ni som dödar spelmarknaden sakta men säkert och låter de stora spelförlagen äta kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag älskade Dragon Age 2 och tycker det är det spelet som har bäst historieberättande någonsin.

Dragon Age: Inquisition vad ju väldigt uppskattat och jag tycker det var otroligt bra. Jag gillar inte riktigt vägen mot öppen värld och med samlande och så, jag föredrar det tightare historieberättandet i Dragon Age 2 t.ex. men Inquisition var ett fantastiskt spel med många underbara karaktärer och en väldigt engagerande och mångsidig story.

Mass Effect 2 är kanske det bästa spelet jag spelat någonsin och det kom 2010.

Mass Effect 3 var framstressat och det märktes på många sätt men det är fortfarande ett otroligt bra spel och jag har flera hundra timmar spelade i multiplayer.

Mass Effect: Andromeda var också ett riktigt bra spel tycker jag, multiplayer var inte alls lika kul som ME3 och storyn och världen kändes lite platt. Men det var ändå en hel del saker jag tycker var riktigt bra och jag gillade det verkligen överlag.

Anthem har jag absolut 0 intresse av då spelgenren inte lockar mig. Men när det kommer till just rollspel så är Bioware det företag som bäst gör spel som tilltalar mig.

Kul att nån gillade Dragon Age 2 och ME:A, men det hjälper inte Bioware speciellt, för ni är inte tillräckligt många. Bägge de spelen sålde bra till en början baserat på starka varumärken, men rasade sedan fullständigt, vilket ledde till att planerad DLC ställdes in. Från DA2 och framåt har Bioware hela tiden försökt gå åt det hållet med en grundare, enklare story utan valmöjligheter och med simplare, mer action-orienterad spelidé för att man tror sig kunna nå bredare lager användare. Det har inte gått speciellt bra för dem. DA:I sålde iofs hyfsat, men det var ett massivt, dyrt spel som lanserades en höst när PC-marknaden svämmades över av misslyckade spel så att konkurrensen var svag (och dessutom ett steg tillbaka från det mest korkade i DA2 till något lite djupare).

Personligen hoppas jag att Bioware hittar tillbaka till vad de gjorde i DA:O, ME2 och tidigare, men jag har ganska små förhoppningar om att de gör det. Det enda ljustecknet i mörkret är att inte bara Casey Hudson utan även Drew Karphyshyn (manusförfattare för KOTOR, ME1 och ME2) har hittat tillbaka, och att manusgänget från Dragon Age med David Gaider i spetsen har lämnat och ersatts av bland annat Alexis Kennedy (Sunless Sea, Horizon Signal). Det är en klar uppgradering.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Lootboxopalooza!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Upp men den hand alla som tror att en anledning (kanske bland flera) till förseningen är att de behöver designa om Anthem efter de senaste tidens backlash mot lootboxes och p2w microtransactions.

Var precis det som jag tänkte på med när jag läste rubriken. Skulle tro att dom tar det försiktigt med just microtransactioner och loot boxes ifrån EA's sida ett tag nu.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

@Kilroy: jag tycker dragon age 2 var skräp pga den extrema arkadkänslan och låsta kontroller... DA3 var lite bättre, men förstördes av MMO-förgiftningen o andra sidan.

DA1 var rejält bra men nog mest för att det var en ny IP för stunden.

Jag hade köpt DA2 o 3 om det inte fördummats så enormt.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag älskade Dragon Age 2 och tycker det är det spelet som har bäst historieberättande någonsin.

Dragon Age: Inquisition vad ju väldigt uppskattat och jag tycker det var otroligt bra. Jag gillar inte riktigt vägen mot öppen värld och med samlande och så, jag föredrar det tightare historieberättandet i Dragon Age 2 t.ex. men Inquisition var ett fantastiskt spel med många underbara karaktärer och en väldigt engagerande och mångsidig story.

Mass Effect 2 är kanske det bästa spelet jag spelat någonsin och det kom 2010.

Mass Effect 3 var framstressat och det märktes på många sätt men det är fortfarande ett otroligt bra spel och jag har flera hundra timmar spelade i multiplayer.

Mass Effect: Andromeda var också ett riktigt bra spel tycker jag, multiplayer var inte alls lika kul som ME3 och storyn och världen kändes lite platt. Men det var ändå en hel del saker jag tycker var riktigt bra och jag gillade det verkligen överlag.

Anthem har jag absolut 0 intresse av då spelgenren inte lockar mig. Men när det kommer till just rollspel så är Bioware det företag som bäst gör spel som tilltalar mig.

Jag gillade som sagt Mass Effect serien, jag tyckte DA2 var ett okej spel, men det var en let-down från Origin, bra karaktärer, men resten av spelet var skräp, combat blev sämre, visuellt tyckte jag det blev fulare och sämre grafikoptimerat, huvud-storyn var sämre etc. Det enda bra jag har att säga om Dragon Age II var sido-karaktärerna var riktigt bra, precis som i originalspelet, men tillskillnad från originalet så saknades så många andra förbättringar. Med tanke på att första spelet tog 4 år att utveckla, och DA2 ungefär 12 månader, så är jag inte så överraskad över alla problem spelet hade. Jag står kvar vid att BioWare inte har gjort ett riktigt bra spel sedan 2009 dock.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Anthem såg coolt ut på E3 tills man fick veta att det va ett EA spel...

Permalänk
Medlem

Måste kännas jäkligt att vara tvungen att bygga spel runt lootboxes, istället för att göra det man faktiskt gör bra (ME, Dragon Age etc).

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Så vann utvecklarna sin åsikt mot EA att lansera det i färdigskick.

Och EA som pengakåta ville lansera det tidigt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Om spelet blir hälften så snyggt och levande som i trailern är jag nöjd. Men det tvivlar jag starkt på.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@Kilroy: jag tycker dragon age 2 var skräp pga den extrema arkadkänslan och låsta kontroller... DA3 var lite bättre, men förstördes av MMO-förgiftningen o andra sidan.

DA1 var rejält bra men nog mest för att det var en ny IP för stunden.

Jag hade köpt DA2 o 3 om det inte fördummats så enormt.

Lägg till hur kitchiga och överdrivna flera karaktärer blev jämfört med det första spelet. Jag tänker framför allt på den där dvärgen eller vad det nu var och "häxan". Tyckte karaktärerna hade mer djup i första spelet.