Intel rekommenderar att inte installera uppdatering för Spectre och Meltdown

Permalänk
Melding Plague

Intel rekommenderar att inte installera uppdatering för Spectre och Meltdown

Den senaste uppdateringen för Intels processorer har orsakat problem för många användare, vilket är varför företaget nu avråder användare från att installera denna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra PR detta. Skolboksexempel på hur man bygger bra PR.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Men Intel rekommenderar ändå folk att köpa deras processorer eller avråder de också folk att göra detta?

Sedan är det inte precis AMD felfria de också, jag själv kör motorolla 68000k nu och den går som en klocka fast den snart är 40 år. (Amiga forever)

Permalänk
Medlem

Varför överhuvud taget släppa något man rekommenderar alla att inte använda?
Kanske man skulle se över sina testrutiner istället?

Permalänk
Medlem

Klåpare.

Lugnt. Inga planer på att installera någon patch förrän det behövs.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Microsoft är väl också inblandat? Finns en anledning till att man inte ska patcha på dag ett.

Permalänk

O vi som sitter på Win10? Här har man ju inte så mycket att säga till om när det kommer till vilka uppdateringar som skall in på datorn...

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Vad har detta kostat, kan man fråga? Jo det beror ju helt på vad ni som installerat patchen i onödan tycker att ni är värda för timlön.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fast bios-patchen för Haswell/Broadwell har väl inga konsumenter sett röken av, bara datacenter.

Skylake/Kaby Lake/Coffee Lake som det finns konsument-bios för verkar inte ha drabbats av annat än slöa NVMe SSDs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Tack Intel för att ni åter visar vilka inkompetenta skojare ni är. Linus Torvalds har helt klart rätt i sin kritik, med tanke på gårdagens nyhet.

Först en massa meningslösa patchar som sabbat system, även AMD-system som inte ens bör påverkas. Och nu ska dessa inte användas flera dagar efter att relevanta system redan påtvingats den?

Borde vara dags att låta lite huvuden rulla. PR, design, hård och mjukvaruavdelningar och ansvariga bör känna av detta. Sedan kanske säljstopp och indragna köprekommendationer.

Men de flesta har väl glömt detta inom kort förstås.
Om inte problemen fortsätter då, känns som det är en bra bit kvar till botten ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Detta va intressant, tar fram popcorn och multivitamin dryck.

Permalänk
Inaktiv

Dags för konsumenterna att köpa annat om det ska bli något slut på det här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag antar att det bl a gäller KB4056892 från 3 januari dvs Version 1709 OS-Version 16299.192
Den installerades automatiskt och jag har inte märkt några spontana omstarter varken före eller efter denna installation.
Har Intel Core i7-5930K dvs Haswell-E cpu.
Finns väl ingen anledning att avinstallera denna patch om allt fungerar?

Permalänk
Avstängd

Jag har patchat både BIOS och windows samt Nvidias drivers samt verifierat att det är patchat med Microsofts powershell script.

Har inte sett några problem varken i spel eller arbete. Inga krascher eller några prestandaproblem som jag märkt av.

Med tanke på det låter det märkligt att Intel går ut och _rekommenderar_ att man inte installerar deras tidigare patch, vad exakt handlar problemet om egentligen ? Är det bara äldre hårdvara som har dessa problem ?

Nu är det fn på gränsen att man börjar bli lite irriterad över det hela.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel har under den senaste månaden arbetat med uppdateringar som ska täppa igen säkerhetshålen Spectre och Meltdown.

Intel (och Microsoft) har känt till Spectrebuggen sedan 1 juni och Meltdownbuggen sedan 28 juli, tror nog att de har jobbat _lite_ mer än en månad på dessa uppdateringar. Och trots det så är de skräp...

Linus Torvalds har helt rätt i sin kritik.

Permalänk
Medlem

Blir trött på Intel. Vet dom vad dom sysslar med?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Första fråga, är detta en patch som kommer med win update?
Lycka till att ducka den alla win home användare(mig inkluderat).
Andra fråga, om inte via win update så är det väl "bios" som gäller, kommer det uppdatering till gammalt mög som mitt?
(det gör det enklare att inte uppdatera dock )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Känns mest som "outdate the outrage" taktik. Men det är väl bra om dom kanske fixar till något som är bättre än vad Linus beskrev.

Permalänk
Avstängd

Ville bara säga tack till intel för att jag fått äran att vara med på deras beta testning och ger dom ett stort fuck intel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Jag har Intel(R) Core(TM) i7-6700K CPU @ 4.00 GHZ men har bara uppdaterat Windows 10 Updates. Blir man drabbad av detta enbart om man uppdaterat BIOS och nedladdade patcher från Intel? Eller har Windows redan fuckat en med sina updates?

Btw, det enda jag lagt märke till som kanske tyder på att jag har drabbats av patchen är att det tar en jävla tid att högerklicka på Papperskorgen innan den visar alternativ trots att den inte är särskilt fylld. Eller är det bara min burk och ej relevant för Spectre och Meltdown?

Här är mina senaste uppdateringar, är jag drabbad?:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Fast bios-patchen för Haswell/Broadwell har väl inga konsumenter sett röken av, bara datacenter.

Skylake/Kaby Lake/Coffee Lake som det finns konsument-bios för verkar inte ha drabbats av annat än slöa NVMe SSDs.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick en BIOS uppdatering av Lenovo till min arbetsdator, ganska säker att den ingick där.

Skrivet av knge:

Jag har patchat både BIOS och windows samt Nvidias drivers samt verifierat att det är patchat med Microsofts powershell script.

Har inte sett några problem varken i spel eller arbete. Inga krascher eller några prestandaproblem som jag märkt av.

Med tanke på det låter det märkligt att Intel går ut och _rekommenderar_ att man inte installerar deras tidigare patch, vad exakt handlar problemet om egentligen ? Är det bara äldre hårdvara som har dessa problem ?

Nu är det fn på gränsen att man börjar bli lite irriterad över det hela.

Ingen aning, jag fick som sagt en BIOS patch från Lenovo, samt vanliga Windows patcherna (Win7).
Första två dagar fick jag bluescreens och omstarter men har inte fått något på senare tid.

I prestanda har jag märkt av större problem i SourceSafe som har blivit segare tycker jag.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tur att de bara har haft 6-7 månader på sig att arbeta på denna bug och att de skötte det så bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Jag har Intel(R) Core(TM) i7-6700K CPU @ 4.00 GHZ men har bara uppdaterat Windows 10 Updates. Blir man drabbad av detta enbart om man uppdaterat BIOS och nedladdade patcher från Intel? Eller har Windows redan fuckat en med sina updates?

Btw, det enda jag lagt märke till som kanske tyder på att jag har drabbats av patchen är att det tar en jävla tid att högerklicka på Papperskorgen innan den visar alternativ trots att den inte är särskilt fylld. Eller är det bara min burk och ej relevant för Spectre och Meltdown?

Här är mina senaste uppdateringar, är jag drabbad?:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/27024266_10156126847508023_7639126357040935779_o.jpg?oh=039847daecc27ee419382e937db0adac&oe=5AED26A3

Du har ingen (extern) hårddisk som håller på att starta upp?

Själv upplever jag att mitt 6700K-system blivit lite slöare. Inget jag har kunnat uppmäta men responsiviteten upplevs försämrad. AC: Origin uppvisar lite problem med men kan vara orelaterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Jag antar att det bl a gäller KB4056892 från 3 januari dvs Version 1709 OS-Version 16299.192
Den installerades automatiskt och jag har inte märkt några spontana omstarter varken före eller efter denna installation.
Har Intel Core i7-5930K dvs Haswell-E cpu.
Finns väl ingen anledning att avinstallera denna patch om allt fungerar?

Gissar detsamma. Nej, om allting fungerar som det skall så låt den vara installerad. Jag fick problem med Asus mjukvara AI Suite 3 när jag installerade den. Men det hela löste sig igenom att ta hem en tillfällig betaversion utav mjukvaran. Tillsammans med denna och KB4056892 fungerar allt fint igen. Använder Windows 8.1 tillsammans med i5 4690K och Z97 moderkort.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Hmm, har nyligen börjat drabbats av frysningar med min AMD-processor. Trodde först att det berodde på att min överklockning blivit instabil, men kanske är det Windows-patchen? Går det avinstallera denna manuellt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Du har ingen (extern) hårddisk som håller på att starta upp?

Själv upplever jag att mitt 6700K-system blivit lite slöare. Inget jag har kunnat uppmäta men responsiviteten upplevs försämrad. AC: Origin uppvisar lite problem med men kan vara orelaterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en intern mekanisk 4 TB lagringshårddisk som filerna slängts från och den är i WD Black tror jag så den ska ha segare uppstarttid. Jag har en extern hårddisk som backup men den används typ aldrig förutom när jag ska backupa något till den, slänger i princip aldrig något från den.

Smått irriterande att det inte går att få upp hela backloggen för alla updates i Windows 10.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

är väl bara att avinstallera den uppdateringen om man har problem eller

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Lätt att veta vilken patch det handlar om? Om dom vill man ska avinstallera, säg också vilken patch det handlar också om, nötter.
Efter lite googling så hittade detta:

https://blog.barkly.com/meltdown-spectre-patches-list-windows...

För mig var det KB4056891 det handlade om. Tyckte att högertryck inne i utforskaren laggade till varje gång. Får se om det funkar bättre när avinstallerat patchen.

WTF! Gick inte avinstallera patchen! Nån som vet hur man avinstallerar KB4056891? Får bara upp fel och det inte gick att avinstallera fel meddelanden bara.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Alla ni som undrar, detta är inte en patch i Windows, det är en BIOS (UEFI) patch för moderkortet.