Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamun:

Om jag köper det du har föreslagit borde min dator klara csgo på 1280x960 med low på allting med 120<fps då?

Min processor är väldigt lik din prestandamässigt, och jag ligger konstant över 100 fps på de flesta om inte alla maps i MM. Har inte gjort några noggranna mätningar, men med en 60 Hz-skärm är det helt klart tillräckligt hög framerate för att skärmen ska vara den begränsande faktorn. GT 1030 fixar betydligt högre framerate än processorn med så låg upplösning och låga inställningar, så om du vill komma undan riktigt billigt är det faktiskt ett okej alternativ. Se dock till att fixa damm och gärna en ny operativsystemsinstallation när du uppgraderar för att maximera prestandan.

SSD är inget måste för att få hög framerate, utan det gör bara datorn trevligare och mer responsiv i annat. Är det bara fps du är ute efter räcker grafikkortet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Köp inte ryzen om csgo är viktigt för dig säger jag bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Min processor är väldigt lik din prestandamässigt, och jag ligger konstant över 100 fps på de flesta om inte alla maps i MM. Har inte gjort några noggranna mätningar, men med en 60 Hz-skärm är det helt klart tillräckligt hög framerate för att skärmen ska vara den begränsande faktorn. GT 1030 fixar betydligt högre framerate än processorn med så låg upplösning och låga inställningar, så om du vill komma undan riktigt billigt är det faktiskt ett okej alternativ. Se dock till att fixa damm och gärna en ny operativsystemsinstallation när du uppgraderar för att maximera prestandan.

SSD är inget måste för att få hög framerate, utan det gör bara datorn trevligare och mer responsiv i annat. Är det bara fps du är ute efter räcker grafikkortet.

Kanske en dum fråga men varför ska jag köpa ny operativsystem (du menar väll Windows) när jag har orginala Windows 10?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kamun

Har du uppgraderat till Windows 10 på din nuvarande dator? För i såna fall behöver du inte köpa ett nytt Windows 10. Följ denna guide: https://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-aft...

Så länkar du din nuvarande cd-key och kan aktivera det på nya datorn. Du behöver dock ha antingen en dvd-brännare & läsare på nya datorn, eller enklast ett USB minne och så kör du detta verktyg: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Med dessa steg har du en giltig Windows 10 på nya datorn utan att behöva ödsla pengar på ett nytt operativsystem.

Det enda som är värt att rädda från din nuvarande dator är hårddisken. I övrigt är det bara att försöka sälja den eller använda som reserv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamun:

Kanske en dum fråga men varför ska jag köpa ny operativsystem (du menar väll Windows) när jag har orginala Windows 10?

Inte köpa nytt, bara göra en ren installation för att bli av med all skit du (och Windows) samlat ihop sedan du köpte datorn. Den verkar ha levererats med Windows 8, så om du nu kör Windows 10 antar jag att du gjorde en uppgradering, vilket sällan ger lika bra resultat som en ren installation. Utöver detta är dessutom vissa större Windows-uppdateringar (två per år, ex Anniversary Update, Creators Update, Fall Creators Update) nästan samma sak som en uppgradering, så om jag får gissa har du nog tre eller fyra uppgraderingar i ryggen. Att börja om rent innebär att du slipper allt bôs från dessa uppgraderingar och brukar göra märkbar skillnad prestandamässigt.

Om du gjorde en uppgradering från Windows 8 till 10 har ditt moderkort registrerats hos Microsoft och är kopplat till licensen. När du installerar Windows 10 med samma moderkort fixas aktiveringen automatiskt. Senaste installationsmedia finns att ladda ner här. Se till att ta backup på allt du vill spara. Under installationen ska du ta bort alla gamla partitioner på disken, vilket innebär att allt du sparat på datorn försvinner.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Första frågan du måste ställa dig är: Vill jag bara ha en dator som "klarar av" CSGO, eller vill jag ha en dator som CS fullständigt flyter som smör på med 300 fps låsta? Om du bara vill latja runt på nån public server då och då så funkar nästan vilken billig dator som helst. Kanske en billig bärbar från någon elektronikkedja? Är tanken att köra competitive så chansar jag på att du vill få ut så bra prestanda som möjligt i ditt CS, och då är det en BRA processor du vill ha så att du kan få ut så mycket FPS som möjligt i spelet. CSGO äter CPU. Gärna nyaste i5 eller i7an om du ska spela i 1080p upplösning. När det kommer till grafikkort så köp ett beggat 780/960/970 på Sweclockers marknad. Räcker gott och väl så att det blir över till CS.

Själv kör jag på en klockad i5 4690k (4.5 GHz) och får ut ca 250-300 fps i 1024x768 upplösning.

/CSGO-spelarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekneh87:

Första frågan du måste ställa dig är: Vill jag bara ha en dator som "klarar av" CSGO, eller vill jag ha en dator som CS fullständigt flyter som smör på med 300 fps låsta? Om du bara vill latja runt på nån public server då och då så funkar nästan vilken billig dator som helst. Kanske en billig bärbar från någon elektronikkedja? Är tanken att köra competitive så chansar jag på att du vill få ut så bra prestanda som möjligt i ditt CS, och då är det en BRA processor du vill ha så att du kan få ut så mycket FPS som möjligt i spelet. CSGO äter CPU. Gärna nyaste i5 eller i7an om du ska spela i 1080p upplösning. När det kommer till grafikkort så köp ett beggat 780/960/970 på Sweclockers marknad. Räcker gott och väl så att det blir över till CS.

Själv kör jag på en klockad i5 4690k (4.5 GHz) och får ut ca 250-300 fps i 1024x768 upplösning.

/CSGO-spelarn

Men jag kan väll inte upgradera datorn med 780/960/970 eftersom min dator har dålig nytagget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamun:

Men jag kan väll inte upgradera datorn med 780/960/970 eftersom min dator har dålig nytagget.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har bestämt för att uppgradera min gamla datorn ( https://www.komplett.se/product/832719#technical-details ) men jag behöver veta exakt vad jag ska köpa och osv.

Permalänk
Skrivet av DuaK:

Köp inte ryzen om csgo är viktigt för dig säger jag bara

Varför inte det?
Jag har Ryzen 1600x och får 200-300fps på maxinställningar i CSGO. Kan säkert få 400-500fps med lägre inställningar. (1080p)

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekneh87:

Första frågan du måste ställa dig är: Vill jag bara ha en dator som "klarar av" CSGO, eller vill jag ha en dator som CS fullständigt flyter som smör på med 300 fps låsta? Om du bara vill latja runt på nån public server då och då så funkar nästan vilken billig dator som helst. Kanske en billig bärbar från någon elektronikkedja? Är tanken att köra competitive så chansar jag på att du vill få ut så bra prestanda som möjligt i ditt CS, och då är det en BRA processor du vill ha så att du kan få ut så mycket FPS som möjligt i spelet. CSGO äter CPU. Gärna nyaste i5 eller i7an om du ska spela i 1080p upplösning. När det kommer till grafikkort så köp ett beggat 780/960/970 på Sweclockers marknad. Räcker gott och väl så att det blir över till CS.

Själv kör jag på en klockad i5 4690k (4.5 GHz) och får ut ca 250-300 fps i 1024x768 upplösning.

/CSGO-spelarn

Sålänge min fps går inte under 120 i mm så kmr jag inte märka någonting och med minst 120 fps är jag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kamun:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11268108/

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nätagget i din dator är riktigt klent, men ett strömsnålt grafikkort bör det klara av. Det borde nästan räcka med ett GT 1030 för att matcha din processor och de går att få tag på för så lite som 700 kr. Vill du dra upp grafikinställningarna kan du behöva gå upp till GTX 1050, men jag skulle inte rekommendera att lägga så mycket pengar för ett grafikkort till den processorn.
Gigabyte GeForce GT 1030 LP HDMI 2GB

EDIT: Om du känner att du förlorat prestanda med tiden beror det oftast på en av två saker. Den ena är att kylflänsarna är igensatta med damm och komponenterna klockar ner sig för att inte överhettas. Detta löses enklast med tryckluft (håll dock fast fläktar så de inte snurrar när du blåser). Det andra är att mjukvaran "degraderats" (i min erfarenhet har Windows en förmåga att prestera sämre ju äldre installationen blir) och din hårdvara inte används optimalt. Detta löses enklast med en helt ren Windows-installation.

Om du ändå ska börja uppgradera föreslår jag att du köper en SSD också. SSHD:n du har är helt klart trevligare än en ocachad mekanisk hårddisk, men en renodlad SSD är ytterligare ett snäpp bättre.
Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB

Se trådstarten.

Aha! Missuppfattade TS

Vad kan det finnas för begagnade kort runt 500kr klassen och neråt i pris som är vettiga? Skulle vara intressant om det skulle räcka för TS? Har inte kolla på grafikkorten som är mellan 6** serien till 1*** serien i nvidia eller amds motsvarighet.

Jag själv körde på en klockad 965BE @3,8ghz 8gb ddr3 samt ett 580GTX och kunde få ut lagom 160-200fps i runda slängar på det i 1080p.
Och en AMD A8 6500 är ju några resor bättre än en 965BE.

EDIT: Vad tror folket om ett begagnat 760gtx? Borde väl fungera med tanke på PSUn samt storleken på chassit?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Aha! Missuppfattade TS

Vad kan det finnas för begagnade kort runt 500kr klassen och neråt i pris som är vettiga? Skulle vara intressant om det skulle räcka för TS? Har inte kolla på grafikkorten som är mellan 6** serien till 1*** serien i nvidia eller amds motsvarighet.

Jag själv körde på en klockad 965BE @3,8ghz 8gb ddr3 samt ett 580GTX och kunde få ut lagom 160-200fps i runda slängar på det i 1080p.
Och en AMD A8 6500 är ju några resor bättre än en 965BE.

Tyvärr är inte A8 6500 särskilt mycket bättre än en 965 i stock och i 3,8 GHz vinner till och med 965:an multitrådat. Men jag håller med om att A8 6500 bör räcka för TS krav.

Citat:

EDIT: Vad tror folket om ett begagnat 760gtx? Borde väl fungera med tanke på PSUn samt storleken på chassit?

GTX 760 är inte en chans på det nätagget. Det drar på tok för mycket. Möjligtvis 750/750 Ti, men jag tycker ändå GT 1030 är ett bättre alternativ när de går för så lite som 700 kr nya. Dessutom är de flesta 1030 lågprofilkort, så de kommer garanterat passa i chassit.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Tyvärr är inte A8 6500 särskilt mycket bättre än en 965 i stock och i 3,8 GHz vinner till och med 965:an multitrådat. Men jag håller med om att A8 6500 bör räcka för TS krav.

GTX 760 är inte en chans på det nätagget. Det drar på tok för mycket. Möjligtvis 750/750 Ti, men jag tycker ändå GT 1030 är ett bättre alternativ när de går för så lite som 700 kr nya. Dessutom är de flesta 1030 lågprofilkort, så de kommer garanterat passa i chassit.

Jag kör väll på GT 1030 + SSD på 250gb.
Men kan man inte byta ut nätagget eller är det för dyrt, inte värt och krångligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamun:

Jag kör väll på GT 1030 + SSD på 250gb.

Det låter bra. Kontrollera att du har möjlighet att koppla in en SSD innan du köper den bara. När det gäller grafikkortet kan du ta vilket som helst (undvik dock helpassiva då ditt chassi har taskigt luftflöde) som har de utgångar du behöver.

När du installerar Windows på din nya SSD ska du även komma ihåg att koppla ur din gamla hårddisk under tiden. Installationsprogrammet för Windows skapar inte bootfiler på rätt lagringsenhet om du har båda inkopplade.

Citat:

Men kan man inte byta ut nätagget eller är det för dyrt, inte värt och krångligt?

Det ser ut att vara ett vanligt ATX-nätagg, men att ersätta det kostar majoriteten av de 700 kr du ger för ett GT 1030.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla svar! Bestämt mig för att uppgradera datorn hoppas det går bra och allt fungerar som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com