Hur mycket lagring behöver man för 20Tb metadata från PLEX server

Permalänk

Hur mycket lagring behöver man för 20Tb metadata från PLEX server

Tänkte köra plex server på min Nighthawk x10 router, men man måste koppla in en usb disk för att det ska funka. Min 20 TB nas är snart fylld, har inte kolla in plex så mycket än då jag mest kört kodi. Men undrar om det är tillräckligt att köra https://www.play-asia.com/sandisk-ultra-flair-128gb-usb-30/13...

En 128 gb usb sticka eller tror ni jag behöver mer för all metadata? Annars får jag väl köpa en extern ssd, då den ska stå på 24/7 måste det vara en usb sticka eller ssd.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Tror inte det tar mer än 10GB så 128GB borde vara fullt tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att kolla själv - min metadata i Plex är på 10,5GB och har en mediasamling på prick 20TB.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Var tvungen att kolla själv - min metadata i Plex är på 10,5GB och har en mediasamling på prick 20TB.

Tack

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Med eller utan all artwork och info? Min på knappt 4TB (film) och annat är ca 130GiB

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Med eller utan all artwork och info? Min på knappt 4TB (film) och annat är ca 130GiB

Tänkte allt, fan måste kanske skaffa en stor usb ssd disk då...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Har ca. 10Tib i min samling & metadatan hamnar på 15,6Gib. Det är bara metadata mappen.
Men då rensar jag upp minst 1 gång i veckan också.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av blue eyed devil:

Tänkte allt, fan måste kanske skaffa en stor usb ssd disk då...

Jag har iofs en hel del musik och bilder indexerat i Plex men hela PMS-mappen landar på ca 133GiB (Tyckte jag det stod)
Ett USB-minne på 128GB är inte speciellt dyrt, även om priser varierar duktigt.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Jag har iofs en hel del musik och bilder indexerat i Plex men hela PMS-mappen landar på ca 133GiB (Tyckte jag det stod)
Ett USB-minne på 128GB är inte speciellt dyrt, även om priser varierar duktigt.

Måste nog ha en 256 gb sticka eller ssd.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Med eller utan all artwork och info? Min på knappt 4TB (film) och annat är ca 130GiB

Skrivet av blue eyed devil:

Tänkte allt, fan måste kanske skaffa en stor usb ssd disk då...

Låter som du har massa annat i mappen isf. det ska inte ta upp så mycket plats. Min hela map tar ca. 4gig.

Permalänk
Medlem

Mängden metadata beror ju på antalet filmer och tv-serieavsnitt man har lagrade och inte på hur stor plats allt man lagrar tar... Metadatan blir ju inte större för en okomprimerad film på några tiotals Gb än för en hårt komprimerad film som tar 700Mb, så fyller man 20Tb med det första så blir ju det _mycket mindre_ metadata än för det senare... Så svaret är ju helt beroende på vad det är du lagrar...

----

Dock, för att svara på frågan i rubriken, 20Tb metadata tar typ 20Tb i plats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tänkte köra plex server på min Nighthawk x10 router, men man måste koppla in en usb disk för att det ska funka. Min 20 TB nas är snart fylld, har inte kolla in plex så mycket än då jag mest kört kodi. Men undrar om det är tillräckligt att köra https://www.play-asia.com/sandisk-ultra-flair-128gb-usb-30/13...

En 128 gb usb sticka eller tror ni jag behöver mer för all metadata? Annars får jag väl köpa en extern ssd, då den ska stå på 24/7 måste det vara en usb sticka eller ssd.

Betänk att USB kopplat till routern är våldsamt segt Alla netgear routrar är ju ökända för hur segt det går, + ideliga problem med tappad kontakt osv att koppla så är enbart en absolut sista nödlösning om man inte hittar nått bättre sätt.

Du kan ju testa, men du kommer få käka valium för att inte bli galen på det...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av coopish:

Låter som du har massa annat i mappen isf. det ska inte ta upp så mycket plats. Min hela map tar ca. 4gig.

Kanske, men som sagt har jag massa bilder, musik och tvserier.

Permalänk
Medlem

något att tänka på är att om man har "Generate video preview thumbnails " på så kommer plex metadatan ta upp avsevärt mer plats då den gör massa thumbs för tidslinjen
jag har ett plex bibliotek på blandat serier och film ungefär 35TB och min metadata mapp är på 438GB

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Precis som jag skrev ovan..
397 Filmer med textning får PMS att ta 4.54GB just nu. En ren installation dessutom.

Permalänk
Medlem

runt 9TB media, (film, serier, musik) tar 6.3GB i bara metadata.
Dock tar Media mappen, som har saker som artwork, subtitles mm. Inkl. de thumbnails som jag har genererat för all denna media ungefär ~95GB.

Så för enbart metadata och artwork mm. så är det nog inga problem.
Om du ska använda dig av thumbnails dock, blir det nog ganska trångt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Betänk att USB kopplat till routern är våldsamt segt Alla netgear routrar är ju ökända för hur segt det går, + ideliga problem med tappad kontakt osv att koppla så är enbart en absolut sista nödlösning om man inte hittar nått bättre sätt.

Du kan ju testa, men du kommer få käka valium för att inte bli galen på det...

Kan väl inte vara så segt om man bara kör metadatan från routern, betänk också att nighthawk x10 inte är en vanlig router.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kan väl inte vara så segt om man bara kör metadatan från routern, betänk också att nighthawk x10 inte är en vanlig router.

Fast seg som mög är den över USB ändå, diverse poster på nätet om det. Folk får allt mellan 500-600KB/s till 10-15MB/s mot USB stickor direkt i routern.

Ingen aning om det gör något skillnad för Plex dock, enklast är väl att pröva med någon blandad USB sticka du har hemma först, bara för att se hur det fungerar.
Dock så ska det, vad jag har hört, göra en hel del skillnad att ha metadatan på en SSD när man kommer upp i lite större bibliotek. Tycker ej det är något problem för mig än men jag har inte speciellt mycket än.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Fast seg som mög är den över USB ändå, diverse poster på nätet om det. Folk får allt mellan 500-600KB/s till 10-15MB/s mot USB stickor direkt i routern.

Ingen aning om det gör något skillnad för Plex dock, enklast är väl att pröva med någon blandad USB sticka du har hemma först, bara för att se hur det fungerar.
Dock så ska det, vad jag har hört, göra en hel del skillnad att ha metadatan på en SSD när man kommer upp i lite större bibliotek. Tycker ej det är något problem för mig än men jag har inte speciellt mycket än.

Går det mycket segare med stickor än att koppla in en usb ssd?

Tror ni det skulle funka bra med en sådan här https://www.dustinhome.se/product/5010870652/canvio-basics eller är det bara ssd som gäller, kommer ju stå på 24/7...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Går det mycket segare med stickor än att koppla in en usb ssd?

Tror ni det skulle funka bra med en sådan här https://www.dustinhome.se/product/5010870652/canvio-basics eller är det bara ssd som gäller, kommer ju stå på 24/7...

Klart det går utan SSD också, men att koppla i just routern kan bli svårt. Svårt att säga hur bra det kommer fungera utan att pröva. Vet ingen annan som kört någon liknande lösning.

Men en USB disk/sticka kopplad till en vanlig dator lär fungera helt okej, men som sagt. Pröva.

Någon gammal USB sticka lär du väl ha hemma, peta in den i routern och pröva ha metadatan på den så får du avgöra själv innan du går all in på att det ska fungera.

Hastigheten har mindre att göra med USB sticka eller ej, i dessa fall är det vanliga USB diskar folk använder, utöver USb stickor då dvs. Och även där får man dåliga hastigheter kopplad till routern.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5