Permalänk
Medlem

@dumbo:
Tack för feedbacken.
Skulle du kunna förklara hur jag skulle ha stått, lite till höger och att bron försvinner osv, förstod inte riktigt.

Också tack till era alla som gav mig feedback.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

@dumbo:
Tack för feedbacken.
Skulle du kunna förklara hur jag skulle ha stått, lite till höger och att bron försvinner osv, förstod inte riktigt.

Också tack till era alla som gav mig feedback.

Du stod, eller hade iaf inte kameran, mitt på bron i sidled. Så det som jag menar att du skulle ha gjort är att stå mitt på bron i sidled och sedan rikta kameran så att brons bortre ände är i midden av bilden i sidled. När man fotar med vidvinkel så påverkar även väldigt små förflyttningar perspektivet väldigt mycket.
Sedan är jag kanske väldigt känslig för det men jag tycker att det är enormt störande när något är NÄÄÄÄSTAN i mitten eller NÄÄÄÄSTAN symmetriskt eller... Jag du fattar grejen.

Permalänk
Medlem

Tre Cime di Lavaredo, Dolomiterna, Italien.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Vilka bilder ni tar, otroligt inspirerande!

Permalänk
Medlem

@Yamato: jag kände igen det där trädet, och undrade om det verkligen kunde stämma. Fint! Det är ju svårt att inte gilla detta träd.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Geroldsee, Tyskland.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Var 2 dagar vid kristineberg, lysekil, i början av veckan med en kurs i milljökemi. Vi fick en väldigt fin soluppgång.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tog en kort visit upp till Höga Kusten och lördagen levererade!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Någonstans nordväst om Wanaka, Nya Zeeland

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vill du berätta lite om platsen, Vad är det för stugor.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det pågår en tillfällig invasion från öster av en fågel heter tallbit, just nu kanske i ett rönnbärsträd nära dig!
När de har en bra häckningssäsong flyttar de tillfälligt nedåt bl a södra Skandinavien på hösten/ förvintern och kan bli kvar någon månad om det finns gott om rönnbär, favoritfödan så här års. Sist det var ett bra invasionsår av tallbit var 2012!
Det är en väldigt charmig fågel som är orädd för människor eftersom den bor i de djupa storskogarna i taigabältet och norra Kanada.

Hanen är läckert röd och honan och hannar födda i år lite mer dämpat gulgröna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_p:

Lite annorlunda bild för att vara på det här forumet, men lika vacker för det!
Blev SAAB-ägare idag
https://i.imgur.com/ybozydt.jpg

Trevlig bild!

Och...snö och höstfärger, samtidigt! Det känns som ett tag sen..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kochelsee, Tyskland.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

@slotte: du producerar sjukt fina bilder, jag blir trött bara av tanken att gå upp så tidigt som du måste gjort för att få till den där. Heja!

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag var ute idag och letade efter fåglar att testa nya begagnade gluggen, Canon 600/4 L IS Mk II på. Efter att ha spanat och promenerat 6 km med dunderklunsen till objektiv hittade jag en sparvuggla vid sidan av gångstigen vid Backa Våtmark, Falun som gärna stod modell en stund
Enbensstativet låg kvar i bilen vilket var synd, annars hade jag troligen kunnat halvera slutartiderna och ISO-talet.

Sparvugglan är i mitt tycke vår charmigaste uggla, ungefär lika stor som en domherre och extremt dödlig för sorkar och alla fåglar av koltrastens storlek eller mindre! Den är oftast totalt orädd för människor, det enda som styr hur nära man kan gå är när vinkeln blir för brant för bra foton då de oftast sitter på några meters höjd och spanar. Oftast spanar de några minuter från en gren för att sedan flytta sig till en annan utkikspunkt. De är ute och jagar i gryning och skymning, men när dagarna är så korta som nu kan de ses även dagtid.

Alla tre bilder med Canon 7D MkII och Canon 600/4 L IS MkII

f/5
1/640
ISO640

Det sista sorken ser, Pure Evil!

f/5
1/800
ISO1000

f/5,6
1/640
ISO800

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

@slotte: du producerar sjukt fina bilder, jag blir trött bara av tanken att gå upp så tidigt som du måste gjort för att få till den där. Heja!

Tack så mycket, verkligen jättekul att höra
Det blir en del tidiga mornar, men det är alltid värt det i slutändan!

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Det är en annan fotograf i Falun som tagit den här bilden, men jag vill bara visa vad en sparvuggla är kapabel till

https://artportalen.se/Image/958607

Om sparvugglan vore en musikstil skulle den vara brutal metalcore

En till brutal bild (också taget av annan fotograf)

https://artportalen.se/Image/872996

Permalänk
Medlem

@Jeddan:

Jag gillar normalt sett inte HDR så mycket, men här gör jag det! Jag gillar grynigheten och skitigheten ("grit" på engelska) i den enkla och avskalade bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

@Jeddan:

Jag gillar normalt sett inte HDR så mycket, men här gör jag det! Jag gillar grynigheten och skitigheten ("grit" på engelska) i den enkla och avskalade bilden.

Skulle nog inte kalla det HDR, det är en enda enkel exponering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Skulle jag anställa någon för att ta foton åt mig, så skulle det nog fasen bli du @Slotte

Dina bilder är magiska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Om sparvugglan vore en musikstil skulle den vara brutal metalcore

Brutal metalcore, det är ju en oxymoron?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Skulle jag anställa någon för att ta foton åt mig, så skulle det nog fasen bli du @Slotte

Dina bilder är magiska!

Haha tack du, jätte uppskattad kommentar!

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Brutal metalcore, det är ju en oxymoron?

Sorry, deathcore skulle det vara. Tänk Job for a Cowboy t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Sorry, deathcore skulle det vara. Tänk Job for a Cowboy t ex.

¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Lago di Misurina, Dolomiterna, Italien.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

@slotte:
Väldigt lyckad bild, jag gillar hur huset ser ut att flyta för sig självt mot dimman med bergsmassiven ovan dimman.

Gör du särskilda fotoresor till bra områden, eller blir det en sidoverksamhet på dina ordinarie semesterresor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

@slotte:
Väldigt lyckad bild, jag gillar hur huset ser ut att flyta för sig självt mot dimman med bergsmassiven ovan dimman.

Gör du särskilda fotoresor till bra områden, eller blir det en sidoverksamhet på dina ordinarie semesterresor?

Tack ska du ha!
Alla mina resor är dedikerade fotoresor.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Stokksnes, Island.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av slotte:

Tack ska du ha!
Alla mina resor är dedikerade fotoresor.

Hur ofta reser du på fotoresor? Det kommer ju upp bilder på löpande band men mycket kanske är gamla bilder som du bearbetat senare? Som alla andra sagt redan så är dina bilder riktigt magiska!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein