Minskad prestanda efter montering av nya fläktar.

Permalänk
Medlem

Minskad prestanda efter montering av nya fläktar.

Hej SC!

Jag satte under julen in två nya silentwing 120mm fläktar i min dator. Efter monteringen upptäckte jag en drastisk minskning av fps i WoW. Från kring 100 till under 30. Min dator består i övrigt av 7700K Titan Xp och 32 gb Ram vid 3333MHz.

Har varit inne och tittat runt i BIOS för att se om det blivit något lur där. Första gången jag gick in i WoW efter jag körde en Default i BIOS (Asus Strix Z270I) fick jag åter höga fps men sedan skönk det igen. Funderar nu på om jag ska öppna upp allt igen eller om jag ska blåsa datorn.

Mina tidigare misstankar var relaterade med min borderline nätagg på 600W. Däremot går varken grafikkort eller cpu på max så har svårt att se att strömmen skulle vara problemet.

Har uppdaterat Drivrutiner för grafikkortet.

Ska nu köra en firemark för att få någon referens när jag fortsätter med felsökandet.

/Phlopydisk

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla ur fläktarna och se om du får tillbaka prestandan? Det känns som att detta kan vara ett fall av cum hoc ergo propter hoc, dvs korrelation medför inte orsak

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Testade att ta ut fläktarna, ingen skillnad. Körde även firemark, tyckte resultatet såg rätt bra.

https://www.3dmark.com/3dm/24363253

Vad tror ni? Såg en datorn med en 5,2 GhZ CPU han fick dryga 9000.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Testade att spela lite Overwatch, fick där 120-150 i fps. Installerade om WoW och tog bort alla addons utan någon effekt.

Känns inte som att det borde vara något riktigt fel, hårdvarumässigt, med datorn om man klarar av att driva andra spel utan problem. Ska testa memtest när jag kommer hem. Om det också ser bra ut, blåser jag nog datorn och börjar om från scratch.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara något fel, hittat fler som har liknande framrate med samma kort och cpu med 4k. Blizzard får ta och rycka upp sig...

Kommer leka lite med grafikinställningarna och klocka processorn lite, men har inte så mycket på temp-sidan i mitt lilla chassi.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600