Byta kylpasta ASUS GTX 980 Strix

Permalänk
Medlem

Byta kylpasta ASUS GTX 980 Strix

Hej SweClockare!

Jag har problem igen.... och då vänder jag mig till er med förtroende, såklart.

Jag bygger just nu om min dator, själva chassit och allt krångel med fläktkontroller och skarva fläktkablar är klart.
Men jag råkade göra en klantig sak.
När jag lade ifrån mig grafikkortet på bänken fastnade jag i plåtarna bakpå (där bildanslutningarna sitter) med fingret eller skjortärmen, och råkade lyfta grafikkortet bedömt 20-30 mm från bänkytan och liksom tappa ned ena sidan av kortet.

Jag tänkte inte mer på det, utan byggde klart allt - stoppade i grafikkortet och började spela.
Kortet har varit totalt svalt och ohörbart tidigare, men nu gick det raka vägen upp i templimit vid 80 grader och fläktarna rusade på 75% ungefär.

Det fungerade dock fortfarande utmärkt, och jag hade över 300fps i Overwatch. Jag testade också Left 4 Dead 2, Witcher 2 och Starcraft II.
Samma resultat med varmt och rusade fläkt. Processorn lullade på fint omkring 30-40% belastning och svala temperaturer.
(OBS, jag testade totalt i en kvart, så jag har väldigt svårt att tänka mig att jag gjort någon permanent skada.)

Det leder mig till att tro att jag skakat till kylaren med "tappet" jag gjorde. Den har tappat kontakten, kylaren kan inte hålla kortet svalt och fläktarna rusar för att kompensera den dåliga kontakten.

Så, nu till mina frågor.
Räcker det att plocka bort kylflänsen med fläktar och hela kalaset, ta bort kylpastan och ersätta den med ny och återställa kylaren?
Finns det något som kan gå fel?
Behöver jag sådan där VRM-kudd-tejp?
Funkar det med Noctuas kylpasta som följde med till NH-D14?
Är det ärt-metoden som gäller, eller ska man smeta på lite mer på ett grafikkort?
Vart köper jag kemin för att ta bort den gamla kylpastan?
Duger det med hushållspapper och tops plus någon slags kemiskt ren bensin?

Här kommer också en bild på PCB:n naken.
Asus GTX 980 Strix PCB

Det ser ut som att den svarta kylflänsen till höger sitter med skruv, och om jag helt enkelt inte tar bort den så borde jag ju heller inte behöva återställa den, right?

Permalänk
Medlem

Svar:
Ja, plocka bort allt på kortets ovansida.
Nej, du behöver inte kuddtejp (men det kan hjälpa till att kyla resterande chip på PSUn).
Du kan använda vilken kylpasta som helst. Jag hade köpt arctic silver (för den vet jag funkar). Med det sagt så fungerar säkert den du har utan problem.
Ta så mycket kylpasta så att den "nästan" täcker hela PSU-chippet efter att du smällt på kylaren (Typ en ärta, kanske lite mer).
Gällande att göra rent den så ta alkohol och tops.

Känns som att du redan har koll på läget

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@martak: Tack för snabbt svar, det känns som jag har koll också, men alltid skönt att få någon slags bekräftelse på att man tänker rätt.

Permalänk
Medlem

återkom med resultat När du väl fixat kylarproblemet så finns det programvaror att använda för att ställa in hur fläktkurvan ska se ut. Där kan du tweaka en hel del också

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@martak: Hallå igen martak

Jag har sån jäkla tur att det ligger en datorbutik med kunnig personal väldigt nära där jag bor. Så jag tog en kort promenad med en ESD-påse under armen och fick kortet inlämnat för service.

300:- tog de för besväret, och det gick på någon dryg timme. Jag hade ju behövt köpa delar och förbrukningsmaterial för lika mycket så jag var jättetacksam.

Kortet är nu tillbaks på knäpptyst, låga temperaturer och drygt 1300Mhz.
Slutet gott, allting gott!

Mvh
Rikard

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Jag har sån jäkla tur att det ligger en datorbutik med kunnig personal väldigt nära där jag bor.
Mvh
Rikard

Då bor du alltså på Herrhagen.

Permalänk
Medlem

@Falcon: :D:D:D:D:D:D kanske...........

Permalänk
Medlem

Härligt att det löste problemet åt dig Och kul med ett lyckat resultat.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart