Permalänk
Medlem

Hudvårds-tips?

Hej! Jag är en kille i tidig 20-års åldern som är i behov av lite hudvårdtips. För ca 3 år sedan började jag få några enstaka finnar i ansiktet men det var inte allt för seriöst förrän 1.5 år sedan då acnen blev grov. Anledningen kan ha berott på stress och en dålig solkräm. Jag har testat allt men inget funkar! Jag följer en väldigt hälsosam kost och äter sällan fet mat eller sötsaker. Jag gick på antibiotika i ca 3 månader och det hjälpte lite men så fort jag slutade så kom allt tillbaka igen. Jag slutade äta mejeriprodukter men det funkade inte heller. Gått från att testa flera olika hudvårdsprodukter till att inte använda produkter överhuvudtaget men inget funkar

Min rutin just nu består av en cleanser, fuktkräm och exfoliering en gång i veckan. Mitt självförtroende ligger på -100..
Har ni haft acne som ni lyckades besegra? Samt ifall ni har haft framgångar med att ljusna upp/läka acneärr. Ifall så, snälla ge tips!

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som att du har provat de receptfria saker som finns. Om antibiotikan hjälpte, gå tillbaks till vårdcentralen och fråga läkaren om de kan skriva ut mer. De kan skriva ut mer än 3 månader åt gången. Annars finns det dessutom ännu starkare saker (retinoider) som läkaren kan skriva ut om de tycker det behövs.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Vill helst inte gå på antibiotika och liknande. Det hjälper bara när man väl använder det, men så fort man slutar så kommer aknen tillbaka. Så jag vill helst hålla det så naturligt som möjligt och använda hudvårdsprodukter som återställer hyn som den var förr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av finally:

@Andreaz1: Vill helst inte gå på antibiotika och liknande. Det hjälper bara när man väl använder det, men så fort man slutar så kommer aknen tillbaka. Så jag vill helst hålla det så naturligt som möjligt och använda hudvårdsprodukter som återställer hyn som den var förr

Jo, men förhoppningen är lite att man sedan växer ifrån aknen vilket man oftast gör, du har bara otur och har drabbats lite senare än de flesta andra. Har du provat själv bara eller pratat med farmaceuterna på apoteket om vad som finns mer för alternativ receptfritt?