När går gränsen till att en webbsida inte längre är en blogg?

Permalänk
Medlem

När går gränsen till att en webbsida inte längre är en blogg?

Hej!

Jag håller på att vidareutvecklar och förbättrar min blogg för nästan var dag som går. Baktanken bakom bloggen, är att den ska vara tilltalande och unik. Att göra-listan blir bara längre och längre, för nästan var vecka som går. Kunna se ens historik (endast användare), gilla och ogilla kommentarer (alla besökare), sortera inläggen efter ej lästa inlägg och lästa inlägg (alla besökare), lägga in stöd för Markdown, plus mycket mer.

Men jag undrar, när går gränsen över till att en webbsida inte längre blir någon blogg?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Men jag undrar, när går gränsen över till att en webbsida inte längre blir någon blogg?

Jag skulle säja att så länge den mest är till för att vara en journal eller dagbok där du uttrycker dina känslor eller saker som har hänt, aldrig.

En länk angående detta.
What Is a Blog?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag skulle säja att så länge den mest är till för att vara en journal eller dagbok där du uttrycker dina känslor eller saker som har hänt, aldrig.

En länk angående detta.
What Is a Blog?

Suveränt! Då kan jag använda alla punkter i min att göra-lista Tack!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Suveränt! Då kan jag använda alla punkter i min att göra-lista Tack!

Något som hindrar att använda saker som skulle få bloggen att bli nått annat, eller snarare få annan etikett...

Menar en blogg är en webbsida som just har etiketten blogg, går ju att utöka med tex forum, shopping, eller vadsomhelst man önskar...

EDIt, aha du har den på en extern blogg tjänst som inte tillåter vadsomhelst...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Hej!

Jag håller på att vidareutvecklar och förbättrar min blogg för nästan var dag som går. Baktanken bakom bloggen, är att den ska vara tilltalande och unik. Att göra-listan blir bara längre och längre, för nästan var vecka som går. Kunna se ens historik (endast användare), gilla och ogilla kommentarer (alla besökare), sortera inläggen efter ej lästa inlägg och lästa inlägg (alla besökare), lägga in stöd för Markdown, plus mycket mer.

Men jag undrar, när går gränsen över till att en webbsida inte längre blir någon blogg?

En blogg är väl oftast en typ av hemsida? Precis som att en tidning på nätet är en annan typ av hemsida, dock kan t.ex. både bloggen och tidningen ofta skiljas av en gråzon där det är svårt att dra gränsen mellan dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Något som hindrar att använda saker som skulle få bloggen att bli nått annat, eller snarare få annan etikett...

Menar en blogg är en webbsida som just har etiketten blogg, går ju att utöka med tex forum, shopping, eller vadsomhelst man önskar...

EDIt, aha du har den på en extern blogg tjänst som inte tillåter vadsomhelst...

Mjo. Det har du en poäng med. Dock vill jag hålla mig till att det är en blogg.

Det roliga med din edit, är att jag inte använder mig av någon bloggtjänst överhuvudtaget. Har byggt bloggen från skretch helt själv.

Skrivet av dannesthlm:

En blogg är väl oftast en typ av hemsida? Precis som att en tidning på nätet är en annan typ av hemsida, dock kan t.ex. både bloggen och tidningen ofta skiljas av en gråzon där det är svårt att dra gränsen mellan dom.

Ja, det är det ju i och för sig Men om man lägger till för mycket som "avleder" besökaren från bloggen, så blir ju webbsidan inte någon blogg, utan en vanlig webbsida. Vill inte att den avledningen ska ske.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Mjo. Det har du en poäng med. Dock vill jag hålla mig till att det är en blogg.

Det roliga med din edit, är att jag inte använder mig av någon bloggtjänst överhuvudtaget. Har byggt bloggen från skretch helt själv.

Ja, det är det ju i och för sig Men om man lägger till för mycket som "avleder" besökaren från bloggen, så blir ju webbsidan inte någon blogg, utan en vanlig webbsida. Vill inte att den avledningen ska ske.

Nej, underkategorin "blogg" lämnar man ju i, fast då hamnar man väl kanske i någon annan underkategori om man ska vara petig alternativt en crossover mellan blogg och något annat. Webbsida är ju en mer generell term som inte specar någon subtyp över huvud taget.

En blogg för mig enligt min privata tolkning något som uppdateras med inlägg med relativt korta mellanrum, medan gamla inlägg finns kvar att läsa. Inläggen bör ha en rubrik, gärna uppläggningsdatum och sedan hålla sig kring något visst tema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

En blogg för mig enligt min privata tolkning något som uppdateras med inlägg med relativt korta mellanrum, medan gamla inlägg finns kvar att läsa. Inläggen bör ha en rubrik, gärna uppläggningsdatum och sedan hålla sig kring något visst tema.

Det är enligt min mening stor skillnad på en blogg, som är menad som en journal eller dagbok, och en sådan som du syftar på.
Den första kan handla om vad som helst, saker som har skett i personens liv, eller hur personen känner för en sak just för tillfället.

En sådan du syftar på är inte en journal eller dagbok, utan om ett specifikt tema.

Men detta kan diskuteras i evigheter, eftersom personer har olika syn på saker.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Webbsida är ju en mer generell term som inte specar någon subtyp över huvud taget.

True, true. En webbsida kan vara vad som helst: en blogg, en webbshop och så vidare. Min fråga i mitt första inlägg här, kan ju specificeras till när en blogg inte längre blir en blogg Utan att det blir till exempel en mötesplats.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är enligt min mening stor skillnad på en blogg, som är menad som en journal eller dagbok, och en sådan som du syftar på.
Den första kan handla om vad som helst, saker som har skett i personens liv, eller hur personen känner för en sak just för tillfället.

En sådan du syftar på är inte en journal eller dagbok, utan om ett specifikt tema.

Men detta kan diskuteras i evigheter, eftersom personer har olika syn på saker.

Jo, fast handlar en blogg om mitt liv är ju det ett tema på bloggen, som dessutom är ganska vanligt förekommande...? Däremot vore det ju lite konstigt om den blandade dagboksinnehåll med information om hur man skatteplanerar t.ex.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på en blogg och en webbsida? Det är ju samma teknik som ligger bakom skulle nog säga att en blogg är en webbsida.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Vad är semantik?
Ställer man frågan om TS sida är en blogg eller webbsida så kommer de flesta säga att den är en blogg. Om TS däremot säger till någon kolla in min webbsida, så kommer i princip ingen säga att det är ingen webbsida för det är en blogg.

Sedan angående TS blogg, det spelar ingen roll om du så heter Donarld Trump och har miljontals följare, har sidans fokus dig själv och dina dagboksanteckningar så kommer sidan alltid vara en blogg.

Vill du ha bort bloggstämpeln, ja då får du byta område som sidan handlar om. Där du själv som person får mindre betydelse och det du vill belysa är det viktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan angående TS blogg, det spelar ingen roll om du så heter Donarld Trump och har miljontals följare, har sidans fokus dig själv och dina dagboksanteckningar så kommer sidan alltid vara en blogg.

Vill du ha bort bloggstämpeln, ja då får du byta område som sidan handlar om. Där du själv som person får mindre betydelse och det du vill belysa är det viktiga.

Väldigt mycket sant Tack för ditt inlägg! Försöker lägga mig själv i fokus så mycket som det bara går på bloggen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.