Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bitcoin når ny milstolpe – värderas till närmare 10 000 USD

Permalänk
Melding Plague

Bitcoin når ny milstolpe – värderas till närmare 10 000 USD

Värdet på kryptovalutan Bitcoin har på senare tid skjutit i höjden och slår nu nytt rekord, då den värderas till motsvarande 83 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Katzhiiiiing

Permalänk
Medlem

Har värdet på bitcoin stigit från $6000 till $10000 på bara två veckor? Hur kan en sån här ostabil valuta ens gå att handla med?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

När ska bubblan spricka? Grattis till er som var med från början men inget jag skulle satsa på i dagens läge om jag inte hade typ 8st gtx1080 liggandes på hyllan samt gratis el.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tja man skulle ha hoppat på Bitcoin tåget den gången det började.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Tja man skulle ha hoppat på Bitcoin tåget den gången det började.

Ja hade man bara kunnat spå framtiden så

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Har värdet på bitcoin stigit från $6000 till $10000 på bara två veckor? Hur kan en sån här ostabil valuta ens gå att handla med?

Sa den blinde

Nu vet jag inte om du säger samma sak om USD, men USD är bra mycket mer ostabil med tanke på den sjuka inflation och grund den valutan bygger på.

Permalänk
Medlem

lite trist att jag sålde 50 btc för 500 usd styck något år sen

Permalänk
Medlem

@mir0: Jag hade grinat lite om jag var dig

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tror att den kommer tok krascha snart. Känns som det är galen hype just nu och har varit det senaste tiden.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tänk va.. Folk kallade Rickad Falkvinge för en jubelidiot när han i Bitcoins barndom tog alla sina besparingar och köpte Bitcoin för dem. Det visade ju sig vara rätt lyckat ändå.

Bubblan lär inte spricka sålänge kriminella uppskattar avsaknaden av spårbarhet heller för den delen. Jag tror att valutan kommer mångdubblas i värde många gånger till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Tja man skulle ha hoppat på Bitcoin tåget den gången det började.

Jag hoppade på när värdet låg på 60:- sek per btc, jag mineade till mig 46 btc, när de steg till 200:- sek sålde jag alla 46 stycken, gissa om jag är bitter idag.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Det som är grejen just med Bitcoin är att den går att handla med (t.ex. på Steam och Webhallen)
Det finns ju annars 1000 andra kryptovalutor därute som inte går att använda på samma sätt.

Sen har en del inom finansvärlden varit motståndare till bitcoins, samtidigt handlar de med aktier vilket egentligen är väldigt snarlikt. Marknaden värderar bitcoin på samma sätt som marknaden värderar en aktie.

Samtidigt går bitcoin emot en trend skaparen inte ville: istället för att vara helt decentraliserad så görs all mining i stora datacenter i Kina, USA och Sverige bland annat.

Nästa stora kryptovaluta kommer gå att bryta på mobilen lika väl som på något annat (okej kanske inte lika väl men görbart) och kommer därmed vara mer decentraliserad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

När ska bubblan spricka? Grattis till er som var med från början men inget jag skulle satsa på i dagens läge om jag inte hade typ 8st gtx1080 liggandes på hyllan samt gratis el.

Den sprack för bara några veckor sedan, rasade ner till 5,5k från närmare 8k

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Tänk va.. Folk kallade Rickad Falkvinge för en jubelidiot när han i Bitcoins barndom tog alla sina besparingar och köpte Bitcoin för dem. Det visade ju sig vara rätt lyckat ändå.

Bubblan lär inte spricka sålänge kriminella uppskattar avsaknaden av spårbarhet heller för den delen. Jag tror att valutan kommer mångdubblas i värde många gånger till.

Vilken tur att belöna kriminella genom att handla i de kriminellas valuta. Falkvinge skulle köpt rent kokain istället för att komma närmare källan av mord och avrättningar. Då hade jag kallat honom hardcore, där andra kallade honom jubelidiot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Tänk va.. Folk kallade Rickad Falkvinge för en jubelidiot när han i Bitcoins barndom tog alla sina besparingar och köpte Bitcoin för dem. Det visade ju sig vara rätt lyckat ändå.

Bubblan lär inte spricka sålänge kriminella uppskattar avsaknaden av spårbarhet heller för den delen. Jag tror att valutan kommer mångdubblas i värde många gånger till.

Kriminella håller sig till Monero. Svenskar är så jäkla passiva och rädda och jämför det med tidigare "silverkraschar" osv.

Detta är en helt annan sak, en mycket mer avancerad sak än bara en digital valuta.

Jag var nyligen i USA, även Korea och Japan. Om folk i Sverige bara skulle förstå hur stort det är där. Sverige är en promille piss i havet i jämförelse hur stort det är.

Snart är det mer pengar i Kryptovaluta än vad hela sverige har. Detta är bara början på det dessutom. Länderna övergår till Kryptovalutor men Media och den vanliga passiva rädslan hos svenskarna lämnar oss till någonstans i mitten, landet lagom.

Att det kommer en krasch är givet, däremot kommer den repa sig, och förlorarna är dom som säljer i kraschen, som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Jag hoppade på när värdet låg på 60:- sek per btc, jag mineade till mig 46 btc, när de steg till 200:- sek sålde jag alla 46 stycken, gissa om jag är bitter idag.....

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, bara 3.8 miljoner!

Permalänk
Medlem

Om man ändå hoppat på tåget en gång i tiden

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Bitcoin ökar i värde för förtroendet för politiker, banker, samhällsekonomin, pensionssystemet och etablissemanget globalt sett i övrigt sjunker raskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Sa den blinde

Nu vet jag inte om du säger samma sak om USD, men USD är bra mycket mer ostabil med tanke på den sjuka inflation och grund den valutan bygger på.

Allt hänger på förtroende, inte den faktiska situationen. Något som hjälper USD precis som Bitcoin är det som redan nämnts, kriminella. Det är ett av skälen till att USA inte haft något större intresse av att jaga förfalskade USD sedlar, för hur konstigt det än kan tyckas har det hjälpt till att befästa USD ställning. Allt har naturligtvis inte med kriminella att göra, men tyvärr står deras handel för en alldeles för stor del av kakan.

Bitcoins utveckling från höga ideal till den krassa verkligheten är intressant och symptomatisk för vårt nuvarande samhälle. Bitcoin lär åtminstone inte kassera in varken miljö- eller mänskliga rättigheter utmärkelser.

(Edit: jag är inte så butter, men känner mig lite blåögd inför hur idealistiskt jag uppfattade Bitcoin i dess början och felaktigt såg en utmanare till det ofta korrupta bankväsendet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Nu vet jag inte om du säger samma sak om USD, men USD är bra mycket mer ostabil med tanke på den sjuka inflation och grund den valutan bygger på.

Snacka om att förenkla en situation rejält...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av KalBumling:

Den sprack för bara några veckor sedan, rasade ner till 5,5k från närmare 8k

https://www.youtube.com/watch?v=XbZ8zDpX2Mg

Mhm precis som den "kraschade" från 1000 dollar ner till 300 dollar. Långsiktighet är bra att ha i åtanke. Och såklart inte investera mer pengar än en har råd att förlora, som alltid.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Den sprack för bara några veckor sedan, rasade ner till 5,5k från närmare 8k

https://www.youtube.com/watch?v=XbZ8zDpX2Mg

Lite udda att titta på linjära diagram över värdeutveckling på sikt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Snacka om att förenkla en situation rejält...

Det är ett forum och vill inte ge in mig lååånga diskutioner, för det är vad det kräver.

Men så enkelt är det tyvärr. USD är så sjukt osäker, strax över 100% osäker inom loppet av 15 år.

Permalänk
Medlem

Ethereum har också ökat rejält senaste veckan, från ungefär 300 USD till 470 USD.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

@oouhdawg: Du baserar det på vad? Peka mig åt rätt håll så kan jag titta på dina siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Den sprack för bara några veckor sedan, rasade ner till 5,5k från närmare 8k

https://www.youtube.com/watch?v=XbZ8zDpX2Mg

Sprack och sprack. Men ett rejält fall.
Som du säkert vet beror detta på att Kinesiska staten funderade på att förbjuda bitcoin eller införa restriktioner.

Detta går också emot grundarens ideal: valutan ska vara oberoende av myndigheter.

Att bitcoin har det värde den har idag är p.g.a. spekulation och att den faktiskt går att använda.

Monero, Zcash och Ethereum går inte att använda på samma sätt utan kan snarare ses som stödvalutor åt bitcoin. Deras kurser följer bitcoins kurs även om det inte sker i lika många %.

Personligen tycker jag det är synd att kryptovalutor används för kriminella ändamål. Men det går ju utmärkt med vanliga papperspengar också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av erotischenphantasismus:

Vilken tur att belöna kriminella genom att handla i de kriminellas valuta. Falkvinge skulle köpt rent kokain istället för att komma närmare källan av mord och avrättningar. Då hade jag kallat honom hardcore, där andra kallade honom jubelidiot.

Nu förtiden är ju inte Bitcoins de kriminellas bästa valuta! Även om de älskar den.

Just nu är det " gentlemen's hardware bitcoin" och Wall Street och ett av världens viktigaste finanscentrum som handlar med just bitcoin

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Vad är en valuta värd om du inte använder den.. ..men är ändå lite besviken på mig själv att jag handlade upp 0.1 BTC för ett par månader sedan. BTC har ungefär fyrdubblats i värde sedan dess..

Permalänk
Avstängd

Mörk tid för oss som faktiskt spelar spel med våra grafikkort.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.