Datoruppgradering 8700K: Format, minnen, chassi?

Permalänk
Medlem

Datoruppgradering 8700K: Format, minnen, chassi?

Jag hade förbokat en 8700K som kommer två veckor tidigare än beräknat, så nu blev det bråttom att köpa resterande delar för att uppgradera min speldator! Jag tar gärna emot stöd från Swec då det var ett tag sedan sist jag byggde.

Moderkort
ATX, mATX eller mITX? Jag vill kunna överklocka lite, kunna köra ett rejält grafikkort, och ha 3 st 3,5"-hårddiskar. Därför tror jag att mITX inte passar, men kanske mATX. Finns det nackdelar med mATX i övrigt?

Chassi
Prio är att det ska vara tyst. Antingen ett mATX-chassi eller mindre ATX-chassi då jag vill gå ner i storlek från mitt Fractal R3. Fractal Define C hade varit perfekt men det har bara två 3,5"-platser. Jag har funderat på Bitfenix Phenom men är rädd att det kommer låta mycket. Idéer?

Minnen
Två moduler ska ge bäst prestanda pga dual channel. Ska jag köpa 2x16 Gb direkt eller är det bortkastade pengar för spel? Om jag får sämre prestanda av att köra 4x8 Gb i framtiden vill jag ju undvika det. Och vad ska jag köpa för minneshastighet? Är 3000 MHz värt det? Är det värt att lägga på ett par hundra för att gå upp till 3200 MHz eller inte värt pengarna?

Övrig info
Jag kommer mest spela i 1440p på 144 hz-skärm, så jag vill ha hög prestanda. Budget har jag inte tänkt på. Jag kommer köra med mitt befintliga grafikkort (R9 290 Tri-X) tills Nvidia Volta kommer. Nätagg är mitt befintliga Fractal Tesla 650W, SSD och hårddiskar lyfter jag över, och återanvänder min Hyper 212 Evo.

Tacksam för hjälp!

Lagt till fråga om minneshastighet
Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

@JoBBi:

Finns inte särskilda nackdelar med mATX förutom att det är färre USB/sata-utgångar osv.

Vill du överklocka så bör du köpa ett Z370-moderkort.

Jag hade köpt 2x8 GB RAM till en början. Går ju alltid att lägga till 16 GB senare, utan någon prestandaminskning.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

@JoBBi:

Finns inte särskilda nackdelar med mATX förutom att det är färre USB/sata-utgångar osv.

Vill du överklocka så bör du köpa ett Z370-moderkort.

Jag hade köpt 2x8 GB RAM till en början. Går ju alltid att lägga till 16 GB senare, utan någon prestandaminskning.

Japp, Z370 hade jag tänkt.

Så det blir inte sämre prestanda med fyra minnesstickor i dual channel? Jag fick för mig att det var bäst med två.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

@Vimsig @JoBBi

Z370 är dem enda kompatibla moderkorten till och med!

Permalänk
Medlem

Quadchannel är väl bättre med ddr4? Verkar vara minimala resultat, Rätta mig om jag har fel.

https://www.pcworld.com/article/2982965/components/quad-chann...

Permalänk
Medlem

8700K och Z370 har ju "dual channel" gällande minnen. Alltså fyra stickor körs fortfarande som dual.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanstroem:

Quadchannel är väl bättre med ddr4? Verkar vara minimala resultat, Rätta mig om jag har fel.

https://www.pcworld.com/article/2982965/components/quad-chann...

Lite off topic, men istället för att göra en ny tråd:

Räcker det med att köpa ett paket som innehåller 4 stycken DDR4 minnen för att få quad channel? Jag hittar inte riktigt några som faktiskt säger att det är quad channel på paketet, så jag antar att det bara är något som alltid funkar?

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Lite off topic, men istället för att göra en ny tråd:

Räcker det med att köpa ett paket som innehåller 4 stycken DDR4 minnen för att få quad channel? Jag hittar inte riktigt några som faktiskt säger att det är quad channel på paketet, så jag antar att det bara är något som alltid funkar?

Att ha fyra minnesstickor hjälper inte. Du behöver ett moderkort+processor som stöder quad channel memory.

Z370 med tillhörande processor stöder endast dual channel och för att köra det behöver du minst två minnesstickor.

Med andra ord så är det inte stickorna som styr hur många kanaler arbetsminnet körs i utan det är minneskontrollern och moderkortet.

N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemuz:

Att ha fyra minnesstickor hjälper inte. Du behöver ett moderkort+processor som stöder quad channel memory.

Z370 med tillhörande processor stöder endast dual channel och för att köra det behöver du minst två minnesstickor.

Med andra ord så är det inte stickorna som styr hur många kanaler arbetsminnet körs i utan det är minneskontrollern och moderkortet.

N

Men är inte Z370 det senaste som på marknaden? Hur kan inte det stödja quad channel? Jag tänkte köpa ett ASUS ROG MAXIMUS X APEX men det är otydligt på vilka channels det stödjer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Men är inte Z370 det senaste som på marknaden? Hur kan inte det stödja quad channel? Jag tänkte köpa ett ASUS ROG MAXIMUS X APEX men det är otydligt på vilka channels det stödjer...

Därför quad-channel är för det mesta någonting som ändå inte utnyttjas. Inga Z370-kort har stöd för quad-channel såvitt jag vet, men du kan ju ändå använda 4st stickor om det är det du vill.

Quad-channel är något som tillhör entusiastsegmentet, som t.ex x299. Det har ännu inte kommit något nytt i just detta segment.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Men är inte Z370 det senaste som på marknaden? Hur kan inte det stödja quad channel? Jag tänkte köpa ett ASUS ROG MAXIMUS X APEX men det är otydligt på vilka channels det stödjer...

Jo det är det men än så länge är det bara HEDT platformarna som stöder quad channel. Altså X-platformarna.

För att vara tydlig, du kan ha 4 stickor men det kommer fortfarande vara dual channel.

Varför är du så mån om antalet minneskanaler? Vad ska du ha datorn till?

N

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle återkoppla om hur det blev till slut!

Moderkort
Det blev mATX, ett Asus ROG Strix Z370-G Gaming (Wi-Fi AC).

Chassi
Jag gav avkall på kravet att det skulle vara tre 3,5"-platser och köpte ett Fractal Define Mini C!

Minnen
Det blev 2x16GB Corsair Vengeance LED 3200MHz, för varför inte ta ett par snabba minnen direkt. Jag vet att det inte ger en prestandaboost med fyra minnen i dual channel utan snarare bara kan introducera problem, så det kändes bäst att köpa 32 Gb direkt. Varför LED? Jo, för de var billigast.

Datorn fungerar helt felfritt, och jag har fyllt den med Noctua-fläktar och en D15S, så den är både tyst och sval. Slutet gott, allting gott

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!