Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Har sån jävla beslutsångest...
Warrior, Rogue eller Mage...
Warrior är kul eftersom man kan gå prot och Rogue har alltid varit en favorit, men båda är sega som fan att levla i Vanilla.
Mage har teleport/portals.

ALLA kommer spela rogue och mage

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Tänkte köra prot orc warrior och tauren shaman - horde ftw

Kommer lira på båda sidorna Horde Tauren Warrior /Undead Warlock/Rouge,Alliance Gnome Mage,Human Warrior/Night Elf Rouge/Hunter, gillar dock att reta folk i bfa när de skriver "Horde for the win" och så sitter de på en sabeltandad tiger... De blir så sura när jag säger att de är Alliance älskare hehe

Permalänk
Medlem

@FreddyK:

Mage är väl den klassen som är minst klumpig i vanilja skulle jag vilja säga. Enda "tråkiga" är att göra mat och vatten inför raids. En joker är såklart warlock som kan köra samma spec för både PVE och PVP och är väl bland de bästa klasserna i båda.

Warlock kräver dock mer eller mindre att du spelar horde pga UD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemax:

Jag vet inte hur många timmar jag spenderat att söka igenom classic.wowhead.com nu dem sista veckorna. Är så pepp så att dem få timmar man hinner spela per vecka under hösten inte ens kommer täcka en promille av "behovet". Hoppas bara att alla man känner orkar härda ut så att det blir BWL raids där allt snyggt gear finns och äntligen är användbart mer än bara för transmog!

Transmog existerar inte i Vanilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Transmog existerar inte i Vanilla.

Läs igenom det kan skrev igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waup:

ALLA kommer spela rogue och mage

Statistiken säger annat.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

För mig och tre svenska gillen blir det servern Mirage Raceway. Har kört på PvP-server i Vanilla och skippar ganking den här gången

Ska bli kul när det släpps!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tidigare använt ilsken som användarnamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Har sån jävla beslutsångest...
Warrior, Rogue eller Mage...
Warrior är kul eftersom man kan gå prot och Rogue har alltid varit en favorit, men båda är sega som fan att levla i Vanilla.
Mage har teleport/portals.

Tänk längre än själva levelingen, även om den också kan vara kul
Klasser som är eftertraktade eller skalar bra med gear kommer ju att vara lite roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

ALLA kommer spela rogue och mage

Visst det lär vara många olika klasser i början, men ju längre tiden går, mer rogues och mages blir det. Det är iallafall vad som hände på alla private servers jag har spelat på (Spelat på två). Vet att jag verkar negativ men jag är säker på att det är hur spelet kommer utveckla sig.
Men om det blir en jämn fördelning av klasser så är det ju något som jag ser som något positivt såklart! Men det är högst osannolikt i det långa loppet anser jag

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

Lika bra jag ställer frågan här då det är wow relaterat med komponenter.

Mitt 2080ti kort pumpar ut 165 stabila FPS i classic.
Min GPU fläkt är inställd på 40% (för att vara någorlunda tyst)
På grund av dessa inställningar så landar jag på 82~85 grader i spelet.
Saken är den att jag inte ser någon direkt skillnad mellan 120 - 165 FPS (speciellt inte när G-Sync är aktiverat)

Så nu undrar jag helt enkelt om temperaturen hade sänkts om
man hade låst fpsen på 120 istället?
Det låter logiskt i mina öron, lägre fps, mindre ansträngning.

Just nu är jag på jobbet och kan därför inte kolla,
så min fundersamhet börjar tugga på ordentligt här.

Om fallet nu är så, så tror jag nog att jag bör låsa hela skärmen på 120Hz (är det möjligt?) Vsync i Nvidia låser ju bara efter skärmens hertz vilket i mitt fall är 144. Men ser jag ändå ingen skillnad på 120 och uppåt så känns det som man utsätter sig för höga temperaturer i onödan.
Lite som att grilla en flintastek i 400 grader när den i själva verket bara kräver 150.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk

Glöm inte att det finns en facebook grupp som ni kan gå med för er som ska spela classic! =D
https://www.facebook.com/groups/WoWClassicSverige/

För min del blir det shaman, skulle varit kul att testat betan men kan inte de eftersom jag inte har aktivt sub.
Och känns lite b att köpa sub för betan över helgen hahaa!
Blir att vänta och antagligen sitta i kö i 3 timmar ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Läs igenom det kan skrev igen

Skickades från m.sweclockers.com

Läste för snabbt.

Permalänk
Medlem

@Arccai: Kort svar, ja och ja. Jag har låst mitt på 100 fps och har valt väldigt låg procent på GPU-fläkt, hörs inte ens och ligger runt 60 grader.

Angående serverval, tar den som kommer väljas i "Nordic server project". Generellt avskyr jag att bli gankad och vill egentligen bara levla ifred men jag tror att det i slutändan är roligare med lite mer spänning.

Permalänk
Medlem

Hittat tre bra svar med teorier varför de öppnar så få servers:

Citat:

I’ll tell you what will happen.
They will start with few servers, but it will work just fine because of layering. No queues, no lags. Number of players on the server doesn’t mean any of those.
The layer is basically a separate “server” with a separate queue and a separate machine to handle the load.

Then, when they’re ready to shut layering off, in case they really have more than expected number of players - they’ll open a free server transfer.

Problem solved.

On the other hand, if they open too many servers NOW, and later find out they’re too empty - it’ll be much harder thing to deal with.

Citat:

I’m pretty sure name reservation means creating a character on the server you want. If they see the demand being very high right away, they might open new servers a week later or so (still before launch). At that point, you can create a new character there and reserve the name there too. Up to three servers obviously, if you go that route. Or delete your first character and re-create it on another server they open. At least that’s what I’ll do, create three of the same character with the same name (if available) on three different servers, so I can choose at launch where to play.

Citat:

Name reservation literally is their way of measuring demand to know if they need to open up more realms or not. That’s the feature. If they all get full next week, obviously they will add more before launch and problem solved! That way they can ensure the player base won’t be spread out too thinly over too many realms if they open the double amount now.

Är alltså två olika teorier.
Teori#1: Massiva layers. T.ex. 15 st layers med 10 k spelare på varje layer (för 150 k server-pop)

Teori#2: De ska se hur många chars det görs imorgon(?) vid namnreservationen (mån> tisdagnatten swetid?). Sedan släpper de mer servers baserat på efterfrågan av namnreservationen.

Själv tror jag tyvärr på teori#1. Massiva layers. Rätt tråkigt; du spelar dungeon eller gör gruppquest med folk, som sedan försvinner och du aldrig kommer se igen. Som på retail. Ingen community-känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

@Arccai: Kort svar, ja och ja. Jag har låst mitt på 100 fps och har valt väldigt låg procent på GPU-fläkt, hörs inte ens och ligger runt 60 grader.

Fan vad härligt!
Tack för svar (:

PS. Kör du maxade inställningar? Upplösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem

@Arccai: Maxade inställningar, 3440x1440. Palit 1080ti jetstream

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vym:

För mig och tre svenska gillen blir det servern Mirage Raceway. Har kört på PvP-server i Vanilla och skippar ganking den här gången

Ska bli kul när det släpps!

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka gillen är det? Jag söker efter Alliance gille på en PVE server.

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Då hinner du säkert nå level 20

Vet inte om jag är förvånad eller inte, det känns som det logiska steget (de har säkerligen anlitat någon av killarna som körde privat-servern), men de har ju samtidigt motarbetat det så länge.

Ska bli intressant att se hur det fungerar för dom, och om det kanske leder till fler gamla expansioner

Detta var absolut inte definitivt att dom skulle komma med Classic dom hade flera möten om dom verkligen skulle göra detta kan inte hålla med om att det är logiskt steg att gå, men att det var ett naturligt steg att gå kan jag hålla med om. och jag är verkligen glad att dom tog detta steg åt det hållet.

Permalänk
Medlem

Är det tisdag 00:00 som man kommer kunna reservera namn?

EDIT; Ber om ursäkt, hittade denna https://eu.forums.blizzard.com/en/wow/t/wow-classic-realm-nam...

Permalänk
Medlem

Tjena, jag söker folk till en Horde Rp-pvp guild.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jamzo:

Vilka gillen är det? Jag söker efter Alliance gille på en PVE server.

Friskyttarna, The Presidents och Vanheim. Av dem är det endast Vanheim som kör som alliance.

Permalänk

http://nordicclassic.jinnis.se/

Det blir Shazzrah PVP servern för dem flesta nordiska länderna.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

@Arccai: Kort svar, ja och ja. Jag har låst mitt på 100 fps och har valt väldigt låg procent på GPU-fläkt, hörs inte ens och ligger runt 60 grader.

Angående serverval, tar den som kommer väljas i "Nordic server project". Generellt avskyr jag att bli gankad och vill egentligen bara levla ifred men jag tror att det i slutändan är roligare med lite mer spänning.

Problemet i vanilla är att world pvp är så mycket mer än bara lite mer spänning. Visst kommer man ihåg de gångerna när man slogs i hillsbrad och hade skitkul, men problemet är att man aldrig kommer ifrån det. Blackrock är ett jävla helvete och man får ofta corpserunna 5ggr bara för att komma in i instancen och det kan ta över en timme extra att bara få in raiden i mc. Eller alla gånger summoning stone är campad av andra factionen och det är helt enkelt bara att tabba ut i 45min, för att komma tillbaka och så är din tank borta. Ska de ha så här få servrar och ta bort layers i nästa fas kommer det fan vara kaos i alla hotzones.

Har alltid spelat pvp server i wow men man är inte gjord av tid längre, så pvpandet kommer jag hålla till bgs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Hittat tre bra svar med teorier varför de öppnar så få servers:
Är alltså två olika teorier.
Teori#1: Massiva layers. T.ex. 15 st layers med 10 k spelare på varje layer (för 150 k server-pop)

Teori#2: De ska se hur många chars det görs imorgon(?) vid namnreservationen (mån> tisdagnatten swetid?). Sedan släpper de mer servers baserat på efterfrågan av namnreservationen.

Själv tror jag tyvärr på teori#1. Massiva layers. Rätt tråkigt; du spelar dungeon eller gör gruppquest med folk, som sedan försvinner och du aldrig kommer se igen. Som på retail. Ingen community-känsla.

Layers ska ju ryka efter Phase 1 enligt Blizzard. Kul att spela på en server med 150k pers då, Laggrimar inc.
Layers har heller inget med kötiden till servern att göra, är det en extremt hög population kommer det att bli queue. Layers är ju till för att optimera zonerna så att alla har en möjlighet att få en trevlig spelupplevelse, vilket är mest behövligt under phase 1 då de flesta levlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Problemet i vanilla är att world pvp är så mycket mer än bara lite mer spänning. Visst kommer man ihåg de gångerna när man slogs i hillsbrad och hade skitkul, men problemet är att man aldrig kommer ifrån det. Blackrock är ett jävla helvete och man får ofta corpserunna 5ggr bara för att komma in i instancen och det kan ta över en timme extra att bara få in raiden i mc. Eller alla gånger summoning stone är campad av andra factionen och det är helt enkelt bara att tabba ut i 45min, för att komma tillbaka och så är din tank borta. Ska de ha så här få servrar och ta bort layers i nästa fas kommer det fan vara kaos i alla hotzones.

Har alltid spelat pvp server i wow men man är inte gjord av tid längre, så pvpandet kommer jag hålla till bgs.

Spot on. Om man ska kunna njuta av spelet fullt ut på sina egna villkor så är PvE-server den enda vägen att gå.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Layers ska ju ryka efter Phase 1 enligt Blizzard. Kul att spela på en server med 150k pers då, Laggrimar inc.
Layers har heller inget med kötiden till servern att göra, är det en extremt hög population kommer det att bli queue. Layers är ju till för att optimera zonerna så att alla har en möjlighet att få en trevlig spelupplevelse, vilket är mest behövligt under phase 1 då de flesta levlar.

Är du säker på layering inte gör att de kan ha mer folk på servern? Gör sharding?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Är du säker på layering inte gör att de kan ha mer folk på servern? Gör sharding?

De kan få in fler spelare på servern. En server utan layering hade inte klarat 150-200k spelare som servrarna gör nu.
Så givetvis, tar du bort layering så kommer kön att bli ännu högre, så de har viss inverkan på så vis.
Men layerings främsta uppgift är att erbjuda alla ett nöjsamt levlande med prestanda och fler spelare per zone.

Tycker att det är bra med layering i början, förhindrar att vi efter 3 månader sitter på en server med 10k pop pga. folk slutat spela. Lär ändå få räkna med att 30-50% av spelarna slutar spela under första 6 månaderna, då hype och nostalgia lagt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arccai:

Lika bra jag ställer frågan här då det är wow relaterat med komponenter.

Mitt 2080ti kort pumpar ut 165 stabila FPS i classic.
Min GPU fläkt är inställd på 40% (för att vara någorlunda tyst)
På grund av dessa inställningar så landar jag på 82~85 grader i spelet.
Saken är den att jag inte ser någon direkt skillnad mellan 120 - 165 FPS (speciellt inte när G-Sync är aktiverat)

Så nu undrar jag helt enkelt om temperaturen hade sänkts om
man hade låst fpsen på 120 istället?
Det låter logiskt i mina öron, lägre fps, mindre ansträngning.

Just nu är jag på jobbet och kan därför inte kolla,
så min fundersamhet börjar tugga på ordentligt här.

Om fallet nu är så, så tror jag nog att jag bör låsa hela skärmen på 120Hz (är det möjligt?) Vsync i Nvidia låser ju bara efter skärmens hertz vilket i mitt fall är 144. Men ser jag ändå ingen skillnad på 120 och uppåt så känns det som man utsätter sig för höga temperaturer i onödan.
Lite som att grilla en flintastek i 400 grader när den i själva verket bara kräver 150.
Skickades från m.sweclockers.com

Min skärm går bara upp till 95Hz (3440x1440) och låter GPUn köra sin (väldigt konservativa) fläktkurva och ligger på 53 grader. Intressant att det blir ett sådant enormt hopp i värme när vi bara snackar 70fps till, på ett trots allt, väldigt lättdrivet spel.

Har du kört något stresstest typ som Superposition benchmark för att se hur varmt du hamnar när du stressar din GPU till fullo? Vad har du för chassi?

Jag har för mig att WoW har FPS limiters som du då kan använda, är nog lättast så. Eller så laddar du ner ett program som heter MSI Afterburner och kör en limit i RTSS (ett program som medföljer MSI Afterburner), dock kommer denna limit påverka alla dina spel samt att MSI AB måste vara igång för det ska fungera.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har för mig att WoW har FPS limiters som du då kan använda, är nog lättast så. Eller så laddar du ner ett program som heter MSI Afterburner och kör en limit i RTSS (ett program som medföljer MSI Afterburner), dock kommer denna limit påverka alla dina spel samt att MSI AB måste vara igång för det ska fungera.

Ja FPS limiter kan va mycket användbart! Finns många MMO som även har AFK-FPS limiter eller när du tabbar ut vilket är guld värt.